پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه های یکشنبه ۳ دی ماه ۱۳۹۶

اخبار ویژه روزنامه های یکشنبه ۳ دی ماه ۱۳۹۶

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که شبتاب در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

معاونت اجرایی رئیس‌جمهور بدون متولی اما با ردیف بودجه!
رئیس دفتر رئیس‌جمهور می‌گوید قصد معرفی معاون اجرایی رئیس‌جمهور را نداریم. او درعین حال از اختصاص بودجه به معاونت اجرایی در لایحه بودجه سال آینده خبر داده است.
محمود واعظی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اختصاص بودجه به معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری آن هم در شرایطی که معاون اجرایی رئیس‌جمهور مشخص نیست، گفت: درحال حاضر معاونت اجرایی فعالیت‌هایی که در گذشته انجام می‌داده کما فی‌السابق انجام می‌دهد و همه آنها سر جایشان هستند.
وی خاطرنشان کرد: این ردیف بودجه برای آن دسته از فعالیت‌هایی که بخشی از آن در دولت و بخشی دیگر که در وزارت‌خانه انجام می‌شود درنظر گرفته شده است.
وی با این حال در پاسخ به این سوال که معاون اجرایی رئیس‌جمهور چه زمانی معرفی می‌شود، گفت: هر وقت انتخاب شد می‌گوییم درحال حاضر بنایی برای این کار نداریم.

پاسخ رئیس دفتر روحانی به اصلاح‌طلبان/اعتدال، گفتمانی مستقل است
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به زیاده‌خواهی و مواضع از بالای اصلاح‌طلبان گفت: حمایت عده‌ای از روحانی در انتخابات به این معنا نیست که «اعتدال» به آنها الصاق شده است.
محمود واعظی در گفت‌وگو با قدس در واکنش به برخی اظهارنظرهای اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه «اعتدال را یک گفتمان نمی‌دانیم و شرایط زمانی ما را به مسیری برد که واژه اعتدال را به اصلاحات الصاق کردیم» اظهار داشت: اگر چنین حرفی گفته شده باشد، باید عرض کنم که دولت آقای روحانی از اول دولت اعتدال بود و در ســال 92 با همین نام و شعار به میدان آمد. این که در انتخابــات 96 عده‌ای آمدند و از دولت آقای روحانی اعلام حمایت کردند به این معنا نیست که اعتدال به آن‌ها الصاق شده است.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور تأکید کرد: این که گفته شــود اعتدال یک گفتمان نیســت، حرف نادرست و بی‌معنایی اســت. قطعاً اعتدال یک گفتمان سیاسی است. اگر در دوران خود، ســازندگی یک مشی و گفتمان بود، اگر اصول‌گرایی یک گفتمان اســت و اگر اصلاحات خودش را به‌عنوان یک گفتمان در دوره ای از مدیریت کشور معرفی کرد، اعتدال به طریق اولی یک مشی و گفتمان است و در باره این مفهوم کار زیادی شده و کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر شده است.
محمود واعظی گفت: اعتدال شیوه‌ای است که آقای هاشمی کشور را با آن اداره کرد و آقای روحانی هم بیش از 4 ســال اســت کشور را با همین گفتمان اداره کرده است. ما اعتقاد داریم اعتدال در کشــور جایگاه خود را دارد و ما نیز به آن پایبندیم.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد برخی گمانه‌ها در مورد پیشنهاد به اسحاق جهانگیری برای استعفا گفت: کسانی که چنین حرف هایی را در جامعه می‌زنند، نه خیرخواه آقای جهانگیری هستند، نه خیرخواه دولت و نه می‌خواهند به ما کمک کنند.
وی افــزود: هیچ اختلافی میان آقای جهانگیری با دولت، وزرا یا شــخص آقای روحانی وجود ندارد. ما نه از ایشــان و نه از دیگر اعضای دولت چیزی که مؤید اختلاف باشد نشنیده‌ایم و به این حرف‌ها هم اعتنا نمیکنیم.

