پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دادستانی آلمان دریافت شکایت علیه محمودهاشمی شاهرودی عراقی به اتهام”جنایت علیه بشریت” و تصویب دوهزاراعدام در دوران تصدی ریاست قوه قضائیه را تائید کرد

دادستانی آلمان دریافت شکایت علیه محمودهاشمی شاهرودی عراقی به اتهام”جنایت علیه بشریت” و تصویب دوهزاراعدام در دوران تصدی ریاست قوه قضائیه را تائید کرد

یک سخنگوی دادستانی آلمان، ۱۹ دی ماه، تائید کرد که یکی از قانون‌گذاران پیشین آن کشور به نام فولکر بک، نماینده پیشین از حزب سبز، شکایتی را علیه محمود هاشمی شاهرودی،  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در هانوفر تحت درمان است،ارائه کرده‌است.

 

از جانب دیگر روزنامه جروزالم‌پست اعلام کرد، دادستانی «نیدرزاکسن» که شهر هانوفر در آن قرار دارد در حال بررسی شکایت جنایی علیه آقای شاهرودی‌ست.

 

فولکر بک، چهره سیاسی ارائه‌کننده شکایت به دادستانی آلمان، به روزنامه «جروزالم پست» گفته‌است در ۱۰ سال ریاست هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه بیش از دو هزار اعدام در ایران ثبت شد که بسیاری از آن‌ها با اتهام‌هایی مانند «محاربه» یا دلایل دینی یا قومی بوده‌است. آقای بک از «تناقض آشکار» برخی اعدام‌ها با کنوانسیون حقوق کودکان، یا موارد مختلف از شکنجه نیز سخن گفته‌است.

روزنامه آلمانی بیلد دو روز پیش در تیتر صفحه اول خود نوشته بود: «قاضی مرگ در ایران، بیمار لوکس در آلمان».

۱۷ دی ماه نیز ده‌ها معترض به حضور شاهرودی در آلمان در برابر بیمارستانی که در آن بستری‌ست تجمع کرده بودند.