جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه/ شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶

آخرین تحولات خاورمیانه/ شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶

 

تشکیل ائتلاف علیه ایران دیپلماتیک خواهد بود نه نظامی، انتقاد عادل الجبیر از دونالد ترامپ، افتتاح آموزشگاه رانندگی برای زنان در عربستان، طفره فرانسه از تایید مدارک آمریکا علیه ایران، اتهامات امارات علیه ایران، محکومیت ادعاهای دی میستورا توسط سوریه. این ها مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، ورود ببرهای چینی به سوریه نیز اشاره کرد.

گروهی از نظامیان چینی موسوم به «ببرهای شب»، برای مبارزه با تروریست‌ها در سوریه وارد این کشور شدند.

خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد گروهی از نظامیان چینی موسوم به «ببرهای شب»، چند روز پیش برای حمایت از دولت دمشق وارد بندر طرطوس این کشور شدند.

قرار است این نظامیان چینی در غوطه شرقی به مبارزه با تروریست‌ها بپردازند.

ورود «ببرهای شب» چین به سوریه/افتتاح آموزشگاه رانندگی برای زنان در عربستان/ وزیر دفاع آمریکا: تشکیل ائتلاف علیه ایران دیپلماتیک خواهد بود نه نظامی/طفره فرانسه از تایید مدارک آمریکا علیه ایران

اوایل ماه آذر رسانه‌ها اعلام کردند چین قصد دارد نیروهای نظامی خود را در حمایت از بشار اسد به سوریه اعزام کند. این اقدام در پی افزایش نگرانی های پکن در خصوص حضور عناصر تروریستی وابسته به داعش در منطقه ترکستان شرقی در چین صورت گرفت.

وزیر دفاع آمریکا: تشکیل ائتلاف علیه ایران دیپلماتیک خواهد بود نه نظامی

یک روز بعد از نمایش تبلیغاتی نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد علیه ایران، «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا بامداد شنبه تأکید کرد نیازی برای تغییر در مواضع دفاعی آمریکا علیه ایران وجود ندارد.

نیکی هیلی روز پنجشنبه با نمایش قطعاتی که به ادعای وی لاشه‌های موشک‌های ایران بودند، تهران را به نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، متیس در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا این شواهد ادعایی نیازمند پاسخ نظامی آمریکا هستند گفت: «پاسخ نظامی خیر.»

او در ادامه توضیح داد: «به همین دلیل بود که سفیر هیلی در آنجا بود و هیچکدام از ژنرال‌های ما در آنجا حاضر نبودند. این، تلاشی دیپلماتیک برای افشا کردن مقاصد ایران برای دنیا است.»

خبرنگار «میلیتری‌تایمز» که در محل سخنرانی متیس حاضر بوده در توئیتر نوشته متیس گفت ائتلاف‌سازی و فشار بیشتر علیه ایران دیپلماتیک خواهد بود نه نظامی.

ورود «ببرهای شب» چین به سوریه/افتتاح آموزشگاه رانندگی برای زنان در عربستان/ وزیر دفاع آمریکا: تشکیل ائتلاف علیه ایران دیپلماتیک خواهد بود نه نظامی/طفره فرانسه از تایید مدارک آمریکا علیه ایران

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش از ایران بابت حمایت از دولت سوریه و گروه حزب‌الله لبنان انتقاد کرد و گفت: «کاری که ایران الان دارد انجام می‌دهد غیرقانونی است و باعث مرگ آدم‌های بی‌گناه می‌شود.»

جیمز متیس همچنین مدعی شد: «هر جا آشوب است شما رد پای ایران را می‌بینید.»

وی اضافه کرد: «افشا کردن کارهایی که آنها انجام می‌دهند، برای جامعه بین‌الملل مفید است تا آگاهی درباره آنچه اتفاق می‌افتد بالاتر برود.»

الجبیر: تصمیم دونالد ترامپ اشتباه بود

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل انتقاد کرد.

