جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبارویژه!

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که شبتاب در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

کدام اختلاف آقای عراقچی؟ اسیر نقشه اروپا و آمریکا نشوید
معاون وزیر خارجه گفت: میزان اختلاف اروپا و آمریکا بی‌سابقه است.
به گزارش ایلنا، عباس عراقچی در گفت‌وگویی رادیویی تاکید کرد: برخی از اروپایی‌ها این ایده را دارند و فکر می‌کنند اگر امتیازاتی به ترامپ در موضوعات غیربرجامی بدهند، می‌توانند او را در برجام نگه دارند که این یک سیاستی کاملا غلط است.
وی با رد خبر منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر اینکه ایران با آلمان، فرانسه، انگلیس درباره مسائل موشکی مذاکره کرده است، اظهار داشت: این خبر صحت ندارد.
وی با بیان اینکه رایزنی‌های سیاسی بین ما و تمامی کشورها همیشه بوده و هست، تصریح کرد: از سال گذشته رئیس‌جمهور آمریکا برای از بین بردن برجام یا اصلاحش، در قدم اول خواستند شرایط را برای ایران سخت کنند تا ایران خودش از برجام خارج شود. در قدم بعدی تلاش کردند که اروپاییان را راضی کنند که از برجام خارج شوند و بعد توپ را در زمین کنگره آمریکا انداختند که موفق نبودند. در طول یک سال گذشته کشورهای اروپایی مدافع برجام و در کنار جمهوری اسلامی ایران و در مقابله با آمریکا بودند.
عراقچی با بیان اینکه این میزان اختلاف امروز میان اروپا و آمریکا بی‌سابقه بوده است، خاطرنشان کرد: در طول یکسال گذشته با اروپا مشورت‌های نزدیکی داشتیم، ما نمی‌گوییم اروپا بین آمریکا و ایران، ایران را انتخاب می‌کند اما ما درخصوص بحث برجام صحبت می‌کنیم. اروپاییان می‌دانند که اگر برجام را کنار بگذارند اعتبار خود را در جامعه بین‌الملل از بین می‌برند.
سخنان آقای عراقچی درباره اختلافات بی‌سابقه اروپا و آمریکا درحالی است که وزیر خارجه آمریکا در سفر به اروپا، هماهنگی‌هایی با دولت‌های اروپایی درباره تشدید فشار بر ایران در زمینه‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران داشته و دولت‌های فرانسه و انگلیس و آلمان هم همراهی کرده‌اند. این درواقع تکرار بازی موذیانه پلیس خوب – پلیس بد است که سرانجام ایران را در بازی تهدید و تشویق، به کوتاه آمدن بیشتر و دادن امتیازهای جدید دعوت می‌کند. یعنی همان شگردی که به تنظیم وارونه و زیانبار برجام ختم شد.
یادآور می‌شود مقامات انگلیسی و فرانسوی و آلمانی به تواتر طی چندماه اخیر، خواستار تشدید فشار بر ایران و حتی تصویب تحریم‌های جدید برای عقب‌نشینی ایران از برنامه موشکی و پیروزی‌های منطقه‌ای خود شده است.