از زنده‌باد روحانی تا «از رأی به او پشیمانم»
آیا از انتخاب روحانی پشیمان هستید یا خیر؟ سایت تابناک این پرسش را با مخاطبان خود به اشتراک و نظرسنجی گذاشت.
تابناک پرسیده است:
* اگر شما از رأی‌دهندگان به حسن روحانی بودید، اکنون در کدام دسته جای می‌گیرید؟
* آیا از رأی دادن به روحانی پشیمان هستید؟ دلیلتان چیست؟
* آیا همچنان از دولت روحانی و سیاست‌هایش حمایت می‌کنید؟ دلیلتان چیست؟
برخی پاسخ‌های مخاطبان به این شرح است:
– حسن روحانی بهترین رئیس جمهور ایرانه به کوری چشم حسوداش و دشمناش و منتقداش با این کارا نمی‌تونید به آفتاب خاک بپاشید.
با روحانی تا 1400 و بعدش
– هزار درصد پشیمانم
– خرش که از پل گذشت نقاب از چهره برداشت!
– مثل … پشیمونم!!!
– نه صد درصد بلکه هزار درصد پشیمانم! روحانی به هیچ‌کدام از وعده‌هایش عمل نکرد و بعد از برگزاری انتخابات چهارساله دوم نقاب از چهره برداشت و ماهیت واقعی خود را نمایان کرد.
– بنده و خانواده‌ام به آقای روحانی رأی دادیم ولی واقعاً پشیمانم چرا رأی دادم چون به هیچ کدام از وعده‌هایی که داده بود عمل نکرد چون حتماً فراموش کردند. فرمودند وضعیت مردم این‌قدر خوب می‌شود که مردم فکر 45 هزار تومان یارانه نباشند. با چی دلمان را خوش کنیم دلار 4200 تومان یا اوضاع اقتصادی خراب مردم.
– به‌عنوان یک تولیدکننده بدبخت شده وعده‌های پوچ ‌ایشون هستم.
– فقط 92 به روحانی رأی دادم. من نصف زندگیمو در پدیده شاندیز مجوزدار و افتخار گردشگری خاورمیانه از دست دادم نصف دیگر حق زن و بچه‌ام را توی مؤسسه مجوزدار کاسپین غارت کردند. هر دو در دوره حسن روحانی انجام شد. بیکاری، رکود، شعار، توهین، متلک، تمسخر، غرور، حقوق نجومی حسین فریدون و… من از روحانی…
– سلام
من متأسفانه به آقای روحانی رأی دادم، روز رأی خبرنگار 24 فرانسه آمد و با من مصاحبه کرد و پرسید به چه کسی رأی دادی گفتم به آقای روحانی. علتش را گفتم کارمند بازنشسته هستم. طی 4 سال گذشته حقوقم 80 درصد اضافه شده با توجه به تورم و ثابت ماندن قیمت دلار وضع من بهتر شده حالا که کار از کار گذشته آقای روحانی شمشیر را از رو کشیده و درست به آنان که به او رأی داده‌اند از پشت خنجر می‌زند و می‌خواهد از جیب حقوق‌بگیران به گردشگری رونق دهد. مردم از دروغ بدشان می‌آید و اعتمادشان کم می‌شود.
