جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سلامتی و بهداشت » آلودگی هوا در استان سیستان و بلوچستان ۹۸نفر را روانه بیمارستان کرد/ آلودگی هوای زابل به ۱۲ برابر حد استاندارد سازمان جهانی رسید

آلودگی هوا در استان سیستان و بلوچستان ۹۸نفر را روانه بیمارستان کرد/ آلودگی هوای زابل به ۱۲ برابر حد استاندارد سازمان جهانی رسید

 

بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، میانگین ذرات معلق ۲.۵ میکرونی در هوای زابل امروز به ۳۰۵ میکروگرم بر مترمکعب یعنی ۱۲ برابر حد استاندارد سازمان جهانی بهداشت رسید.

بر اساس اعلام سازمانی جهانی بهداشت حد استاندارد ذرات معلق ۲.۵ میکرون در هوا ۲۵ میکروگرم بر مترمکعب است، این در حالی است که برخی منابع علمی پایه این استاندارد را ۳۵ میکروگرم بر مترمکعب می‌دانند که بر اساس آن نیز میانگین ۲۴ ساعته منتهی به ساعت ۱۱ امروز آلودگی هوای زابل ۹ برابر حد مجاز است.

شاخص کیفیت هوای زابل در سامانه پایش کیفی هوای کشور امروز ۱۶۴ واحد نسبت به دیروز که عدد ۱۴۱ را نشان می‌داد بیشتر شده است.

افزایش سرعت طوفان و گرد و خاک و کاهش شدید کیفیت هوا سبب شده تا امروز مدارس ۵ شهرستان شمالی سیستان و بلوچستان در نوبت صبح و عصر تعطیل شوند.

 

رضا اربابی مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان گفت: از روز گذشته تاکنون، ۹۸ نفر به مراکز درمانی منطقه سیستان مراجعه کردند که بیشترآنان، بیماران تنفسی بوده اند.

وی گفت توفان گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان که از روز سه‌شنبه آغاز شد، روز چهارشنبه‌ شدت پیدا کرد و میزان ذرات آن به ۹۶۹میکرو گرم در متر‌مکعب رسید. وی افزود:‌ هوای این استان روز چهارشنبه به شش و نیم برابر حد مجاز است که شعاع دید در برخی از این مناطق به ۳۵۰متر رسید.

به گفته اربابی شهرستانهای زابل، هامون، هیرمند، نیمروز و ذهک درگیر این توفان بودند.