مهم‌ترین حسن دولت از نگاه روزنامه‌های اجاره‌ای؛ شیخ الوزرا! تا 8 سال دیگر هم وزیر باش!
روزنامه اجاره‌ای اعتماد به تملق‌گویی و مجیزگویی درباره وزیر نفت پرداخت.
روزنامه اعتماد در مطلبی رپرتاژگونه به قلم سرپرست نمایندگی خود در یکی از استان‌ها نوشت: «شیخ الوزرای دولت تدبیر و امید با عملکردش ثابت نمود وزارت نفت تا 8 سال آینده هم به صدارت او نیاز دارد. مهم‌ترین حسن دولت تدبیر و امید حضور مجدد مهندس زنگنه در کابینه است. در سال 92 پس از پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات اولین تدبیر دکتر روحانی حضور مجدد ژنرال نفت، مهندس بیژن نامدار زنگنه در کابینه بعنوان وزیر نفت بود.
اجرای برجام فرصت طلایی برای ژنرال نفت بود تا خودی نشان دهد. قراردادهای مهم نفتی با شرکتهای بزرگ دنیا و ارائه راهکارهای مناسب در اوپک از تدابیر مهم زنگنه در دور اول دولت تدبیر و امید بود و وزارت نفت به دوران طلایی خود نزدیک شد.
در دور دوم ریاست جمهوری روحانی، وزیر دانشمند نفت استعفا داد و قصد حضور در کابینه را نداشت اما دکتر روحانی بهتر از زنگنه پیدا ننمود و با اصرار ژنرال نفت را وادار به حضور مجدد در کابینه نمود و وی را مجدداً به مجلس معرفی نمود.
شیخ‌الوزرای دولت تدبیر و امید الحق والانصاف گام‌های مهمی تاکنون برداشته و شرکتهای بزرگ دنیا را راغب نمود که با ایران قرارداد منعقد نمایند. بدون شک شیخ‌الوزرای دولت تدبیر و امید نشان داد تجربه تخصص و تعهد از عوامل موفقیت وی می‌باشد و دنیا نفت ایران را با نام شیخ‌الوزرای دولت تدبیر و امید به دید عزت و احترام می‌شناسند و به عملکرد و برنامه‌های نفتی وی احترام می‌گذارند.
ختم کلام بدون شک ژنرال نفتی ایران و شیخ‌الوزرای دولت تدبیر و امید تا 8 سال آینده هم توان صدارت بر وزارت نفت را دارد و سن و سال برای وی معنی ندارد زیرا زنگنه هنوز مثل یک جوان پر انرژی گام برمی‌دارد. در یک کلام شیخ‌الوزرای دولت تدبیر و امید تمام شدنی نیست و دولت‌های آینده هم به تبحر، تجربه و توانایی وی نیاز دارند.
این مجیزگویی در حالی است که فسادهای بزرگ کرسنت و استات اویل و خسارت‌های ناشی از بدعهدی‌های شرکت‌هایی مانند توتال در دوران وزارت چند باره زنگنه رخ داده است. خسارت پرونده کرسنت حداقل 18 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
مدیر روزنامه اعتماد از رفقای گرمابه و گلستان شهرام جزایری مفسد اقتصادی دوره اصلاحات است.

سیاست‌بازی در شورای شهر این بار برای پدر معنوی منافقین
یک عضو شورای شهر تهران پیشنهاد کرد یک خیابان به نام نخست‌وزیر دولت موقت اسم‌گذاری شود.
احمد مسجدجامعی دیروز در تذکری گفت: مهندس بازرگان نقش زیادی در پیشرفت تهران داشته و پیشنهاد می‌شود مکان یا خیابانی به نام وی نامگذاری شود.
پیشنهاد مسجدجامعی در حالی است که پیش از این با اصرار برخی اعضای لیست امید در شورای شهر، شهرداری موظف شد مکانی ویژه برای اعتراضات در نظر بگیرد تا بدین ترتیب اعتراض به رسمیت شناخته شود.
این رفتار سیاست‌بازانه در حالی است که شورای شهر جدید، حتی یک کار مفید و تخصصی در خدمت مردم پایتخت انجام نداده است.
تمجید مسجدجامعی از بازرگان رئیس گروهک نهضت آزادی در حالی است که حضرت امام خمینی(ره) ۱۹ بهمن ۱۳۶۶ و در پاسخ نامه محتشمی وزیر کشور وقت ، نهضت آزادی را منافق و سازمان تروریستی منافقین را فرزندان بازرگان معرفی کرده و تصریح فرمودند: «در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی، مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پرونده این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است و در این باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکای جهانخوار را – که هر چه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملت‌های تحت سلطه او دارند از ستمکاری اوست – بهتر از شوروی ملحد می‌دانند و این از اشتباهات آنها است. در هر صورت به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند، ملت‌های مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر حتی منافقین – این فرزندان عزیز مهندس بازرگان – بیشتر و بالاتر است… نتیجه آن که نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند».
افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی طی دو دهه اخیر در حالی در گروهک‌هایی مانند نهضت آزادی منحل شدند که تا اواخر تظاهر به «خط امامی» بودن می‌کردند.

