پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » زلزله در فضای مجازی

زلزله در فضای مجازی

پایگاه پروپاگاندای سپاه موسوم به تسنیم، متن یادداشتی را از یک عنصر ضدامنیتی- اطلاعاتی موسوم به  محمد اسماعیلی دهقی – که به عنوان به اصطلاح کارشناس مسائل رسانه ای از او یاد میکنند-  با عنوان «زلزله در فضای مجازی” به شرح زیر منتشر کرده است:

قبل از ورود به بحث لازم است یاد آور شویم که درجهان بینی توحیدی هیچ پدیده ای از افتادن برگی از یک درخت تا وقوع زلزله و دیگر رویداد های طبیعی جز با خواست و اراده حق تعالی درجهان هستی محقق نمی شود و هیچکس جزخداوند از علت وقوع این قبیل رویداد ها با خبر نیست .
از سوی دیگر بر اساس آنچه که از متون روایی و مذهبی برداشت می شود خداوند نیز اراده خود را بر اساس قانون علیت و اسباب و علل پیاده می کند و علت های مادی جزئی از اراده الهی و زیر مجموعه مشیت خداوند است.
آنچه که در این مجال به آن می پردازیم این است که زلزله و دیگر بلایای طبیعی از موضوعاتی است که مصداق بارز عرصه سیمرغ است و نباید اجازه دهیم هر کس از راه می رسد با توجه به بضاعت ناچیز و ذهنیت مادیگرایانه خود مطلبی را بگوید که باعث اعوجاج و انحراف افکار عمومی بشود. خصوصا این که برخی از مباحث نظیر دلایل غیرمادی نزول بلایایی همچون زلزله و سیل را نمی توان با یک جمله و با یک عبارت کوتاه به آن پاسخ گفت و لازم است علما و مفسرین در رسانه ها و خصوصا رسانه ملی حاضر شوند و به طور مبسوط به آن بپردازند .
همانگونه که نمی توان علت زلزله را صرفا ارتکاب گناهان دانست به همین ترتیب نمی توان وقوع زلزله صرفا یک امر طبیعی و کاملا بی ارتباط با اعمال و رفتار انسانها دانست و لازم است ابعاد این مسئله توسط صاحب نظران تشریح شود .
قابل کتمان نیست که بعد از وقوع چنین رویدادی به طور طبیعی صدها سوال در ذهن مردم و خصوصا نسل جوان شکل می گیرد که لازم است ابعاد گوناگون آن از سوی مراجع ذیصلاح مورد بحث و بررسی قرار گیرد و به سوالات مطرح شده پاسخ داده شود . سوالاتی از این دست که چه رابطه ای میان کثرت گناهان و سرپیچی از دستورات الهی تا چه میزان در وقوع بلایای طبیعی موثر است باید توسط اهل فن و اندیشمندان به آن پاسخ داده شود .
متاسفانه شاهد بودیم بعد از وقوع زلزله های اخیر در کشورمان این پدیده طبیعی نیز راه خود را به فضای مجازی کشور باز کرد و از همان دقایق اول انواع و اقسام محتوا در بخش های مختلف فضای مجازی و خصوصا تلگرام منتشر گردید به طوری که در یک ساعت اول صدها جوک با محوریت زلزله ساخته شد که از جهت تلطیف شرایط چندان هم بد نبود ولی از این جهت که اصل ماجرا و اصل اتفاق در میان تعداد زیاد لطیفه و طنز گم شد و رویدادی که قرار است مایه عبرت و اندرز و بیداری باشد به موضوعی برای خنده و تفریح بدل شود امری بسیار ناگوار و خطرناک است
از آنجایی که در حال حاضر فضای مجازی به جای رسانه های رسمی و معتبر شکل دهی و سازمان بخشی ذهنی هر پدیده را بر عهده گرفته است و تصویر ذهنی مردم توسط این فضا شکل میگیرد لازم است به برخی از ذهنیت های نادرست و برداشت های ناصحیحی که در چند روز اخیردر فضای مجازی بصورت گفتمان قالب مطرح شده است پاسخ مناسب داده شود .
و ای کاش به جای این حقیر حکیمان و علمای قوم به میدان می آمدند و در خصوص این پدیده فاجعه بار و این سیل مطالب که هیچ پایه و اساس علمی و دینی ندارد پاسخ های قانع کننده و مورد نیاز جامعه را ارائه میکردند .
یکی از مواردی که در فضای مجازی با قدرت مطرح شد و پاسخ مستدلی نیز برای آن داده نشد این بود که زلزله و دیگر بلایای طبیعی یک پدیده علمی است و هیچ ارتباطی با اعمال و رفتار انسان ها و خصوصا گناهان ندارد و کار به جایی رسید که تعداد کمی از علما و روحانیونی را که در این باب سخن گفته بودند را به باد مسخره و استهزا گرفتند و با مونتاژ کردن صدا و تصویر این بزرگان فضایی را بوجود آوردند که هم اکنون دیگر کسی جرات نمی کند که به این مقوله اشاره کند .
این فضا سازی نامعقول و طنز گونه در شرایطی که عقلانیت و تدبر در آیات الهی این همه مورد تاکید قرار گرفته است زیبنده ومنطقی نیست و این در حالی است که است که در متون دینی و روایی و همچنین در کتاب آسمانی به کرات در خصوص زلزله ودیگر بلایای طبیعی مطالبی بیان شده است و طرح دیدگاه های ماتریالیستی و مادیگرایانه در خصوص این پدیده و به طور غیر مستقیم خرافه خواندن مطالب و مسائلی که از زبان معصومین و قران به ما رسیده است حتی از رسانه های رسمی جای تامل دارد و لازم است برای آن فکری شود
جای دارد گلایه کنیم از علما و فضلای حوزه و دانشگاه که در شرایطی که انواع محتوای مغایر با مبانی و اصول معرفتی اسلامی در فضای مجازی در جریان است آنطور که باید و شاید در این عرصه حضور ندارند و میدان را واگذار کرده اند .