– البته پشیمانی به معنای آن نیست که طرفدار اصولگرایان باشیم.
– روحانی در دولت قبل هم ریخت و پاش بی‌اندازه و گران کردن خدمات عمومی کار خاصی نکرده بود. الان هم تمام برنامش گرون کردن خدمات و تقدیم به سرمایه‌دارانه. به هر حال با روحانی تا 1400 خوش بگذره.
– بلهههه. واقعاً پشیمونم از رأی دادنم.
– بدون شرح واقعی!!
«آن‌چنان رونق اقتصادی ایجاد بکنیم!!!!!!!! و آنچنان مردم رو از لحاظ درآمد سرشار بتونه در اختیارشون قرار بگیره!!!!، اصلاً به این 45 هزار تومن خودشون نیاز نداشته باشن…!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!»
– بزرگترین اشتباه عمرم رأی دادن به روحانی بود. سال دیگه با بودجه بعدیش فقر بی‌داد میکنه.
– واقعاً پشیمانم.
– از انتخاب ایشان هرگز پشیمان نیستیم. ایشان بار خرابکاری‌های دولت قبل را به دوش می‌کشد. ما صبور خواهیم بود.
– این ضرب‌المثل رو کلاً باید به این صورت تغییر بدن «آدم از یک سوراخ تا ابد گزیده میشه»
این دفعه هم به نوعی گول خوردم و به ایشون رأی دادم…
– زنده‌باد دکتر حسن روحانی به هیچ عنوان پشیمان نیستم.
– پشیمان مثل…! ولی وعده ما در 1400 به جهانگیری یا عارف یا ظریف و… چون در ملک ایران، به دلیل حافظه تاریخی ملت ایران، از ارزش‌های هیچکس هیچی کم نمی‌شود.
– یه جورایی مجبور شدیم رأی دادیم به ایشون. رأی سلبی بود نه ایجابی…
– روحانی= تورم+ حقوق‌های نجومی + فقر + رکود اقتصادی و…
– اشتغال‌زدایی
– ما خیلی قبل از لایحه از ایشون ناامید شده بودیم!
– فقط یک کلمه «بله»
– نکته‌اش اینه که مخاطب‌های تابناک عمدتاً طرفداران آقای روحانی بودند، حداقل مخالفان جدی طرف مقابل آقای روحانی بودند… این که اینجا ناراضی‌ها بیشتر از راضی‌ها هستند نشون میده که کف جامعه اوضاع خیلی بدتر هست.