توضیح علی مطهری و پاسخ کیهان/ مسئولیت‌پذیر باشید!
در پی انتشار خبر ویژه‌ای با عنوان «شیرین کاری 20 دقیقه‌ای و دلار 4650 تومانی» علی مطهری توضیحی به این شرح ارسال کرد:
«در شماره دوشنبه دوم بهمن آن روزنامه، بخش خبر ویژه، ضمن مخالفت با اقداماتی مانند بازدید نمایندگان از زندان اوین برای آگاهی از وضع بازداشت شدگان و بررسی مسئله خودکشی یکی از آنها، آمده است: «نکته جالب این که طی هفته‌های اخیر با وجود تشدید برخی نابسامانی‌های اقتصادی و طفره رفتن مسئولان دولتی از پاسخگویی، امثال علی مطهری در قامت وکیل‌الدوله سکوت اختیار کرده‌اند و این در حالی است که مردم انتظار دارند مطالبات اقتصادی آنها از طریق نمایندگان مجلس از دولت پیگیری شود.» و بعد با اشاره به افزایش قیمت دلار آمده است «اما امثال علی مطهری که مدعی بودند 20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود، اکنون درباره ثمرات وارونه و تلخ برجام کمترین موضع‌گیری و پرسش‌گری از دولت نمی‌کنند.»
ذکر دو نکته ضروری است:
1- پیگیری مطالبات اقتصادی و هر مطالبه‌ای از دولت توسط نمایندگان لزوماً در رسانه‌ها منعکس نمی‌شود، چنان که اخیراً جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم و موضوع افزایش نرخ ارز و مؤسسات اعتباری بررسی شد. همین طور است پیگیری سؤال از رئیس جمهور. علاوه بر این، اهمیت ارزش‌های انسانی مانند آزادی و حقوق بشر کمتر از معیشت و اقتصاد مردم نیست و گاه بیشتر است. مردم انتظار پیگیری این‌گونه مسائل را نیز از نمایندگان دارند. درست نیست که تا دولتی به حقوق ملت توجه کرد و به آزادی‌های انسانی احترام گزارد، دائم از معیشت مردم که همیشه می‌توان نقصی در آن یافت بگوئیم و وقتی دولتی همسوی خودمان روی کار آمد معیشت را فراموش کنیم. این سؤال مطرح است که چرا کیهان به مسائلی مثل قتل ستار بهشتی نمی‌پردازد؟
2- برجام حاصل تفکر و تلاش کل نظام از جمله مقام رهبری است و هیئت مذاکره کننده با اذن ایشان آن را امضاء کردند. محاسن و معایب آن که معتقدم محاسن آن بسیار بیشتر از معایب آن است به کل نظام برمی‌گردد نه فقط به دولت. مشکلات اقتصادی امروز ریشه‌های دیگری دارد که مهمترین آن ساختار اقتصادی کشور و کوچک بودن بخش خصوصی و چهارپاره بودن اقتصاد در دست دولت، نظامیان، نهادهای حکومتی و بخش خصوصی و در نتیجه، نبودن رقابت عادلانه میان شرکتها و مؤسسات اقتصادی است.
اگر برجام نبود و رانت‌های گذشته وجود داشت وضع‌مان بدتر بود. مخالفت آقای ترامپ با برجام یکی از نشانه‌های نافع بودن برجام برای ماست گرچه هماهنگی کیهان و همفکرانش در این موضع با ترامپ و تلاش آنها از ابتدا برای اجرا نشدن این توافقنامه، قابل تأمل است.
مستدعی است این پاسخ طبق قانون مطبوعات عیناً و در همان محل در اولین شماره آن روزنامه درج گردد.»
