جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حسن روحانی در گفت و گوی تلویزیونی دوشنبه شب: ماه بهمن “ماه انقلاب” و “ماه آزادی” برای ملت ایران است.

حسن روحانی در گفت و گوی تلویزیونی دوشنبه شب: ماه بهمن “ماه انقلاب” و “ماه آزادی” برای ملت ایران است.

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم:: البته نوساناتی در مقطعی پیش می‌آید و تمام می‌شود. ممکن است آنفلوانزایی بیاید و مساله‌ای برای دام ایجاد کند اما هدف ما آرامش، امنیت، و آزادی بیشتر مردم است. بنابراین می‌گوییم روز به روز آرامش بیشتر باشد تا مردم به خلاقیت و شکوفایی بیشتری برسند. شکوفایی در یک فضای آرام، آزاد و امن فراهم می‌شود. من به مردم می‌گویم که دولت نمی‌خواهد ارز را برای تامین بودجه خود گران کند، مردم مطمئن باشند. روحانی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که خیال ما بابت دلار راحت باشد، گفت: بله راحت باشد.

رئیس جمهور بر رفع ابهامات مردم تاکید کرد و از مجری برنامه خواست سوالاتی مطرح شود تا به ابهامات مردم در قالب پاسخ به این سوال‌ها جواب داده شود. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما در حادثه سانچی چه کردید؟ و مردم از شما توقعاتی داشتند و​ آیا توقعات مردم برآورده شد؟ گفت: حادثه، حادثه بسیار تلخی بود ، یک حادثه ای که 32 عزیزمان را از دست دادیم بسیار تأثرانگیز بود.

حسن روحانی در ابتدای این گفت و گوی تلویزیونی که دوشنبه شب برگزار شد، باتبریک میلاد با سعادت شیر زن حادثه کربلا حضرت زینب (س) و تبریک روز پرستار به ملت بزرگ ایران گفت: ما قدردان پرستاران هستیم که شبانه روز برای کاهش رنج مردم تلاش می کنند. وی با گرامیداشت بهمن؛ ماه پیروزی انقلاب اظهارداشت: ماه بهمن ماه انقلاب و ماه آزادی برای ملت ایران است.

 

گفت‌وگوی تلویزیونی رییس‌جمهور با مردم آغاز ‌شد

وی افزود: من تقریباً ساعاتی پس از حادثه مطلع شدم که کشتی نفتکش ما با یک کشتی چینی برخورد کرده است،­­برای ما ابعاد حادثه هنوز روشن نبود من همان وقت با مسئولان صحبت کردم و صبح روز بعد مسئولان مربوطه را خواستم که در این زمینه کمیته ای تشکیل دهند و به وزارت خارجه، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و همچنین وزارت کار به یک دلیل خاصی­ مسئولیت این امر سپرده شد.

رئیس جمهور گفت: وزارت خارجه بطور منظم با مسئولان چینی و همچنین کشورهای اطراف در تماس باشند تا کمک های لازم به این عزیزان بشود همه امید ما این بود که نجات پیدا بکنند گرچه خبرهای اولیه هم به این صورت بود که نشان می داد بخاطر انفجاری که رخ داده است امیدها کم می شد و در عین کم امیدی ، همه تلاشمان­برای نجات آن عزیزان انجام گرفت و به همین دلیل وزیر کار به چین اعزام شد.

روحانی افزود: قبل از اینکه وزیر کار برود دو تیم از ایران رفتند هم از شرکت ملی نفتکش و هم از بنادر و کشتیرانی و حتی یک تیم­را ما از نیروی دریایی ارتش اعزام کردیم که اگر امکان باشد برای نجات به آن عزیزان اقدام کنند، که متأسفانه عزیزان ما از دست رفتند.

رئیس جمهور گفت: من بسیار متأسفم هستم و به خانواده های عزیز این حادثه غم انگیز یک بار دیگر تسلیت می گویم و به همه مقامات مسئول گوشزد می کنم که باید مسئله را در دو بعد دنبال کنیم که چرا این حادثه رخ داد دلیلش چه بود از لحاظ حقوقی چه اقداماتی باید انجام بگیرد و همچنین به خانواده های عزیزی که در این حادثه داغدار شدند و در دولت هم یک روز عزای عمومی اعلام کردیم و این عزیزان را به عنوان شهید خدمت لقب دادیم.