لااقل نمایندگان را درباره افزایش حقوق توجیه کنید
رئیس مجلس در حالی افزایش 70 درصدی حقوق نمایندگان را تکذیب می‌کند که برخی نمایندگان آن را تأیید می‌کنند یا حتی آنها نیز در جریان واقعیت نیستند.
«تابناک» با انتشار این مطلب نوشت: سخنان رئیس مجلس و تکذیب افزایش به ناگاه هفتاد درصدی حقوق نمایندگان جای بسی امیدواری دارد؛ اما رئیس محترم مجلس باید بداند که واقعاً همه ما از این همه اظهارنظر ضد و نقیض، سرگیجه گرفته‌ایم؛ اظهارات ضد و نقیض درباره بودجه مجلس، البته فقط سرگیجه نمی‌آورد، بلکه اعتماد را هم از بین می‌برد! کافی است، رئیس مجلس به چند اظهارنظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگاهی بیندازند.
خانم پروانه معافی، نماینده همین مجلسی است که آقای لاریجانی ریاست آن را برعهده دارد؛ وی درباره افزایش 70 درصدی حقوق نمایندگان می‌گوید: «من نمی‌دانم صحت دارد یا نه، چون وقتی معلوم می‌شود که در حقوق ما اعمال شود و تا به امروز چیزی به دست ما نرسیده است. اما اگر بخواهید واقعیت قضیه را نگاه کنید براساس قانون خدمات کشوری هر نماینده در تراز وزیر محسوب می‌شود، چون در این قانون حقوق وزرا و معاونان مبلغ ده میلیون تومان پیش‌بینی شده است، نمایندگان هم باید برابر با آنان دریافتی داشته باشند. به همین جهت هیئت رئیسه مجلس کمیته‌ای تشکیل داده است تا این موضع را بررسی کنند و هم‌ترازی اعمال شود». این نماینده مجلس هم از تشکیل کمیته سخن می‌گوید و هم وظیفه‌اش یعنی اعمال هم‌ترازی و رساندن حقوق نمایندگان به وزرا به 10 میلیون تومان! یعنی افزایش 50 تا 70 درصدی!
آقای لاریجانی می‌فرمایند: بودجه مجلس تنها توسط هیئت رئیسه تصمیم‌گیری نمی‌شود، بلکه براساس آیین‌نامه داخلی مجلس کمیسیون بودجه و هیئت رئیسه مجلس مشترکاً تصمیم می‌گیرند بنابراین موضوع پنهانی وجود ندارد و در آنجا می‌نشینند و بررسی می‌کنند و مناسب با شرایط تصمیم‌گیری می‌کنند.
اما در این بین محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید: «مقرری نمایندگان و هزینه‌های مترتب بر کار نمایندگی و بودجه مجلس، پیش از این در جلسه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و هیئت رئیسه مصوب می‌شد، اما امسال با اصلاح آیین‌نامه، کمیسیون در این رابطه نقش مشورتی داشت و این امر رأساً از سوی هیئت رئیسه مجلس انجام گرفته است. اینجا هم همان سرگیجه سراغ مردم می‌آید و البته بی‌اعتمادی!
یا می‌فرماید: بودجه مجلس دو بخش بیشتر ندارد اولی مربوط به حقوق و مزایای کارکنان مجلس است و دومی هزینه‌های مربوط به خدمات مرکز تحقیقات و مرکز پژوهش‌های مجلس است، از این رو به جز این دو مورد، موضوع بیشتری وجود ندارد و مجلس هزینه‌های بسیار اندکی دارد بنابراین من فکر می‌کنم اینگونه فضاسازی‌ها درست نبوده و به مصلحت کشور نیست.
در حالی که سید محمد ابطحی نماینده همان مجلس می‌گوید: «ما یک پول زیادی در اختیار مجلس گذارده‌ایم که در آن بودجه تملک دارایی و بودجه هزینه‌های جاری آن مشخص است؛ اما این بودجه در کجا هزینه می‌شود، مشخص نیست. ما دوست داریم بدانیم هزینه اجلاسی که توسط مجلس برگزار شد- مانند تحلیف و سایر موارد- چه میزان بوده است. همچنین نمایندگان می‌خواهند بدانند پیمانکارهای این اجلاس‌ها چه کسانی بودند. آیا این درست است که مقدار بسیاری میوه خریداری و بعد دور ریخته شود که البته مواردی از این دست بسیار است! ایراد کار آنجاست که بودجه مجلس را از شمول دیوان محاسبات خارج کرده‌اند و متأسفانه هیچ مرجعی نیز نیست که بودجه مجلس را بررسی کند. به اعتقاد من، همه دستگاه‌ها باید زیرنظر دیوان محاسبات باشد؛ حتی بودجه‌های خارج از شمول که مرجع رانت هستند باید مورد بررسی دیوان محاسبات باشد»!
صحبت این نماینده بدین معنا است که حداقل تا زمان انجام این مصاحبه، امکان رؤیت هزینه‌کرد بودجه برای این نماینده مجلس، وجود نداشته است! اگر براساس صحبت این نماینده بودجه مجلس خارج از شمول باشد که باید گفت وامصیبتا! چرا که رئیس دیوان محاسبات در هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت که یکی از مشکلات عمده حسابرسی بودجه کشور از همین بودجه‌های خارج از شمول است!

