جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بازتاب بین‌المللی تجمعات اعتراضی در شهرهای ایران

بازتاب بین‌المللی تجمعات اعتراضی در شهرهای ایران

خط متعادل روزنامه نیویورک‌تایمز البته موردانتقاد و اعتراض رسانه شورای روابط خارجی آمریکا قرارگرفته است. این شورا با مقایسه گزارش نیویورک‌تایمز و بی‌بی‌سی از این اعتراضات، خط متعادل خبری نیویورک‌تایمز را به سخره گرفته است و بیان کرده که توماس اردبرینک تنها گزارش گر آمریکایی است که از دفتر خود در تهران برای روزنامه‌اش خبر تهیه می‌کند. این رسانه بیان کرده است که تیتر و گزارش نیویورک‌تایمز که این اعتراضات را اقتصادی خوانده است، باید اصلاح شود!

روز گذشته ادامه تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران و در اعتراض به افزایش قیمت‌ها و بیکاری برای دومین روز صورت گرفت،موردتوجه رسانه‌های داخلی و بین‌المللی قرارگرفته است. واکنش‌های بین‌المللی به این اعتراضات از کاخ سفید تا رسانه‌های مختلف بین‌المللی گسترده بوده و بازتاب بین‌المللی این اعتراضات درخور توجه است.

به گزارش «تابناک» روز گذشته در ادامه تجمعات اعتراضی به مسائل اقتصادی در کشور، شهرهای سازی، رشت، قم، قزوین و کرمانشاه شاهد حضور مردم و اقشار معترض به وضعیت اقتصادی کشور بود که در برخی از این تجمعات اعتراضی شعارهای تندی نیز به گوش رسیده است. در برخی از شهرها ازجمله کرمانشاه تجمعات با مداخله پلیس همراه بوده است.

این مسئله در رسانه‌های داخلی و به‌ویژه رسانه‌های خارجی بازتاب داشته است و بسیاری از این رسانه‌ها در خارج از کشور با نمایش تصاویر و ویدئوهایی از این اعتراضات آن‌ها را دومین اعتراضات بزرگ از سال 2009 به این‌سو قلمداد کرده‌اند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در خبری با همین موضوع تیتر جالب‌توجه «اعتراضات جدید در ایران» را به همراه عکسی از حسن روحانی انتخاب کرده است. این تیتر و عکس مربوط به گزارشی از سوی تحریریه این روزنامه است که طی آن تلاش کرده تا اعتراضات روز گذشته را به‌عنوان دومین اعتراض بزرگ از سال 2009 – 88 – به این‌سوی جلوه دهد.

این روزنامه در گزارش خود همچنین اشاره‌هایی به وعده‌های دولت برای بهبود شرایط اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای 2015 کرده است و بیان کرده است که علیرغم بهبود شاخص‌های اقتصادی نرخ بیکاری و تورم در حال افزایش است. به شکلی جالب‌توجه این روزنامه با تشجیع این اعتراضات در پایان گزارش خود بیان کرده است: مردم ایران باید بدانند که دنیا از درخواست آن‌ها برای آزادی حمایت می‌کند.

بازتاب بین‌المللی تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

خبرگزاری بی‌بی‌سی نیز در مطلبی مشابه با انتشار تصاویر از اعتراضات روز گذشته در شهرهای مختلف ایران این اعتراضات را متوجه دولت دانسته است و بیان کرده که این اعتراضات باهدف نقد گرانی و تورم آغازشده است. این رسانه نیز در ادامه همان خط وال‌استریت ژورنال در راستای نسبت دادن اعتراضات به شعارهایی علیه مقامات، خبر از دستگیری تعدادی از معترضان در تهران داده است .

در خطی پررنگ این خبرگزاری به مواردی از شعارها که مربوط به فعالیت‌های ایران در سوریه و یمن بوده اشاره‌کرده است و سعی بر آن داشته تا این شعارها را به شکلی پررنگ نمونه‌هایی از اعتراضات به این فعالیت‌ها جلوه دهد.

بازتاب بین‌المللی تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

نیویورک‌تایمز نیز در خبری با تیتر «اعتراضات پراکنده در ایران در خصوص فشار اقتصادی» به قلم توماس اردبرینک و به همراه عکسی از روحانی، تجمعات اخیر را پوشش داده و بیان کرده است که این اعتراضات نشانه‌هایی از ناآرامی را در دل خود دارد.

