پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

 

نزاع لفظی در نشست شورای امنیت درباره سوریه/سیزده شرط جدید چهار کشور عربی برای ایجاد رابطه با قطر/وعده اردوغان به ماکرون برای عملیات شاخه زیتون
بازگشت ده هزار سوری به منازلشان، وعده اردوغان به ماکرون برای عملیات شاخه زیتون، گزارش سازمان ملل درباره عملیات نظامی ترکیه، سیزده شرط جدید چهار کشور عربی برای ایجاد رابطه با قطر، اعلام بسیج عمومی از سوی کُردهای سوریه برای دفاع از «عفرین» و ورود مذاکره کنندگان آمریکایی به ترکیه برای گفت وگو در مورد عفرین، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نزاع لفظی در نشست شورای امنیت درباره سوریه نیز اشاره کرد.

نشست شورای امنیت درباره سوریه که روسیه خواستار آن شده بود، سه شنبه شب برگزار شد.

بر اساس این گزارش، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما خواستار تحقیق شفاف جهت مشخص شدن طرف هایی هستیم که از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده کرده اند.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد نیز از پیشنهاد این کشور برای عدم مصونیت به کارگیرندگان تسلیحات شیمیایی خبر داد.

وی گفت: مجرمانی که از تسلیحات شیمیایی به طریقی وحشیانه استفاده می کنند، باید بدانند که هیچ گونه مصونیتی نخواهند داشت.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد افزود: بدون پایان دادن به مصونیت کسانی که در سوریه حملات شیمیایی انجام می دهند، هیچ گونه صلح پایدار در این کشور برقرار نخواهد شد.

«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت دولت سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرده و مدعی شد: روسیه با استفاده از وتو، در مسیر تحقیق درباره به کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه مانع ایجاد کرد. سلاح شیمیایی در سوریه در منطقه ای به کار گرفته شد که نظام سوریه برای تسلط بر آن منطقه تلاش می کرد.

نماینده انگلیس نیز در این نشست گفت: ما عمیقا نگران گزارش های به کارگیری تسلیحات شیمیایی در سوریه هستیم.

اعلام بسیج عمومی از سوی کُردهای سوریه برای دفاع از «عفرین»/ نزاع لفظی در نشست شورای امنیت درباره سوریه/13 شرط جدید چهار کشور عربی برای ایجاد رابطه با قطر/وعده اردوغان به ماکرون برای عملیات شاخه زیتون

نماینده چین در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، با ابراز نگرانی درباره به کارگیری تسلیحات شیمیایی در سوریه، گفت: موضع چین درباره تسلیحات شیمیایی روشن بوده است. چین مخالف به کارگیری تسلیحات شیمیایی به وسیله هر کشور یا نهاد یا گروهی است.

وی افزود: ما امیدواریم اعضای شورا بتوانند به روشی سازنده در ایجاد ساز و کار مربوط به تحقیق درباره تسلیحات کشتار جمعی نقش آفرینی کنند.

نماینده روسیه از مواضع نیکی هیلی در جلسه شورای امنیت انتقاد کرد.

نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت با درخواست مجدد تریبون، گفت: امروز بار دیگر شاهد بودیم که اظهارات نماینده آمریکا فقط درباره روسیه بود. ما می دانیم که آمریکا هیچ ساز و کار مستقل و حرفه ای نمی خواهد.

وی افزود: چرا شما قبل از مشخص شدن تحقیق، دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم می کنید؟ شما هم در مقام مدعی هستید و اتهام وارد می کنید و هم قاضی شده اید؟

بازگشت ده هزار آواره سوری به منازلشان

مرکز روسی هماهنگی آشتی در سوریه روز سه شنبه اعلام کرد، طی 24 ساعت گذشته، حدود ده هزار آواره سوری به منازلشان بازگشتند.

در بیانیه مرکز هماهنگی آشتی ملی آمده است: 9 هزار و 587 تن به ریف دمشق، 63 تن به حماه، 14 تن به حمص و 56 تن به دیرالزور بازگشتند.

بنا بر این گزارش، این مرکز همچنین بیش از دو تُن کمک های بشردوستانه به منطقه «رسم الهرمل» واقع در حومه حلب ارسال کرده است.

در بیانیه اضافه شده است: پزشکان نظامی روس کمک های پزشکی برای 143 تن در سوریه ارائه کردند.

اعلام بسیج عمومی از سوی کُردهای سوریه برای دفاع از «عفرین»/ نزاع لفظی در نشست شورای امنیت درباره سوریه/13 شرط جدید چهار کشور عربی برای ایجاد رابطه با قطر/وعده اردوغان به ماکرون برای عملیات شاخه زیتون

مرکز روسی برای هماهنگی آشتی در سوریه پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود، طی سال 2017 میلادی، مأموریت بازسازی تأسیسات اساسی و زیرساخت‌های مدنی را تکمیل کرده است.

با شکست داعش در بخش های گسترده ای در سوریه و برقراری آرامش نسبی در برخی از نقاط این کشور، بازگشت آوارگان افزایش یافته است.

از آغاز سال 2017 تاکنون بیش از 480 هزار آواره سوری که در اردوگاه های آوارگان یا منازل نزدیکان و آشنایان خود اقامت داشتند، به خانه هایشان بازگشته اند.

وعده اردوغان به ماکرون برای عملیات شاخه زیتون

در حالی که عملیات ترکیه در شمال سوریه، چهارمین روز خود را می‌گذارند، منابع مطلع می‌گویند که رئیس جمهور ترکیه به همتای فرانسوی خود درباره تمهیدات لازم برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در شمال سوریه وعده‌هایی داده است.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع نزدیک به «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه گزارش داد که اردوغان به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفته است، آنکارا هر گونه اقدام‌ لازم را به کار بسته تا مانع تلفات انسانی در «عفرین» واقع در شمال سوریه شود.

منابع آگاه همچنین گفتند، این دو رئیس جمهور توافق کردند، درباره تلاش برای حل موضوع سوریه و تبادل اطلاعات پیرامون عملیات ترکیه با هم در ارتباط نزدیک باشند.

اعلام بسیج عمومی از سوی کُردهای سوریه برای دفاع از «عفرین»/ نزاع لفظی در نشست شورای امنیت درباره سوریه/13 شرط جدید چهار کشور عربی برای ایجاد رابطه با قطر/وعده اردوغان به ماکرون برای عملیات شاخه زیتون

دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در حالی که رئیس جمهور، دغدغه‌های امنیتی ترکیه را به رسمیت می‌شناسد، با این حال، نگرانی بابت عملیات نظامی این کشور در عفرین را به اطلاع همتای ترکیه‌ای خود رساند.»

این در حالی است که منابع محلی از کشته شدن سومین نظامی ترکیه در جریان عملیات نظامی «شاخه زیتون» در شمال سوریه خبر می‌دهند.

گزارش سازمان ملل درباره عملیات نظامی ترکیه

روز سه شنبه، سازمان ملل متحد در گزارشی به نقل از منابع محلی در سوریه اعلام کرد، عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین سوریه، روز دوشنبه سبب شد، حدود ۵ هزار تن از خانه و کاشانه خود آواره شوند که البته تعدادی از افراد بسیار آسیب پذیر قادر به فرار نیستند.

سازمان ملل متحد همچنین اعلام کرد، این سازمان آماده است، به پنجاه هزار تن از ساکنان منطقه عفرین کمک رسانی کند و در صورت افزایش ورود آوارگان به حلب، به سی هزار تن دیگر هم امدادرسانی خواهد کرد.

سیزده شرط جدید چهار کشور عربی برای ایجاد رابطه با قطر

وبگاه «میدل ایست آی» مدعی شده، عربستان، امارات، بحرین و مصر ـ که از پنجم ژوئن گذشته تحریم‌هایی را بر قطر اعمال کرده و درخواست‌هایی را از این کشور داشتند ـ دوباره سیزده تقاضای خود از قطر مطرح کرده‌اند.

میدل ایست ای در خبر خود اشاره کرده است، در بین این سیزده تقاضای چهار کشور یاد شده از قطر توقف فعالیت شبکه خبری «الجزیره»، کاهش رابطه با ایران و پایان دادن همکاری نظامی با ترکیه به‌ چشم می‌خورد.

