جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » «گشت‌های ویژه»‌ سپاه تهران برای برخورد و جلوگیری از «زلزله‌های اجتماعی در حال رخ دادن» در تهران

«گشت‌های ویژه»‌ سپاه تهران برای برخورد و جلوگیری از «زلزله‌های اجتماعی در حال رخ دادن» در تهران

فرمانده سپاه استان تهران با تاکید بر اینکه «زلزله‌های اجتماعی» در تهران در حال رخ دادن است، خبر داد که این نهاد به زودی «گشت‌هایی ویژه» را برای «جلوگیری از سرقت» و مقابله با «اراذل و اوباش» راه‌اندازی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا یزدی روز یکشنبه ۱۹ آذر، در جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد که سپاه استان تهران «۲۳ آسیب اجتماعی» را شمارش کرده است.

وی تاکید کرد که اعتیاد در تهران «بیداد می‌کند» و «‌زلزله‌های اجتماعی دیگری» در تهران در حال رخ دادن است.

آقای یزدی همچنین گفت که «چند طرح گشت‌های ویژه در شهر تهران» برای «جلوگیری از سرقت» و مقابله با« اراذل و اوباش» اجرا خواهد شد.

سخنان این فرمانده سپاه پاسداران درحالی بیان شده که موضوعاتی چون برخورد با سرقت و یا دیگر جرائم جزو وظایف نیروی انتظامی است.

فرنوش امیرشاهی، روزنامه‌نگار در پراگ به رادیو فردا می‌گوید: «شکل اقدام سپاه و موازی کاری این نهاد نظامی با دستگاه‌های مسئول، با تشکیل گشت‌های ویژه تحت عنوان مقابله با آسیب‌های اجتماعی، این نگرانی را ایجاد کرده است که چنین اقدامی مقدمه‌ای برای امنیتی کردن فضای جامعه، ایجاد محدودیت‌های بیشتر و مقابله با منتقدان و دگراندیشان باشد. بویژه آنکه عملکرد نیروهای سپاه و بسیج در چهار دهه گذشته، در حوزه مسايل اجتماعی و حوزه آزادی‌های فردی و عمومی، سلبی و خشن بوده است».

این روزنامه‌نگار می‌افزاید: «در طرح سپاه، که به جز تهران، در چند استان کشور نیز در حال پیاده شدن است، از جمله گفته شده است که یکی از اهداف گشت‌های ویژه مزبور، مقابله با آنچه اراذل و اوباش خوانده شده است، خواهد بود. ولی تعریفی از اینکه مقصود از این افراد چه کسانی هستند، وجود ندارد. به علاوه، در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸، بسیاری از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، تحت عنوان اراذل و اوباش، دستگیر و بازداشت شده بودند».

به عقیده او، چنین سابقه‌ای از سپاه و بسیج، ظن دنبال کردن اهداف ثانویه‌ای در ورود به موضوع آسیب‌های اجتماعی را تقویت می‌کند.

در این حال، به نوشته خبرگزاری فارس، فرمانده سپاه استان تهران گفت که تنها نمی‌توان از نیروی انتظامی انتظار داشت با «اراذل و اوباش» برخورد کند و باید «همه با یکدیگر تعامل و همکاری را جهت جمع‌آوری این موضوع داشته باشیم».

وی همچنین از اعضای شورای شهر تهران خواست که از سپاه استان تهران به صورت علنی و از«تریبون‌های عمومی» انتقاد نکنند و انتقادهای خود به صورت خصوصی مطرح کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در پایان سخنان آقای یزدی، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، اجازه نداد اعضای شورا نظرات خود درباره سخنان فرمانده سپاه تهران را مطرح کنند.