پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نیکی هیلی: ردپای حکومت ایران دوباره در حمله موشکی به عربستان دیده می‌شود

نیکی هیلی: ردپای حکومت ایران دوباره در حمله موشکی به عربستان دیده می‌شود

تنها چند ساعت بعد از شلیک یک موشک بالستیک دیگر از سوی حوثی‌های یمن به پایتخت عربستان سعودی،‌ سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد حمله روز سه شنبه تمام نشانه‌های مشابه حمله قبلی به عربستان توسط حوثی‌ها با سلاح‌های ارسالی ایران را دارد.

به گزارش صدای آمریکا، سه شنبه شب ۲۸ آذر، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی توافق هسته‌ای ایران تشکیل جلسه داد که در این جلسه نیکی هیلی ضمن انتقاد از رفتار ایران بعد از توافق هسته‌ای، به حمله موشکی روز سه شنبه حوثی‌های یمن به ریاض اشاره کرد و گفت نشانه‌های مشابهی از نقش ایران در پرتاب موشک تازه به ریاض دیده می‌شود.

اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل، چند ساعت بعد از آن بود که یک موشک بالستیک عصر سه شنبه به سمت قصر یاماما در ریاض شلیک شد. عربستان اعلام کرد این موشک «ایرانی حوثی» بود.

خانم هیلی سه شنبه شب از شورای امنیت خواست ضمن توقف توانایی «روز افزون» برنامه موشکی ایران، مانع کمک تهران به حوثی‌های یمن شود.

به گفته سفیر آمریکا در سازمان ملل، اگر اکنون اقدامی صورت نگیرد، جمهوری اسلامی ایران به تنش‌های منطقه‌ای خواهد افزود.

پیش از این، روز ۲۳ آذر نیکی هیلی در نشستی در نزدیکی شهر واشنگتن پایتخت ایالات متحده، ایران را متهم کرد که با پنهان شدن پشت توافق هسته ای تیر ماه ۱۳۹۴ با قدرت های جهانی، به اقدامات بی ثبات کننده خود در خاور میانه ادامه می دهد.

نیکی هیلی در نشست خبری در مقر «آژانس اطلاعات وزارت دفاع ایالات متحده» با هدف ارائه «شواهد غیرقابل انکاری» از «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در خاور میانه و جهان» و یافته های جدیدی در ارتباط با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این مطلب را بیان کرد.

پرزیدنت ترامپ ایران را به بی ثبات سازی در خاورمیانه و همچنین ادامه برنامه موشکی جنجالی متهم می کند. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ که بعد از توافق هسته ای در سال ۹۴ در شورای امنیت تصویب شد، ایران از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است.

در یکسال اخیر ایران چندین آزمایش موشکی داشته است. با اینکه جمهوری اسلامی ایران می گوید هدف از این آموزش ها بررسی توان دفاعی است اما گاهی موشک های ایران در اختیار برخی گروه های تروریستی از جمله حزب الله لبنان و حوثی های یمن قرار گرفته است.