پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه های شنبه ۲ دی ماه ۱۳۹۶

اخبار ویژه روزنامه های شنبه ۲ دی ماه ۱۳۹۶

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که شبتاب در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

الحاق به کنوانسیون مقابله با تروریسم خنجر به پشت مقاومت
دولت با الحاق به کنوانسیون موسوم به مقابله با تامین مالی تروریسم، زمینه افزایش فشار آمریکا و خالی کردن پشت مقاومت را فراهم نکند.
وبسایت رجانیوز در تحلیلی خاطر نشان کرد: تصویب بی‌سر و صدای کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در دولت به خاطر تبعات امنیتی و تحت تاثیر قرار دادن استقلال کشور آن قدر موضوع مهمی است که به موجب آن بتوان از مراجع ذی‌ربط چون مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان انتظار داشت که به مقابله با آن بپردازند.
کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم – به اختصار ICSFT- در دسامبر 1999 توسط مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد و همان‌طور که از نام و متن آن برمی‌آید در تلاش است تا به مقابله با اشکال آنچه که خود تروریسم می‌خواند بپردازد. تاکنون 188 کشور به این معاهده پیوسته‌اند که جمهوری اسلامی ایران در زمره آنان محسوب نمی‌شد اما در جلسه هفتم آبان‌ماه هیئت دولت و پس از پیشنهاد وزارت امور خارجه، پیوستن ایران به آن را تصویب کرد و دولت با ارسال این معاهده به مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کند که به آن ملحق شود.
پذیرش این معاهده به علت تبعاتی که دارد در واقع همان پیش‌روی در مسیر FATF به حساب می‌آید. علت اصلی این مسئله را نیز باید در گستردگی تعریف تروریسم در این کنوانسیون دانست؛ این گستردگی تعریف از یک سو و از سویی دیگر نیز شناخت حزب‌الله لبنان به عنوان گروه تروریستی توسط اتحادیه عرب، آمریکا و کشورهای غربی از سویی دیگر منجر به آن خواهد شد که ایران به علت حضور و همکاری در محور مقاومت به سهولت به نقض این کنوانسیون متهم شود! در واقع دولت و وزارت امور خارجه با پذیرش این کنوانسیون با دستان خود تبعات امنیتی برای کشور به ارمغان می‌آورند و به دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی کمک می‌کنند تا ایران را به خاطر کمک به حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های حاضر در محور مقاومت تنبیه نمایند!
نکته‌ای که وجود دارد آن است که دولت در لایحه ارسالی خود به مجلس شورای اسلامی و تحت عنوان اعلامیه تفسیری اعلام کرده است که: دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارد مبارزات مشروع مردمی علیه سلطه استعماری و اشغال خارجی در راستای اعمال حق تعیین سرنوشت که به عنوان یک اصل حقوق بین‌الملل عمومی به رسمیت شناخته می‌شود، در چارچوب مصادیق اعمال تروریستی مندرج در جزء (ب) بند (1) ماده (2) کنوانسیون نخواهد بود.
