جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرق و ادیان » سازمان سینمایی- تلویزیونی موسوم به “اوج” زیرنظر قرارگاه ثارالله چگونه فضای سمعی -بصری صدا و سیما را آلوده و مسموم میکند؟!

سازمان سینمایی- تلویزیونی موسوم به “اوج” زیرنظر قرارگاه ثارالله چگونه فضای سمعی -بصری صدا و سیما را آلوده و مسموم میکند؟!

 

به ادعای سرویس فرهنگ و هنر مشرق -اطلاعات و پروپاگاندای سپاه پاسداران، بخش تبلیغات و خالیبندی- :

سازمان هنری رسانه‌ای اوج توانست با پرداختن به موضوعات مغفول مانده تلویزیون جای خالی آثار ارزشی در تلویزیون را پر کند.

سریالهای اوج

سازمان هنری رسانه‌ای اوج مؤسسه‌ای غیردولتی است که با ایجاد بستری برای شناسایی، سیاست گذاریِ راهبردی در حوزه تولیدات هنری، گفتمان انقلاب اسلامی، آموزش و جهت‌دهی نیروهای مستعد انقلابی در عرصه‌های مختلف هنری و رسانه‌ای و نیز فراهم کردن زمینه تولید و توزیع محصولات همسو با انقلاب اسلامی فعالیت‌های خود را آغاز کرد و در کارنامه‌اش از برگزاری نمایش و نمایشگاه تا تهیه فیلم‌های تلویزیونی و انیمیشن تا راه‌اندازی کافه و سینمای سیار و برگزاری شب شعر، دیده می‌شود.

از جمله فعالیت‌های سازمان، چاپ کتاب «سی سال» شامل مجموعه روزنگار عکس‌های اجتماعی و تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی، تولید فیلم «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «کدام نامزد»، «تکفیری‌ها»، و «صداقت آمریکایی» است. این سازمان علاوه بر فعالیت‌های سینمایی که حضوری فعالانه در جشنواره‌های مختلف فیلم فجر داشته است به تولید سریال و مجموعه‌های تلویزیونی برای پخش از رسانه ملی نیز اقدام می‌کند.

«اوج» در راستای توسعه تولیدات خود و به سفارش سازمان صدا و سیما پس از سریال «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج که از شبکه‌های سراسری سیما به پخش رسید؛ تولید چندین سریال را در دستور تولید خود دارد که پنج سریال آن الف ویژه خواهد بود و قرار است این زنجیره تولید ادامه داشته باشد و پس از تولید چندین برنامه متنوع در ایام اربعین حسینی (ع) و پخش زنده آن در تلویزیون حالا بار دیگر شاهد تولید مجموعه‌های تلویزیونی ارزشی سازمان اوج برای تلویزیون هستیم که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

تلویزیون دوباره در اوج‌ با «پایتخت»

پس از موفقیت‌های این سازمان در تولید و پخش فیلم و سریال، گام بعدی آن تولید سریال پرمخاطب «پایتخت» بود که تصویربرداری این سریال با حضور عوامل اصلی و بازیگران از صبح روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه آغاز شده بود؛ البته تصویربرداری نماهای بیرونی و تصاویر هوایی از روز دوشنبه آغاز شده بود. عوامل این سریال پس از ضبط سکانس‌های شمال، به تهران آمدند و بخش‌هایی از این مجموعه را جلوی دوربین بردند و سپس به کشور ترکیه رفتند تا قسمت‌های باقی مانده را ضبط کنند و با بازگشت به شهر تهران، سکانس‌های پایانی «پایتخت 5» را تصویربرداری کردند و پس از گذشت بیش از چهار ماه، ابتدای مهر ماه تصویربرداری آن به پایان رسید.

بخشی از داستان جذاب فصل پنجم «پایتخت» به جنگ سوریه ربط دارد. این مجموعه در ١٥ قسمت، نوروز ٩٧ از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود و بعنوان یکی از بهترین تولیدات سازمان اوج با محوریت پرداخت به مسایل منطقه محسوب می‌شود.

پای تاریخ سازان معاصر هم به تلویزیون باز شد

سریال «گیله ‌وا» به کارگردانی اردلان عاشوری از دیگر آثار سازمان اوج با محوریت تاریخ معاصر است که درباره شخصیت اثرگذار ایران یعنی میرزا کوچک خان جنگلی ساخته می‌شود. نکته جالب در خصوص این مجموعه تلویزیونی این است که بخش اعظم آن در شمال کشور روایت شده است. در این سریال هیچ یک از کاراکترها به زبان محلی صحبت نمی‌کنند. فیلمبرداری این سریال که با زاویه‌ای متفاوت و از دریچه‌ نگاه عاطفی مردم است به روایت داستانی تاریخی از ایام قحطی ایران در واپسین روزهای جنگ جهانی اول می‌پردازد.

فیلمبرداری سریال «گیله وا» که از اواخر خرداد ماه آغاز شده بود در نیمه مهر ماه پس از تصویربرداری در شمال کشور در کیاشهر و سیاهکل در تهران به پایان رسید. سریالی تاریخی و اجتماعی که به بررسی روابط اجتماعی و عاطفی مردم ایران در برهه‌ای خاص از تاریخ می‌پردازد و به عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات مرکز فیلم و سریال اوج محسوب می‌شود.

