سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گفتمان «ته درّه‌ای» از «تجمعات مشهد» سر درآورد!

گفتمان «ته درّه‌ای» از «تجمعات مشهد» سر درآورد!

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور!

***

حتی هنوز هم خبری از مردم نیست…

«اشتباه غیر قابل بخشش روحانی» به روایت اصلاح‌طلبان

محمد کیانوش‌راد، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه آرمان امروز درباره اسحاق جهانگیری و نقش او در دولت رئیس‌جمهور روحانی گفته است:

«قدرت دادن به جریانی که خود را اصلاح‌طلب نمی‌داند و بعضا در خیال محدود سازی اصلاح‌طلبان در دولت بوده نمی‌تواند استراتژی درستی باشد. اسحاق جهانگیری نقطه قوت دولت در برخورد با مشکلات پیش رو است. آقای روحانی باید بتواند مشی اعتدالی، میانه و بی‌طرفانه خود را تا پایان دولت ادامه دهد. به همین علت کمتر شدن قدرت معاون اول رئیس‌جمهور اگر بر اساس آنچه بیش و کم شنیده می‌شود، درست باشد. اشتباهی غیر قابل بخشش از سوی دولت خواهد بود.»

او سپس در پاسخ به این سؤال که «در چنین شرایطی بهتر نیست جهانگیری از دولت خارج شود؟» می‌گوید:

حضور آقای جهانگیری در دولت بیش از هر کس، کمک به شخص آقای روحانی است و اگر افرادی توصیه به خروج او از دولت دارند و یا اگر خود جهانگیری به چنین موضوعی می‌اندیشد، این شخص آقای روحانی است که برای آسیب ندیدن خود و آسیب ندیدن دولت نه تنها در حفظ جهانگیری در دولت باید کوشا باشد، بلکه به آنچه در حیطه اختیارات معاون اول است، باید تاکید کافی را به اعضای کابینه و افرادی که احتمالا در دولت در جهت تضعیف آقای جهانگیری گام برمی‌دارند، داشته باشد. حفظ جهانگیری در دولت به نفع آقای روحانی است و کسانی که به عنوان حامیان روحانی سعی در خالی کردن زیر پای جهانگیری دارند در وهله اول به آقای روحانی و جریان مورد نظر خود آسیب خواهند رساند. به هر حال از نظر سیاسی خروج آقای جهانگیری به ضرر دولت است و به عبارت دیگر تقویت آقای جهانگیری نقطه قوت دولت در برخورد با مشکلات پیش روست.[1]

*آنچه که باید درباره اظهارات کیانوش‌راد دانست اینست که اصلاح‌طلبان در مقام و جایگاهی نیستند که برای رئیس‌جمهور روحانی تعیین تکلیف کنند.

جالب آنکه بزرگان اصلاح‌طلب نیز پیش از این بارها اعلام کرده‌اند که «روحانی توصیه‌پذیر نیست.»

با تمام این اوصاف اما کمرنگ شدن حضور جهانگیری در دولت دوازدهم، چیزی نیست که قابل کتمان باشد.

کمرنگ‌شدنی البته همراه با حواشی بزرگ مثل دستگیری برادر معاون اول، راه رفتن جهانگیری با کفش روی فرش‌های زلزله‌زدگان و اظهارات او درباره وضعیت بد اقتصادی کشور! که جملگی چیزهایی نیستند که از نظر رئیس‌جمهور روحانی دور مانده باشند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند روزهای داغی در انتظار روابط اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهور روحانی است زیرا آنها قصد دارند از دولت عبور کنند و با پاک کردن گذشته مشترک خود و رئیس‌جمهور روحانی پا به عرصه انتخابات سال 1400 بگذارند.

نکته جالب توجه دیگر در اظهارات کیانوش‌راد آنست که اصلاح‌طلبان هیچگاه در مطالبات خود از دولت آقای روحانی خواسته‌ای نداشته‌اند که در آن پای منافع مردم در میان باشد و همواره برای آنها تنها چیزی که اهمیت داشته، مناصب دولت اعتدال بوده است و لاغیر!

***

ترویج حجاب در عراق؛ عرصه‌های جدید فعالیت حشدالشعبی در پساداعش

به تازگی تصویری در شبکه‌های اجتماعی عراقی منتشر شده که در آن یک مجاهد حشدالشعبی عراق، نوشته‌ای با محتوای «خواهرم حجاب تو برتر از خون من است» را به دست گرفته است.

این تصویر که نوستالژی یک شعار ایرانی در دهه شصت است و به وفور در شبکه‌های اجتماعی عراقی بازنشر یافته، نشان از اهتمام مجاهدین عراقی به مقولات فرهنگی کشور عراق دارد.