وی تاکید کرد: ما کمیته‌ای را برای احقاق حقوقمان در این زمینه تعیین کرده‌ایم که بناست به کار خود ادامه دهد. باید طبق مقررات جعبه سیاه نفتکش خوانده شود، تیم‌های عملیاتی کارهای خود را انجام دهند و پیگیری‌های لازم نیز صورت گیرد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا وزیر کار در محل حادثه حضور یافت گفت: باید من این تعبیر را بکنم که متاسفانه در دولت قبل یعنی دولت نهم و دهم به خاطر بدهکاری که دولت به برخی از سازمانهای عمومی و البته تامین اجتماعی داشته است، در قبال آن بدهکاری یک سری اموالی به آنها واگذار کرده، یکی از این اموال هم همین نفتکش بوده است. بنابر این مالکیت نفتکشها که ممکن است برای مردم تعجب برانگیز باشد در اختیار تامین اجتماعی است.

وی ادامه داد: من از اواخر دولت یازدهم مخصوصا آغاز دولت دوازدهم دستور اکید دادم به سازمان تامین اجتماعی و سایر وزارتخانه ها که بنگاههای اقتصادی شان را واگذار کنند و اگر می خواهند سهام اقتصادی در بورس داشته باشند اما مدیریت بنگاه های اقتصادی را رها کنند.

روحانی تصریح کرد: این کار به جد دنبال می شود و من هفتگی مسئله را دنبال می کنم که همه دستگاههای دولتی بنگاههای اقتصادی را واگذار کنند.

وی افزود: من امیدوارم دستگاههای عمومی هم بنگاههای اقتصادی را به بخش خصوصی و مردم واگذار کنند و به خدمات خود بپردازند این کار هم به نفع خودشان هم به نفع مردم خواهد بود.

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص برنامه‌های دولت برای مقابله با خسارات زلزله اظهار کرد: ما حوادث تلخ و شیرین در کشور داریم که شما حوادث تلخ را ردیف کرده‌اید. زلزله از مسائل مهم کشور ماست و زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه نیز به لحاظ قدرت کم سابقه بود که خوشبختانه به دلیل پیش‌لرزه بسیاری از مردم از خانه‌های خود خارج شدند وگرنه تلفات خیلی بیشتر از آن بود. البته جان 600 نفری که در این حادثه جان خود را از دست دادند حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در رسیدگی به زلزله‌زدگان کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت، ولی بی‌نقص نبود، خاطرنشان کرد: از همان لحظات اول زلزله با وزیر کشور صحبت کردم و کمیته‌ای برای رسیدگی به موضوع تشکیل شد. همان شب تیمی از مسوولان به منطقه اعزام شدند. بخش امداد هم کار بزرگی انجام داد و 7817 نفر از مصدومان را نجات داد و به بیمارستان‌ها منتقل کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: من وقتی می‌خواستم به کرمانشاه بروم برخی دوستان گفتند چند روز دیگر آنجا بروم، زیرا هنوز منطقه بی نظم بوده و به خاطر اینکه منطقه در لب مرز است، مسائل ناامنی هم وجود دارد، اما من گفتم وزیر کشور و وزیر بهداشت بلافاصله به منطقه بروند و من هم روز بعد رفتم. در سر پل ذهاب محلی مشخص شده بود که من از ماشین پیاده شوم که در مسیر ساختمان فروریخته‌ای دیدم که گفتم ماشین بایستد. من از ماشین پیاده شدم و کنار آن ساختمان با مردم صحبت کردم. نزدیک ماشین بلندگو گذاشته بودند تا با مردم صحبت کنم، ولی آنجا بلندی نبود و من مسلط نبودم و جمعیت را نمی‌دیدم، بنابراین داخل ماشین رفتم تا مسلط باشم تا با مردم صحبت کنم.

وی خاطرنشان کرد: سپس به بیمارستانی رفتم که 600 عمل جراحی انجام داده و برخی پزشکان و پرستاران نیز از خستگی بیهوش شده بودند. من از همه نیروهای امدادگر، هلال‌احمر، ارتش و سپاه تشکر می‌کنم و البته نواقصی هم وجود داشت.

رئیس جمهور از آغاز طرح ویژه مقاوم سازی بافت های فرسوده کشور از چند روز آینده خبر داد و گفت: کشورمان روی خط زلزله قرار دارد و گسل هایی از شمال تا جنوب کشور وجود دارد و در این ایام روزانه از شمال تا جنوب کشور مناطقی در حال لرزش است چنانکه در کرمانشاه پس از زلزله اصلی صدها پس لرزه روی داد.

