جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » واکنش رئیس «زیر کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا» به نقض شدید حقوق اساسی و ابتدایی احمد رضا جلالی و محمد علی طاهری توسط قوه قضائیه ایران

واکنش رئیس «زیر کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا» به نقض شدید حقوق اساسی و ابتدایی احمد رضا جلالی و محمد علی طاهری توسط قوه قضائیه ایران

«پیر آنتونیو پانزری» در ارتباط با نقض شدید حقوق دو تن از زندانیان «سیاسی-عقیدتی» در ایران گفت؛ من قویا در ارتباط با بررسی پرونده دکتر محمد علی طاهری توسط دادگاه انقلاب و عدم برگزاری یک دادگاه عادلانه برای فرجام خواهی حکم اعدام دکتر احمد رضا جلالی نگران هستم.

پس از ملاقاتهای وکلای انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر با نمایندگان پارلمان اروپا و ارائه گزارش نقض فاحش و گسترده حقوق دکتر محمد علی طاهری و دکتر احمد رضا جلالی توسط قوه قضائیه و ضابطان این قوه، پارلمان اروپا در بیانیه ای که توسط ۲۶ تن از نمایندگان پارلمان امضا شده بود خواستار استقلال قوه قضائیه و حفظ سلامت و  امنیت جانی دکتر محمد علی طاهری و وکیل وی خانم زینب طاهری شدند.

به گزراش شبتاب نیوز، پس از انتشار این بیانیه آقای «پیر آنتونیو پانزری» رئیس زیر کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا در واکنش به نقض شدید حقوق اساسی دکتر احمد رضا جلالی و دکتر محمد علی طاهری گفت؛ ما مواضع محکم و اصولی خود را علیه مجازات اعدام در تمام شرایط و موارد حفظ خواهیم کرد.

آقای آنتونیو پانزری در بخشی از این بیانیه گفت؛ با توجه به این که حکم اعدام دکتر محمد علی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه، در تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۶ توسط دیوان عالی کشور نقض شده است، نباید دوباره به منظور تلاشی دیگر برای صدور حکم اعدام، پرونده را بر اساس همان اتهاماتی که در طول این هفت سال علیه وی (دکتر طاهری) بکار بسته شده، به راه انداخت.

رئیس «زیر کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا» در ادامه این بیانیه افزود؛ مجازات اعدام به هیچ عنوان قابل قبول نیست، بخصوص در مورد دکتر طاهری که مرتکب هیچ جرم جدی یا خشونت آمیزی نشده و تنها اتهام او بنیانگذاری جنبشی معنوی است.

در ادامه این بیانیه آمده که ایران به عنوان یک عضو دولتی در «میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)»، باید به طور کامل و بر اساس ماده ۱۸ این میثاق به آزادی مذهب و عقیده احترام بگذارد. علاوه بر این، حقوق اساسی متهم «برای انتخاب وکیل خود» نیز باید تضمین شود.

آقای «پیر آنتونیو پانزری» همچنین از مقامات قوه قضائیه ایران درخواست کرد که دکتر احمدرضا جلالی «پزشک دو تابعیتی ایرانی‌ سوئدی» که در ۲۹مهر۱۳۹۶ پس از ۱۹ ماه زندان به اعدام محکوم شده است را آزاد کنند.

رئیس «زیر کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا» در پایان این بیانیه گفت من به شدت نگران نقض حقوق اساسی و ابتدایی دکتر احمد رضا جلالی برای دادرسی و برگزاری یک دادگاه عادلانه، به منظور فرجام خواهی حکم اعدام وی هستم، و این طور که به نظر می رسد حقوق انسانی دکتر جلالی به شدت پایمال شده است.