جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:ورود کاروان تجهیرات نظامی ترکیه به جنوب حلب سوریه!

آخرین تحولات خاورمیانه:ورود کاروان تجهیرات نظامی ترکیه به جنوب حلب سوریه!

احتمال اقدام نظامی نتانیاهو علیه ایران/ ورود کاروان تجهیرات نظامی ترکیه به جنوب حلب سوریه/طرحی خطرناک برای آینده عراق با همراهی بارزانی/کشته شدن ۳۰۰ شهروند آذربایجانی در سوریه / اعتراض خیابانی هواداران جنبش امل در لبنان/ احتمال اقدام نظامی نتانیاهو علیه ایران، اجازه قطر به آمریکا برای تاسیس پایگاه دریایی در این کشور، لغو تحریم‎های بانکی اقلیم کردستان توسط عراق،

رسانه ها  دوشنبه شب قبل از ورود کاروان نظامی ترکیه از گذرگاه مرزی کفرلوسین در استان ادلب به خاک سوریه این خبر را اعلام کردند.

این کاروان شامل 20 تانک، 30 نفربر زرهی و 70 خودروی حمل توپ های خودکششی، آمبولانس، سوخت، مهمات و غذا بوده که پس از عبور از مناطق تحت تسلط گروه تروریستی ‘جبهه النصره’ به سوی استان حلب در حرکت است.

رسانه ها دقایقی قبل اعلام کردند که تجهیزات نظامی ترکیه در منطقه العیس در جنوب حلب مستقر می شود و کار استقرار آنها آغاز شد.برخی از کانال های تلگرامی از بمباران منطقه العیس توسط جنگنده های روسیه قبل از ورود تجهیرات ترکیه خبر می دهند.

وزارت خارجه سوریه شنبه گذشته، عملیات ترکیه در عفرین را به شدت محکوم کرد و این منطقه را جزء جدایی ناپذیر از خاک سوریه دانست و از جامعه جهانی خواست این اقدام ترکیه را محکوم و برای توقف فوری آن اقدام کند.

احتمال اقدام نظامی نتانیاهو علیه ایران/ ورود کاروان تجهیرات نظامی ترکیه به جنوب حلب سوریه/طرحی خطرناک برای آینده عراق با همراهی بارزانی/کشته شدن ۳۰۰ شهروند آذربایجانی در سوریه

کردهای سوری شهر عفرین در شمال غرب این کشور که هدف حملات ارتش ترکیه قرار گرفته است، پنجشنبه گذشته در بیانیه ای خواستار کمک دمشق برای مقابله با حملات آنکارا به این منطقه شدند.
عملیات شاخه زیتون ترکیه از روز شنبه گذشته 20 ژانویه (30 دی) در منطقه عفرین واقع در شمال غربی سوریه آغاز شد.

در بیانیه کردهای شمال سوریه آمده است: هدف ارتش ترکیه از حمله به منطقه عفرین سیطره بر بخش بیشتری از خاک سوریه است.

در ادامه این بیانیه از دولت سوریه خواسته شده است که به وظیفه خود در قبال عفرین و دفاع از مرزهای این کشور برابر حملات ارتش ترکیه عمل کند.

اعتراض خیابانی هواداران جنبش امل در لبنان

هواداران جنبش امل عصر دوشنبه در برخی مناطق پایتخت خیابان ها را مسدود کردند و با آتش زدن لاستیک خودرو، مانع از تردد عادی شدند.

روز گذشته فیلمی از یک نشست حزبی منتشر شد که در آن جبران باسیل با انتقاد از سیاست های نبیه بری وی را «اوباش» خواند.

هواداران بری همچنین مقابل برخی دفاتر حزب جریان ملی آزاد تجمع کردند که در مواردی از جمله در منطقه «میرنا الشالوحی» در حومه شرقی بیروت به دفتر این حزب حمله کردند.

بر اساس گزارش ها، صدای تیراندازی در این منطقه نیز شنیده شد که در ادامه درگیری در این منطقه با دخالت نیروهای ارتش پایان یافت.

در همین حال جنبش امل با صدور بیانیه ای هرگونه تیراندازی از سوی هوادرانش به سمت دفتر حزب جریان ملی آزاد را نفی و اعلام کرد ارتش و نیروهای امنیتی به خوبی می دانند تیراندازی از سوی چه کسانی صورت گرفته است.