وی افزود: این به معنی این است که باید کشور و محل سکونت و زندگی مردم را برای این حوادث آماده کنیم تا خسارت ها و تلفات کمتر شود و عزیزان کمتری را از دست بدهیم. در کرمان نیز پس از کرمانشاه زلزله تقریبا شدیدی آمد اما تلفات و خسارات کمتر بود زیرا برخی از مناطق بازسازی و ساختمان ها آماده تر بود پس کشور را باید آماده تر کنیم.

روحانی افزود: طرحی که از گذشته در دولت ها تصمیم گرفته شده بود تا ساختمان ها با مهندسی ساخته و مقاوم شود در مناطقی که مقررات به دقت اجرا و بر آن نظارت شده است ساختمان های خوب و مقاومی ساخته شدند و مناطقی که مراقبت و نظارت نشده است با حادثه مواجه بوده ایم.

رئیس جمهور گفت: یکی از طرح هایی که در بودجه سال 97 پیش بینی کرده ایم که به موضوع مقاوم سازی، و مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله و نیز اشتغال، زندگی و رفاه مردم مربوط می شود مسأله بافت های فرسوده است.

وی افزود: در سراسر کشور تصمیم گرفتیم این کار آغاز شود البته نخستین تصمیم گیری برای بازآفرینی شهرها و بافت های فرسوده از سال 93 در دولت یازدهم آغاز،​ مقرراتی وضع، جلسات مختلفی تشکیل و محلاتی در سراسر کشور با شرایط بافت فرسوده تعیین شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: در ماه ها و سال آینده مردم شاهد تلاش مضاعفی در این باره خواهند بود و برای این طرح بودجه ای پیش بینی کرده ایم و بر اساس این طرح تقریبا در محلاتی که بافت فرسوده داریم هر جایی که بتوانیم زمین اختصاص دهیم از زمین های دولتی، شهرداری ها یا نهادهای عمومی زمین رایگان در اختیار توسعه گرها قرار می دهیم تا برای افرادی که در بافت های فرسوده هستند ساختمان بسازند و این افراد را به طور رایگان به این ساختمان ها منتقل می کنیم.

روحانی گفت: هر کسی صد متر ساختمان دارد به ازای هر یک ساختمان یک و دو دهم برایش در ساختمان جدید شرایط سکونت فراهم می کنیم بدون پرداخت هزینه یعنی مردم به طور رایگان به داخل این ساختمان ها می آیند و ساختمان های قدیمی تخریب و به پارک یا فضای لازم برای زندگی مردم تبدیل می شود.

وی افزود: توسعه گرها این ساختمان ها را که می سازند معادل آن ساختمان دیگری را نیز در همان زمینی که در اختیارش می گذاریم می سازند که در سایه آن ساختمان معادل،​ خرج خودش را نیز در می آورد و به سود می رسد در ساختمان معادل که خالی است تسهیلاتی را در اختیار می گذاریم یعنی تضمین می کنیم که این ساختمان سریع به فروش برسد و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار افراد یعنی خانه اولی ها یا هر کسی که خانه می خواهد قرار می دهیم تا به زندگی برسند.

رئیس جمهور گفت: این طرح خوبی است و برای اجرای آن از محل اعتبارات بانک ها، صندوق توسعه ارزی و بودجه دولت استفاده می کنیم و نخستین کلنگ آغاز این طرح در دهه فجر امسال در چند نقطه از تهران و برخی شهرستان ها به زمین زده می شود و سال آینده آن را به سرعت ادامه می دهیم. این اقدامات مبارکی برای مقاوم سازی، ​رفاه مردم و اشتغال زایی دربخش ساختمان است.

وی گفت: اینکه یک قوطی را ما درست کنیم به نام مسکن اینکه نمی شود مسکن، این یک سرپناه موقت می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پاسخ به سؤال مجری که پرسید: در حوزه بازدید از مناطق زلزله زده می فرمایید که من در بین مردم بودم و رفتم و ساختمان ها را دیدم چرا عکس و فیلمی از آن منتشر نشده است؟! اگر بود باید منتشر می شد؟ که رئیس جمهور در پاسخ افزود: اگر منتشر نشده قاعدتاً باید منتشر می شد چون آنجا هم خبرنگار و هم عکاس بود و بخش خبری ریاست جمهوری باید آن را منتشر می کرد که مجری در ادامه گفت: از همین جا از بخش خبری ریاست جمهوری خواهش می کنم اگر چنین فیلم هایی دارند منتشر کنند.