کیهان: در خبر ویژه مذکور تصریح شده بود در سکوت و انفعال نمایندگان طرفدار دولت و در پایان دومین سال اجرای برجام، قیمت دلار از 3300 تومان در 2 سال قبل، به رکورد بی‌سابقه 4650 تومان (40 درصد افزایش) رسیده است اما اکنون امثال علی مطهری که مدعی بودند 20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد است، درباره ثمرات وارونه و تلخ برجام، کمترین موضع‌گیری و پرسشگری از دولت نمی‌کنند.
خب آقای مطهری باید به طور روشن توضیح بدهد که اولاً چرا برجام 20 دقیقه‌ای (با تعهدات سنگین 15 ساله برای کشور) به 40 درصد گران شدن ارز خارجی و به همین میزان کاهش قدرت خرید مردم منجر شده است؟ آیا علت همان نیست که اخیراً آقای پزشکیان گفتند از محتوای برجام سردر نمی‌آوردند و به دولت اعتماد کردند؟!
ثانیاً آقای روحانی پنجمین سال ریاست خود را می‌گذراند؟ آقای مطهری کدام سؤال را از رئیس‌جمهور پرسیده و توضیح رسمی خواسته که افکار عمومی از آن بی‌خبرند؟! آیا جز این است که امثال مطهری، چون خود را شریک جرم می‌دانند، ترجیح می‌دهند مطالبات معیشتی مردم و وعده‌های برعکس درآمده دولت در زمینه اولویت‌هایی مانند اشتغال و مسکن و تسهیلات ازدواج و تورم و رکود را پیگیری نکنند؟!
ثالثاً، فلان اغتشاشگران بازداشتی که بعضاً حتی اقدام به آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی و حسینیه و مسجد، تخریب اموال عمومی و خصوصی، آدم‌کشی و… کرده و علناً مورد حمایت آمریکا (ترامپ) و اسرائیل قرار گرفته، «حقوق بشر» دارد و باید به موازات حمایت ترامپ و نتانیاهو، مورد حمایت امثال علی مطهری قرار بگیرد اما چند ده میلیون مردم درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از برجام و عملکرد وارونه برخی دولتمردان، شامل حقوق بشر مورد ادعای آقای مطهری نمی‌شوند؟! با یک ستار بهشتی چه قدر می‌توان از پاسخگویی به اولویت‌های 70 میلیون ایرانی طفره رفت؟ درباره ستار بهشتی نیز کیهان به اندازه کافی پرداخته و راه اطلاع آقای مطهری از این امر، تنها یک جست‌وجوی ساده در اینترنت است.
رابعاً رهبر معظم انقلاب، اجرای برجام را مشروط به 27 شرط (شامل شروط خویش، مجلس و شورای عالی امنیت ملی) کردند؛ هر چند که قبلاً نیز نسبت به خلل و فرج و منافذ متن توافق بارها تذکر و هشدار دادند اما سهل‌اندیشان قائل به اینکه «20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد است»، حتی 40 روز زحمت کمیسیون ویژه مجلس در بررسی تخصصی متن توافق و اعلام منافذ و آسیب‌های آن را هم پشت گوش انداختند و حالا که خسارت‌های لایه‌به‌لایه برجام علنی شده، آن قدر مروت و شهامت و صداقت ندارند که مسئولیت خبط و خطای بزرگ خود را بپذیرند؛ دقیقاً شبیه کاری که خوارج بازی خورده از اشعث و معاویه و عمروعاص، پس از اصرار بر حکمیت و فریب خوردن از عمروعاص کردند و تقصیر خیانت خود را به گردن امیر مؤمنان علیه‌السلام انداختند.
و بالاخره اینکه؛ وقتی 2 سال اجرای برجام به کاهش 30 درصدی ارزش پول ملی ایران انجامیده، امثال ترامپ چرا باید به برجام پشت کنند؟ اگر هم او ژست طلبکاری گرفته و تهدید به خروج از برجام می‌کند، مکمل بازی پلیس خوب و بد با اروپا برای گرفتن امتیازهای جدید است.

