پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » احمد مازنی نماینده مجلس : عبور از اصلاحات یعنی تشویق به اسقاط نظام!

احمد مازنی نماینده مجلس : عبور از اصلاحات یعنی تشویق به اسقاط نظام!

احمد مازنی در گفت وگو با «تابناک»: “برخی”(؟!!)  می خواهند بگویند جمهوری اسلامی اصلاح پذیر نیست.

در يك نگاه اجمالي و با تكيه بر داده‌هاي موجود، مي‌توان ريشه وقايع دي‌ماه سال جاري را در دو مقوله «سياست» و «معيشت» جست. در اين اعتراضات، چندين شعار به گوش رسيد. گروهي دغدغه‌هاي اقتصادي‌ و معيشتي‌شان را مطرح كردند، گروهي اصلاح‌طلبان را خطاب قرار دادند، گروهي ديگر خواستار بركناري روحاني بودند و گروهي مجموعه حاكميت را زير سؤال بردند و دست آخر بعضي، از بازگشت سلطنت سخن گفتند.
عبور از اصلاحات یعنی سقوط نظام!/برخی در حال القای اینکه جمهوری اسلامی اصلاح پذیر نیست، هستنددر يك نگاه اجمالي و با تكيه بر داده‌هاي موجود، مي‌توان ريشه وقايع دي‌ماه سال جاري را در دو مقوله «سياست» و «معيشت» جست. در اين اعتراضات، چندين شعار به گوش رسيد. گروهي دغدغه‌هاي اقتصادي‌ و معيشتي‌شان را مطرح كردند، گروهي اصلاح‌طلبان را خطاب قرار دادند، گروهي ديگر خواستار بركناري روحاني بودند و گروهي مجموعه حاكميت را زير سؤال بردند و دست آخر برخی، از بازگشت سلطنت سخن گفتند.

اما چیزی که امروز بیش از هر زمان دیگری، فضای مجازی را پر کرده، هشتگ هایی مانند «من براندازم» و نظیر این است و بسیاری از کاربران فضای مجازی، شعار عبور از اصلاحات و عبور از روحانی را سر می کنند.

بنا بر این گزارش، به نظر می رسد، پس از ناآرامی های ماه گذشته، بخشی از بدنه اصلاح طلب ها نسبت به سران آن کامل بی اعتماد شده اند و تنها راه اصلاح امور را در تغییر نظام می جویند. این در حالی است که بسیاری از تئوریسین های سیاسی، این نظر را به شدت نفی می کنند و اعتقاد دارند، اگر گشایشی باشد، تنها با اصلاح امور با حرکت های آرام و به دور از خشونت است.

احمد مازنی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: پدیده ناآرامی های دی ماه 1396 باید مستقل کنکاش شود. در این پدیده که ما دیدیم و فعلا با منشأ آن کاری نداریم، آثار زیادی از خود بر جای گذاشته است؛ یکی از آثار آن این بود که جریان سلطنت طلب، منافقین و مخالفان روحانی دست در دست هم دادند تا در موج اعتراضات مردمی سوار شوند و این موج را به سمت تخریب جریان اصلاحی پیش ببرند.

این نماینده مجلس گفت: سال 86 مسعود رجوی گفته بود، فتنه خاتمی بیست سال سقوط جمهوری اسلامی را به تأخیر انداخت و اخیرا نامه نگاری هایی که برخی از عناصر ضد انقلاب کرده اند، حکایت از این دارد که فضای منطقی و آرام در کشور و اصلاحی که در حال حل مشکلات است، باعث ناراحتی آنها شده است.

وی افزود: این افراد بر این باورند، باید فروپاشی رخ دهد و به دنبال براندازی هستند و می خواهند تجربه تلخ کشورهایی که دچار فروپاشی شده اند، تکرار کنند. البته مردم این را می فهمند. راه حل مشکل مردم نه قهر است و نه خشونت، بلکه همه این را درک کرده اند که تنها راهکار حرکت اصلاحی و تدریجی و صبورانه است و این حرکت دو دشمن دارد؛ یک دشمن در داخل با ایجاد استبداد می خواهد جلوی اصلاحات را بگیرد و دشمن دیگر در خارج از کشور با شعار براندازی، قصد مقابله با مردم سالاری دینی را دارد.

مازنی در پاسخ به این که چرا مردم از اصلاح طلب ها ناراضی هستند، گفت: این گونه نیست. به نظر من این یک موج است که شبیه به دو لبه قیچی است؛ یک لبه آن استبداد داخلی و دیگری براندازان خارجی هستند که در یکجا به هم رسیده اند. ما نمی گوییم اینها با یکدیگر ارتباط دارند، ولی در جایی به هم رسیده اند. اینها می خواهند اعتراضات مردمی را به سمت براندازی هدایت کنند و با القای اینکه جمهوری اسلامی اصلاح پذیر نیست، تیشه به ریشه این نظام می زنند. هم اکنون حذف اصلاح طلبی به معنای تداوم جمهوری اسلامی بر اساس موازین اصولگرایی نخواهد بود و حذف اصلاحات یعنی سقوط جمهوری اسلامی؛ چه از نوع اصلاح طلبی و چه اصولگرایی.

وی خاطرنشان ساخت: چیزی که در ذهن مخالفان انداخته اند، این است که اصولگراها تاکنون موفق نبودند و رویه اصلاح طلبی در نهایت به استمرار رویه اصولگرایی منجر می شود. پس این هم در دراز مدت به نفع ما نیست و باید از هر دو اینها عبور کرد و عبور از این دو، یعنی عبور از جمهوری اسلامی.

این نماینده در ادامه یادآور شد: ادامه شعار نه اصلاح طلب، نه اصولگرا در ادامه به براندازی منجر می شود. این کاری است که آنها در حال پیش بردن هستند و باعث شده تا مسئولیت اصلاح طلب ها بیشتر شود. باید سران این جریان با بدنه اجتماعی خود ارتباط برقرار کنند و حقایق را به مردم بگویند و ارتباطات خود را بیشتر کنند.

اصلاح طلب ها باید نتیجه رفتارهای خشنی که موج سواران داخلی و خارجی از اعتراضات بحق مردم بهره می برند، به مردم توضیح دهند و مردم را آگاه کنند که این کار در نهایت به ضرر کشور خواهد بود.