اما آیا این اعلامیه تفسیری به لحاظ حقوقی قادر خواهد بود که مانع اتهام‌زنی کشورهای دیگر به جمهوری اسلامی ایران شود؟ اولا اگر این بند یک اعلامیه تفسیری صرف باشد که به لحاظ حقوقی هیچ فایده‌ای برای ایران ندارد و همچنان تبعات امنیتی و حقوقی ناشی از گستردگی تعریف به اصطلاح تروریسم در این کنوانسیون شامل حال ایران خواهد بود.
ثانیا اگر این بند یک اعلامیه تفسیری مقید باشد که در این صورت در حکم حق شرط تلقی می‌شود به دو دلیل هم هیچ فایده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران ندارد. اول آن که به موجب بند دو ماده 24 کنوانسیون مقابله با منع مالی تروریسم حق شرط در این معاهده تنها مربوط به بند یک ماده 24 است که به تعیین مرجع برای داوری در شکایت می‌پردازد. لذا از آن جایی که حق شرط توسط خود معاهده محدود شده است استفاده از این حق در ماده‌های دیگر فاقد وجاهت حقوقی می‌باشد. دوم آن که قرار دادن حق شرط و محدود کردن دامنه تروریسم ذیل جزء (ب) بند (1) ماده (2) کنوانسیون، با موضوع و هدف این معاهده در تعارض است این مسئله را می‌توان از جایی متوجه شد که ماده 6 کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم اعمال جزائی را تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نمی‌داند.
هر کشور عضو در موارد لزوم و عندالاقتضاء اقداماتی را نظیر تدوین قانون داخلی اتخاذ خواهد نمود تا اطمینان حاصل نماید اعمال جزائی منظور در این کنوانسیون تحت هیچ‌گونه شرایطی با توجه به ملاحظات مربوط به ماهیت سیاسی، فلسفی، عقیدتی، نژادی، قومی، مذهبی و یا غیره توجیه نباشند.
لذا اقدام دولت دوازدهم از لحاظ متن معاهده به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و از لحاظ حقوقی نمی‌توان دایره تعریف تروریسم را از آنچه که معاهده تفسیر می‌کند به آنچه دولت ایران می‌پسندد تغییر داد.
نکته جالب توجه آنجا است که در رویکرد ایالات متحده آمریکا به عنوان عضوی از این معاهده نیز تعیین حق شرط بر بخش (ب) بند (1) ماده (2) و استثناء قائل شدن مبارزات مردمی علیه سلطه استعماری و اشغال خارجی در تضاد با کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم قرار دارد و ایالات متحده بارها به کشورهای دیگر در این‌باره اعتراض کرده است. برای نمونه می‌توان به دو مثال مصر و اردن اشاره کرد. پس از پذیرش کنوانسیون مقابله با تامین مالی توسط مصر در مارس 2005 این کشور در بیانیه تفسیری خود مدعی شد که مقاومت ملی در تمامی صورت‌هایش شامل مقاومت مسلحانه در برابر اشغال و تجاوز خارجی با توجه به اصل آزادی و خودیاری را به عنوان فعالیت تروریستی تلقی نمی‌کند اما در برابر این اقدام، ایالات متحده آمریکا در نهم مارس 2006 اعلام کرد: اولا اعلامیه تفسیری مصر دامنه کنوانسیون را محدود می‌کند ثانیا در تناقض با موضوع و هدف آن است ثالثا ماده 6 کنوانسیون را نقض می‌کند رابعا نقض بند C ماده 19 کنوانسیون وین حقوق معاهدات است.

