جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اعتصاب غذای دانشجویان صنعت نفت در اعتراض به وضعیت استخدامی

اعتصاب غذای دانشجویان صنعت نفت در اعتراض به وضعیت استخدامی

بر اساس گزارش‌ها تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در آبادان در اعتراض به استخدام نشدن فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در این وزارتخانه از روز ۱۶ آذر اعتصاب غذا کرده‌اند.

تعدادی از وب‌سایت‌های خبری و کانال تلگرامی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت تصاویری از اعلام اعتصاب غذای دانشجویان این دانشگاه همزمان با روز ۱۶ آذر، روز دانشجو در ایران، را منتشر کرده‌اند.

تجمع‌ها و تحصن‌های اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت از دو ماه گذشته آغاز شده‌است.

براساس بیانیه‌های منتشر شده، این دانشجویان خواستار اجرای رای دیوان عدالت اداری هستند که بر اساس آن «وزارت نفت ملزم به استخدام بدون قید و شرط تمامی فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت شده‌است».

دانشجویان معترض می‌گویند وزارت نفت بر اساس آیین‌نامه استخدامی مصوب سال ۸۰ موظف است که نیاز نیروی انسانی خود را از دانشگاه صنعت نفت تأمین کند.

به نوشته خبرگزاری آنا، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، پیش از سال ۹۴، دانش‌آموختگان رتبه الف دانشگاه نفت بدون آزمون در وزارت نفت و شرکت‌ها تابعه استخدام می‌شدند؛ همچنین فارغ‌التحصیلان رتبه ب و ث سهمیه جداگانه‌‎ای در آزمون‌های استخدامی داشته‌اند.

براساس گزارش‌ها، وزارت نفت از سال ۹۴ این آئین‌نامه را تغییر داده‌است.

در همین حال وزارت نفت روز ۱۲ آذر در واکنش به تجمع تعدادی از دانشجویان در مقابل این وزارتخانه اعلام کرد که از دانش‌آموختگان متقاضی استخدام برای «مصاحبه، طب صنعتی و گزینش دعوت به عمل آمده‌است، اما متأسفانه بازهم عده‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت بدون توجه به مقررات استخدامی و فرآیندهای قانونی، بر خواسته خود مبنی بر استخدام بدون قید و شرط و خارج از ضوابط قانونی اصرار دارند».

یک روز بعد از این اطلاعیه خبرگزاری صدا و سیما به نقل از «یک منبع آگاه» اعلام کرد که آزمون استخدامی وزارت نفت لغو شده‌است.

پس از لغو این آزمون حدود ۵۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران از وزیر نفت خواستند که در مقابل لغو این آزمون و «فشارهای بیرونی ایستادگی» کند.

وزارت نفت برای استخدام ۱۲۵۰ نفر فراخوان داده‌است که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، ۲۵ درصد آن به بنیاد شهید و پنج درصد آن به ایثارگران اختصاص دارد و ۸۷۵ تن دیگر از میان دیگر داوطلبان از دانشگاه‌های مختلف در یک آزمون انتخاب خواهند شد.

دانشجویان معترض دانشگاه صنعت نفت روز شنبه، ۱۱ آذر، ضمن تجمع در مقابل نهاد ریاست جمهوری از حسن روحانی خواسته بودند دستور اجرای قانون استخدام تمامی دانش‌آموختگان گروه الف دانشگاه صنعت نفت بر اساس روال سابق (پیش از خرداد ۹۴) از سوی وزارت نفت را صادر کند.

دانشگاه صنعت نفت وابسته به وزارت نفت ایران است که در سال ۱۳۱۸ فعالیت خود را تحت عنوان آموزشگاه فنی آبادان آغاز کرد و دانشکده‌های نفت اهواز، نفت آبادان و نفت تهران از زیرمجموعه‌های آن محسوب می‌شوند.

مسئولین دانشگاه صنعت نفت در واکنش به تجمع‌های دانشجویان این دانشگاه را تعطیل کرده‌اند.

در همین حال پیش از این نیز یک دانشجوی معترض دانشگاه صنعت نفت به رادیو فردا گفته بود که «۲۰ دانشجو از آبادان و ۳۰ تن نیز از اهواز به کمیته انضباطی احضار شدند و اتهام آنان تحریک دانشجویان به آشوب و اعتصاب در دانشگاه و همچنین عضویت در اتاق فکر بوده‌است».

دی ماه سال ۹۴ نیز دانشجویان دانشکده‌های نفت استان خوزستان در واکنش به حذف اولویت استخدام در صنعت نفت دست به تحصن و اعتصاب غذا زده و نسبت به حذف اولویت استخدام در صنعت نفت اعتراض کرده بودند.

به گفته دانشجویان معترض، هیئت رئیسه دانشگاه صنعت نفت در پاسخ به این اعتراض‌ها اعلام کرده که وزیر نفت با استخدام فارغ‌التحصیلان گروه الف این دانشگاه موافقت کرده اما این ادعا درست نبوده‌است.