سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دلار گران نشد پول ملي 38درصد تضعيف شد!

دلار گران نشد پول ملي 38درصد تضعيف شد!

در حالي كه قيمت دلار از ابتداي سال بيش از 13‌درصد رشد داشته، در بازارهاي جهاني و به‌خصوص در مقابل يورو 17درصد و در مقابل سبد ارزهاي معتبر جهان 15درصد كاهش داشته است كه…
مهران ابراهيميان

در حالي كه قيمت دلار از ابتداي سال بيش از 13‌درصد رشد داشته، در بازارهاي جهاني و به‌خصوص در مقابل يورو 17درصد و در مقابل سبد ارزهاي معتبر جهان 15درصد كاهش داشته است كه نشان مي‌دهد استفاده از واژه «‌دلار گران شد‌» نادرست بوده و اصطلاح دقيق‌ترش اين است كه «پول ملي در حال تضعيف شدن است!»

به گزارش «جوان» اگر بتوان جمع كاهش ارزش دلار در بازارهاي جهاني و افزايش نرخ ارز را در داخل با هم به‌عنوان شاخص تضعيف پول ملي در نظر گرفت، به اين ترتيب مي‌توان ادعا كرد كه ريال در مقابل دلار با نرخ ارز مرجع بانك مركزي حدود 25درصد تضعيف شده است. نرخ ارز مرجع در 5 فروردين امسال3 هزار و 241 تومان بوده و در 5 بهمن به3 هزار و 677 تومان رسيده است.
اما اگر بخواهيم همين محاسبه را بر مبناي نرخ ارز در بازار آزاد انجام دهیم، نرخ ارز بر‌اساس اعلام خبرگزاري كار (ايلنا) در 8 فروردين امسال 3هزار و 730 تومان بوده كه اين رقم به4 هزار و 600 تومان نيز رسيده است و نشان از افزايش 870توماني در هر دلار داشته و از اين منظر نيز با احتساب رشد 23درصدي قيمت دلار در مقابل تومان و كاهش 15درصدي دلار نسبت به سبد ارزهاي خارجي معتبر رقم تضعيف پول ملي در چند ماهه اخير به بيش از 38درصد مي‌رسد!
با چنين تحليلي اكنون مي‌توان حدس زد كه چرا برخي افراد به سمت بازار ارز گرايش پيدا كرده‌اند و براي برخي سود بانكي جذابيت خود را از دست داده و بانك مركزي چرا بايد در مسير كنترل بازار ارز دقت بيشتري به خرج دهد؟

البته بر اساس محاسبات، دلار در مقابل يورو به 1/25 رسيده و بديهي است كه ريال در مقابل تقويت يورو در جهان واكنش بيشتري هم نشان بدهد، از اين‌رو است كه بر اساس آمار اعلامي نرخ بانك مركزي ريال در مقابل يورو بيشترين تضعيف را نشان مي‌‌دهد، به‌نحوي‌كه كاهش 32درصدي ارز مرجع در مقابل يورو را شاهديم.

اين اتفاقات در حالي به وقوع پيوسته كه طبق آمار بانك جهاني تراز حساب‌هاي ايران 21ميليارد دلار مثبت شده و تنها از اين حيث 14 كشور وضعيت بهتري نسبت به ما داشته‌اند.
حال بايد ببينيم كه با اين حالت تضعيف پول ملي آيا دستاورد كاهش نرخ تورم يك دستاورد قابل اعتنا است يا آنكه سرعت كاهش تضعيف و بي‌ارزش شدن پول ملي براي سرمايه‌گذاران خارجي قابل اعتنا است.

يك شركت سرمايه‌گذاري در حوزه انرژي چندي پيش به خبرنگار ما در‌اين‌باره گفته بود: مشكل اصلي سرمايه‌گذاري نبود ثبات در ارزش پول ملي شما است. وي گفته بود: كاهش ارزش پول ملي و نبود سياست درستي براي ضریب تعديل در قراردادها عملاً هر سرمايه‌گذار خارجي را منصرف مي‌كند. وي مي‌گويد: شرايط موجود به هيچ سرمايه‌گذاري توان پيش‌بيني نرخ ارز خارجي را نمي‌دهد و لذا به دليل معلوم نبودن قيمت‌هاي تمام شده هيچ سرمايه‌گذار عاقلي حاضر به سرمايه‌گذاري در اين حالت نيست.

دلار تضعيف مي‌شود، نفت و طلا تقويت!

نگاهي به وضعيت جهاني بازارهاي همتراز دلار و كالاهاي جايگزين و وابسته نشان مي‌دهد كه تضعيف دلار البته از جهت ديگري براي دولت نيز آورده‌هاي مثبت و منفي داشته است. آنچنان كه علاوه بر افزايش درآمد ريالي در اثر تضعيف پول ملي همزمان طلا و نفت نيز روند افزايشي داشته است، به‌نحوي‌كه نفت دو روز پيش به بشكه‌اي 71 دلار رسيد، هر چند با اندكي كاهش به 70 دلار عقبگرد كرد. در همين حال هر اونس طلا روز گذشته به 1366/07 دلار رسيد كه بالاترين رقم از 3 آگوست 2017 بود. شاخص دلار كه ارزش دلار را در برابر سبدي از ارزها مي‌سنجد، ديروز به كمترين ميزان از دسامبر 2014 رسيد.

تحليلگران جي‌اف‌‌ام‌اس معتقدند: با توجه به ريسك بروز يك كاهش در ارزش اوراق قرضه و بي‌ثباتي‌هاي سياسي كه جذابيت اين فلز گرانبها به لحاظ امنيت را بالا مي‌برد، طلا مي‌تواند امسال به بالاي هزار و 500 دلار در هر اونس براي نخستين‌بار از سال 2013 برسد.
همچنين در حالي كه قيمت دلار در حال افت است و ميزان ذخاير نفت امريكا با تقليل توليدات اوپك و روسيه، براي دهمين هفته متوالي كاهش يافته است، برنت براي اولين بار پس از ۲۰۱۴ به ۷۱ دلار رسيد.

پيش‌خريد نفت برنت، بنچمارك بين‌المللي نفت‌خام به بالاترين ميزان خود از اوايل دسامبر ۲۰۱۴ رسيد و ركورد 71/05 دلار به ازاي هر بشكه را براي خود ثبت كرد. برنت در ادامه با افتي جزئي در 70/99 دلار براي هر بشكه تثبيت شد.
منبع: روزنامه جوان