پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

رئیس‌جمهور مصر حالت فوق‌العاده در این کشور را برای سه ماه دیگر تمدید کرد.

به گزارش الجزیره، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر برای سه ماه دیگر حالت فوق‌العاده را در این کشور تمدید کرد.

واکنش ترکیه به ناآرامی های ایران/اتاق عملیات اغتشاشات ایران در اربیل و هرات/تعویق سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران/تمدید حالت فوق‌العاده در مصر تا ۳ ماه دیگر

مصر وضع اضطراری جاری را نخستین بار در ماه آوریل و در پی دو بمب‌گذاری در کلیسا که به کشته شدن 45 تن منجر شد، برقرار کرد.

این وضع در ماه جولای و سپس در ماه اکتبر تمدید شد.

واکنش ترکیه به ناآرامی های ایران

ترکیه هم به تحولات و اغتشاشات اخیر در ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد، آنکارا امیدوار است که خارجی ها در امور داخلی ایران دخالت نکنند.

وزارت خارجه این کشور، روز سه شنبه نسبت به کشته شدن چندین تن و تخریب اموال عمومی در پی اغتشاشات اخیر در ایران ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه ترکیه ضمن ابراز امیدواری که دخالت خارجی در امور داخلی ایران صورت نگیرد، نسبت به تشدید اوضاع هشدار داده است.

آنکارا در بیانیه خود در خصوص اغتشاشات ایران اعلام کرده که باید از خشونت دوری کرد و در برابر تحریک های صورت گرفته تسلیم نشد.

واکنش گوترش به اغتشاشات اخیر ایران

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای، به اغتشاشات روزهای اخیر برخی نقاط ایران واکنش نشان داد و خواستار توقف خشونت‌ها را شد.

سخنان گوترش در غالب یک بیانیه از زبان «فرهان حق» سخنگویش صادر شده که در آن آمده: «ما از شنیدن گزارش جان باختن (ایرانیان) متأسفیم و امیدواریم که از اعمال خشونت بیشتر، خودداری شود.»

دبیرکل سازمان ملل به شلیک به سوی مردم و حتی نیروهای امنیتی از سوی افراد ناشناس و حمایت علنی برخی کشورهای غربی و عربی از ادامه اغتشاشات علیه نظام مشروع و مستقر، اشاره‌ای نکرده است.

در ادامه بیانیه گوترش آمده است: «ما انتظار داریم که حق برگزاری تجمعات آرام و بیان عقیده برای مردم ایران محترم شمرده شود.»

واکنش ترکیه به ناآرامی های ایران/اتاق عملیات اغتشاشات ایران در اربیل و هرات/تعویق سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران/تمدید حالت فوق‌العاده در مصر تا ۳ ماه دیگر

برگزاری تجمعات آرام، حقی است که برای ایرانیان در قانون اساسی محفوظ است و وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران هم پس از به راه افتادن ناآرامی‌ها در برخی شهرهای ایران، اعلام کرد که این اجتماعات غیرقانونی، در حالی برگزار شده که هیچ درخواستی برای صدور مجوز اجتماع، به این وزارتخانه واصل نشده است.

تهدید آمریکا به قطع حمایت‌های مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به بهانه حاصل نشدن توافق سازش با رژیم صهیونیستی، تهدید کرد حمایت‌های مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین را قطع می‌کند.

ترامپ در توئیتر خود نوشت: فقط پاکستان نیست که میلیاردها دلار پول را در ازای هیچ‌چیز از ما دریافت می‌کند، بلکه کشورها و افراد زیاد دیگری هستند. برای مثال، ما سالانه صدها میلیون دلار به فلسطینیان پرداخت می‌کنیم اما آنها قدردانی نمی‌کنند.

وی با بهانه قرار دادن عدم دستیابی به توافق سازش بین فلسطین و رژیم صهیونیستی نوشت: ما قدس را که سخت‌ترین بخش مذاکرات بود، از روی میز برداشتیم اما اسرائیل برای آن بهای بیشتری پرداخت کرد. اما فلسطینیان دیگر نمی‌خواهند مذاکرات صلح را ادامه دهند.

رئیس‌جمهور آمریکا در پایان تهدید کرد: پس چرا ما باید هر یک از این پرداخت‌های گزاف آتی را به آنها انجام دهیم.

پیش از وی نیز «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته بود تا زمانی که فلسطینیان به پای میز مذاکره برای سازش با رژیم صهیونیستی بازنگردند، حمایت‌های واشنگتن از آنروا (آژانس حمایت از فلسطین در سازمان ملل)‌را قطع خواهند کرد.