*کشور عراق پس از حضور نظامی آمریکا در این کشور در معرض استحاله فرهنگی قرار گرفته است.

مقوله‌ای که به کرّات مورد اشاره فعالان عراقی نیز قرار گرفته است.[2]

رسانه‌های آمریکایی در طول این چند سال صراحتاً باورها و هنجارهای دینی و اجتماعی کشور عراق را آماج حملات نرم خود قرار داده و در این مسیر هرگز از مسئله زنان عراقی غافل نبوده‌اند.

تمسخر حجاب کامل بانوان عراقی، اشاره و کنایه به مسئله چندهمسری که یک هنجار در کشور عراق است و ترویج و تأکید بر آزادی‌های نامشروع جوانان در کشور عراق از جمله محورهای مهمی بوده است که رسانه‌های آمریکایی در طول این سال‌ها در عراق ترویج کرده‌اند.

با اینهمه اما به نظر می‌رسد ورود جدی‌تر حشدالشعبی به عرصه اقدامات فرهنگی و عمرانی عراق در پساداعش، که مورد تأکید فرماندان و امرای این نیروی مردمی نیز قرار گرفته؛ زمینه تحکیم باورهای دینی و ملی مردم عراق را فراهم آورد و دژی مستحکم در برابر حملات نرم آمریکا و متحدانش علیه مردم عراق ایجاد کند.

***

گذر گفتمان «ته درّه‌ای» به مشهد رسید: انتقاد مسئولان «وضع موجود» از تجمعات مشهد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی، روز جمعه گذشته در واکنش به تجمعات عده‌ای در شهر مشهد گفته است:

«مسائل اقتصادی را بهانه کرده‌اند که به نظر می‌آید پشت این قضیه مساله دیگری باشد که حتماً باید شناسایی شود. کسانی که بانی این قضایا در کشور هستند دود آن به چشم خودشان خواهد رفت؛ آن‌ها فکر می‌کنند که با این کار به دولت آسیب می‌زنند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجو، او می‌افزاید:

«وقتی که جریان اجتماعی راه افتاد و حرکت سیاسی در خیابان اتفاق افتاد حتما کسانی که آن را شروع کرده‌اند ادامه دهنده و کنترل کننده پایان آن نخواهند بود و دیگرانی خواهند بود که بر آن جریان سوار خواهند شد.»[3]

در همین حال، جماران گزارش داد: «محمدعلی ابطحی» فعال اصلاح‌طلب و معاون رئیس دولت اصلاحات نیز در مطلبی تلگرامی نوشته است:

«بحث اصلاح طلبی و اصولگرایی و انقلاب و ضد انقلاب نیست. از احمدی نژاد گرفته تا سایت ها و کانال های فعال و پایدارچی‌ها و مخالفان و موافقان روحانی توجه کنند تحریک کردن گسل‌های اجتماعی و دعوت به تظاهرات خیابانی بیشتر از همه به ضرر بدنه جامعه ای است که در داخل کشورند و از تبعیض و وضعیت اقتصادی و بیکاری به ستوه آمده‌اند. در آن صورت به سرعت اولویت حکومت امنیتی می شود و باز سفره مردم خالی‌تر می شود. و امکان مطالبات امروزی هم از حکومت مسدود می شود.»[4]

*اعتراض این دو نفر به تجمعات مشهد که محتوای اعتراض اقتصادی داشتند، در حالی است که مردم مشهد به وضع موجود اعتراض کرده‌اند و مسبب وضع موجود هم کسی نیست جز همکاران و همقطاران جهانگیری و حامیان اصلاح‌طلب او از قبیل ابطحی.

به سخن دیگر اینکه بانی رخدادها و تجمعات اخیر خود این آقایان هستند که طی چند سال گذشته یا از اقتصاد کشور سیاه‌نمایی کرده‌اند و یا در ترسیم وضع موجود در ذهن مردم و زمینه‌سازی اعتراض خیابانی نقش اصلی را داشته‌اند.

جدای از اینکه پاسخگوی تمام کمی‌ها و کاستی‌های وضع موجود اقتصادی در کشور دولت است اما باید این سؤال را از آقای جهانگیری پرسید که شما که گزارش محرمانه نهادهای امنیتی درباره احتمال تحرکات اقتصادی را خوانده بودید[5] و شما که از شروع کنندگان انتقاد می‌کنید پس چرا زمانی در سخنان خودتان شرایط کشور را در مقابل مردم به غلط شرایط «ته درّه» توصیف کردید؟![6]

چرا شخص شما که پدیدآورنده وضع موجود بودید اما به ناگاه ژست منتقد گرفتید و به جای اینکه مسئولانه پاسخگو باشید اما مدعی شدید و گفتید: بازنشستگان از حقوقشان راضی نیستند؟!