رئیس جمهور گفت: حتماً​ دارند، چون ما در بین جمعیت پیاده شدیم و با مردم حرف زدیم و دوربین آنجا بوده دوربین عکاسی، دوربین فلیمبرداری، که مجری گفت: من از دوستان خبری ریاست جمهوری قول می گیرم اگر چنین فیلمی وجود دارد فردا صبح در برنامه «حالا خورشید» پخش کنند.

مجری برنامه در ادامه از رئیس جمهور پرسید: بیشتر انتقاد حضرتعالی و برخی از وزرای تان اتفاقاً نسبت به پروژه های مسکونی است که در قالب مسکن مهر ساخته شده و به مردم تحویل داده شده است. احساس برخی از منتقدان این است که همان طرحی که می فرمایید پیوست فرهنگی ندارد علی رغم اینکه یک نوسازی است اما بافت فرسوده را از پیوست فرهنگی خارج می کند و نوعی مسکن مهر است و اتفاق خاصی قرار نیست بیفتد.

روحانی در پاسخ گفت: مسکن مهر بیرون شهر ساخته شده و امکانات خدمات رسانی ندارد یعنی آنجا نه آب هست نه برق هست نه مدرسه هست نه کلانتری و نه اتوبوس و جاده هست اکنون مسکن مهر در دولت یازدهم یک بخش بزرگی از امکانات دولت، تلاش های وزارت راه و شهرسازی است اینها برای این بود که مسکن مهر را تکمیل، برق رسانی و گازرسانی کند و جاده درست کنند که اکنون نه فاضلاب دارد و نه چیزی دارد.

وی افزود: اینکه یک قوطی را ما درست کنیم به نام مسکن اینکه نمی شود مسکن ، این یک سرپناه موقت می شود.

ئیس جمهور گفت: در بافت فرسوده اینگونه نیست بلکه در بافت فرسوده یک محله ای وجود دارد که مردم زندگی می کردند آنجا مدرسه و مسجد و بهداری دارد و امکانات بیمارستانی دارد ما فقط خانه هایی را که در کوچه های باریک قرار گرفته بودند و خدمات رسانی به آنها مشکل بود و خدای ناکرده اگر آتش سوزی­می شد ماشین آتش نشانی نمی توان به آنجا برسد­یا اگر کسی مریض می شد نمی شود آمبولانس به آنجا برسد­ آنها را تخریب می کنیم و شرایط ساختمانی جدید و مسکن جدیدی در اختیار آنان می گذاریم و از لحاظ فرهنگی و از لحاظ محله نمی گذاریم شرایطش به هم بخورد.

وی افزود: مقررات بسیار مفصلی در این زمینه وجود دارد می توانیم آن را منتشر کنیم تا مردم مطلع شوند و این نکات در نظر گرفته شده است.

­رئیس جمهور گفت: تقریبا تا پایان امسال پرونده مسکن مهر بسته می شود و اکثر خانه ها تحویل داده شده است.

مجری این گفتگوی تلویزیونی در ادامه از رئیس جمهور پرسید: شما از درددل مردم در حوزه مسکن مهر گفتید و حالا فرض کنیم مسکن مهر قوطی کبریت است به هر حال مردم پول دادند و خریدند و الان شما درد دل مردم را گفتید و گفتید که نه فاضلاب، نه کلانتری و نه آب و برق و گاز دارد، بالاخره مردم چه باید بکنند؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: ما از ابتدا گفتیم که کاری شروع شده و دولت بعدی متعهد است خدمات را انجام دهد و ما تا پایان امسال پرونده مسکن مهر را خواهیم بست و همه جا برق رسانی شده، جاده ها احداث شده و شرایط خدماتی ایجاد شده است.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس خیال مردم راحت باشد که تعهد دولت حضرتعالی، تکمیل کردن این طرح هاست، افزود: حتما متعهد هستیم به هر حال ساختمانی به مردم واگذار شده است و مردم نیازمند به خدمات هستند و حتما این کار انجام می شود.

