پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مشایی و مقایسه نظام با سال‌های پایانی رژیم طاغوت

مشایی و مقایسه نظام با سال‌های پایانی رژیم طاغوت

 

گزارش سایت «تابناک» در ارتباط با سخنان فرمانده کل سپاه مبنی بر نقش احمدی نژاد در اعتراضات سراسری اخیر

تابناک نوشت: آنچه «سرلشکر محمد علی جعفری» در پاسخ به ادعای برخی مسئولان استان خراسان رضوی مبنی بر دخالت جریان منسوب به یکی از مسئولین سابق آغاز این تجمع و اعتراض در مشهد و برخی مناطق دیگر که در ادامه از دست رها شده و به اغتشاش و فتنه رسیده است گفته، اینگونه است: «این موضوع با فراخوان یکی از سایت‌هایی صورت گرفت که وابسته به شخصی است که این روزها زبان به مخالفت‌خوانی نسبت به اصل و ارزش‌های نظام گشوده است.»

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که احتمالا منظورش از مقام سابق «محمود احمدی نژاد» و از سایت حامی او (آمدنیوز) است؛ در مورد واکنش احتمالی نظام در صورت درست بودن فرضیه دخالت مقام سابق در اتفاقات اخیر، تاکید کرده است که «نیروهای امنیتی درحال بررسی این مسئله هستند و اگر به دخالت این مسئول سابق برسند قطعا متناسب با وضعیت و درخواست ناجا با او برخورد خواهند کرد.»

پیش‌بینی مراد احمدی‌نژاد از آینده نظام برای جلوگیری از برخورد با آنان است؟!

حالا «اسفندیار رحیم مشایی» مراد احمدی نژاد و یکی از نزدیک ترین افراد به او که رئیس دولت های نهم و دهم سختی های زیادی در راه حمایت از او متحمل شد و هیچگاه حاضر نشد خط خود را از او جدا کند، با نوشتن یادداشتی اولین واکنش جدی یاران احمدی نژاد به اتفاقات اخیر را نشان داده، اما بگونه ای که رسما انقلاب اسلامی را در وضعیت مشابه سال های پایانی رژیم طاغوت قلمداد کرده است.

رئیس دفتر احمدی نژاد در دولت دهم که او مقاومت های زیادی را برای گماردنش در مقام معاون اولی دولتش از خود نشان داد و در این راه دستور شفایی مقامات عالیرتبه نظام را ناکافی خوانده بود، امروز بیشتر چهره اش را نمایان کرده و با متنی که به نگارش درآورده نشان داده است که خیلی تحلیل هایی که آن زمان هم در مورد خطرناک بودن تفکر آنان به نگارش در می امد، بی دلیل نبوده است؛ وقایع و اتفاقات اخیر ر با سال ۵۷ مقایسه کرد. او همچنین خواستار «عذرخواهی» و «قبول خطاهای حاکمیت» شده است تا سرنوشت تجربه شده در سال 57 تکرار نشود.

آنها حالا اعتقاد خود را در مورد نظام اسلامی بیش از هر زمان دیگری صریح تر عنوان می کنند. اگرچه منتظر نشستند تا نتیجه اعتراضات اخیر و موج سواری برخی روی این اعتراضات را ببینند، شاید بتوانند از این نمد برای خود کلاهی ببافند، اما به ثمر ننشستن پیش بینی های احتمالی آنان از نتایج این اعتراضات آنها را وا داشته که صریح نظر خود را بگویند. موضوعی که از زبان مشایی عنوان شده است. بر اساس اعتقاد آنان «نظام جمهوری اسلامی در سال پایانی‌ خود قرار دارد».

این تند شدن موضع گیری از سوی نزدیک ترین یار احمدی نژاد به نظر می رسد بی ارتباط با سخنان اخیر فرمانده کل سپاه نباشد. شاید احمدی نژاد و یارانش جدیت احتمالی نظام را با خود بیش از هر زمان دیگری جدی یافته اند و اگر درصدی هم احتمال داشته باشد که در جریانات اخیر نقش آفرین بوده باشند، حتما این استراتژی دست پیش آنها در مقابل برخورد احتمالی است.

این مصونیت داشتن احمدی نژاد و یارانش در ماه های اخیر سئوالی بود که در هر محفل سیاسی و حتی مردمی مورد پرسش قرار می گرفت. اینکه چرا با وجود سخنانی که رئیس دولت های نهم و دهم بر زبان می رانند و موضوعاتی که مطرح می کنند، چرا هیچگونه برخوردی با آنان صورت نمی گیرد؟ رویه ای که حالا دیگر به نظر می رسد تکرار نخواهد شد.

حالا برای اولین بار یک مقام رسمی نظام یعنی فرمانده کل سپاه اینبار در یک جلسه عمومی نه در محافل خصوصی به صراحت از نقش مقام سابق در اتفاقات اخیر سخن گفته و سایتی که فراخوان های زیادی را در جریان این اتفاقات صادر کرد و حتی به ترویج خشونت پرداخت را منتسب به او دانسته است. به نظر می رسد این سخنان و پس از آن موضع گیری تند مشایی جهت عبور از این تهدید، برای برخورد احتمالی با این مقام سابق و اطرافیان او و جدی شدن این مساله بیش از هر زمان دیگری عنوان شده است.