الجبیر روز جمعه در گفت‌وگو با روزنامه لوموند فرانسه گفت: دربار پادشاهی عربستان به دونالد ترامپ درباره پیامدهای تصمیمش هشدار داد و تاکید کرد که این تصمیم یکجانبه بوده و از مشروعیت بین‌المللی برخوردار نیست.

وزیر خارجه سعودی ابراز امیدواری کرد که آمریکا از تصمیم خود صرف نظر کرده و روند صلح‌آمیز برای تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی طبق خواسته فلسطینیان را ادامه ادامه دهد.

وی گزارش‌های رسانه‌ای منتشر شده در خصوص احتمال عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل را به شدت رد کرد.

وزیر خارجه سعودی روز پنجشنبه گفته بود که دولت آمریکا در خصوص حصول توافق صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها جدیت دارد.

ورود «ببرهای شب» چین به سوریه/افتتاح آموزشگاه رانندگی برای زنان در عربستان/ وزیر دفاع آمریکا: تشکیل ائتلاف علیه ایران دیپلماتیک خواهد بود نه نظامی/طفره فرانسه از تایید مدارک آمریکا علیه ایران

وی افزود: “آنها در حال کار کردن بر روی دیدگاه ها هستند، و با همه طرفین از جمله عربستان سعودی مشاوره می‌کنند. آنها دیدگاه های ارائه شده همه را مورد لحاظ قرار می دهند.”

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین تاکید کرد ریاض به حمایت از راه حل دو کشور ادامه می دهد.

ترامپ روز چهارشنبه 15 آذر ماه در یک سخنرانی در کاخ سفید قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کرد و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای اننقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند. این تصمیم ترامپ با محکومیت‌های جهانی مواجه شد.

افتتاح آموزشگاه رانندگی برای زنان در عربستان

به گزارش روزنامه ایلاف، محمد بن عبدالله البسامی، مدیرکل سازمان راهنمایی و رانندگی عربستان عنوان داشت: مجوز احداث نخستین آموزشگاه رانندگی زنان به دانشگاه تبوک ارائه داده شد و این نخستین مجوز در سراسر عربستان به شمار می‌آید.

وی در ادامه افزود: ما مطمئن هستیم که دانشگاه تبوک نمونه‌ای در عربستان به شمار می‌آید که قوانین راهنمایی و رانندگی را در بالاترین سطح خود اجرا خواهد کرد. سازمان راهنمایی و رانندگی عربستان در این مورد به دانشگاه‌ها اعتماد کرده و معتقد است که آموزشگاه‌های رانندگی بهترین نتیجه خود را ارائه خواهند داد.

توافق امضا شده میان دو طرف با هدف ارائه خدمات مربوط به آموزش رانندگی به زنان برای تحقق خواسته‌های مقامات کشور در خصوص آموزش به زنان برای دریافت گواهینامه از سازمان راهنمایی و رانندگی است.

اواخر ماه سپتامبر پادشاه عربستان سعودی فرمانی در خصوص صدور اجازه رانندگی به زنان امضا کرد. به دلیل ممنوعیت رانندگی برای خانم‌ها، بسیاری از زنان سعودی نمی‌توانستند کار کنند و خانواده‌ها مجبور می‌شدند راننده شخصی برای آنها استخدام کنند.

طفره فرانسه از تایید مدارک آمریکا علیه ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از مقامات فرانسوی نوشت که پاریس در زمنیه مدارک و شواهد آمریکا درباره تامین موشکی یمن توسط ایران با احتیاط برخورد می‌کند.

رویترز نوشت؛ فرانسه می‌گوید که هنوز اطلاعات آمریکا را مطالعه نکردیم و سازمان ملل نیز هیچ گونه نتیجه گیری نهایی نکرده است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل شامگاه پنجشنبه با حضور در برابر آهن‌پاره‌هایی که گفته می‌شود لاشه موشک‌های ایرانی است، مدعی ارسال تسلیحات ایرانی برای انقلابیون یمن شد و گفت که «دیگر نمی‌توان اجازه ادامه این رفتار غیرقانونی را به ایران داد».

