جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

اعلام آمادگی فرانسه برای همراهی با آمریکا علیه ایران، استقبال کردها از ورود ارتش سوریه به عفرین، تشکیل کارگاه آموزشی در اماراتی برای ناآرامی های ایران! نگرانی اتحادیه عرب از مداخله ترکیه در سوریه و فرار ابوبکر البغدادی به آفریقا، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به جدال تلفنی ترامپ و اردوغان نیز اشاره کرد.

دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان، رؤسای‌جمهور آمریکا و ترکیه روز چهارشنبه تلفنی درباره وضعیت سوریه و عملیات اخیر ترکیه در منطقه «عفرین» گفت‌وگو کردند.

بنا بر اعلام کاخ سفید، ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی از اردوغان خواسته، عملیات نظامی در عفرین را محدود کرده و برای جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان تلاش کند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «او به ترکیه توصیه کرد، احتیاط به خرج داده و از هر کاری که ممکن است به درگیری میان نیروهای ترکیه‌ای و آمریکایی منجر شود، خودداری کند. وی تأکید کرد، هر دو کشور باید همه طرف‌ها را بر هدف مشترک دستیابی به شکست پایدار داعش متمرکز کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی روز چهارشنبه با اردوغان، هشدار داده است که عملیات عفرین می‌تواند دستیابی به اهداف مشترک واشنگتن و آنکارا در سوریه را به چالش بکشاند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور ترامپ، ترکیه را به همکاری مشترک نزدیک‌تر برای پاسخ به نگرانی‌های امنیتی مشترک ترکیه، فراخواند. رهبران دو کشور در مورد لزوم ایجاد ثبات در سوریه‌ای متحد که تهدیدی برای هیچ‌ یک از همسایگانش، از جمله ترکیه، نباشد، گفت‌وگو کردند.»

جدال تلفنی ترامپ و اردوغان بر سر سوریه/تشکیل کارگاه آموزشی در اماراتی برای نا آرامی های ایران!/ اعلام آمادگی فرانسه برای همراهی با آمریکا علیه ایران/استقبال کردها از ورود ارتش سوریه به عفرین

این بیانیه که لحنی غیرمعمول دارد، می‌افزاید: «رئیس‌جمهور ترامپ همچنین از ادبیات مخرب و غلطی که از ترکیه درباره شهروندان ایالات متحده و کارکنان محلی بازداشت‌شده تحت وضعیت اضطراری طولانی ترکیه، به گوش می‌رسد، ابراز نگرانی کرد.»

در بیانیه کاخ سفید بدون نام بردن از گروه خاصی، از مبارزه با «تروریسم مورد حمایت ایران» هم صحبت شده است: «سران دو کشور به ارتقای شراکت راهبردی بین ایالات متحده و ترکیه به خصوص در افزایش ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم در تمام انواع آن شامل داعش، حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک)، القاعده و تروریسم مورد حمایت ایران متعهد شدند.»

اعلام آمادگی فرانسه برای همراهی با آمریکا علیه ایران

«جرارد آروئاد»، سفیر فرانسه در آمریکا در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: کشورش آماده همکاری با آمریکا جهت مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، در حین حفظ توافق برجام است.

وی نوشت: «اروپایی‌ها بارها گفته‌اند، همزمان با حفظ توافق هسته‌ای ایران به شکل فعلی، آماده همکاری با آمریکا جهت پرداختن به سایر چالش‌های ایران برای ثبات منطقه هستند.»

فرانسه در ماه‌های بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، رهبری فشارهای اروپا علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را به عهده داشته است.

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه اولین کشور اروپایی بود که بعد از مواضع ترامپ ضد برجام، بحث «توافق مکمل» در زمینه برنامه موشکی با ایران را به میان آورد.

استقبال کردها از ورود ارتش سوریه به عفرین دروغ از آب درآمد!!

شبکه تلویزیونی العالم به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: خبرهایی که در مورد توافق نیروهای کرد سوری برای ورود ارتش سوریه به عفرین منتشر شده است، درست نیست.