رئیس جمهور گفت: هرچه لازم باشد جزو تعهدات دولت است ولو اینکه اشکالاتی در این طرح وجود دارد اما متعهد هستیم به مردم خدمات بدهیم.

­مجری پرسید: شما در انتخابات به مردم قول دادید نگران قیمت ارز نباشند الان می دانید امروز قیمت ارزش چند است؟ آیا می دانید همین بالا رفتن قیمت ارز چه اضطرابی بین مردم به وجود می آورد و در این حوزه برخی شایعاتی هم دارند. اول حضرتعالی در مورد ارز صحبت بفرمایید بعد من در خصوص شایعات سوالاتم را خواهم پرسید.

رئیس جمهور گفت : وعده دولت به مردم این است که ارز مورد نیاز کشور را تامین کند ما خوشبختانه درآمد ارزی مان خیلی بیشتر از مخارج ارزی مان است، حدودا بگویم در سال 96 تا پایان سال حدود 90 میلیارد دلار ما درآمد خواهیم داشت از نفت و غیر نفت پیش بینی می کنیم .

وی افزود : الان بیش از این است هم نفت و غیر نفت ما حساب کنیم الان صادرات غیرنفتی ما بالای 30 میلیارد و نفت ما هم بالای این حدود است بنابراین ما تا پایان سال چیزی در حدود 90 میلیارد مجموعه درآمد کشور خواهد بود و مخارجی که ما داریم اعم از واردات قانونی و حتی قاچاق را ما حساب کنیم خدمات را همه را روی هم حساب کنیم مخارج ما حدود 70 تا 75 میلیارد خواهد بود.

رئیس جمهور اظهار داشت : یعنی درآمد ما بیش از مخارج ماست حتی آن هزینه هایی که نباید بشود آنهایی که باید با آنها مقابله کنیم مثل قاچاق که باید با آن مقابله کنیم اما متاسفانه هنوز وجود دارد همه تلاش ها بر این است که قاچاق کم شود ما قاچاق را از 20 میلیارد به 12 میلیارد رساندیم البته 12 میلیارد خیلی زیاد است یک میلیاردش هم زیاد است چه برسد به 12 میلیارد.

وی افزود: قول ما به مردم در انتخابات حفظ امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت بوده است و ما پای آن ایستاده‌ایم و نمی‌خواهیم در کشور ناامنی باشد. اعتراض و انتقاد اشکالی ندارد حتی اینکه مردم به خیابان‌ها بیایند و در چارچوب قانون تظاهرات انجام دهند، اشکالی ندارد اما آنچه که مردم را ناراحت می‌کند، ناامنی است.

رییس جمهور ادامه داد: البته نوساناتی در مقطعی پیش می‌آید و تمام می‌شود. ممکن است آنفلوانزایی بیاید و مساله‌ای برای دام ایجاد کند اما هدف ما آرامش، امنیت، و آزادی بیشتر مردم است. بنابراین می‌گوییم روز به روز آرامش بیشتر باشد تا مردم به خلاقیت و شکوفایی بیشتری برسند. شکوفایی در یک فضای آرام، آزاد و امن فراهم می‌شود. من به مردم می‌گویم که دولت نمی‌خواهد ارز را برای تامین بودجه خود گران کند، مردم مطمئن باشند.

روحانی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که خیال ما بابت دلار راحت باشد، گفت: بله راحت باشد.

وی درباره مشکل گرد و غبار و آلودگی شهرها نیز تصریح کرد: گرد و غبار اهواز و خوزستان و یا آلودگی تهران و کلانشهرها مشکل واقعی مردم ماست. آلودگی‌ها و ریزگرد به ما اعلام می‌کند که باید به محیط زیست برسیم. نمی‌شود محیط زیست را رها کنیم و آلودگی هوا هر روز مدارس ما را تعطیل کند. من محبت مردم اهواز را در ایام انتخابات با شعارهایی که دادند یادم نمی‌رود. من از بسیاری از شهرها و از جمله اهواز خاطرات فراموش‌نشدنی در آن مقطع دارم.

رییس جمهور با بیان اینکه از امسال برای مهار منشاء ریزگردهای داخلی اقدام کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: البته این مساله زمان‌بر است و ما نمی‌توانیم صدها هزار هکتار را در چند ماه نهال‌کاری کرده و یا به سرعت به تالاب خشک شده آب برسانیم اما کار را شروع کرده‌ایم. البته برای حل مشکل گرد و غبار که منشاء آن در خارج از کشور مثل عراق، کویت و یا عربستان دارد، به همکاری با آن دولت‌ها و سیاست‌خارجی نیاز داریم.

