سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مخالفت وزارت کشور ایران با طرح گشت‌های سپاه پاسداران در تهران

مخالفت وزارت کشور ایران با طرح گشت‌های سپاه پاسداران در تهران

وزارت کشور ایران در واکنش به طرح ایجاد گشت های مقابله با اراذل و اوباش از سوی سپاه پاسداران در تهران تلویحا با این طرح مخالفت کرده و گفته است که مطابق قوانین و مصوبات شورای اجتماعی کشور، متولی این کار نیروی انتظامی است نه سپاه.
سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور ایران به خبرگزاری ایلنا گفته است: “در بررسی که من داشتم، تاکنون نیروی انتظامی تهران بزرگ از هیچ دستگاهی درخواست کمک و یا مشارکت برای مبارزه با این موضوع را نداشته است”.
یک روز پیش از این محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه تهران بزرگ در جلسه شورای شهر پایتخت ایران گفته بود که “سپاه تهران بزرگ با همکاری پلیس گشت جلوگیری از سرقت و مبارزه با اراذل و اوباش تشکیل داده است”.
سرتیپ یزدی گفته بود: “چرا باید جمع‌آوری اراذل و اوباش فقط به عهده نیروی انتظامی باشد؟ باید نیروی انتظامی را در مواردی همچون جمع‌آوری اراذل و اوباش، سرقت و امثال آن کمک کنیم. ما در سپاه و بسیج این امر را کلید زده‌ایم.”
وزیر کشور مطابق سنتی که در ایران جاری است، جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی یا پلیس می‌شود. رهبر این کشور که فرمانده کل نیروهای مسلح است، معمولا فرماندهی پلیس را به وزیر کشور تفویض می کند که ریاست شورای امنیت کشور را به عهده دارد.
هدف از این اقدام تقویت توان وزارت کشور در رسیدن به ماموریت های خود است.
سپاه تهران گشت ویژه ‘مقابله با اراذل و سرقث راه می‌اندازد
در برابر اظهارت فرمانده سپاه تهران، سخنگوی وزارت کشور ایران گفته که مبارزه با “آسیب های اجتماعی” از اولویت های این وزارتخانه است و “میزان حساسیت موضوع تا حدی بوده” که بعضی جلسات شورای اجتماعی در حضور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران برگزار شده است.
آقای سامانی گفته که مبارزه با آسیب های اجتماعی “در قالب سازمان امور اجتماعی و تقسیم کار ملی انجام شده” و “اقدامات، برنامه ریزی‌ها، هماهنگی‌ها و سیاستگذاری‌هایی که اکنون در حال انجام است، موجب می‌شود دستگاه‌ها اقدامات پراکنده نداشته باشند و اقدامات یکدیگر را خنثی نکنند”.
از روز گذشته که فرمانده سپاه تهران از طرح جدید این نیرو در تهران خبر داد، بعضی از شهروندان ایرانی این اقدام را یادآور گشت‌های کمیته‌های انقلاب اسلامی و و ایست بازرسی‌ها و گشت‌های ثارالله سپاه در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی دانسته‌اند.
این گشت ها پس از تاسیس نیروی انتظامی (پلیس) که از ادغام کمیته های انقلاب، شهربانی و ژاندارمری تشکیل شد، برچیده شد هرچند در موارد متعدد، ایست بازرسی نیروی های بسیج ادامه یافت و گشت های ارشاد نیروی انتظامی که ماموریت آن درباره پوشش شهروندان است در قالب های جدید ادامه پیدا کرد.