اردلان عاشوری که فیلمنامه سریال «گیله‌وا» به قلم او است، به کارگردانی این سریال نیز ‌پرداخته است. همچنین حسین تراب‌نژاد به بازنویسی فیلمنامه این سریال پرداخته است و امیر بنان نیز تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده دارد. مجید اسکندری طراحی گریم، پیام عزیزی مدیریت فیلمبرداری، اصغر نژادایمانی طراحی صحنه و لباس، حسن لفافیان مدیریت برنامه‌ریزی، ایمان کرمیان مسئولیت جلوه‌های ویژه‌ میدانی و داود معدنی مدیریت تولید سریال را بر عهده دارند.

سریال «گیله وا» قرار بود که در یک نسخه سینمایی آماده شود و بتواند برای شرکت در جشنواره فیلم فجر ارائه شود اما پس از بررسی‌های صورت گرفته این اثر در قالب یک مجموعه 8 قسمتی احتمالا در اواخر پاییز امسال از شبکه های سراسری تلویزیون پخش شود.

«سر دلبران»

سریال «سر دلبران» محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی محمدحسین لطیفی است که قرار بود در ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما پخش شود. این سریال با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی روایتگر قصه‌ای با محوریت مسجد در یک محله سنتی است و لوکیشن اصلی آن در شهر یزد قرار دارد. داستان روایت اجتماعی از مسجد و نقش محوری آن است.

تصویربرداری این سریال که از اواسط اسفند ماه سال گذشته آغاز شده بود در نیمه آبان ماه در یزد به پایان رسید و دلیل طولانی بودن تصویربرداری «سر دلبران» بالا بردن کیفیت آن از حیث موضوعی، محتوایی و تولیدی بوده است که بتواند به اهداف مورد نظر در القای مفاهیم خود در مخاطب موفق باشند.

در این سریال محمد کاسبی،‌ فرهاد قائمیان، اسماعیل محرابی، برزو ارجمند،‌ شهرام عبدلی، رابعه مدنی، شهین تسلیمی به ایفای نقش می‌پردازند. این سریال برای 30 قسمت 35 دقیقه‌ای طراحی شده و توسط حسین حسنی و با همکاری رضا خمسه به نگارش درآمده است.

در این سریال، تلاش ‌شده با ترسیم فضای روابط اجتماعی یک محله، روی نقش مسجد و امام جماعت در رتق و فتق مشکلات روزمره مردم تمرکز شود. یکی از ویژگی‌های مثبت این سریال تأکید بر واقعی بودن شخصیت‌های نقش آفرین در اثر است که به همین جهت در نگارش فیلمنامه، برای طیف متعددی از افراد، شخصیت پردازی شده است.

با برنامه‌ریزی انجام شده به احتمال زیاد سریال «سر دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان سال آینده آماده پخش شود.

«آشوب» اوج در صداوسیما

سریال «آشوب» نیز از دیگر سریال‌های سازمان اوج است که با محوریت نمایش مقاومت مردم در دوران “دفاع مقدس” ساخته می‌شود.

تصویربرداری این سریال با محوریت مقاومت مردم خرمشهر در دفاع از هجوم سراسری ارتش بعث عراق که از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده بود، در ادامه تصویربرداری به شهرک سینمایی غزالی، شهرک سینمایی دفاع مقدس، خرمشهر، آبادان و… رفتند و کار را برای پخش از شبکه‌های سراسری آماده می‌کنند.

این سریال که به تهیه‌کنندگی مهدی همایون‌ فر و کارگردانی امیر پوروزیری تصویربرداری شد، روایتگر قصه شهر خرمشهر در بازه زمانی ماه‌های منتهی به آغاز دفاع مقدس تا اشغال این شهر است. علی دلگشایی و احسان فکا نیز نویسندگان این سریال هستند. داستان مجموعه تلویزیونی «آشوب» قصه‌ای عاشقانه را بعد از انقلاب و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی روایت می‌کند. قصه عاشقانه‌ای بین یک جاسوس عراقی و یک پرستار که در فصل اول تا زمان جنگ و سقوط خرمشهر روایت می‌شود و در فصل دوم که طراحی قصه توسط علی دلگشایی و سلمان فرخنده و احسان فکا صورت گرفته تا آزادی خرمشهر ادامه دارد.

عباس غزالی، محمود پاک‌نیت، سلمان فرخنده، سیاوش طهمورث، مهدیه نساج، پروانه معصومی، مالک سراج بازیگران این سریال هستند.

حالا و با توجه به موضوعاتی که سازمان فرهنگی هنری اوج از قبیل سیاست گذاری راهبردی در حوزه تولیدات هنری گفتمان انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر، دفاع مقدس، سبک زندگی ایرانی اسلامی و … مورد توجه قرار داده است، باید گفت زمانی که رسانه ملی در بحبوحه محدودیت منابع مالی در تولید آثار فاخر و باکیفیت به سر می‌برد، سازمان اوج توانسته در راستای آرمانهای انقلاب و نظام اسلامی به خوبی حرکت کند و جای خالی مجموعه‌های نمایشی تلویزیون را با تولیدات فاخر خود پُر کند.