خراسان

دستور قضایی درباره گاف لغوی دولت احمدی نژاد
در حالی که بر اساس اصل 12 قانون اساسی تنها دین رسمی کشور، اسلام است، طبق مصوبه وزیران عضو کمیسـیون امور اجتماعی دولت وقت در سال 1387 که به تایید محمود احمدی نژاد رسیده بود، از عبارت “ادیان رسمی کشور” در آیین نامه مربوط به مجازات فعالیت برخی مشاغل بدون پروانه مصوب، استفاده شده که با توجه به شکایت رئیس دیوان عدالت اداری و نظرات شورای نگهبان، این اشتباه مغایر با قانون اساسی شناخته و باطل شده است.

ذره بین نظارتی روی کارنامه مقابله با گرد و غبار
با توجه به این که طبق مصوبه هیئت وزیران در اولین روزهای امسال (9 فروردین ماه)، وزارت جهادکشاورزی موظف شده بود به اجرای برنامه کوتاه مدت تثبیت کانون های بحرانی در شرق اهواز در سطح 42 هزار هکتار تا اسفند امسال اقدام کند و برنامه میان مدتی نیز در سطح 320 هزار هکتار طی 5 سال با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت نفت و استانداری خوزستان تدوین شود، یک نهاد نظارتی با ارسال درخواستی برای تعدادی از سازمان ها و ادارات، خواستار اعلام گزارش پیشرفت و نحوه پیگیری این مصوبه مهم دولت شده است.

ایران

بیانیه ضد ایرانی نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی
وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در نشستی فوق‌العاده که در شهر جده عربستان برگزار کردند در بیانیه‌ای مدعی شدند که ایران از انصارالله یمن حمایت می‌کند. به گزارش ایسنا، در بخشی از این بیانیه آمده است: ما بشدت شلیک موشک بالستیک ایرانی از سوی حوثی‌های وابسته به ایران به سمت ریاض در 19 دسامبر 2017 را محکوم و آن را تجاوز به عربستان و عدم پیروی حوثی‌های وابسته به ایران از جامعه بین‌الملل و معاهدات آن می‌دانیم.

میرمحمود موسوی: میرحسین در سلامت است
میرمحمود موسوی شایعات درباره درگذشت برادر خود «میرحسین موسوی» را تکذیب کرد و گفت: میرحسین در سلامت است. وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در طول سال گذشته هر از چند گاهی خبرهایی منتشر شد. منابعی خبرهایی می‌دهند که نمی‌دانیم به چه منظوری است، یکی دو تا هم نیست. به گفته وی، میرحسین موسوی در وضعیت عادی هست و مشکل خاصی هم نیست. میر محمود موسوی درخصوص خبر رفع حصر زهرا رهنورد که از سوی یک نماینده مجلس بیان شده بود نیز گفت: مادر خانم رهنورد در وضعیت بحرانی جسمی هست و چند نوبت خانم رهنورد را تحت‌الحفظ به دیدار مادرشان برده‌اند و مجدداً به محل حصر برگردانده شده‌اند.

تکذیب خودکشی یک نفر در جریان ناآرامی‌های اخیر زنجان
دادستان زنجان ضمن تکذیب خبر خودکشی جوانی به نام «محمد نصیری» گفت: شخصی با این نام، نه در گذشته زندانی بوده و نه در جریان ناآرامی‌های اخیر بازداشت شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان در گفت‌ و گو با میزان ضمن تکذیب خبر خودکشی جوانی به نام «محمد نصیری» در جریان ناآرامی‌های اخیر در این استان و تحویل ندادن جنازه وی به خانواده‌اش اظهار کرد: این خبر کذب محض است و شخصی با این نام ،نه در گذشته زندانی بوده و نه در جریان ناآرامی‌های اخیر بازداشت شده است.

بخشش نماینده ضارب بدون عذرخواهی!
محمد جمالی، سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: شکایت کتبی آقای احسان بداغی خبرنگار روزنامه «ایران» از نادر قاضی‌پور به دلیل ضرب و شتم دوباره مطرح شده است اما هیأت نظارت و ریاست این هیأت آقای دکتر پزشکیان اعلام کرده‌اند با توجه به مذاکراتی که به صورت حضوری با این خبرنگار داشته‌اند و او هم اعلام رضایت کرده؛ دیگر شکایت بعد از رضایت منتفی می‌شود. صحبت‌های جمالی در حالی مطرح است که بداغی، خبرنگار «ایران» که تابستان سال 95 مورد ضرب و شتم نماینده ارومیه قرار گرفته بود، به «اعتماد آنلاین» گفت: من تأکید کردم در صورتی رضایت خواهم داد که نادر قاضی‌پور
به خاطر جایگاه صنفی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای از من عذرخواهی کند. اما آقای قاضی‌پور هیچ عذرخواهی ای نکرده است.