چرا نفهمیدید که وقتی محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از این می‌گوید که هر خانواده ایرانی 3 بیکار دارد؛ این حرف به معنی بیکاری بیش از 70 میلیون نفر در ایران است و اثر ذهنی آن در میان افکار عمومی فاجعه‌بار خواهد بود؟!

چرا با اکبر ترکان برخورد نکردید که همین چند روز قبل اوضاع صندوق‌های بازنشستگی کشور را در حد ورشکستگی جلوه داد؟!

در سمت ابطحی نیز هرگز اوضاع بهتر نیست…

آقای ابطحی در حالی از تحریک گسل‌های اجتماعی و تشویق به تجمعات خیابانی انتقاد کرده که دوستان ایشان در زمینه سیاه‌نمایی و دعوت مردم به خیابان‌ها شاگرد اول هستند (و بسا که یادداشت ابطحی نیز یک عملیات فریب برای استتار دوستانش بیشتر نباشد!)

چه اینکه این سعید حجاریان بود که در اقدامی ظاهراً بی‌ربط اما باطنا با روح ناراضی‌سازی مردم؛ از روشنفکران خواست مردم را با ابعاد تحریم آشنا کنند و هم‌او بود که بعد از تجمعات مربوط به درگذشت یک خواننده جوان از این گفت که «مثل ماجرای به خیابان آمدن برای پاشایی؛ فشار اجتماعی ایجاد کنید»[7]

تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده است، اقتصاد ایران بحران زده است، خزانه خالیست، وقت رخ‌نمایی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان است، اقتصاد ایران فلج شده، اقتصاد ایران در باتلاق است و… نیز تنها بخشی از اظهاراتی بوده است که دوستان اصلاح‌طلب آقای ابطحی طی 6 سال گذشته در گوش مردم زمزمه کردند. جالب آنکه حتی ابطحی در یادداشت تلگرامی خود نیز کم نگذاشته و از به ستوه آمدن مردم! گفته است.

جالب آنکه مثلا چند روز قبل نیز یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب تیتر و عکس اول خود را به یک متن عجیب اختصاص داد و تلویحا از گرسنگی مردم در شب یلدا نوشت!

و در تمام این موارد نیز هنگامی که هشدار داده می‌شد این سیاه‌نمایی‌ها غیر از تقلّا برای به خیابان کشاندن مردم هیچ چیز دیگری نیست؛ آقایان قبول نمی‌کردند و طی 6 سال گذشته فقط بر طبل سیاه‌نمایی از اقتصادی کوبیدند که اگرچه دچار مشکلاتی هست اما بحران خاصی هم ندارد و در جایگاه هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان نیز قرار دارد.

گفتنیست مسئله «عبور از روحانی» و «مسئولیت دولت در قبال وضع موجود» پیش از این مورد اشاره کسانی از اصلاح‌طلبان نیز قرار گرفته است.

سعید لیلاز، سال گذشته و قبل از انتخابات 96 در بخشی از مصاحبه خود با نشریه تجارت فردا گفته بود:

«من این گزاره را قبول می‌کنم که ممکن است مردم به دلیل وخامت اوضاع و مطالبات اقتصادی که دارند، از دولت آقای روحانی عبور کنند، اما اولا این به دلیل شدت وخامت اوضاع است، ثانیاً آقای روحانی تقصیری در بروز این وخامت ندارد»![8]

ابراهیم اصغرزاده، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز زمانی در پیشاانتخابات گفته بود: روحانی باید از وضع موجودی که خودش فراهم آورده دفاع کند.

او تصریح کرده بود: روحانی خودش، دولتش و وزرایش بخشی از وضع موجودند.[9]

اصلاح‌طلبان اما با تمام این حرف‌ها اعلام کردند که ما تضمین روحانی هستیم[10] و حتی مدتی بعدتر از این گفتند که باید دست روحانی و ظریف را بوسید!

اما همین افراد امروز علم «عبور از روحانی» را بلند کرده‌اند، می‌گویند هیچ توافق و ائتلافی میان ما و او نبوده است و جالب آنکه اگرچه خود بانیان اصلی به خیابان کشاندن مردم به بهانه اقتصاد بوده‌اند اما در ظاهر ژست انتقاد از این تجمعات را نیز گرفته‌اند…

***

1_http://www.armandaily.ir/fa/news/main/208395

2_http://hawzahnews.com/TextVersionDetail/361896

3_ snn.ir/656061

4_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-825087

5_ mshrgh.ir/812942

6_ mshrgh.ir/671567

7_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13931127001604

8_ http://fna.ir/O6TFVF

9_ http://fna.ir/MHCJTB

10_ https://www.isna.ir/news/9602