پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه / سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶

آخرین تحولات خاورمیانه / سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶

جزئیات جدیدی از برنامه خروج نیروهای روسیه از سوریه/واکنش پنتاگون به خروج نیروهای روس از سوریه / بیش از هشت میلیون یمنی در یک قدمی قحطی/ قدس در قلب ملک سلمان و ولیعهد قرار دارد!

علاوه بر مسأله فلسطین که در هفته گذشته مهم ترین و چالش برانگیزترین مسأله خاورمیانه بوده است، تحولات قابل توجه دیگری نیز حادث شد که مهم ترین آن را باید سفر ناگهانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به سوریه و دیدار با بشار اسد دانست؛ سفری که با اعلام خروج نیروهای روسیه از سوریه از طرف پوتین همراه بود. از طرف دیگر، آمریکایی ها نیز نسبت به این تصمیم پوتین واکنش نشان دادند.

به گزارش «تابناک»، برنامه خروج نیروهای روسیه از سوریه اعلام شد و نخستین گروه هواپیماهای روسی از روز دوشنبه شروع به ترک این کشور کرده اند.

روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه طی فرمانی، دستور خروج نیروهای این کشور از سوریه را صادر کرد که بخش اصلی و فعال مشارکت روسیه در مبارزه با تروریست ها در این کشور به پایان می رسد.

شبکه تلویزیونی روسیه 24 بازدید پوتین از پایگاه حمیمم در استان لاذقیه روسیه را پخش کرد که در آن سپهبد سرگئی سورووکین، فرمانده نیروهای روسیه در سوریه برنامه خروج نیروهای این کشور را اعلام کرد.

وی گفت: 23 فروند هواپیمای نظامی و دو بالگرد نیروی هوافضای روسیه و پلیس نظامی و مرکز مین روبی و بیمارستان صحرایی وزارت دفاع، سوریه را ترک می کنند.

فرمانده نیروهای روسیه در سوریه گفت، باقی مانده نیروهای روسی و تسلیحاتی که در این کشور می ماند، می تواند با موفقیت از عهده وظایف محوله با کارایی سابق برآید.

جزئیات جدیدی از برنامه خروج نیروهای روسیه از سوریه/واکنش پنتاگون به خروج نیروهای روس از سوریه / بیش از 8 میلیون یمنی در یک قدمی قحطی/ قدس در قلب ملک سلمان و ولیعهد قرار دارد!

سپهبد سرگئی سورووکین خاطرنشان کرد: در جریان عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه بیش از 32 هزار تروریست کشته و 394 دستگاه تانک و جنگ افزارهای سنگین دیگر متعلق به گروه های تروریستی منهدم شده است.

در همین حال، امروز معاون هیأت مدیره حزب حاکم روسیه واحد نیز اعلام کرد، پایگاه های نظامی روسیه در سوریه حفظ خواهد شد.

سرگئی ژلزنیاک از نمایندگان دومای روسیه و معاون هیأت مدیره حزب حاکم روسیه واحد تصریح کرد: روسیه پایگاه نظامی دریایی طرطوس و پایگاه هوایی حمیمم را حفظ خواهد کرد. این دو پایگاه برای دفاع از منافع ملی روسیه در منطقه حفظ خواهد شد.

روسیه از پایگاه طرطوس سوریه برای پشتیبانی ناوهای خود در دریای مدیترانه استفاده می کند و پایگاه حمیمم نیز محل استقرار اسکادران جنگنده و بمب افکن های روسی در سوریه بوده است که در دو سال اخیر علیه تروریست ها به کار گرفته شد.

واکنش پنتاگون به خروج نیروهای روس از سوریه

وزارت دفاع آمریکا در واکنش به اظهارات پوتین درباره خروج نیروهای روس از سوریه اعلام کرد این مسأله تأثیری بر روند عملیات آمریکا نخواهد داشت.