آرمان

واکنش به انتشار فیلم خبرگان

نایب رئیس مجلس می‌گوید: انتشار فیلم مربوط به انتخاب رهبری در مجلس خبرگان پیامدی نداشت و مطلب مهمی نبود. علی مطهری تاکید کرد: ما چیز پنهانی نباید داشته باشیم و نداریم. بحث‌هایی هم که در آن جا مطرح شده بحث‌های خوب و درستی بوده است و فکر نمی‌کنم که مشکلی برای کشور داشته باشد. وی در خصوص اینکه آیا انتشار این فیلم پیامدی داشته یا خیر، گفت: انتشار این فیلم پیامدی ندارد و مطلب مهمی نیست. چون در بازنگری قانون اساسی آمد که رهبر نیازی نیست که مرجع باشد و صرف اینکه مجتهد باشد کافی است و امام هم همین موضوع را فرموده بودند لذا مشکلی نیست و مطرح شدن این بحث ها فکر نمی کنم که مشکلی را ایجاد کند. مطهری در پاسخ به اینکه آیا موافق انتشار ویدئوهای مربوط به دیگر جلسات مجلس خبرگان هستید؟ اظهارداشت: فکر نمی کنم که امر پنهانی باشد و اگر سایر فیلم‌ها هم منتشر شود به نظر نمی‌رسد که مشکلی برای کشور ایجاد کند.

بازگشایی جعبه سیاه سانچی

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این که جلسات درباره بازگشایی و بازخوانی جعبه سیاه نفتکش سانچی و کشتی فله بر کریستال با حضور تمام نمایندگان ذی‌نفع از دوشنبه تشکیل شده است، گفت: این جلسات در حال انجام و برگزاری است اما هنوز منتج به نتیجه نشده است. هادی حق‌شناس تاکید کرد: بازگشایی جعبه سیاه براساس پروتکل‌ها و آیین نامه‌های بین المللی انجام می‌شود که یک فرایند طبیعی اما زمان بر دارد. وی با بیان اینکه با توجه به خروجی جلسات پیش بینی می‌کنیم جعبه سیاه فردا بازگشایی شود، گفت: پس از بازگشایی جعبه سیاه، عملیات رمزخوانی انجام می‌شود که معمولا رمزخوانی از آن هفته‌ها یا ماه‌ها زمان می‌برد.

زمان سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران

وزیر امور خارجه فرانسه قصد دارد نیمه ماه جاری به تهران سفر کند. ژان-ایو لودریان اعلام کرد پنجم مارس (16 بهمن) به تهران می‌رود تا درباره برنامه توافق هسته‌ای (برجام) گفت‌وگو کند. وی که با نشریه فیگارو گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره خروج از برجام تاکید کرد: کشوری که به حرف [تعهد] خود پایبند نباشد حرف خود را بی‌ارزش می‌کند. وزیر خارجه فرانسه همچنین گفته است اگر ایران می‌خواهد به جامعه جهانی باز گردد باید به این سوالات پاسخ دهد.

حکم انفصال شهرداران ۴ کلانشهر

رئیس دیوان محاسبات، توضیحاتی درباره تغییر روند رسیدگی به تخلفات مقامات در دیوان ارائه کرد.عادل آذر با اشاره به اینکه نحوه بررسی های دیوان محاسبات به‌روز شده است، گفت: شهرداران برخی شهرداری های استان های مختلف در ارائه حساب‌های مالی همکاری نمی کردند که حکم انفصال این شهرداران از خدمت صادر شد و شهردار چهار کلانشهر انفصال از خدمت شدند که پس از انفصال این افراد سپس به دیوان محاسبات تعهد دادند و اعلام کردند که هر نوع اطلاعات و یا رمز حساب هایی که دیوان نیاز دارد را در اختیار دیوان قرار می دهند و پس از تعهد به همکاری این شهرداران محکمه دیوان محاسبات این رأی را بازگرداند. رئیس دیوان محاسبات درباره اختیارات رئیس دیوان محاسبات و خط زدن ایرادات و تخلفات افزود: خوشبختانه در داخل دیوان محاسبات قانونگذار به نوعی نظامات رسیدگی و حسابرسی، دادسرا و مستشاری را تدوین و تنظیم کرده است که رعایت اصول حرفه‌ای و استقلال حرفه ای سیستماتیک اتفاق می افتد.

