پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

شرط آمریکا برای ترک سوریه، اظهارات ضد ایرانی نتانیاهو، 42 سال حبس مجازات 4 اماراتی به جرم ارتباط با ایران، تعداد نیروهای داعش در عراق و سوریه و کشف نامه ای منتسب به ابوبکربغدادی توسط نیروهای امنیتی ترکیه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نهایی شدن توافق کامل ترکیه با روسیه برای خرید دو سامانه اس.400 نیز اشاره کرد.

نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که توافق کامل برای خرید دو سامانه و چهار سکوی پرتاب سامانه دفاع هوایی اس.400 از روسیه حاصل شده است.

جانیکلی در گفت و گو با خبرنگاران در جریان سفر اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به تونس در رابطه با اخبار منتشر شده در رسانه های روسیه درباره نهایی شدن توافقنامه خرید سیستم دفاع موشکی اس.400 از سوی ترکیه به ارزش 2.5 میلیارد دلار گفت: موضوع مطرح شده در روسیه مرتبط با وام قرارداد خرید بین ترکیه و روسیه بود.

وی بیان کرد: پیش از این مطرح شده بود که قرارداد با دریافت وام از روسیه اجرا شود ولی نظر نهایی این گونه شد که بخشی از مبلغ قرارداد به صورت وام و بخشی نیز به صورت پرداخت طرف ترکیه ای اجرا شود.

وی تاکید کرد: در خصوص خرید سامانه موشک های دفاعی اس.400 توافق کامل حاصل شده است.

شرط آمریکا برای ترک سوریه

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی تا زمانی که از پیروزی بر گروه داعش اطمینان حاصل نکنند سوریه را ترک نخواهند کرد.

«میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه درباره حضور غیرقانونی نیروهای بیگانه در خاک سوریه گفت: مسکو تمام توجیه‌های واشنگتن برای باقی‌ماندن نیروهایش در سوریه به‌ویژه بعد از نابودی داعش را رد می‌کند.

وی افزود: ما به آمریکایی‌ها می‌گوییم که پیروزی علیه داعش محقق شده و دیگر هیچ توجیه عملی برای باقی ماندن شما در سوریه وجود ندارد کما اینکه اصلا هیچ توجیه قانونی برای حضور شما در سوریه وجود نداشت.

بوگدانف در ادامه اظهار داشت: آمریکایی‌ها بهانه‌های جدیدی برای حضور در سوریه مطرح می‌کنند. به عنوان مثال آن‌ها می‌گویند که قبل از آغاز روند سیاسی در سوریه که منافع معارضان در آن رعایت شود، این کشور را ترک نمی‌کنند و این بسیار سؤال برانگیز است.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که حضور ترکیه در خاک سوریه موقت است و این حضور به مناطق کاهش تنش که سه کشور ضامن آتش‌بس یعنی روسیه، ایران و ترکیه بر سر آن به توافق رسیدند، مربوط می‌شود.

نتانیاهو: نمی‌گذاریم ایران در سوریه پایگاه ایجاد کند!

نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه رجزخوانی های خود گفت: نمی‌گذاریم ایران در سوریه پایگاه ایجاد کند.

به گزارش رسانه صهیونیستی «جروزالم آن‌لاین»، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه در اظهاراتی از آمادگی نیروی هوائی این رژیم در جنوب سرزمین های اشغالی برای ادامه تجاوزگری های خود خبر داد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: با چالش های زیادی در شمال و جنوب و نیز در شرق مواجه هستیم. ما جزیره‌ای در دریائی بسیار طوفانی هستیم.

شرط آمریکا برای ترک سوریه/ 42 سال حبس مجازات 4 اماراتی به جرم ارتباط با ایران/ نهایی شدن توافق کامل ترکیه با روسیه برای خرید دو سامانه اس.400/ تعداد نیروهای داعش در عراق و سوریه

نتانیاهو در ادامه افزود: به نیروهای ایران اجازه نخواهیم داد برای حمله به ما در سوریه پایگاه ایجاد کنند. ما برای ممانعت از ساخت تسلیحات دقیق و مرگبار برای حمله به خود، اقدام می‌کنیم.