فقط اصلاح‌طلبان مجازند با روحانی دو دوزه بازی کنند؟!
یک روزنامه زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی مدعی شد برخی مدیران دولت با نگاهی غنیمت‌خواهانه، چشم به انتخابات 1400 دارند و به همین دلیل پشت روحانی را خالی می‌کنند.
تحلیل روزنامه آفتاب یزد در حالی است که این روزنامه به همراه روزنامه آرمان و کسانی چون ابطحی و دیگر اصلاح‌طلبان، از جهانگیری خواستند چون روحانی کارنامه درست و حسابی ندارد و دست دولت خالی است، زودتر از دولت استعفا بدهد تا عملکرد منفی دولت پای اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 نوشته نشود!
آفتاب یزد در تحلیلی با عنوان «امان از یاران روز شنبه؛ جهانگیری می‌گوید برخی دولتی‌ها از دولت حمایت نمی‌کنند» نوشت: حقیقت این است که در بحبوحه انتخابات، بودند مدیران دولتی حسن روحانی که در خفا با رقیب هم دیدار می‌کردند، برخی از آنها با این اعتقاد که روحانی در این انتخابات رأی نخواهد آورد به فکر موقعیت و ماندگاری خود بر سر کارشان بودند. این نشان می‌داد که مدیران و برخی از وزرا قابل اعتماد نیستند. برای همین بسیاری پیش‌بینی می‌کردند در چهار ساله دوم دیگر خبری از پاشنه ورنکشیده‌های دولت و لخ‌لخ کنان‌های مدیر، نباشد اما…
بعد از مدیران پاشنه ورنکشیده، حالا جهانگیری از واژه جدیدی به نام مدیران آویزان استفاده می‌کند. سخنانی کنایه‌آمیز یا شاید توأم با قهر و عتاب که می‌تواند بیانگر این باشد «هنوز مدیران ناکارآمد ضد دولت تغییر نکرده‌اند.» جهانگیری اما چندی بعد هم در جلسه بررسی مسائل و مشکلات نظام بانکی گفت برخی مدیران بانکی برای باز شدن گره‌ها تلاشی نمی‌کنند. یاران روز شنبه هنوز هم در دولت وجود دارند؛ با این تفاوت که اگر مدیران و وزیران روحانی در ایام انتخابات 96 پاشنه‌ها را ورنمی‌کشیدند یا سینه سپر نمی‌کردند و در دفاع از دولت زبانشان الکن بوده است، برای حفظ جایگاه خودشان در صورت سقوط روحانی و روی کارآمدن رئیسی بود، ولی حالا این آویزانی و این عدم حمایت از دولت دوازدهم نشان می‌دهد که مدیران نگاهشان به سرنوشت انتخابات 1400 است.
اینکه مسئولان آویزان و وبال گردن دولت دوازدهم حتی برای بعد از 1400 نیز خواب و خیال بسیار دیده‌اند و در اندیشه این موضوع هستند که در صندلی ریاست همچنان ریشه بدوانند اتفاق خوبی نیست.
این رفتار نوعی بی‌سروسامانی در وضع منصوبان به سمت‌ها و پست‌ها در دولت است و نشان‌دهنده ضعف شخص حسن روحانی در عدم به‌کارگیری افرادی مطمئن در ساختار.

