جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » طرح جدید تحریم حکومت ایران در کنگره آمریکا به‌خاطر دخالت در یمن

طرح جدید تحریم حکومت ایران در کنگره آمریکا به‌خاطر دخالت در یمن

ایلیانا رزلهتینن رئیس زیرکمیته خاورمیانه و شمال آفریقا و قاضی تد پو رئیس زیرکمیته مبارزه با تروریسم کنگره آمریکا روز جمعه ۱۷آذر طرح جدید تحریم و حسابرسی از جمهوری اسلامی ایران را به‌خاطر حمایت از شبه‌نظامیان حوثی و بی‌ثباتی در منطقه ارائه کردند.

این لایحه بر اساس فرمان اجرایی صادر شده توسط باراک اوباما در ۱۶مه ۲۰۱۲ که تهدید علیه صلح، امنیت و ثبات یمن را یک فوریت ملی برای آمریکا اعلام کرده بود، کدگذاری شده است. این لایحه، هم حمایت حکومت ایران از شبه‌نظامیان حوثی در یمن، را هدف قرار می‌دهد، هم کسانی را که رئیس‌جمهور آمریکا مشخص کند که به‌طور آگاهانه حمایتهای مالی، مادی یا تکنولوژیک عمده برای کسانی که قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را نقض می‌کنند، تأمین می‌کند.

ایلیانا رزلهتینن و قاضی تد پو در ارائه این لایحه توسط اعضای کنگره استیو چابوت، مایکل مک کال و دن دونووان همراهی می‌شدند.

ایلیانا رزلهتینن رئیس زیرکمیته خاورمیانه و شمال آفریقا ”طی بیانیه‌یی اعلام کرد حمایت فزاینده رژیم ایران از شبه‌نظامیان حوثی شک و تردید بسا بزرگتری را در رابطه با احتمال یک راه‌حل سیاسی در درگیری یمن ایجاد کرده است. ما می‌دانیم که سپاه پاسداران سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته فزاینده‌یی را به شبه‌نظامیان حوثی منتقل کرده است که علیه عربستان و حتی کشتیهای آمریکایی مورد استفاده قرار گرفته است. و الآن با نقش فزاینده حزب‌الله در یمن، ما به احتمال زیاد شاهد درگیری مشابه‌یی از سوریه در یمن با عواقب فاجعه‌بارتری برای منطقه و برای منافع ملی ایالات متحده خواهیم بود. به این دلیل اهمیت دارد که ایالات متحده، رژیم ایران را به‌خاطر نقض مکرر قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت و حمایت فزاینده‌اش از شبه‌نظامیان حوثی مورد مواخذه قرار دهد.’

هم‌چنین قاضی تد پو رئیس زیرکمیته مبارزه با تروریسم کنگره آمریکا طی بیانیه‌یی اعلام کرد: وضعیت هرج و مرج در یمن وجه دیگری از دخالت مخرب رژیم ایران در خاورمیانه است.

وی افزود:‌ ”شبه‌نظامیان حوثی بلحاظ مالی، نظامی و لجستیکی توسط سپاه پاسداران حمایت می‌شوند، همان دست شریر حکومت ایران که از گذشته شعله‌های فرقه‌گرایی و اختلاف‌نظرها را در منطقه دامن می‌زند. ضروریست تا رژیم ایران برای این وضعیت هرج و مرج و این جنگ که در یمن ادامه می‌دهند مورد مواخذه قرار گیرند. این لایحه پیام روشنی به تهران برای توقف اقدامات خود یا پرداخت هزینه برای آن خواهد فرستاد“.