پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کولبری به طور کامل در ایران ممنوع شد.

کولبری به طور کامل در ایران ممنوع شد.

وزیر کشور ایران از مصوبه هیئت دولت برای «متوقف شدن کولبری» و ایجاد ۱۵ بازارچه مرزی خبر داد و درعین حال گفت که این تصمیم «آثار اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز یکشنبه ۲۶ آذر، گفت: «در دولت تصویب شد تا کولبری به صورت کلی متوقف شود که البته این اقدام، آثار اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت».

به گفته آقای رحمانی فضلی، دولت تصمیم گرفته است که برای آنچه «حفظ کرامت انسانی» نامید، ۱۵ بازارچه مرزی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: «افرادی با حداقل سه سال سکونت در روستاها، کارت پیله‌وری دریافت می‌کنند و از بازارچه‌های مرزی، کالا را وارد کشور می‌کنند که البته تصمیم داریم این مرزها را ببندیم».

آقای رحمانی فضلی همچنین مدعی شد که «بیش از ۸۵ درصد از کالاهایی که کولبران می‌آورند، از ایران به کشورهای دیگر رفته و از آنجا مجددا از سوی کولبران وارد کشور می‌شود».

سخنان وزیر کشور ایران درحالی بیان شد که به گفته رسول خضری، نماینده پیرانشهر درمجلس، ۷۵ هزار تن دراستان‌های غربی ایران به کولبری مشغولند.

کولبرها به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود اجناسی را از مرزهای ایران وارد یا خارج می‌کنند. آنها بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به این کار اشتغال دارند.