جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اعلامیه ارتش درباره مغروق شدن ناوشکن دماوند در ساحل انزلی دربحرخزر

اعلامیه ارتش درباره مغروق شدن ناوشکن دماوند در ساحل انزلی دربحرخزر

 ناوشکن دماوند یک کشتی جنگی واقعی نبود، یک ماکت پوشالی مقوایی- حلبی بود که فقط پس از دوسال و نیم به آب انداخته شدن، به زیر آب رفت و درعمق دریا آرمید؟!

 

ناوشکن دماوند درعمق آب غرق شد. اگر براساس ادعای خودشان بتوانند آن را اززیرآب بیرون بیاورند، به درد موزه نیروی دریایی میخورد!!

اطلاعیه جدید ارتش درباره ناوشکن دماوند

ارتش اطلاعیه جدیدی درباره آخرین وضعیت ناوشکن دماوند صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است به علت طوفان شدید و بالاآمدن آب، ناوشکن به پهلوی راست چرخیده و درآب فرورفته، ولی چون عمق محل غرق شدن فقط پنج متر است!! وقتی دریاآرام شد قطعات ناوشکن یکی یکی از عمق آب بیرون خواهدآمدومورد استفاده قرارخواهد گرفت!

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر سرتیپ دوم تقی‌خانی، سخنگوی ارتش، گفت: ناوشکن دماوند که به هنگام ورود به بندر بر اثر شرایط نامساعد جوی و دریای طوفانی پس از برخورد با موج‌شکن در دریای خزر دچار سانحه شده بود، با وجود استمرار وضعیت جوی نامساعد، کارشناسان متخصص بلافاصله به منظور بررسی وضعیت به محل اعزام و متوجه آسیب جدی در سطح بدنه زیر آب و لزوم باز شدن قطعات و انتقال آن به کارخانه برای احیاء مجدد شدند.

در اولین اقدام، تمام سامانه‌های حیاتی، حساس و ارزشمند ناوشکن با تلاش شبانه‌روزی متخصصان به رغم تداوم شرایط نامساعد جوی و طوفانی بودن دریا با دقت و به صورت استاندارد جدا و برای نصب مجدد پس از تعمیرات اساسی و احیاء ناوشکن به کارخانجات کشتی‌سازی شهید تمجیدی وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح منتقل شد.

با توجه به عمق کم آب در محل سانحه که حدود 4 الی 5 متر است، امکان غرق شدن ناوشکن دماوند وجود ندارد و برای جابجایی بلوک‌های بدنه لازم است قسمت‌های به هم متصل شده، جدا و برای تعمیر و بازسازی اساسی به کارخانه کشتی‌سازی منتقل شود.

امیر تقی‌خانی با اشاره به فرآیند عملیات جداسازی، برداشت و احیای مجدد ناوشکن، اضافه کرد: مشابه این‌گونه سوانح و چنین اقداماتی برای مهار سانحه و احیای کشتی‌های نظامی در صنعت دریایی جهان به‌طور معمول وجود دارد.

در این فرآیند طی 24 ساعت گذشته به علت طوفان شدید و بالا آمدن سطح آب دریا قسمت روسازه آلومینیومی که به‌طور کامل تخلیه و برای جابجایی آماده شده بود به آب افتاده و باقی‌مانده بدنه شناور به پهلوی راست قرار گرفته است که بلافاصله پس از بهبود شرایط جوی در اولین فرصت این بخش از بدنه شناور و سایر قسمت‌های باقی‌مانده نیز جدا و به کارخانه منتقل می‌شود.

سخنگوی ارتش با بیان اینکه صرفا بدنه ناوشکن آسیب جدی دیده است، خاطر نشان کرد: هیچ محدودیتی برای احیای مجدد ناوشکن دماوند وجود ندارد و به دلیل بومی بودن تمام بخش‌های آن با انتقال قطعات جدا شده به‌زودی عملیات احیاء ناوشکن دماوند و بازگشت آن به چرخه عملیات آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

پیش از آنکه سومین سال خدمتش به پایان برسد،«ناوشکن» دماوند پس از ۱۸ روز پرالتهاب غرق شد!