5 هزار هکتار از جنوب شرق اهواز نهال‌کاری شده و تا پایان سال 30 هزار هکتار دیگر نهال کاری می‌شود

روحانی ادامه داد: جنوب شهر اهواز یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار است که از پارسال نهال‌کاری آن را شروع کرده‌ایم و تاکنون 5000 هکتار نهال‌کاری شده و تا پایان سال هم 30 هزار هکتار دیگر هم نهال‌کاری می‌شود. کانالی هم از رود کارون به طول 47 کیلومتر به این منطقه کشیده‌ایم که 20 متر مکعب در ثانیه آب به منطقه می‌رساند و فردا یا پس فردا آب به صورت کامل به این منطقه می‌رسد که با انتقال این آب هم منطقه مرطوب می‌شود و هم آب برای نهال‌کاری تامین می‌شود، البته نهال تا به درخت تبدیل شود، زمان می‌برد ولی ما باید کار را شروع کنیم زیرا هر زمانی که برای حل این مشکل اقدام کنیم دیر است.

وی با اشاره به اینکه ما باید زودتر اقدامات خود را شروع می‌کردیم، خاطرنشان کرد: اقداماتی در دولت‌های گذشته انجام شده است، که در این دولت هم ادامه یافته است. وقتی برای حل این مشکل به پول، آب، مارچ‌پاشی، سیاست خارجی و همکاری با سایر دولت‌ها نیازمندیم. تا پایان سال مالچ‌پاشی 5000 هکتار زمین به پایان می‌رسد.

رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا در بودجه سال آینده، بودجه محیط زیست حذف شده است؟ گفت: من نمی‌توانم این را بگویم، بودجه در کمیسیون تلفیق است و باید به صحن علنی برود. من خبری از حذف بودجه ندارم ولی اگر این خبر هم درست باشد من به مردم قول می‌دهم به هر قیمتی این طرح را ادامه دهم. البته مجلس هم به اهمیت موضوع توجه دارد و با دولت همکاری می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه علت وجود بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و اقدامات دولت در این زمینه اظهار کرد: حتما باید از پس این بحران برآییم و اقدامات هم در این زمینه شروع شده اما مساله این است که باید بنزین و گازوئیل در شهرهای بزرگ که عموما آلودگی بیشتری دارند استاندارد باشد و البته قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و اقدامات وزارت نفت در این زمینه قابل توجه است که البته در همه شهرهای ما بنزین یورو 4 نیست اما باید این کار سراسری شود.

روحانی افزود: ما باید وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم بیشتر کنیم تا در روزهای آلودگی هوا ماشین‌هایشان را بیرون نیاورند که در این زمینه باید به شرکت اتوبوسرانی و مترو کمک کنیم. ضمن اینکه باید وسایل نقلیه‌ای که آلودگی هوا ایجاد می‌کنند را حذف کنیم.

رییس جمهور تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم در سال آینده خودروهای جدید را جایگزین خودروهای فرسوده از قبیل کامیون‌ها، کامیونت‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها کنیم هرچند که همیشه آن بخش نویی که ما به ناوگان به حمل و نقل کشور اضافه می‌کنیم، از تعداد خودروهای فرسوده کمتر است و در این نسبت ما همیشه عقب‌تر از خودروهای فرسوده هستیم.

روحانی ادامه داد: ما سال آینده و 3 سال آینده امیدمان این است که کل اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و کامیونت‌های فرسوده را از جاده‌های کشور حذف کنیم و ناوگان جدیدی را جایگزین کنیم که در این زمینه هم کارخانه‌های دولتی، هم خصوصی و هم نیمه خصوصی را خواسته‌ایم تا تلاش‌هایشان را انجام دهند و بتوانیم در سال 70 هزار کامیون را جایگزین کنیم، چرا که ما در حدود 230 تا 240 هزار کامیونت فرسوده در کشور داریم که با تولید داخلی بدنه آنها و واردات موتورشان از خارج و ایجاد تسهیلات مناسب باید فضایی را به وجود بیاوریم که صاحبان این خودروها مجاب شوند تا داوطلبانه برای جایگزین کردن خودروهایشان وارد عمل شوند که البته این کار کلید به کلید انجام خواهد شد یعنی اینکه کلید ماشین فرسوده داده می‌شود و کلید ماشین جدید را دریافت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت نفت متعهد شده است که بخش ارزی این طرح را به عهده بگیرد، اظهار کرد: پولی که در سایه انجام این طرح صرفه‌جویی می‌شود، منجر به این می‌شود که 30 لیتر گازوئیل از هر کامیون صرفه‌جویی شود که این میزان می‌تواند به صادرات اختصاص یابد و ما هر قدمی در این زمینه برداریم به اطلاع مردم می‌رسانیم.

