جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » توافق امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره برنامه موشکی حکومت ایران: ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و باید متوقف شود

توافق امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره برنامه موشکی حکومت ایران: ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و باید متوقف شود

در جریان جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمایندگان امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، نسبت به برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی و انتقال این نوع موشک‌ها از ایران به حوثی‌ها در یمن ابراز نگرانی کردند و آن را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت به ویژه قطعنامه ۲۲۳۱ دانستند.

در این نشست، “نیکی هیلی” نماینده امریکا، خواهان اعمال تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران شد و گفت که امریکا در روزهای پیش رو گزینه‌های موجود را در گفتگو با متحدانش پیگیری خواهد کرد.

در مقابل، نماینده روسیه با استفاده از «زبان تهدید و تحریم» مخالفت کرد و خواهان استفاده از ابرازهای دیپلماتیک و گفتگو با هدف «تمرکز بر گسترش همکاری و اعتماد» شد.

در این میان، “جفری فلتزمن” معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد، پیشنهاد داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد، با هدف تقویت و شفاف‌سازی قطعنامه ۲۲۳۱، قطعنامه تازه‌ای را تصویب کند و در آن بگوید که «همه فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک برای ایران ممنوع است».

آقای فلتزمن هم‌چنین اضافه کرد که سازمان ملل متحد هنوز نمی‌تواند به طور کامل تایید کند که موشک‌هایی که حوثی‌ها به سوی ریاض شلیک کرده‌اند از نوع “قیام-۱” و ساخت ایران بوده‌اند.