 ناوچه دماوند که ۱۸ روز پیش دچار حادثه شده و مسئولان نیروی دریایی بر جزئی بودن خسارت وارد آمده به آن تاکید داشتند، بالاخره غرق شد؛ اتفاقی شوم که ظاهرا قرار نیست به رقم خوردن تغییراتی در عملکرد مسئولان در حوزه اطلاع رسانی منجر شود
به گزارش «تابناک»، ناوچه دماوند که دومین کشتی جنگی “کلاس موج” کشورمان بعد از «جماران» بود و رسما از هجدهم اسفندماه سال ۹۳ به خدمت به ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در آمده بود، در پی حادثه‌ای که حدود سه هفته پیش برایش رخ داد، ساعاتی پیش غرق شد. رویدادی که بدترین پایان برای این کشتی گران قیمت، آن هم پیش از پایان بردن سومین سال خدمت به شمار می‌آید.
ناوچه دماوند ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ طی مراسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت ایران در بندر انزلی تحت عنوان «جماران۲» به آب انداخته شد و دو سال بعد با سپری کردن آزمایش هایی رسما به ناوگان دریایی کشورمان پیوست و بزرگترین کشتی جنگی ایران در منطقه دریایی شمال لقب گرفت. این ناوچه ابتدا «ولایت» نام داشت.

ناوچه دماوند ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ طی مراسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت ایران در بندر انزلی تحت عنوان «جماران۲» به آب انداخته شد و دو سال بعد با سپری کردن آزمایش هایی رسما به ناوگان دریایی کشورمان پیوست و بزرگترین کشتی جنگی ایران در منطقه دریایی شمال لقب گرفت. این ناوچه ابتدا «ولایت» نام داشت.

ماجرا از آنجایی شروع شد که برخی اخبار از برخورد این کشتی جنگی با یکی از موج‌شکن‌های نزدیک بندرگاه انزلی خبر می‌دادند. اخباری تایید نشده که با انتشار تصاویری از آن در رسانه‌های بیگانه (اینجا)، رنگ و بوی متفاوتی یافت، اما باز نتوانست به تشریح وضعیت واقعی این ناوچه منجر شود. ناوچه‌ای که برخی از مسئولان آن را «ناوشکن» می‌خوانند، اما بر اساس تعاریف رایج در جهان، ناوچه محسوب می‌شود.

آن گونه که تصاویر منتشر شده نشان می‌داد، دماوند در حالی در کنار موج شکن متوقف شده بود که بخش‌های زیادی از آن زیرآب رفته بود. تصاویری که به رغم انتشار آن، مسئولان نیروی دریایی کشورمان از جزئی بودن آسیب‌های وارد آمده به این کشتی جنگی ۱۰۰ متری خبر می‌دادند و مدعی بودند آسیب‌های وارد آمده قابل جبران است.
از جمله این مسئولان، امیر دریادار «امیر رستگاری»، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع بود که می‌گفت: به دلیل شرایط طوفانی دریای شمال، ناوشکن دماوند از کنترل خارج شد و به موج شکن برخورد کرد و در حال حاضر نیرو‌های مربوطه در مرحله رهاسازی و ارسال آن به رده تعمیراتی هستند. این ناوشکن فعلاً در فاز جابه‌جایی قرار دارد. آسیب‌های وارد آمده به آن تا حدودی جدی مشاهده شده و بیشتر بدنه این ناوشکن صدمه دیده است.
این توضیحات در حالی بیان می‌شد که اخبار رسیده حکایت از شدت بالای برخورد این ناوچه با موج شکن داشت به گونه‌ای که گفته می‌شد بر اثر بخورد ۶ تن از سرنشینان دماوند به دریا پرتاب شده‌اند و تنها چهار تن از ایشان با حضور نیرو‌های امدادی نجات یافتند. اتفاقی که در نهایت به شهادت دو سرنشین مفقود شده در آن حادثه، یعنی تکاوران «بیژن زارع» و «امیر باصره» منجر شد.عجیب‌تر آنکه در روز‌های اخیر اخباری منتشر می‌شد که حکایت از شدت گرفتن آسیب‌های دماوند داشت به گونه که گفته می‌شد بر اثر برخورد‌های مداوم این ناوچه با موج شکن در پس هر موجی که از راه می‌رسد، بسیاری از تجهیزات آن از دست رفته و عملا دماوند در حال دو تکه شدن است. اتفاقاتی که ثابت می‌کرد پیش بینی رسانه‌های بیگانه در خصوص فرجام این کشتی دور از انتظار نیست و احتمالا محقق خواهد شد!
اتفاقی که بالاخره رخ داد؛ با گزارش‌هایی که از غرق شدن این ناوچه بر اثر افزایش ارتفاع موج‌ها و بالا آمدن سطح آب خبر می‌دادند. خبری که هنوز واکنش رسمی مسئولان را به دنبال نداشته تا ثابت شود که نه شهادت دو تن از پرسنل دماوند و نه از دست رفتن این کشتی مدرن و گران قیمت پس از ۱۸ روز، هیچ کدام نمی‌توانند تغییری در سیاست‌های مسئولان مربوطه در خصوص اطلاع رسانی به وجود آورند!
«ناوشکن» دماوند پس از ۱۸ روز پرالتهاب غرق شد!«ناوشکن» دماوند پس از ۱۸ روز پرالتهاب غرق شد!