سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » درخواست نمایندگان پارلمان اروپا از رئیس جمهور و وزیر دادگستری ایران، در ارتباط با پرونده محمد علی طاهری و تهدید وکلای وی برای وادار کردن آنها به استعفا

درخواست نمایندگان پارلمان اروپا از رئیس جمهور و وزیر دادگستری ایران، در ارتباط با پرونده محمد علی طاهری و تهدید وکلای وی برای وادار کردن آنها به استعفا

اقدام تجدید نظر فوری

به گزارش شبتاب نیوز، تیم وکلای «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» پس از اطلاع یافتن از آخرین تحولات پرونده دکتر محمد علی طاهری و تهدید وکیل وی خانم زینب طاهری توسط قاضی صلواتی برای وادار کردن وی به استعفا علی رغم مخالفت محمد علی طاهری، در ملاقاتهای فوری با نمایندگاه پارلمان اروپا این موارد نقض فاحش حقوق بشر را به اطلاع آنها رساندند.

نمایندگان پارلمان اروپا نیز پس از اطلاع از این موارد نقض حقوق بشر در بیانیه ای با عنوان «اقدام فوری بررسی مجدد» از رئیس جمهور حسن روحانی و سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری ایران درخواست کردند که حفاظت و امنیت دکتر محمد علی طاهری و وکیل وی خانم زینب طاهری را فراهم و تضمین نمایند.

این بیانیه که خطاب به رئیس جمهور و وزیر دادگستری ایران نوشته شده، توسط ۲۶ تن از نمایندگان پارلمان اروپا امضا شده است.

متن بیانیه نمایندگان پارلمان اروپا به شرح زیر است؛

اقدام تجدید نظر فوری

دکتر محمد علی طاهری تاکنون سه بار به اعدام محکوم شده است( دوبار توسط قوه قضائیه و یک بار هم توسط مراجع)، و هر بار این حکم توسط دیوان عالی کشور نقض گشته است. هم اکنون پرونده در اختیار قاضی صلواتی که به علت صدور بیشمار احکام اعدام به «قاضی مرگ» شهرت یافته، قرار گرفته و او کاملا خارج از حوزه اختیاراتش، خانم زینب طاهری(وکیل آقای طاهری) و خانواده وی را به منظور وادار کردن او به استعفا، مورد تهدید قرار داده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده، که دکتر محمد علی طاهری موسسه عرفان حلقه را «که یک موسسه روان درمانی مبنی بر ایجاد تعادل میان ابعاد مادی و معنوی است)، کاملا قانونی پایه گذاری و ثبت کرد و پس از آن روش درمانی آقای طاهری توسط دهها هزار ایرانی شناخته و بکار گرفته شد.

در این بیانیه گفته شده، دکتر محمد علی طاهری در مدت ۷سال که در زندان بوده، به ارتداد، سب النبی، مفسد فی الارض، اقدام علیه امنیت ملی و… متهم گشته است، و احکام اعدام آقای طاهری با استناد به قانونی صادر شده که سه سال پس از بازداشت وی به تصویب رسیده است.

آخرین بار حکم اعدام دکتر طاهری در تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۶ توسط دیوان عالی کشور نقض و دستور داده شد که پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شود، و در تاریخ ۸ آذر ۱۳۹۶ پرونده برای رسیدگی مجدد در اختیار شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی قرار داده شد.

در بیانیه اعضای پارلمان اروپا گفته شده که قرار دادن پرونده آقای طاهری در اختیار قاضی صلواتی برای رسیدگی مجدد، آن هم پس از این که دو بار دیوان عالی کشور حکم اعدام را نقض کرده، راهی برای دور زدن قانون و در زندان نگاه داشتن دکتر محمد علی طاهری است.

از سوی دیگر اجبار متهم به عزل و نصب وکیل توسط قاضی، نقض کلیه «قوانین قضایی استقلال و آزادی متهم در انتخاب وکیل» می باشد.

در پایان این بیانیه نمایندگان پارلمان اروپا از حکومت ایران خواستار برقراری استقلال قوه قضائیه و حفظ سلامت و تامین امنیت جانی خانم زینب طاهری وخانواده وی شده اند، به علاوه از رئیس جمهور ایران آقای حسن روحانی تقاضا کرده اند که به «انگیزه های سیاسی پشت پرده اتهام سازی علیه دکتر محمد علی طاهری» پایان بخش،د و حفظ سلامتی وی را تضمین کند، همچنین خواستار همین مطالبات برای همه محکومین به اعدام در ایران شده اند.