احتمال اقدام نظامی نتانیاهو علیه ایران/ ورود کاروان تجهیرات نظامی ترکیه به جنوب حلب سوریه/طرحی خطرناک برای آینده عراق با همراهی بارزانی/کشته شدن ۳۰۰ شهروند آذربایجانی در سوریه

جنبش امل همچنین تعرض به مراکز و دفاتر حزبی را امری مردود دانست و تاکید کرد برای کمک به کنترل واکنش ها تلاش می کند اما آرام شدن اوضاع می طلبد حزب دیگر نیز با مسئولیت پذیری سخنرانی های تحریک کننده را متوقف کند.

حزب جریان ملی آزاد نیز با صدور بیانیه ای خواستار آرامش و خویشتن داری هوادارانش شد.

«یعقوب الصراف» وزیر دفاع لبنان هم با حضور در محل درگیری در منطقه میرنا الشالوحی از جزئیات حادثه و اقدامات امنیتی ارتش آگاه شد.

در مناطق دیگری در بیروت از جمله «مارالیاس»، «سلیم سلام»، «اوزاعی» و «بزرگراه فرودگاه» اعتراض هوادران رئیس مجلس و بستن راه ها از سوی آنها، باعث ترافیک سنگین و توقف عبور و مرور برای چند ساعت شد.

چند جاده بین شهری در مناطق جنوب و البقاع نیز از سوی هواداران خشمگین بری، با به آتش کشیدن لاستیک مسدود شد. راه های زحله به تعلبایا، الرمیله به جدرا از این جمله است.

در همین حال «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان در واکنش به این رویدادها تبدیل شدن یک سخنرانی سیاسی به بحران و شنیده شدن پژواک آن سخنرانی در خیابان را ناراحت کننده دانست. وی افزود: احترام «میشل عون» ریاست جمهوری و «نبیه بری» رئیس مجلس، احترام به همه لبنانی ها است و اهانت به هرکدام از آنها اهانت به ما و نهادها و طوایف ما بوده و این رویکرد مردود باید متوقف شود.

حزب الله هم با صدور بیانیه ای ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با سخنان باسیل خواستار حل و فصل سریع وضعیت کنونی با نهایت تدبیر و مسئولیت شد.
سخنان باسیل علیه بری را باید در ادامه اختلاف های حزب جریان ملی آزاد با جنبش امل به رهبری بری دید.

احتمال اقدام نظامی نتانیاهو علیه ایران

رسانه صهیونیستی از هشدار نخست‌وزیر این رژیم درباره احتمال اقدام نظامی علیه ایران طی دیدار روز دوشنبه او با رئیس‌جمهور روسیه خبر داد.

در ادامه اظهارنظرهای ضد ایرانی مقامات رژیم صهیونیستی، اظهارنظری درباره نخست‌وزیر این رژیم علیه ایران در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه منتشر شده است.

خبرنگار کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در خبری فوری گزارش داد: «نتانیاهو به پوتین گفت در صورتی که جامعه بین‌المللی اقدامی برای توقف حضور نظامی ایران در سوریه و ساخت کارخانه‌های موشک‌‌های نقطه‌زن در لبنان انجام ندهد، اسرائیل اقدام نظامی خواهد کرد».

احتمال اقدام نظامی نتانیاهو علیه ایران/ ورود کاروان تجهیرات نظامی ترکیه به جنوب حلب سوریه/طرحی خطرناک برای آینده عراق با همراهی بارزانی/کشته شدن ۳۰۰ شهروند آذربایجانی در سوریه

نتانیاهو پیش از ترک سرزمین‌های اشغالی به مقصد روسیه،  ادعاهایی علیه مواضع ایران در سوریه و لبنان مطرح کرده بود.

کاخ کرملین درباره دیدار رئیس‌جمهور روسیه با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مسکو بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه تاکید شده که دو طرف درباره مسائل دوجانبه، سوریه و برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه که در شهر سوچی برگزار می‌شود، گفت‌وگو کردند.

اجازه قطر به آمریکا برای تاسیس پایگاه دریایی در این کشور

«خالد العطیه» وزیر دفاع قطر از آمادگی کشورش برای میزبانی از نیروی دریایی آمریکا در قالب ایجاد پایگاه دریایی در این کشور خبر داد.

العطیه در نشست موسسه « هیرتیج» واشنگتن گفت : مقامات نظامی قطر و آمریکا برای توسعه همکاریهای نظامی در چارچوب چشم انداز 2040 برنامه ریزی می کنند که بخشی از آن شامل میزبانی قطر از نیروی دریایی آمریکا خواهد بود.

وی با تاکید بر عمق همکاری راهبردی نظامی بین دو کشور تاکید کرد که علاوه بر پایگاه نظامی هوایی العدید، قطر برای ساخت بنادری به منظور میزبانی نیروی دریایی آمریکا برنامه ریزی می کند.