اردبرینک در این گزارش با اشاره‌های فراوان به برجای ماندن تحریم‌های مالی یک‌جانبه آمریکا به شکلی جالب‌توجه این اعتراضات را ناشی از این اقدام آمریکا در برخورد با توافق هسته‌ای و تحریم‌ها می‌داند و بیان کرده است که سخت می‌توان در خصوص اندازه این اعتراضات و این‌که آیا سازماندهی‌شده بوده‌اند یا خیر نظر داد.

بازتاب بین‌المللی تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

این خط متعادل روزنامه نیویورک‌تایمز البته موردانتقاد و اعتراض رسانه شورای روابط خارجی آمریکا قرارگرفته است. این شورا با مقایسه گزارش نیویورک‌تایمز و بی‌بی‌سی از این اعتراضات، خط متعادل خبری نیویورک‌تایمز را به سخره گرفته است و بیان کرده که توماس اردبرینک تنها گزارش گر آمریکایی است که از دفتر خود در تهران برای روزنامه‌اش خبر تهیه می‌کند. این رسانه بیان کرده است که تیتر و گزارش نیویورک‌تایمز که این اعتراضات را اقتصادی خوانده است، باید اصلاح شود!

بازتاب بین‌المللی تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز با تیتر «اعتراض به قیمت‌ها در ایران هم‌زمان با گسترش اعتراضات سیاسی شد» با اشاره به شعارهای علیه دولت در این اعتراضات در شهرهای مختلف ایران بیان کرده است که این شعارها از سمت‌وسوی اقتصادی به سمت سیاسی حرکت کرده است .

این خبرگزاری به نقل از یک مقام، خبر دستگیری معترضان را داده است و همچنین اشاره به حضور گسترده پلیس و برخورد با معترضان در این تجمعات را داده است.

بازتاب بین‌المللی تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

اما در کنار این پوشش‌های خبری، واکنش مقامات و نهادهای آمریکایی به این اعتراضات نیز درخور توجه است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی که بیش از هر چیز بوی هشدار و خط‌ونشان برای ایران را می‌دهد، بیان کرده است: گزارش‌های متعددی از اعتراضات صلح‌آمیز شهروندان ایرانی در خصوص فساد در نظام و تلف کردن ثروت‌های ملی برای تقویت تروریسم در خارج از این کشور منتشرشده است. دولت ایران باید به حقوق مردم خود احترام بگذارد، ازجمله احترام به این‌که آن‌ها خواست‌های خود را بیان کنند. دنیا دارد این ماجرا را تماشا می‌کند.

بازتاب بین‌المللی تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

همچنین روز گذشته وزارت امور خارجه آمریکا در یک بیانیه کوتاه بیان کرده است که این اعتراضات و گزارش‌های آن را از نزدیک دنبال می‌کند و دست خود را به‌سوی معترضان دراز می‌کند. این بیانیه که از سوی «هیتر نئرت» سخنگوی این وزارت خانه منتشرشده است، مقامات ایران را متهم به خالی و پوچ کردن کشوری ثروتمند و بافرهنگ کرده‌اند که اکنون تنها صادرات آن خشونت و آشوب است.

بازتاب بین‌المللی تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

پل رایان سخنگوی حزب جمهوری‌خواه در توییتی در همین رابطه بیان کرده: مهم است که ما از اعتراضات صلح‌آمیز در ایران حمایت کنیم. این اعتراضات نتیجه اقدامات نظامی است که بیش از همه بر تقویت و رشد نهادهای تروریزم متمرکز است تا مشکلات شهروندان خود.

بازتاب بین‌المللی تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

در همین حال سناتور جمهوری‌خواه و ضد ایرانی، تام کاتن بیانیه‌ای کوتاه در خصوص این اعتراضات منتشر کرده است و در این بیانیه اعلام کرده: اعتراضات در مشهد نشان داد که نظامی با این ایدئولوژی نمی‌تواند برای مدت زیادی از حمایت عمومی برخوردار باشد و ما باید از مردم ایران که جان خود را به خطر می‌اندازند تا علیه نظام صحبت کنند، حمایت کنیم.

بازتاب بین‌المللی تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران