پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آمریکا اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت

آمریکا اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت

رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ آذر در یک سخنرانی تاریخی و به رغم مخالفت‌های منطقه‌ای، اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت و وعده داد که سفارت ایالات متحده را از تل‌آویو به این شهر منتقل کند.

دونالد ترامپ از کاخ سفید اعلام کرد: «کنگره در سال ۱۹۹۵ مصوبه‌ای داشت و از دولت فدرال خواست تا اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد. حال ۲۰ سال از آن زمان می‌گذرد و تمام روسای‌جمهوری آمریکا انتقال سفارت ایالات متحده و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل را به تعویق انداختند».

وی افزود: «اکنون زمان آن فرار رسیده که رسما اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کنیم. امروز من این خبر را اعلام می‌کنم».

دونالد ترامپ گفت به وزارت خارجه واشینگتن دستور داده که کار انتقال سفارت به اورشلیم فراهم شود. وی همچنین گفت کار ساختمان‌سازی سفارت آمریکا در اورشلیم آغاز خواهد شد تا انتقال سفارت در سال‌های آینده عملی شود.

رییس‌جمهوری آمریکا اورشلیم را «مرکز دمکراسی» نامید و گفت، مقر کنست، دفتر نخست‌وزیری، و وزارتخانه‌های اسرائیل در این شهر هستند.

وی یادآور شد که روند صلح میان اسرائیل و فلسطینیان به رکود رفته است، و افزود «نمی‌توان تمامی مشکلات را از طریق فرضیه‌های ناکام حل کرد».

آقای ترامپ گفت، تصمیم او با هدف دورشدن از گام‌های تسهیل در رسیدن به صلح میان اسرائیل و فلسطینیان نیست و در مورد راهکار نهایی «تصمیم نگرفته‌ایم».

به گفته رییس‌جمهوری آمریکا، اقدام امروز او «شروعی برای یک رویکرد تازه نسبت به نزاع اسرائیلی- فلسطینی» به امید «رسیدن به صلح عادلانه» است.

آقای ترامپ این را نیز گفت که افراط‌گرایی نسل‌های جوان را تهدید می‌کند و با آن برخورد خواهد شد ولی زمان آن است که صداهای تازه‌ای در خاورمیانه به امید تحقق آینده‌ای بهتر برای منطقه مطرح شود.

دونالد ترامپ با اشاره به سفر بهار گذشته خود به عربستان سعودی و دیدار با رهبران کشورهای عربی در ریاض، گفت مردم منطقه لایق صلح هستند.

وی گفت که مایک پنس معاون رییس‌جمهوری در روزهای آینده راهی منطقه خواهد شد.

رییس‌جمهوری آمریکا سپس در حضور مایک پنس حکم انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم را در برابر دوربین‌ها امضا کرد.

تغییر سیاست آمریکا در مورد اورشلیم در حالی است که جامعه جهانی نسبت به این احتمال ابراز نگرانی جدی کرده بود.

به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت دولت یهود، در حالی که این شهر برای مسلمانان و مسیحیان نیز اهمیت زیادی دارد، یک تغییر راهبردی در سیاست آمریکا محسوب می‌شود که می‌تواند عواقب منطقه‌ای و جهانی داشته باشد.