جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » ابراز نگرانی دیده‌بان حقوق بشر نسب به امنیت «شی‌یو‌اِ وانگ» شهروند آمریکایی زندانی در اوین
Xiyue Wang, a naturalized American citizen from China, arrested in Iran last August while researching Persian history for his doctoral thesis at Princeton University, is shown with his wife and son in this family photo released in Princeton, New Jersey, U.S. on July 18, 2017. Courtesy Wang Family photo via Princeton University/Handout via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY.

ابراز نگرانی دیده‌بان حقوق بشر نسب به امنیت «شی‌یو‌اِ وانگ» شهروند آمریکایی زندانی در اوین

دیده بان حقوق بشرگفته است که انتقال شیوئه وانگ، دانشجوی دکترای آمریکایی زندانی در ایران به بند هفت زندان اوین نگرانی‌ها را نسبت به امنیت او افزایش می دهد.

دیده بان حقوق بشر به نقل از یک منبع آگاه گفته است که سه روز پیش آقای وانگ، شهروند آمریکا و دانشجوی دکترای دانشگاه پریستون به بند هفت زندان اوین منتقل و در مقابل یک نگهبان از سوی یک زندانی دیگر تهدید شد.

شیوئه وانگ در آگوست سال ۲۰۱۶ از سوی مقامات ایران بازداشت شد.

سارا لی ویتسون، مدیربخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر گفته: “مقامات ایران دادگاههای ناعادلانه و بدرفتاری با زندانیان را به شهروندان خود محدود نمی کنند و آن را به تبعه های خارجی نیز اعمال می کنند.” به گفته خانم ویتسون “تهدید کردن شیوئه وانگ به آسیب بدنی ظلمی آشکار است”.

در نوامبر سال جاری میلادی خبرگزاری صدا و سیمای ایران گفت که شی‌یو‌اِ وانگ به ایران سفر کرده بود تا اسنادی را از وزارت خارجه، کتابخانه ملی و مجلس ایران برای دولت آمریکا تهیه کند.

در سپتامبرسال جاری آقای وانگ به ۱۰ سال زندان محکوم شد.