۴۲ سال حبس مجازات 4 اماراتی به جرم ارتباط با ایران

دادگاه فدرال ابوظبی یک نظامی اماراتی ۲۸ ساله را به اتهام آنچه جاسوسی برای ایران (!) خوانده شده و یک زن سودانی ۴۶ ساله را به اتهام همدستی با او به ترتیب به ۱۵ و ۱۰ سال حبس محکوم کرد.

این دادگاه همچنین یک مرد اماراتی ۳۵ ساله دیگر را با ادعای “انتقال اطلاعات حساس به ایران” به ۱۰ سال حبس و پرداخت ۱۰۰ هزار درهم جریمه نقدی محکوم کرد.

شرط آمریکا برای ترک سوریه/ 42 سال حبس مجازات 4 اماراتی به جرم ارتباط با ایران/ نهایی شدن توافق کامل ترکیه با روسیه برای خرید دو سامانه اس.400/ تعداد نیروهای داعش در عراق و سوریه

دادگاه ابوظبی همچنین در یک پرونده دیگر یک مرد اماراتی را به اتهام انتقال اطلاعات مربوط به میادین نفتی و گازی این کشور به ایران برای ۷ سال روانه زندان کرد.

این دادگاه اماراتی برای چند تبعه دیگر این کشور نیز به اتهام همکاری با گروه‌های تروریستی از جمله داعش مجازات زندان و جریمه نقدی در نظر گفت.

تعداد نیروهای داعش در عراق و سوریه

ائتلاف آمریکایی ضد داعش اعلام کرد که کمتر از ۱۰۰۰ جنگجوی داعشی در عراق و سوریه باقی مانده اند.

این ائتلاف در بیانیه ای اعلام کرد:با توجه به تعهد ائتلاف و شایستگی های نشان داده شده از طرف شرکای ما در عراق و سوریه، تخمین زده می شود که کمتر از ۱۰۰۰ تروریست داعش در منطقه مشترک عملیاتی ما وجود داشته باشد.

در عین حال، آماری که ائتلاف آمریکا در مورد تعداد تروریست‌های داعش در عراق و سوریه اعلام کرده است، شامل غرب سوریه که تحت کنترل نیروهای ارتش سوریه است، نمی‌شود

شرط آمریکا برای ترک سوریه/ 42 سال حبس مجازات 4 اماراتی به جرم ارتباط با ایران/ نهایی شدن توافق کامل ترکیه با روسیه برای خرید دو سامانه اس.400/ تعداد نیروهای داعش در عراق و سوریه.

دولت های سوریه و عراق ماه گذشته از پایان داعش در این دو کشور خبر دادند و اعلام کردند که داعش هیچ منطقه مسکونی اعم از شهر یا روستا را در تصرف خود ندارد.

ائتلاف آمریکا  ۵ دسامبر اعلام کرده بود کمتر از ۳۰۰۰ تروریست داعشی همچنان در سوریه و عراق حضور دارند و تاریخ پیروزی نهایی بر این گروه تروریستی را ۹ دسامبر اعلام کرده بود. این ائتلاف از ابتدای سال ۲۰۱۴ به رهبری آمریکا و با مشارکت بیش از ۸۰ کشور تشکیل شد

کشف نامه ای منتسب به ابوبکربغدادی توسط نیروهای امنیتی ترکیه

نیروهای امنیتی ترکیه در جریان عملیات در شهر «کرشهر» نامه ‌ای را پیدا کردند که گفته می‌شود توسط «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش نوشته شده است.

این عملیات در کرشهر یکی از سه عملیات علیه این گروه تروریستی است در جریان این عملیات نیروهای امنیتی ترکیه ۲ مخفیگاه داعش در استان کرشهر حمله کردند و ضمن بازداشت ده‌ها مظنون، این نامه را به همراه چند سند به‌ دست آوردند.

در این نامه که توسط البغدادی امضا شده است، کسانی که از گروه تروریستی خارج می شوند، را محکوم می کند و می گوید آنها به جهنم خواهند رفت.

 وی همچنین در این نامه اعضای این گروه را تشویق می کند تا به افراد بیشتری را به این گروه دعوت کنند.