رویترز اضافه کرد که وقتی از الکساندر گئورگینی معاون وزیر خارجه فرانسه سوال شد که آیا مدارک آمریکا درباره ایران غیرقابل انکار است از پاسخ دادن طفره رفت.

وی افزود: دبیر کل سازمان ملل هیچ نتیجه گیری در این زمینه نکرده است. فرانسه باید اطلاعات موجود را بررسی کند.

گئورگینی در ادامه گفت: فرانسه همچنان نگران برنامه موشکهای بالستیک ایران است و قطعنامه شورای امنیت کاملا آن را منع می‌کند.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه قرار است دوشنبه آینده به واشنگتن سفر کند و درباره مساله ایران با مقامات آمریکایی رایزنی کند. وی سپس اوایل ژانویه عازم تهران خواهد شد.

اتهامات امارات علیه ایران

وزارت خارجه امارات در دنباله روی کورکورانه از مواضع آمریکایی ها بدون ارائه هیچگونه سند و مدرکی، مدعی شد: ایران به حوثی ها موشک، پهپاد و قایق جنگی می رساند!

به گزارش «صدی البلد»، وزارت خارجه امارات در بیانیه ای خواستار مقابله جامعه جهانی با تهدید ایران شد!

بر اساس این گزارش، امارات اعلام کرده است: ما با همپیمانان خود برای اتخاذ راهکارهایی که تضمین کننده اجرای کامل قطعنامه های سازمان ملل است، همکاری می کنیم.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین ادعا شده است: ادله ای که اخیرا ایالات متحده آمریکا در خصوص تسلیح گروه های یمنی توسط ایران منتشر کرد، جای هیچ شکی را باقی نمی گذارد که تهران تمامی تعهداتش در قبال سازمان ملل را زیر پا گذاشته است!

وزارت خارجه امارات مدعی شده است: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل در خصوص قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت، آنچه را که امارات و متحدان آن از مدتها پیش درخصوص رفتارهای ثبات زدای ایران دریافته بودند، تأیید کرد! ایران عامل تشدید درگیری ها در یمن است!

این وزارتخانه در کمال تعجب و بدون ارائه هیچگونه ادله ای درخصوص حمایت تسلیحاتی ایران از گروه های یمنی، مدعی شد: محموله های سلاح ایران برای یمنی ها غیرقانونی هستند! ایران به حوثی ها موشک، پهپاد و قایق های جنگی ارسال می کند! این موجب تشدید درگیری ها می شود.

محکومیت ادعاهای دی میستورا توسط سوریه

وزارت امور خارجه سوریه ادعاهای نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه مبنی بر اینکه دولت سوریه مسئول عدم پیشرفت در دور اخیر مذاکرات ژنو است را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد که دمشق به شدت ادعاهای استفان دی میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه و وزارت امور خارجه فرانسه را که در آنها، سوریه مسئول عدم پیشرفت در دور اخیر مذاکرات ژنو معرفی شده است، محکوم می کند.

منبع مذکور افزود: این ادعاها به وضوح نمایشی از مخالفان سوریه است که بر اساس عادت، به تشویش و دروغ پراکنی می پردازند. شیوه ای که بهای آن خون مردم سوریه است.

ورود «ببرهای شب» چین به سوریه/افتتاح آموزشگاه رانندگی برای زنان در عربستان/ وزیر دفاع آمریکا: تشکیل ائتلاف علیه ایران دیپلماتیک خواهد بود نه نظامی/طفره فرانسه از تایید مدارک آمریکا علیه ایران

این منبع ادامه داد: سوریه همواره با تلاش های صادقانه برای خروج از بحران کنونی، تعامل مثبت داشته و هیئت اعزامی دمشق به طور جدی در نشست های این دوره مشارکت داشته است، به این امید که این دوره از مذاکرات نتایج مثبت به دنبال داشته باشد، اما بیانیه ریاض و مواضع از پیش تعیین شده ای که این بیانیه با خود دارد، موجب شد تا تمام پیش بینی ها نادرست باشد، این بیانیه برای یک هدف تدوین شده و آن به بن بست کشاندن و شکست این دوره از مذاکرات بوده است.