احتمال نابودی 400 هزار شغل /مجلس، گران شدن بنزین را تصویب نکند
یک کارشناس اقتصادی حامی دولت هشدار داد افزایش قیمت سوخت، افزایش 7 درصدی تورم را به دنبال دارد.
فرشاد مؤمنی در سلسله سخنرانی‌های بررسی بودجه 97 تصریح کرد: افزایش قیمت سوخت 400 هزار فرصت شغلی را از بین می‌برد. به گزارش ایلنا، مؤمنی با اشاره به برنامه ششم، توسعه گفت: آنچه تحت عنوان برنامه ششم توسعه به تصویب رسید یکی از بی‌کیفیت‌ترین برنامه‌ها در طول تاریخ برنامه‌های ایران بود و شرایط به گونه‌ای است که همه چشم‌ها به سمت برخورد دولت با مسئله بودجه است.
مؤمنی با تأکید بر اینکه هیچ عاملی به اندازه نحوه رابطه دولت و ملت تعیین کننده نیست گفت: هر کشوری که به سمت توسعه حرکت کرده با مردم خود صادق بوده و تنها با اعتماد و همکاری متقابل می‌توان کشور را ارزان اداره کرد.
وی گفت: هر نوع ملاحظه غیر کارشناسی و غیر ملی در مجلس در خصوص لایحه بودجه سال 97 مشکلات غیر قابل برگشتی به دنبال خواهد داشت.
مؤمنی تصریح کرد: کارشناسان معتقدند افزایش قیمتها فروپاشی بسیاری از مشاغل را به دنبال دارد و بین 380 تا 400 هزار فرصت شغلی با افزایش قیمت سوخت از بین خواهد رفت.
وی گفت: در تحقیقی که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده گفته شده با افزایش بهای بنزین حدود 7 درصد تورم ایجاد می‌شود اما در مقابل محمد باقر نوبخت مدعی است افزایش بهای سوخت تنها 2/4 درصد تورم به همراه دارد. از منظر اقتصاد سیاسی این سیاست در عین حال که معیشت مردم را بهم ریخته فقر را هم بیشتر و بنگاه‌های تولیدی را هم با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: یکی از مهمترین پیامدهای افزایش قیمت‌ها تشدید بحران در بخش‌های مولد است که با افزایش هزینه‌های تولید بلافاصله شاهد تعمیق وابستگی به خارج از کشور و افزایش واردات کالاهای مصرفی خواهیم بود.
وی گفت: بنده 17 مورد سرنوشت‌ساز از عدم شفافیت سند بودجه را شناسایی کردم، از سال 91 تا 97 بودجه عمومی دولت 2/7 برابر شد و در همین دوره درآمد حاصل از خدمات قضائی 5/6 برابر و درآمد حاصل از خدمات درمانی 5/4 برابر شد.
وی خاطرنشان کرد: در سند لایحه بودجه سال 97 رقم پیش‌بینی شده برای مالیات بر ثروت 35 هزار میلیارد تومان و رقم مربوط به مالیات بر مستغلات 12 هزار میلیارد تومان برآورد شده است همچنین هزینه‌های مربوط به خسارتها و جریمه‌های رانندگی با ضریب 70 درصد 77 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که از مجموع این اعداد مشخص است که جهت‌گیری ضد توسعه‌ای به نفع غیر مولدها وجود دارد.
مؤمنی گفت: می‌توان با تعیین مالیات مثلاً 10 درصد بر روی خودروهای 100 میلیون به بالا اثر ضد انگیزشی برای مافیای خودروهای وارداتی بوجود آورد اما به نظر می‌رسد منافع ثروتمندان برای دولت اهمیت بیشتری دارد تا بقای فرودستان.
وی گفت: وزیر راه مدعی است با افزایش نرخ سوخت میزان تصادفات رانندگی کم خواهد شد اما آیا افزایش نرخ سوخت افزایش حمل و نقل عمومی را هم به دنبال دارد؟ رشد قیمت حامل‌های انرژی، قطع یارانه 30 میلیون نفر، افزایش بهای نان و دلار رکود تورمی را تشدید کرده و فشار بر طبقه ضعیف را بیشتر می‌کند.
مؤمنی گفت: پیشنهاد ما این است که مجلس تا زمانی که دولت پیوست اجتماعی برای پیامدهای اجتماعی سال 97 ارائه نکرده هیچ کدام از این افزایش قیمتها را تصویب نکند و تا زمانی که استانداردی برای این موضوع تجویز نشده وعده‌های بی‌پایه و فشارهای غیرعادی بر مردم وارد نشود.