هشدار ارتش به ۲ ناو جنگی بیگانه

معاون عملیات ارتش از هشدار هواپیماهای گشت دریایی ارتش به ۲ فروند ناو جنگی بیگانه خبر داد. صبح دیروز و با اعلام رمز یا رسول‌ا…در مرحله نخست نمایش قدرت رزمایش مشترک محمد رسول‌ا… تیپ 41 نیروی زمینی ارتش در حضور امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش انواع راکت‌های نازعات و فجر 5، توپ 155 میلی متری خود کششی با هدایت لیزر و توپ 122 میلی متری اتوماسیون شده را شلیک کرد. همچنین یگان‌های شناور سطحی، زیردریایی های سبک و سنگین، تیپ‌های تکاور و تفنگدار ساحلی و یگان‌های هوادریا اعم از انواع بالگردهای ضد سطحی، ضد زیردریایی و هواپیماهای گشت شناسایی بال ثابت نیروی دریایی ارتش بصورت همزمان در محدوده‌های از پیش تعیین شده به وسعت 2 میلیون و دویست هزار کیلومتر مربع مستقر شدند.

سوال معنادار نماینده ولی فقیه در سپاه

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه حوزه علمیه نیاز به تحول فکری گفتاری و عملکردی متناسب با ماهیت انقلابی حکومت دارد، گفت: تا دیروز حاکم بر این کشور یک طاغوت وابسته با بیگانه بود، اما با پیروزی انقلاب، محور حکومت ولی فقیه شد، وقتی محور تغییر کرد جایگاه و نوع مبارزه هم تغییر پیدا می کند. حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه آیا مسجد و حوزه باید در نقش اپوزیسیون باشد و یا مقابل دشمن قرار بگیرند، اظهار کرد: نمی‌شود که ما سه نوع مسجد و حوزه علمیه داشته باشیم، مسجدی که انقلابی تربیت می‌کند، مخالف انقلاب پرورش و یا اینکه انسان خنثی تحویل جامعه می دهد. وی به مردمسالاری دینی اشاره کرد و اظهارکرد: بزرگترین دستاورد نظام، مردم سالاری دینی بود که از ابتکارات امام است. مدل مردم سالاری دینی بهترین مدل در برابر نظام‌های لائیک و یا مردم سالاری سکولار محسوب می‌شود.

اطلاعیه شورای نگهبان درباره بودجه این نهاد

اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای به شبهات مطرح شده نسبت به بودجه این نهاد پاسخ داد. به گزارش ایسنا متن اطلاعیه به شرح زیر است: «بسم‌ا… الرحمن الرحیم. بودجه سال ۱۳۹۷ شورای نگهبان جدیدترین موضوعی است که دستمایه انتقاد، شبهه افکنی، هجمه و در برخی موارد توهین به این نهاد قرار گرفته است. البته شورای نگهبان همچون گذشته منتقدان منصف را قدر می‌نهد و از انتقادات دلسوزانه آنها استقبال می‌کند، اما در این میان شاهد نظرات غیرمنصفانه‌ای نیز بودیم که بیش از آن که بر پایه استدلال‌های متقن بیان شده باشد، نتیجه اشتباهات مضحکی حاصل از عدم آشنایی با اعداد و ارقامند که اعتبار برخی رسانه‌های رسمی را زیر سؤال برده‌اند. این که یک روزنامه بودجه شورای نگهبان در سال ۹۷ را ۱۰۵۷ میلیارد تومان اعلام کند و یا این که روزنامه دیگری بودجه سال ۹۶ شورای نگهبان را ۱۲۸۷ میلیارد تومان اعلام کند، شاید در ظاهر اشتباهی در حد جا انداختن یک ممیز باشد، اما به جهت تأثیری که در ذهن مخاطبان می‌گذارد و پایه تحلیل‌های عجیب و غریب برخی اهالی سیاست قرار می‌گیرد، نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت. اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان با تکذیب این ادعا که این نهاد با وجود عدم برگزاری انتخابات در سال ۱۳۹۷، برای نظارت برگزاری انتخابات درخواست بودجه کرده است، کسانی که تمایل دارند در حوزه‌های تخصصی اظهار نظر کنند را به کسب اطلاعات دقیق در آن حوزه فرا می‌خواند.