خراسان

ابلاغیه جدید دولت درباره پژوهش در زمینه گداخت هسته ای
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مقام مسئول در دولت به تعدادی از اعضای کابینه، با اشاره به موافقت رئیس جمهور با موارد تعیین شده برای اولویت های پژوهشی کشور، از بررسی “فناوری های نیروگاه ها و راکتورهای شکافت و گداخت هسته ای”، “فناوری های چرخه سوخت شکافت و گداخت هسته ای” و “فناوری های کاربرد دستگاه های مولد پرتو در کشاورزی، پزشکی، صنعت و خدمات” به عنوان بخش های مهم پژوهشی در زمینه انرژی در کشور یاد شده است.

ضرب الاجل به 6 مسئول برای ارتقای سلامت همگانی در شهرها
طبق بخشنامه جدید کابینه به شش عضو آن، از وزارت بهداشت خواسته شده ظرف سه ماه با همکاری وزارتخانه های کشور، تعاون، ورزش، آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست به تدوین و ارائه آیین نامه ارتقای سلامت همگانی در شهرها اقدام کند که بر این اساس، مواردی چون استقرار نظام جامع اطلاعات سلامت در سطح محلات شهر، کاهش عوامل تهدید کننده سلامت در شهر و اقدامات مربوط به ارتقای سلامت فردی و اجتماعی در آن گنجانده شده باشد.

ایران

فرجام بحث برانگیز هدیه کریسمسی سفارت ایران در هلند
هدیه‌های کریسمس سفارت ایران برای سیاستمداران هلندی بر اثر سوء تفاهم یک چهره حزبی این کشور مسأله‌ ساز شد. به گزارش «ایران آنلاین»، روز گذشته ویدئویی کوتاه از یک شبکه غیر جدی هلندی منتشر شد که نشان می‌داد یک چهره حزبی این کشور با این ادعا که سفارت ایران هدایای کریسمس را تنها برای مردان ارسال کرده، بسته پسته اهدایی ایران را در برابر دوربین در سطل زباله خالی کرد. پس از انتشار این ویدئو، سفارت کشورمان در بیانیه ای اعلام کرد: سفارت ایران در هلند بنا بر سنت هر ساله در آستانه سال نو میلادی کارت تبریک و هدیه کوچکی از سوغات ایرانی را برای مقامات رسمی و شخصیت‌های هلندی ارسال می‌کند. امسال فهرست دریافت‌کنندگان تبریک افزایش یافت و برای چهره‌های احزاب در پارلمان نیز تبریک سال نو فرستاده شد. متأسفانه این فرد بدون تحقیق و با ذهنیت ناقص و منفی در مورد نظام جمهوری اسلامی ایران مدعی شده تبریک سفارت تنها برای مردان ارسال شده در حالی‌که تبریک سال نو برای مقامات و شخصیت‌ها فارغ از جنسیت آنها ارسال شده و تعداد زیادی از بانوان جزو دریافت‌کنندگان پیام تبریک سفیر ایران بوده‌اند. درهمین حال با پیگیری سفارت، وزارت امور خارجه هلند از این اقدام ناآگاهانه این چهره حزبی هلند ابراز تأسف کرده است.

تاج زاده: عبور از روحانی توطئه دولت پنهان است
مصطفی تاج‌زاده از فعالان سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد اصلاح طلبان از روحانی عبور نمی کنند. به گزارش « ایران آنلاین» وی در توئیتر خود نوشت: انتقاد از رئیس جمهور حق هر ایرانی و گاه مسئولیت اوست. پشیمانی از رأی دادن به شخصی خاص یا رأی دادن به اصل نظام و اظهار این پشیمانی هم حق هر ایرانی است. با وجود این، پروژه‌ عبور از روحانی را دولت پنهان کلید زده و ما در دامش گرفتار نمی شویم.

نماینده پارلمان اردن: سفیرمان به ایران برگردد
یکی از نمایندگان پارلمان اردن با تمجید از سیاست جدید اردن در قبال کشورهای منطقه گفت: سفیران‌مان باید به ایران و قطر باز گردند. به گزارش ایسنا، «خالد رمضان» افزود: من نمی‌دانم به چه دلیل سفیران اردن در تهران و دوحه اکنون در امان هستند در حالی که سفیر اردن در رژیم اسرائیل همچنان در تل‌آویو است.
وی گفت: من از ایران و قطر حمایت نمی‌کنم اما معتقدم که از سرگیری روابط با قطر و ایران به نفع اردن است. همزمان «عبدالباری عطوان»، نویسنده سرشناس جهان عرب در سرمقاله روزنامه «رأی الیوم» مواضع اخیر اردن در قبال سوریه و مسأله فلسطین را نشانه پشیمانی آن از اشتباه هفت ساله حضور در جبهه امریکا خواند و ابراز امیدواری کرد سفر رئیس مجلس اردن به تهران مقدمه ازسرگیری روابط دو کشور باشد.