آقای مشاور به جای عصبانیت و توجیه روحانی را در جریان مشکلات بگذارید
آقای مشاور بهتر است به جای عصبانیت، دلیل کنار گذاشتن وزیر اقتصاد را توضیح دهید.
حسام‌الدین آشنا مدعی شده کمپین ابراز پشیمانی چهره‌های معروف از رأی به روحانی، فرمایشی است و کسانی که ثروت ملت را به تاراج دادند، آن را راه انداخته‌اند. تابناک با انتقاد از برخی واگذاری‌های غلط در دولت قبل از دولت روحانی می‌نویسد: «علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد زمانی که فشارها بر او فزونی گرفت، لب به سخن گشود و گفت؛ جاهایی در حدی ایستادیم که اگر قرار باشد شرکت‌ها برای رد دین و یا تهاتر واگذار شود، ترجیح می‌دهم، وزیر نباشم تا به دست من این کار انجام نشود و این افتضاح به نام من نباشد… والله در این 2 ساله نفس من را بریدند که این شرکت را نفروش تا ساختار را اصلاح کنیم، زیر فشارها برخی شرکت‌ها را از فهرست واگذاری درآوردیم، اما اتفاقی نیفتاد. بعد می‌گویندپول بدهیم تا اصلاح ساختار کنیم، اگر دولت پول داشت خودش این کار را انجام می‌داد».
طیب‌نیایی که در مقابل واگذاری شرکت‌ها به سازمان‌هایی چون تأمین اجتماعی و… ایستادگی می‌کرد، به دنبال واگذاری‌های شفاف بود و به نماینده‌های مجلسی که خواهان امتیازگیری بودند، اعتنایی نمی‌کرد، تا جایی که رکورددار کارت زرد از مجلس شد، اما چون عملکرد مثبتی داشت یارای استیضاحش را نداشتند، سرنوشتش را همه دیدند؛ ابتدا ترکان را به برنامه‌ای تلویزیونی فرستادند و خلاف واقع گفتند که طیب‌نیا مشکل قلبی دارد تا مقدمات کنار گذاشتنش را فراهم کنند! مطلبی خلاف واقع که البته همان زمان، توسط طیب‌نیا تکذیب شد.
دفاع حسام‌الدین آشنا و هر دولتمردی از دولت و رئیس جمهور، قابل فهم و درک است؛ اینکه او مدعی است مردم پشیمان نشده‌اند، گزاره‌ای است که قابل صدق و کذب است؛ اما نمی‌توان برای دفاع از دولت، همان کاری را که این دولت در حال انجامش هست (واگذاری به خاطر رد دیون و تهاتر) و نفس وزیر خودش را بریده است و سرانجام او را به خاطر مقاومت در برابرچنین سیاست‌های غلط دولت، کنار گذاشته‌اند، را ایراد دولت قبلتر دانست!
تابناک می‌افزاید: آقای مشاور فرض گیرد، پویش پشیمانی از روحانی، به فرمان احمدی‌نژادی‌ها شکل گرفته و باز هم فرض بگیرد که هیچکس از طرفداران به صورت واقعی پشیمان نیست و حتی برخی از مخالفان روحانی در زمان انتخابات خود را سرزنش می‌کنند که چرا به او رأی نداده‌اند، امان آیا همه این فرض‌های خوب، وضعیتی را تغییر می‌دهد؟ با این فرض‌ها همه نارضایتی‌ها از عملکرد دولت، از بین می‌رود؟ بحث این است که اگر مشاوران دولت، صدای اعتراضاتی را شنیدند چه از زبان منتقدان یا حتی طرفداران، به سرعت آنان را منکوب و محکوم نکنند، اگر سخن و استدلال قابل عرضه‌ای دارند- به جز حمله به دولت قبل و احمدی‌نژاد- آنان را با مردم و طرفداران در میان بگذارند! اما چشمان خود را بر روی مشکلات نبندند و مشاوره صحیح به رئیس جمهور بدهند! راحت‌ترین کار یک مشاور این است که خیال یک مسئول را با یکی دو جمله راحت کند که هیچ مشکلی وجودندارد؛ البته این تا زمانی کارآیی دارد که به مرحله‌ای نرسد که آن مسئول ناچار باشد که بگوید صدای شما مردم را شنیدم، اما چه دیر!