گفتنی است، یک منبع کُردی در عفرین پیش از این به شبکه خبری المیادین اعلام کرده بود: ما بخشی از بافت ملی سوریه هستیم. ما از ورود ارتش سوریه به هر منطقه ای در عفرین بر اساس توافق با دولت سوریه استقبال می کنیم.

تشکیل کارگاه آموزشی در امارات برای ناآرامی های ایران!

یک مرکز پژوهشی امارات متحده عربی اعلام کرده، قصد دارد در 29 ژانویه، کارگاهی آموزشی در ابوظبی با نام «مشکلات ایران، علل، زمینه‌ها و پیامدها» برگزار کند.

به نوشته خبرگزاری اماراتی «وام»، «ابتسام الکاتب» مدیر اندیشکده «مرکز سیاسی امارات» گفت: در این کارگاه که با شرکت کارشناسان داخی و خارجی برگزار می‌شود، تمرکز بر ناآرامی‌های اخیر ایران است.

مدیر اندیشکده مذکور مدعی شد، اعتراض‌های اخیر در ایران تأییدی بر بی‌ثباتی این کشور و رد سیاست‌های حکومتی از سوی جامعه این کشور بود که منتهی به مشکلات اقتصادی برای مردم و موارد دیگر شده است.

وی افزود: این کارگاه تلاش می‌کند تا ماهیت بحران‌های دشوار و آشوب‌های پیچیده ناشی از حکومت ایران را روشن و نیروها و منافع در تضاد با هم و همچنین دیدگاه‌های متناقض در این نظام را بررسی کند. این کارگاه همچنین به دنبال تجزیه و تحلیل علل ناپایداری و چشم انداز راهبردی ایران است.

این در حالی است که مطبوعات اماراتی مثل همتایان عربستانی توجه ویژه‌ای به آشوب‌ها در ایران کردند و در یک هفته سه روزنامه اماراتی 205 مطلب در قالب خبر، گزارش، یادداشت و کاریکاتور با میانگین 29 مطلب در روز منتشر کردند.

نگرانی اتحادیه عرب از مداخله ترکیه در سوریه

محمود عفیفی، سخنگوی رسمی احمد ابو الغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت: ابوالغیط با نگرانی تحولات میدانی اوضاع در مناطق شمال سوریه به ویژه در منطقه عفرین را که از چند روز پیش شاهد عملیات نظامی نیرو‌های مسلح ترکیه است، دنبال می‌کند.

عفیفی تأکید کرد، احمد ابوالغیط دخالت ترکیه در سوریه را یک پیوند اضافی از یک رشته دخالت‌های گسترده منطقه‌ای و بین المللی در امور داخلی سوریه می‌داند.

فرار ابوبکر البغدادی به آفریقا

به گزارش روزنامه سان انگلیس، یک کارشناس عراقی اظهار داشت: همه بنیانگذاران داعش مرده اند و «ابوبکر البغدادی» سرکرده این گروه در حال پنهان شدن است.

وی مدعی شد: رهبر گروه تروریستی داعش از عراق فرار کرده و در آفریقاست و امیدوار است که دوباره رژیم خود را احیا کند.

یک کارشناس مصری نیز اعلام کرد، احتمالا  بغدادی پس از فرار اعضای داعش از عراق و سوریه، به آفریقا رفته است.

جدال تلفنی ترامپ و اردوغان بر سر سوریه/تشکیل کارگاه آموزشی در اماراتی برای نا آرامی های ایران!/ اعلام آمادگی فرانسه برای همراهی با آمریکا علیه ایران/استقبال کردها از ورود ارتش سوریه به عفرین

در همین حال، «ناجح ابراهیم»، رهبر پیشین جامعه الاسلامیه گفت: بغدادی می تواند در جایی مانند شمال چاد و یا منطقه مرزی غیر قانونی بین الجزایر و نیجر باشد.

این کارشناسان همچنین اعلام کردند که بغدادی تنها رهبر بارز زنده داعش است. او از میان ۴۳ نفر از رهبران داعش، تنها بازمانده است.