احتمال اقدام نظامی نتانیاهو علیه ایران/ ورود کاروان تجهیرات نظامی ترکیه به جنوب حلب سوریه/طرحی خطرناک برای آینده عراق با همراهی بارزانی/کشته شدن ۳۰۰ شهروند آذربایجانی در سوریه

وی گفت که کشورش اجازه بازی با قیمت نفت و گاز را به هیچ کس نخواهد داد و اقدامات کودکانه در این چارچوب باید هر چه سریع تر متوقف شود.

العطیه در ادامه با بیان اینکه کشورش بزرگ ترین حلقه چاه گاز جهان را در اختیار دارد، اضافه کرد؛ 30 درصد از شرکای قطر شرکت های آمریکایی مثل اکسون موبیل هستند.

به گفته مقام قطری شراکت این کشور با شرکت آمریکایی اکسون موبیل محدود به 10 سال نخواهد بود و شاید این شراکت تا ابد ادامه داشته باشد.

لغو تحریم‎های بانکی اقلیم کردستان توسط عراق

شبکه اسکای نیوز گزارش داد که نمایندگان مجلس عراق رای به لغو تحریم‌های بانکی اقلیم کردستان دادند.

هفته‌های اخیر آغاز واقعی روند بهبود روابط اربیل و بغداد بوده و بسیاری از مسائل حل شده است.

از این پس قرار است بانک مرکزی عراق بر بانک‌ها و مؤسسات مالی اقلیم کردستان نظارت داشته باشد و نمایندگان مجلس عراق نیز از اقلیم کردستان خواستار پایبندی به قوانین بانک مرکزی عراق شدند.

مقامات اربیل و بغداد در هفته‌های اخیر با یکدیگر دیدار و درباره مسائل مختلف با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.

همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق دوشنبه سوم مهرماه (25 سپتامبر) با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قانون اساسی این کشور و قوانین بین‌المللی، در مناطقی از شمال عراق شامل استان‌های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین برگزار شد.

طرحی خطرناک برای آینده عراق با همراهی بارزانی

یک نماینده پارلمان عراق از طرح تحت رهبری برخی کشورهای حوزه خلیج فارس با مشارکت گروههای سیاسی عراقی به منظور تشکیل تشکل بزرگ پس از انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ عراق پرده برداشت.

جاسم محمد جعفر نماینده پارلمان و نزدیک به حیدر العبادی فاش کرد: برخی گروههای سیاسی به منظور به دست آوردن آرای انتخاباتی در انتخابات آینده با آتش بازی می کنند و از جمله آنها بازگشت بی رویه و اجباری آوارگان بدون توافق با نیروهای امنیتی است.

احتمال اقدام نظامی نتانیاهو علیه ایران/ ورود کاروان تجهیرات نظامی ترکیه به جنوب حلب سوریه/طرحی خطرناک برای آینده عراق با همراهی بارزانی/کشته شدن ۳۰۰ شهروند آذربایجانی در سوریه

وی برخی کشورهای حوزه خلیج فارس را به اختصاص پول به منظور بازگشت مسعود بارزانی به عرصه به شکل قوی متهم کرد و افزود: برخی گروهها و طرفهای سیاسی دیگر نیز در این طرح دخیل هستند و هدف از آن قانع کردن کردها و به ویژه حزب دموکرات کردستان و طرفهای سنی و شیعی به منظور تشکیل فراکسیون بزرگ پس از انتخابات و مکلف کردن این تشکل بزرگ به تشکیل کابینه در ازای دادن امتیازاتی به بارزانی از جمله درباره کرکوک و مناطق مختلف آن است.

کشته شدن ۳۰۰ شهروند آذربایجانی در سوریه

سیاوش حیدراف، معاون کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان تصریح کرد، علاوه بر کشته شدن ۳۰۰ تن شهروند آذربایجانی، مقامات این کشور ۹۲ تن دیگر را که در درگیری‌ها مشارکت داشتند، دستگیر و پرونده‌هایشان را به دادگاه ارجاع دادند. همچنین از ۲۶۰ تن دیگر سلب تابعیت شد.

حیدراف تاکید کرد، بیش از ۳۰۰ زن و کودک تحت تاثیر گروه‌های افراط‌گرا قرار گرفتند و همچنان در سوریه و عراق قرار دارند.

وی گفت، باکو توانسته یک کودک آذربایجانی را بازگرداند و در حال حاضر این کودک در مرحله بازپروری است و دولت متعهد شده ۱۹ تن دیگر را نیز به زودی بازگرداند.