تعویق سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد، سفر از قبل برنامه ریزی شده وزیر خارجه این کشور به تهران که قرار بود اواخر هفته جاری انجام شود، به زمانی دیگر موکول شده است.

به گزارش رویترز، دفتر ریاست جمهوری فرانسه، روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد، «امانوئل ماکرون» در گفت وگوی تلفنی خود با «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان، خواستار خویشتنداری مقامات ایران در برخورد با معترضان شد.

واکنش ترکیه به ناآرامی های ایران/اتاق عملیات اغتشاشات ایران در اربیل و هرات/تعویق سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران/تمدید حالت فوق‌العاده در مصر تا ۳ ماه دیگر

در این بیانیه آمده است، «ماکرون در گفت وگو با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نگرانی خود را از شمار تلفات طی اعتراضات شش روزه در ایران ابراز کرد و گفت: «[حق] آزادی بیان و اعتراضات باید محترم شمرده شوند».

دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد، سفر از قبل برنامه ریزی شده «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه به تهران که قرار بود اواخر هفته جاری انجام شود، به زمانی دیگر موکول شده است».

گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه شنبه در گفت وگوی تلفنی با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، ضمن تبریک سال نو میلادی به دولت و ملت فرانسه، اظهار امیدواری کرد که در سال جدید، شاهد تعمیق و تحکیم روابط و همکاری های دوستانه و همه جانبه ایران و فرانسه باشیم.

اتاق عملیات اغتشاشات ایران در اربیل و هرات

کمیسر خاورمیانه ای کمیته بین المللی حقوق بشر در واکنش به اغتشاشات در ایران تأکید کرد اتفاقات اخیر در جمهوری اسلامی ایران نگران کننده است.

به نقل از «النشره»، «هیثم ابوسعید» کمیسر خاورمیانه ای کمیته بین المللی حقوق بشر و دبیرکل مرکز اروپایی امنیت و اطلاعات در واکنش به اغتشاشات در ایران تأکید کرد که اتفاقات اخیر در جمهوری اسلامی ایران نگران کننده است.

وی با تأکید بر اینکه در این تحرکات دخالت های خطرناک کشورهای منطقه ای و بین المللی مشاهده می شود، افزود: شعارهایی که در این اعتراضات داده شده، بیشتر شعارهایی سیاسی هستند که خواستار سرنگونی سران دینی و سیاسی ایران است تا اینکه شعارهایی باشد که به منظور اصلاح اقتصادی و بهبود شرایط معیشتی مردم باشد.

به گفته او بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده این تحرکات و اقدامات نشان می دهد که رفتاری غیرعادی و مشکوک به صورت مرکزی در سراسر استان های ایران برنامه ریزی شده است که نمی تواند کار فردی یا خودجوش باشد و این اغتشاشات توطئه ای است که امنیت بین المللی را به خطر می اندازد.

کمیسر خاورمیانه ای کمیته بین المللی حقوق بشر گفت، پس از اطلاعات دقیقی که او به دست آورده برخی افسران آمریکایی، اسرائیلی و عرب در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از این وضعیت سوء استفاده می کنند تا مانند مصر، سوریه و عراق بعدتر آن را به اقداماتی میدانی که از پیش برنامه ریزی شده تبدیل کرده و به این ترتیب جرقه طائفه گرایی را در ایران روشن کنند.

به گفته این مسئول بین المللی این اقدام به این دلیل صورت گرفته تا بار دیگر جهان از توجه به پرونده قدس و واکنش های بین المللی که نسبت به آن ایجاد شده بود، غافل شود و پروژه داعش از سر گرفته شود تا فتنه مذهبی اسلامی به راه افتد که این فتنه به اسرائیل خدمت زیادی خواهد کرد.

ابو سعید گفت: مدیریت این تحرکات از سوی برخی کشورها نقض آشکار قوانین بین المللی است و به ویژه بعد از اظهارات دونالد ترامپ در خصوص تحولات ایران و حمایت از اغتشاشات مشخص شده که این تحرکات از یک اتاق عملیات در اربیل مدیریت می شود.

به گفته کمیسر خاورمیانه ای کمیته بین المللی حقوق بشر این اتاق عملیات با حضور افسرانی نظامی از آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی ایجاد شده است و سه مسئول و نماینده شخصی از یک کشور عربی مشخص هم در این اتاق عملیات حضور دارد. به گفته او اتاق عملیات دیگری هم علیه ایران ایجاد شده که در شهر «هرات» افغانستان واقع شده است و نمایندگانی نظامی از اسرائیل، کشورهای عربی و گروهک تروریستی جیش العدل در آن حضور دارند.