خراسان

هشدار جدید به اتباع ایرانی درباره تردد در استانبول
بر اساس بخشنامه روزهای اخیر یک نهاد مسئول به تعدادی از دستگاه های مربوط در امر گردشگری، تاکید شده است با توجه به این که کشور ترکیه به خصوص شهر استانبول یکی از مراکز پرتردد توریست های ایرانی محسوب می شود، لازم است به منظور حفظ کرامت انسانی، امنیت جانی و احترام گردشگران کشورمان و پیشگیری از بروز حوادث، نسبت به رعایت احتیاط جهت تردد در اماکن پر رفت و آمد در این کشور اقدام شود.

ابطال بخشنامه رئیس کمیته امداد درباره انتخابات
پس از آن که رئیس کمیته امداد با صدور بخشنامه ای در سال 1394، تاکید کرده بود به منظور پرهیز از شائبه گرایش های سیاسی در خدمات امدادی، همکاری کارکنان رسمی و قراردادی تمام وقت این کمیته با ستادهای تبلیغاتی کاندیداها به هر نحو ممنوع است، بر اساس شکایت واصله به دستگاه قضایی( دیوان عدالت اداری) که طی روزهای اخیر نتیجه آن به دستگاه های مختلف ابلاغ شده، این دستور به علت مغایرت با ماده ۵۹ قانون انتخابات مجلس، مبنی بر این که فعالیت تبلیغی کارمندان فقط در ساعت اداری ممنوع است، ابطال شد.

آرمان

انتقال 26 زندانی ایرانی از آذربایجان

ظهر دیروز با حضور نمایندگان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، انتقال 26 تبعه‌ ایرانی محبوس در زندان‌های کشور جمهوری آذربایجان انجام شد. این انتقال بر اساس موافقت‌نامه مبادله مجرمان بین دو کشور و پیگیری‌های سفارت ایران در باکو، وزارت خارجه و همچنین وزارت دادگستری ایران صورت گرفت. در جریان این انتقال، زندانیان ایرانی تحویل گرفته شده بلافاصله توسط یک دستگاه اتوبوس به ندامتگاه حویق شهرستان تالش منتقل شدند تا پس از طی مرحله قرنطینه بهداشتی برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع امنیتی و قضائی مرتبط شوند.

معصیت نکنید باران بیاید

امام جمعه ارومیه گفت: معصیت‌ها و گناهان انسان‌ها عامل خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی است. حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به ‌اینکه اعمال و رفتار انسان‌ها بر محیط طبیعی تاثیر دارد، افزود: علل نباریدن باران، خشکسالی که مدتی است شاهد آن هستیم معصیت‌ها، گناه‌مان و ظلم‌هایی است که در حق همدیگر روا داشته‌ایم لذا برای نجات از این مشکلات باید اعمال‌مان را تغییر دهیم، توبه و استغفار کرده و از خداوند بخواهیم باران ببارد. وی به زلزله‌های اخیر در کشور و خشکی دریاچه ارومیه ‌اشاره کرد و گفت: در آیات و روایات گوناگون گناه و کردار بد مردم را مستقیما عامل بلا و عذاب معرفی می‌کند لذا همه ‌این بلاها هشداری است که مردم از غفلت بیدار شوند و دست از معصیت بردارند تا خداوند رحمتش را شامل حالمان کند.

ایستادگی در برابر شورای نگهبان دشمنی با خداست

خطیب نماز جمعه قم گفت: امروز اشرافیت سیاسی، فساد اقتصادی و سوءمدیریت تهدیدی جدی برای کارآمدی انقلاب اسلامی است. سیدمحمد سعیدی بیان داشت: دشمنان القای یاس و ناامیدی نسبت به تداوم انقلاب اسلامی را دردستور کار خود قرار داده و با امپراطوری رسانه‌ای، درجهت تخریب روحانیت، شخصیت‌های نظام و دستگاه‌های حاکمیتی تلاش می‌کنند. وی در با اشاره به ‌اینکه حریم فقهی شواری نگهبان شعبه‌ای از حریم فقه اهل بیت(ع) است، گفت: ایستادگی در برابر فقهای شورای نگهبان و تضعیف این نهاد مقدس، مقابله با فقه اهل‌بیت(ع) و دشمنی با خداوند متعال می‌باشد.