جزئیات جدیدی از برنامه خروج نیروهای روسیه از سوریه/واکنش پنتاگون به خروج نیروهای روس از سوریه / بیش از 8 میلیون یمنی در یک قدمی قحطی/ قدس در قلب ملک سلمان و ولیعهد قرار دارد!

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده است، اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در خصوص عقب نشینی نیروهای روس از سوریه، تأثیری بر روند عملیات آمریکا و اولویت های این کشور نخواهد داشت.

بیش از 8 میلیون یمنی در یک قدمی قحطی

«جیمی مک گولدریک» مسئول هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در بیانیه ای دوشنبه شب نسبت به اوضاع غیر انسانی یمن هشدار داد و گفت: هشت میلیون و 400 هزار یمنی در یک قدمی قحطی قرار دارند.

به گزارش رویترز، مک گولدریک تأکید کرد: محاصره بندرگاه های یمن سبب کاهش شدید سوخت، مواد غذایی، دارو در این کشور شده و بر شمار نیازمندان به کمک های بشردوستانه افزوده است.

براساس گزارش کنونی سازمان ملل متحد، حدود 400 هزار تن دیگر به شمار کسانی که در یک قدمی قحطی قرار دارند، افزوده شده است.

«گرت کابیلیاری»، مدیر منطقه ای صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز در ابتدای ماه جاری (9آذرماه 96) گفته بود، بیش از 11 میلیون کودک یمنی نیازمند کمک های فوری انسانی هستند.

جزئیات جدیدی از برنامه خروج نیروهای روسیه از سوریه/واکنش پنتاگون به خروج نیروهای روس از سوریه / بیش از 8 میلیون یمنی در یک قدمی قحطی/ قدس در قلب ملک سلمان و ولیعهد قرار دارد!

ائتلاف به سرکردگی عربستان پس از شلیک ماه گذشته گروه انصارالله یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض، تمامی گذرگاه های هوایی و دریایی یمن را مسدود و این کشور را همه جانبه محاصره کرد.

مک گولدریک هفته گذشته (14آذرماه 96) به طرف های درگیر در یمن هشدار داد که هرگونه حملات عمدی به غیرنظامیان و زیرساخت های پزشکی و غیرنظامی، تخطی آشکار از قانون بشردوستانه بین المللی است و می تواند به عنوان جنایات جنگی باشد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان گفته بود: معتقدم این جنگ (یمن) احمقانه بوده و با منافع عربستان و امارات تعارض دارد.

پیام سرلشکر سلیمانی به فرماندهان گردان قسام و القدس

سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته طی تماس تلفنی با فرماندهی گردان‌های شهید عزالدین قسام و فرماندهی سرایا (گردان های جهاد اسلامی) در غزه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی همه جانبه از نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین را اعلام کرد.

فرمانده نیروی قدس سپاه همچنین بر آمادگی دیگر گروه‌های جبهه مقاومت در منطقه برای دفاع از مسجد الاقصی تأکید کرد.

قدس در قلب ملک سلمان و ولیعهد قرار دارد!

وزیر اطلاع رسانی عربستان سعودی در سخنانی تعجب برانگیز مدعی شد: قدس در قلب ملک سلمان و جناب ولیعهد قرار دارد!

عواد العواد مدعی شد، قدس اشغالی در قلب ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد وی قرار دارد!

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: حق ملت فلسطین در تحقق حقوقشان باید محفوظ باشد. با تمام توان تلاش می کنیم تا ملت فلسطین به حقوق تاریخی خود دست پیدا کند.

این مقام سعودی ادعا کرد: تاریخ شاهد خدماتی بوده که عربستان سعودی به فلسطین و ملت فلسطین ارائه کرده است. عربستان از مسأله فلسطین حمایت می کند.

وی افزود: هیچ صلحی وجود نخواهد داشت، مگر با تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی «قدس شرقی»!

اظهارات این مقام سعودی بدان معناست که وی قدس غربی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.