جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » جنایتی دیگر در راه است؛ قرار است زانیار و لقمان مرادی دو جوان کرد را سحرگاه شنبه ۲۳دی ماه اعدام کنند

جنایتی دیگر در راه است؛ قرار است زانیار و لقمان مرادی دو جوان کرد را سحرگاه شنبه ۲۳دی ماه اعدام کنند

منابع خبری «در تی وی» اطلاع داده اند که قرار است زانیار و لقمان مرادی دو هموطن کرد که  حدود ۹ سال است زیر حکم اعدام در زندان های ایران گذران حبس میکنند، در سحرگاه  شنبه ۲۳دی ماه به چوبه دار سپرده شوند.

 

به گزارش شبتاب نیوز، زانیار و لقمان مرادی از ۱۱ مرداد ماه ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی در شهر مریوان در استان کردستان بازداشت شدند. آنها به مدت ۹ ماه در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج (وزارت اطلاعات)، برای اخذ اعترافات اجباری«تحت فشار و شکنجه شدید روحی و جسمی» قرار گرفتند. این دو زندانی پس‎از نزدیک به ۶ ماه به زندان مرکزی سنندج و از آنجا  به بند ۲۰۹ زندان اوین تهران منتقل شدند. زانیار و لقمان مرادی اول دی ماه سال ۱۳۸۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست جلاد قوه قضائیه قاضی صلواتی محاکمه و به اتهام «محاربه از طریق عضویت در یک گروه مخالف نظام و ترور فرزند امام جمعه مریوان» به اعدام در ملاعام محکوم شدند. این حکم ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۰ توسط دیوان عالی کشور تائید و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده و تا کنون در این زندان نگهداری می‎شوند.

منابع خبری شبکه جهانی «در تی وی» در قوه قضائیه اطلاع داده اند که قرار است حکم اعدام زانیار و لقمان مرادی این دو جوان کرد در سحرگاه  شنبه ۲۳دی ماه اجرا شود.

این دو زندانی در مراحل مختلف دادرسی و همینطور از طریق انتشار نامه هایی اتهامات منتسبه به خود را تکذیب کردند و طرح چنین پرونده ای را با اغراض سیاسی دانستند که آنان را در جایگاه قربانیان قرار داده است.

لقمان و زانیار مرادی اعلام کرده اند که اعترافاتشان تحت شکنجه و به اجبار بوده است، آنها گفته اند  :”ما قربانیان شکنجه های بیرحمانه ی اداره اطلاعات سنندج هستیم و تمام اتهاماتی که به ما زده‌اند را تکذیب می کنیم و هیچ کدام از این اتهاماتی که به ما زده‌اند را قبول نداریم، از تمام گروه ها و سازمان های حقوق بشر تقاضامندیم که با عاملین شکنجه های بیرحمانه اطلاعات سنندج برخورد قانونی کنند.