رایزنی ایران و سوریه برای تبادل اجساد

مذاکره کنندگان ارشد ایران و سوریه در دومین دور از گفت‌وگوهای خود در«هشتمین اجلاس صلح سوریه -روند آستانه» به موضوع تبادل بازداشت شدگان، ربوده ‌شدگان و اجساد از سوی طرف‌های درگیر در بحران سوریه، پرداختند. حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه و بشارالجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد و رئیس هیات سوریه، صبح دیروز در محل هتل رکسوس شهر آستانه، در چارچوب تلاش‌ها برای توافق در خصوص تبادل بازداشت شدگان، ربوده شدگان و اجساد از سوی طرف‌های درگیر در بحران سوریه رایزنی کردند.

پیگیری وضعیت دانشجویان ستاره‌دار

معاون حقوقی رئیس جمهور در خصوص پیگیری وضعیت دانشجویان ستاره‌دار گفت: دستور رئیس جمهور صریح و روشن است، آقای غلامی حتما پیگیری خواهند کرد و ما نیز با ایشان همکاری خواهیم کرد.لعیا جنیدی در مورد تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه هیچ دانشجوی ستاره‌داری نباید وجود داشته باشد و اینکه آیا در صورت وجود دانشجویان ستاره‌دار و بازمانده از تحصیل، آنها می‌توانند از طریق معاونت حقوقی رئیس جمهور این موضوع را پیگیری کنند، اظهارکرد: مخاطب این جریان وزارت علوم است و تاکنون مطلبی در این زمینه در معاونت حقوقی مطرح نشده و چیزی هم نیامده است.

کنایه جالب به اجرای طرح یارانه‌ها

نایب رئیس مجلس از نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت قبل انتقاد کرد. مسعود پزشکیان در انتقاد از نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت قبل گفت: احمدی‌نژاد در مسائلی مثل هدفمندی یارانه ها یا بحث بهداشت و درمان، خلاف عمل کرد. برنامه قانون چهارم که مجلس تصویب و شورای نگهبان تایید کرده بود را کنار گذاشت، گفت قبول ندارم. هیچ کس نگفت تو چه کاره‌ای که قانون را قبول نداری؟همه با او کنار آمدند. اصلا مگر می‌تواند یک رئیس جمهور قانون را زیر پا بگذارد؟ اصلا رئیس جمهور شده قانون را اجرا کند نه اینکه بگوید این قانون را قبول ندارم. ولی هیچ به او نگفتند. همان دور اول نگفتند. حالا یک مشکلی پیدا شده می‌گویند این آدم فلان است. این همان آدم است و هیچ فرقی نکرده. وی افزود: اسمش را گذاشته‌اند هدفمندی؛ کچل را می‌گذارند زلفعلی، کور را می‌گذرند عینعلی! غیرهدفمندی را گذاشته‌اند هدفمندی. این هدفمندی است که به هر فرد 45هزارتومان بدهند؟ ولی دادند.

وطن امروز

آمریکا خواستار اقدام شورای امنیت علیه ایران شد
سخنگوی کاخ سفید با تکرار اتهام‌های ثابت‌نشده علیه ایران درباره موشک‌های شلیک‌شده به پایتخت عربستان، از شورای امنیت خواست ایران را به‌خاطر نقض مکرر قطعنامه‌های این شورا پاسخگو کند. به‌گزارش تسنیم به نقل از رویترز، «سارا سندرز» عصر پنجشنبه در بیانیه‌ای از اقدام ائتلاف متجاوز سعودی به بازگشایی یک‌ماهه بنادر یمن که امکان ورود کالاهای تجاری و کمک‌های انسان‌دوستانه را فراهم می‌کند، استقبال کرد. سارا سندرز در این بیانیه بار دیگر اتهام‌های ثابت‌نشده علیه ایران را تکرار کرد و گفت ایالات متحده معتقد است ایران مسؤول حمله موشکی نیروهای یمنی در 19 دسامبر به کاخ پادشاهی «الیمامه» در ریاض است. سخنگوی کاخ سفید گفت: «از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم ایران را به‌خاطر نقض‌های مکرر و آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت مؤاخذه کند».

