شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کاخ سفید: شورای امنیت سازمان ملل درباره اقدامات موشکی ایران اقدام کند
White House press secretary Sarah Huckabee Sanders points to a questioner during a press briefing at the White House, Tuesday, Dec. 5, 2017, in Washington. (AP Photo/Alex Brandon)

کاخ سفید: شورای امنیت سازمان ملل درباره اقدامات موشکی ایران اقدام کند

دولت آمریکا از شورای امنیت خواسته است که درباره «نقض مکرر و فاحش قطعنامه های» این نهاد توسط جمهوری اسلامی ایران اقدام کند و «پاسخگو» باشد.

کاخ سفید در بیانیه ای درباره استقبال از قصد عربستان برای گشایش بندر یمنی به روی کمک های انساندوستانه، به کمک های موشکی ایران به حوثی های یمن اشاره کرده و این اقدام ایران را قویا محکوم کرده است.

به گزارش صدای آمریکا اشاره دولت ترامپ به چند مورد حمله موشکی حوثی های یمن به پایتخت عربستان است که مشخص شده این حملات با تجهیزات و کمک های ایران به این گروه در یمن، صورت گرفته است. پیشتر، نیکی هیلی مدارک و شواهدی از کمک های ایران به گروه حوثی ها را در واشنگتن به نمایش گذاشت. در یک هفته اخیر هم بعد از چند حمله موشکی حوثی ها به ریاض، خانم هیلی اعلام کرد ایران از حوثی ها حمایت تسلیحاتی دارد.

از سوی دیگر، در حاشیه نشست سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، «تیم لندرکینگ» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا نیز حضور یافت و گفت «می‌دانیم که حوثی‌ها در خصوص موشک‌های بالستیک خود از ایران کمک می‌گیرند.»

واکنش او چند ساعت بعد از سخنان علی اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران است که گفته بود به عراق، سوریه یا لبنان سلاح داده‌ایم ولی به یمن موشک نداده‌ایم.

آقای لندرکینگ افزود، نمی گویم همه کارهای حوثی ها به دستور ایرانی هاست، اما ارتباط نیرومندی بین حوثی‌های یمن و ایرانی‌ها وجود دارد.

ایالات متحده آمریکا ایران را به نقض برجام از طریق آزمایش موشکی متهم می کند.

دولت ترامپ می گوید براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است.

در یکسال اخیر ایران چند آزمایش موشکی داشته است. جمهوری اسلامی ایران می گوید برنامه موشکی ایران جنبه دفاعی دارد اما نمونه هایی از موشک و تجهیزات مربوطه ساخت ایران در اختیار برخی گروه ها از جمله حوثی های یمن و حزب الله لبنان مشاهده شده است.

پیشتر برخی مقام های اسرائیلی هم از کمک های موشکی ایران به گروه های تروریستی انتقاد کرده بودند.

رئیس جمهوری آمریکا نیز در اعلام استراتژی نوین امنیت ملی آمریکا به ایران اشاره کرده بود.

در بیانیه کاخ سفید از قصد عربستان سعودی برای بازگشایی بندر الحدیده به روی کمک های انسان دوستانه استقبال شده است.

عربستان از زمان حملات موشکی جدید حوثی ها این بندر را بسته بود اما آمریکا و نهادهای بین المللی با هشدار نسبت به وضعیت بد مردم یمن، خواستار بازگشایی آن و ارسال کمک به مردم شده بود.