رییس جمهور با اشاره به گزارش وزیر ارتباطات درباره ایجاد اشتغال در فضای مجازی اظهار کرد: در گزارش ایشان به من آمده بود که در دو سال گذشته سالی 100 هزار شغل ایجاد شده که موبایل محور هستند و ما باید تلاش کنیم که زیرساخت‌های این مشاغل را فراهم کنیم یعنی آنکه امسال در دهه فجر با بخش جدیدی در زیرساخت‌ها افتتاح می‌کنیم تقریبا همه مردم شهرهای کشور از نسل سوم و چهارم اینترنت استفاده کنند و این به معنای آماده کردن زیرساخت‌ها از سوی ما و حفظ آزادی مردم در این فضا از سوی ما است و ما همیشه تلاش‌مان را بر این گذاشته‌ایم که این فضا باز باشد.

روحانی در واکنش به سخنان مجری برنامه مبنی بر اینکه شما گفته بودید دست وزیر روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود اما رفت، گفت: اگر این فضا برای چند روزی محدود شد برخی در اذهانشان این بود که این بهانه‌ای بوده است که این فضا را برای همیشه ببندیم اما این گونه نیست. هرچیزی ممکن است در یک مقطعی به دلیل اضطرار انجام شود اما مهم این است که دائمی نشود. البته که باید از اخلاق و ایمان مردم هم در این زمینه حفاظت شود.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه محدودیت‌های اعمال شده در فضای مجازی از سویی و استفاده اکثر مسوولان از این فضا از سوی دیگر و تناقض این وضعیت اظهار کرد: اشکال شما به نظر من اشکال واردی است و ما در حد توانمان در دستگاه مجریه تلاش خود را انجام داده‌ایم که این فضا برای مردم بازتر باشد البته برخی از این فضاها قبل از دولت یازدهم بسته شده و کلید دولت یازدهم که نتوانست آن را باز کند اما امیدواریم کلید دولت دوازدهم بتواند این کار را بکند. البته شما می‌دانید که این دولت چه رنج‌هایی برای این فضا و حفظ آن برای مردم کشیده است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه من جدای از 4 اصل مهم امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت دو وعده دیگر هم در انتخابات به مردم داده‌ بودم اظهار کرد: این دو وعده یکی تلاش مضاعف برای ایجاد اشتغال و دیگری رفع فقر مطلق بوده است که برای هردوی آنها بودجه مناسبی کنار گذاشته‌ایم و از نمایندگان می‌خواهم که این بودجه را محقق کنند و با یاری کردن دولت در تصویب بودجه بودجه‌ای را تحویل ما بدهند که توان دولت و رییس جمهور برای عملی کردن وعده‌هایشان به مردم فراهم کند.

روحانی در پایان در پاسخ به پرسشی در زمینه در نظر گرفتن تعرفه 1100 درصدی برای خودروهای هیبریدی اظهار کرد: آنچه که در گزارشی در هیات دولت ارائه شد این بود که این خودروهای هیبریدی واقعا هیبریدی نیستند و اسما اینگونه شناخته می‌شوند اما اگر این خودروها حتما هیبریدی باشند تعرفه در نظر گرفته شده برای آنها کمتر از حد فعلی خواهد بود.

گفت و گوی زنده تلویزیونی رییس جمهور با محور موضوعات داخلی و تحولات بین المللی، انجام شد. «حجت الاسلام حسن روحانی» رئیس جمهور در فاصله 6 ماه از آغاز دولت دوازدهم، بار دیگر به صورت مستقیم از طریق تلویزیون با مردم سخن گفت. این گفت و گو علاوه بر شبکه یک سیما، از طریق شبکه خبر و رادیو ایران، پخش زنده شد.