روز دوشنبه، «احمد ابو زید»، سخنگوی وزارت خارجه مصر، در صفحه فیسبوک این وزارتخانه اعلام کرده است که دیپلمات‌های ارشد چهار کشور یاد شده، اقدام‌های جدید تحریک کننده قطر ـ که ضربه زدن به منافع و امنیت ملی عربستان، بحرین، مصر و امارات ذکر شده را بررسی کرده ـ و همبستگی کامل با همدیگر را نیز اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز هفته گذشته در تماس تلفنی با امیر قطر، از تلاش‌های این کشور در مقابله با تروریسم و افراط گرایی ستایش کرد.

میدل ایست ای در پایان با اشاره به وخیم شدن اوضاع بین چهار کشور با قطر با گذشت هفت ماه از این بحران و ادعای امارات مبنی بر نقض حریم هوایی خود از سوی نیروی هوایی قطر نوشت: ترکیه در این بحران از ابتدا کامل از قطر حمایت کرده و حتی نیروهای خود را به یک پایگاه نظامی در دوحه گسیل داشته و کمک‌های اقتصادی با این کشور را برای اطمینان از وجود مواد غذایی لازم افزایش داده است.

اعلام بسیج عمومی از سوی کُردهای سوریه برای دفاع از «عفرین»

کُردهای حاضر در شمال سوریه روز سه‌شنبه برای دفاع از شهر «عفرین» اعلام بسیج عمومی کردند.

روزنامه النهار لبنان با اعلام این خبر، تأکید کرد، در روز چهارم عملیات ترکیه در شمال سوریه به نام «شاخه زیتون»، درگیری شدیدی میان نیروهای کُرد و عناصر ترکیه ای و تروریست های ارتش آزاد سوریه گزارش شده است.

نیروهای حاضر در منطقه موسوم به «الجزیره» در استان الحسکه سوریه که در تسلط کُردهاست، با انتشار بیانیه ای تأکید کردند: «بسیج عمومی را اعلام می کنیم و از همه ملت خود می خواهیم که از عفرین و کرامت آن دفاع کنند.»

اعلام بسیج عمومی از سوی کُردهای سوریه برای دفاع از «عفرین»/ نزاع لفظی در نشست شورای امنیت درباره سوریه/13 شرط جدید چهار کشور عربی برای ایجاد رابطه با قطر/وعده اردوغان به ماکرون برای عملیات شاخه زیتون

«ریزان حدو» مشاور رسانه ای گروه موسوم به «یگانهای مدافع خلق» کُرد در عفرین تصریح کرد، اعلام بسیج عمومی به معنای دعوت از همه کردهای سوریه است تا در دفاع از عفرین سلاح به دست گیرند.

یگان های مدافع خلق نیز امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «از همه ملت خود می خواهیم که از عفرین و آبروی آن دفاع کنند و در همه فعالیت های مرتبط با آن باشند».

در همین راستا، منابع محلی از کشته شدن سومین نظامی ترکیه در جریان عملیات نظامی شاخه زیتون در شمال سوریه خبر دادند.

تا کنون 6400 نظامی ترکیه ای در جریان این عملیات در خاک سوریه حضور داشته و با ورود به هفتاد روستا، شبه‌نظامیان کُرد را از بین بردند. این نیروها گستره عملیات خود را به شهر «اعزاز» در شرق عفرین و استان حلب افزایش دادند.

ورود مذاکره کنندگان آمریکایی به ترکیه برای گفتگو در مورد عفرین

منابع دیپلماتیک اعلام کردند، یک هیأت عالی رتبه آمریکایی وارد آنکارا شده است تا درباره مسائل مختلف از جمله همکاری و عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین سوریه با مقام های رسمی ترکیه رایزنی کنند. قرار است، این هیأت آمریکایی نشستی نیز با رئیس ستاد کل ارتش ترکیه داشته باشد.

منابع آگاه دیپلماتیک که خواستند نامشان فاش نشود، تأکید کردند، ریاست هیأت آمریکایی بر عهده جاناتان کوهن معاون دستیار وزیر خارجه آمریکاست.

پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد، رایزنی های دیپلماتیک بین واشنگتن و آنکارا درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ادامه دارد.

آدریان رانکین گالووی، سخنگوی پنتاگون تأکید کرد: می توانم به شما بگویم، در شرایط کنونی در حال مذاکره و تماس با متحدان خود در ترکیه هستیم تا اوضاع را حل و فصل کنیم.