پیشنهاد انتخاباتی یک نماینده به شورای نگهبان
محمدجواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گوباباشگاه خبرنگاران، با اشاره به مواضع و رفتار محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد داد که شورای نگهبان با کمک مجلس افرادی را که می‌خواهند در این سطح (ریاست جمهوری) مسئولیتی قبول کنند، حتماً توسط یک تیم روانپزشکی و روانشناسی مصاحبه و بررسی کند که آیا این فرد ظرفیت پذیرش این مسئولیت‌ها را دارد یا خیر؟

آرمان

روابط قطر و ایران به‌نفع اردن

یکی از نمایندگان پارلمان اردن با تمجید از سیاست جدید اردن در قبال کشورهای منطقه گفت: سفیرانمان باید به ‌ایران و قطر بازگردند. خالد رمضان یکی از نمایندگان پارلمان اردن، گفت: گام‌ها و تحرکات دیپلماتیک اخیر اردن بعد از تصمیم جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و معرفی کردن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل صورت پذیرفت و من از سیاست‌های جدید اردن در قبال کشورهای منطقه تمجید می‌کنم. وی افزود: این مرحله نیازمند این است که اردن در مقابل تمام گرایش‌ها سیاست باز اتخاذ کند و ائتلاف‌های جدیدی تشکیل دهد.

بررسی تخلفات در صندوق کارآفرین امید

نماینده مردم رشت در مجلس از بررسی برخی تخلفات در صندوق کارآفرین امید خبر داد. جبار کوچکی‌نژاد افزود: بسیاری از عملکردهایی که در صندوق کارآفرین امید وجود دارد شبهه‌دار است و تمامی تخلفات گزارش شده در حال بررسی است. عضو کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس گفت: همچنین این صندوق اقدام به ارائه تسهیلات با نرخ سود ۴‌درصد و با رانت به برخی از اشخاص خاص کرده که‌ این امر خود یک تخلف محسوب می‌شود. کوچکی‌نژاد تاکید کرد: قرار است تخلفات مذکور را در قالب سوال از وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» پیگیری کنیم.

توضیح درباره حامل‌های انرژی

دفتر سخنگوی دولت اعلام کرد: در پی انتشار اخباری در باره اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و برخی اظهارنظرهای متفاوت و مختلف در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، بدین وسیله اعلام می‌شود که اطلاع‌رسانی و اعلام رسمی هرگونه اصلاح و تغییر قیمت، زمان و چگونگی اجرای آن صرفا از طریق سخنگوی دولت و دفتر ایشان انجام خواهد گرفت و دیگر اظهارات و اخبار از منابع دیگر فاقد اعتبار است. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز چهارشنبه (۲۹ آذرماه) پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره قیمت حامل‌های انرژی گفت: درباره قیمت حامل‌های انرژی هنوز عددی نهایی نشده است و در صورت جمع‌بندی به اطلاع ملت خواهیم رساند.

تصمیم دادگاه تجدیدنظر در آمریکا

یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا با صدور حکمی اعلام کرد که دستور منع سفر اتباع چند کشور از جمله‌ ایران به خاک آمریکا نباید برای افرادی که روابط محکمی با این کشور دارند، اعمال شود. دادگاه تجدیدنظر منطقه‌ای آمریکا روز جمعه حکم داد: افرادی که روابط محکمی با آمریکا دارند نباید شامل فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ شوند که بر اساس آن اتباع شش کشور شامل سوریه، ایران، یمن، سومالی، چاد و لیبی نمی‌توانند ویزای ورود به آمریکا را دریافت کنند. این دادگاه تجدیدنظر با حضور سه قاضی همچنین اعلام کرد که اجرایی شدن حکم آن تا زمان تصمیم نهایی دیوان عالی آمریکا درباره آخرین دستور منع مهاجرتی رئیس‌جمهور ترامپ معلق خواهد ماند.

