شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » شرکت‌کنندگان در اجلاس سوچی هنگام سخنرانی لاوروف، روسیه را به کشتن غیرنظامیان سوری متهم و او را هو کردند !

شرکت‌کنندگان در اجلاس سوچی هنگام سخنرانی لاوروف، روسیه را به کشتن غیرنظامیان سوری متهم و او را هو کردند !

 

هنگام سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در اجلاس صلح سوریه، شماری از شرکت‌کنندگان نیروهای روسی را به کشتن غیرنظامیان سوری متهم کرده‌اند.

بی بی سی فارسی- روز سه‌شنبه، ١٠ بهمن (٣٠ ژانویه)، نشست صلح سوریه با عنوان “کنگره گفتمان سوری” در شهر سوچی، روسیه، آغاز به کار کرد در حالیکه اکثر گروه‌ها و شخصیت‌های اصلی مخالف حکومت سوریه از شرکت در آن خودداری ورزیده‌اند و شرکت کنندگان سوری در آن را عمدتا نمایندگان حکومت سوریه و گروه‌های “مخالف” مورد تایید حکومت تشکیل می‌دهند.

هنگام سخنرانی افتتاحیه وزیر خارجه روسیه به عنوان میزبان این نشست، گروهی از حاضران با متهم کردن ارتش آن کشور به کشتن غیرنظامیان در جریان بمباران‌های هوایی، او را هو کردند در حالیکه گروهی دیگر با شعار “زنده باد روسیه” خرسندی خود از حمایت نظامی روسیه از حکومت سوریه ابراز می‌داشتند.

آقای لاوروف در این سخنرانی، پیام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را قرائت کرد که در آن از سازمان ملل دعوت شده تا نقش اصلی را در تلاش برای یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه برعهده بگیرد. پیشنهاد آقای پوتین در حالی مطرح می‌شود که قدرت‌های غربی نگران آن بوده‌اند که ممکن است روسیه به عنوان قدرت تعیین‌کننده در سوریه در صدد یافتن راه حلی برای تقویت موضع بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باشد.

هدف از اجلاس سوچی تعیین کمیته‌ای متشکل از گروه‌های مختلف برای تدوین یک قانون اساسی برای دوران بعد از جنگ سوریه عنوان شده است. ترکیه از این اجلاس حمایت کرده است.

روسیه از حدود یکهزار و ششصد نفر برای شرکت دراین نشست دعوت کرده بود و روز گذشته، نمایندگان شماری از گروه‌های مخالف حکومت سوریه از ترکیه وارد سوچی شدند اما با مشاهده پرچم مورد تایید حکومت روی پوسترهای حاوی نماد کنگره که در فرودگاه نصب شده بود، اعلام کردند که بدون حذف این پرچم، در اجلاس شرکت نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان دولت روسیه قول دادند که این نماد را تغییر خواهند داد و وزیران خارجه آن کشور و ترکیه نیز جهت حل این مشکل چند بار با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند. با اینهمه، بعد از چندین ساعت مذاکره، این معضل حل نشده باقی ماند و حدود هشتاد تن از نمایندگان گروه‌ها، سیاستمداران و فعالان سیاسی مخالف حکومت سوریه از حضور در اجلاس خودداری ورزیدند و آماده ترک روسیه شدند.

پیش از آن نیز برخی از گروه‌ها و تشکل های مخالف حکومت سوریه با متهم کردن روسیه و سوریه به ادامه عملیات نظامی به منظور تحمیل راه حل مورد نظر خود، گفته بودند که آماده سفر به سوچی نیستند. از جمله کمیسیون مذاکرات سوریه، متشکل از شماری از گروه‌های عمده مخالف حکومت سوریه، اعلام کرد که در پی دو روز مذاکره به رهبری سازمان ملل در وین که هفته پیش برگزار شد، دلیلی برای شرکت در اجلاس سوچی نمی‌بینند.

همچنین، نمایندگان منطقه خودمختار کرد در سوریه نیز گفتند که در اعتراض به ادامه عملیات نظامی ترکیه در عفرین، در نشست سوچی است شرکت نمی‌کنند. در عین حال، شماری از شخصیت‌ها و فعالان مخالف از جمله از میان کردها به صورت شخصی به سوچی سفر کرده‌اند.

مخالفان حکومت سوریه شرکت‌کنندگان در این نشست را که به “گروه روسی” شهرت یافته‌اند متهم کرده‌اند که به جای ادامه مبارزه برای جایگزینی حکومت بشار اسد، رویکردی سازشکارانه با آن را در پیش گرفته‌اند.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز از اعزام نماینده به اجلاس سوچی خودداری ورزیده و گفته است که “توجه جمعی ما باید بر روند سیاسی به رهبری سازمان ملل متمرکز باشد.”

از ایران، حسین جابری انصاری، معاون وزارت خارجه در نشست سوچی شرکت دارد.

در تابستان سال ٢٠١٥، ارتش روسیه در حمایت از نیروهای دولتی سوریه وارد جنگ علیه مخالفان شد در حالیکه توان این نیروها برای مقابله به حملات گروه های مختلف، از جمله گروه داعش به سرعت کاهش یافته بود. نتیجه حمایت نظامی روسیه پیشروی نیروهای دولتی بوده است.