بحرین: فلسطین مسأله جانبی است ایران مسأله اصلی است
وزیر خارجه بحرین در واکنش به تهدید اخیر آمریکا درباره مسأله فلسطین، ضمن حمله لفظی به ایران، فلسطین را مسأله‌ای جانبی خواند که ارزش ندارد به‌خاطر آن با آمریکا دچار اختلاف شد. به گزارش فارس، «خالد بن احمد آل‌خلیفه» در واکنش به تهدید اخیر آمریکا، اعلام کرد نباید حتی به خاطر فلسطین با آمریکا به اختلاف رسید. بر اساس گزارش «القدس‌العربی»، خالد در صفحه توئیتر خود فلسطین را که بسیاری از حتی حکام عرب آن را مسأله اول دنیای اسلام و عرب می‌دانند، مسأله‌ای جانبی دانست که نباید به خاطر آن با آمریکا دچار اختلاف شد. وزیر خارجه بحرین ادعاهای ضدایرانی خود را تکرار کرد و گفت: «در حالی که در حال مبارزه با خطر فعلی و آشکار جمهوری اسلامی فاشیست هستیم، نباید به‌خاطر مسائل جانبی با آمریکا وارد جدال شویم». بحرین همگام با برخی کشورهای عربی دیگر به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی اقدام کرده است. در همین راستا اوایل ماه جاری میلادی (دسامبر) شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد هیاتی از جمعیت موسوم به «این بحرین است»، به فلسطین اشغالی سفر کرده و هدف از آن نیز- طبق گزارش این تلویزیون اسرائیلی- تحقق گفته شاه بحرین در همزیستی مسالمت‌آمیز است!

جدیدترین توافق ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه
ایران، روسیه و ترکیه ضمن توافق درباره تاریخ برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه، درباره مفاد 3 سند «تبادل بازداشت‌شدگان، ربوده‌شدگان و اجساد کشته‌شدگان»، «مین‌زدایی بشردوستانه در سوریه» و «بیانیه مشترک پایانی نشست آستانه 8» گفت‌وگو کردند. به گزارش فارس، دومین دور مذاکرات سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب هشتمین کنفرانس بین‌المللی سوریه، دیروز (جمعه) با حضور حسین جابری‌انصاری، الکساندر لاورنتیف و سدات اونال مذاکره‌کنندگان ارشد 3 کشور ضامن روند آستانه برگزار شد. 3 هیات در این نشست ضمن توافق درباره تاریخ برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه، درباره مفاد 3 سند مربوط به «تبادل بازداشت‌شدگان، ربوده‌شدگان و اجساد کشته‌شدگان»، «مین‌زدایی بشردوستانه در سوریه» و «بیانیه مشترک پایانی نشست آستانه 8» گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. گفتنی است، در صورت تصویب و نهایی شدن سند تبادل در نشست آستانه 8، تلاش‌های به عمل آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران و شرکای آستانه در طول چند کنفرانس گذشته، به ثمر نشسته و گامی مثبت در جهت کمک به حل مشکلات انسانی پدید آمده در اثر بحران سوریه برداشته خواهد شد.

تجاوز ریاض و ابوظبی علیه یمن به پایان خط رسیده است
مشاور ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نوشت: تجاوز 3 ساله ریاض و ابوظبی علیه یمن به پایان خط رسیده است. ریاض و ابوظبی به‌رغم حمایت آشکار آمریکا و تل‌آویو شکست خوردند. به گزارش مهر، حسین امیرعبداللهیان در توئیتی نوشت: تجاوز 3 ساله نظامی ریاض و ابوظبی علیه یمن به پایان خط رسیده است‌. مردم یمن، انصارالله و متحدان‌، شجاعانه مقاومت کردند. ریاض و ابوظبی به‌رغم حمایت آشکار آمریکا و تل‌آویو شکست خوردند. راه‌حل یمن صرفا سیاسی و مبتنی بر توافق یمنی- یمنی است.