واکنش کدخدایی به یک تصمیم دولت

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به تصمیم دولت برای افزایش عوارض خروج از کشور و افزایش قیمت بنزین در سال آینده به تصمیمات این شورا در مخالفت با چنین قوانین و مصوباتی که نتیجه آن تحمیل هزینه به زندگی مردم شده، اشاره کرد. عباسعلی کدخدایی درباره نظر شورای نگهبان نسبت به وضع قوانین و مصوبات احتمالی مجلس در خصوص افزایش عوارض خروج از کشور و یا گرانی سوخت، گفت: در این‌باره شورای نگهبان باید نظرات کارشناسی را مورد بررسی قرار داده، اینکه نظر دولت برای افزایش قیمت چیست و چرا به‌دنبال این کار است. وی افزود: از طرف دیگر باید این موضوع نیز بررسی شود که اگر افزایش قیمت رخ ندهد چه اتفاقی می‌افتد، همچنین اگر شاهد این افزایش‌ها باشیم وضعیت جامعه چه خواهد شد. در نهایت اگر شورای نگهبان تشخیص دهد که وضع قانون یا مالیات جدید عسر و حرج ایجاد می‌کند، ممکن است که نظر شورا نیز تغییر نماید البته ‌این موضوعات را باید به جمع‌بندی نظرات موکول کرد.

6 ماه است به کیش نرفتم

شهردار تهران به شایعه سفرش به کیش در ایام آلودگی هوای تهران واکنش نشان داد و آن را بی‌اساس خواند. محمدعلی نجفی در حاشیه جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی از رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که شهردار تهران در ایام آلودگی هوا به کیش سفر کرده است، گفت: من شش ماه است که به کیش نرفته‌ام. اتفاقا زمانی که این شایعات مطرح شد یکی از دوستان گفت که ما تا چند دقیقه پیش با نجفی بودیم اما او را در کیش ندیدیم بلکه در تهران بود. وی با بیان اینکه هنگام طرح این شایعات ما با قرارگاه‌ خاتم‌الانبیا (ص) برای فعالیت‌های عمرانی تهران جلسه داشتیم، اظهارکرد: بنده شش ماه است که به کیش نرفته‌ام. سه ماه است مشهد نرفته‌ام و چند وقتی هم است که به خارج از کشور نرفته‌ام. از ساعاتی پس از زلزله هم در جلسات مختلف پیگیر این حادثه و اقدامات دستگاه‌های مختلف بودم.

طرح شعار پشیمانم دراتاق فکر اصولگرایان

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اتاق‌های فکر اصولگرایان موضوعاتی همچون «پشیمان هستیم» را علیه دولت و روحانی مطرح می‌کنند، وگرنه اصلاح‌طلبان از دولت و رئیس‌جمهوری حمایت می‌کنند و از انتخاب‌شان به هیچ وجه پشیمان نیستند. جلال میرزایی اظهار کرد: اتاق‌های فکری در جریان اصولگرا وجود دارد که طراحی‌هایی دارند و به نوعی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دنبال حفظ رای 16 میلیونی خود و برنامه ریزی برای تضعیف پایگاه اجتماعی دکتر روحانی و اصلاح‌طلبان بودند. بیان موضوعاتی همچون پشیمان هستم، محصول این اتاق‌های فکر است. وی افزود: در این زمینه بیگانگان نیز با بیان این شعار، هدفشان تضعیف ایران و تشدید اختلافات داخلی است و می‌خواهند از شرایطی‌ که ایجاد شده در راستای منافع خود استفاده کنند.اصلاح‌طلبان اگر نقدی به دولت و عمکرد روحانی دارند، نقد درون خانوادگی است، آنان مانند اصولگراها نیستند که به سمت تقدس‌گرایی بروند و انتقاد نکنند. میرزایی ادامه داد: این انتقادها در راستای اصلاح است و به معنای پشیمانی نیست. ما از دولت حمایت می‌کنیم.