جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » هدف اسرائیل از حمله بامداد امروز به دمشق چه بود؟اما حمله بامداد امروز اهداف متفاوتی را دنبال کرده است.

هدف اسرائیل از حمله بامداد امروز به دمشق چه بود؟اما حمله بامداد امروز اهداف متفاوتی را دنبال کرده است.

حمله هوایی متوجه فرودگاه “مزه” در جنوب غربی دمشق بوده و مجموعاً ۸ موشک به این فرودگاه شلیک شده است.

بامداد امروز جنگنده ها و موشک هایی از اسرائیل به پایگاه و مناطقی از سوریه در نزدیکی دمشق حمله ور شدند و این رژیم نیز اعلام کرد در این حملات مواضع نیروهای ایرانی را مورد هدف قرار داده است.
همانطور که اشاره شد، اسرائیل بارها به مواضع ارتش سوریه و حزب الله در 6 سال گذشته حمله ور شده است. اما به نظر می رسد حمله بامداد امروز اهداف متفاوتی را دنبال کرده است. همزمانی این حمله با مذاکرات سیاسی مربوط به حل و فصل بحران سوریه تصادفی نیست.

در این زمینه اسرائیلی ها به نظر می رسد دو هدف عمده را دنبال می کنند.

به گفته مقامات سوری، اسرائیل مواضع ارتش این کشور را در فرودگاهی در نزدیکی دمشق مورد حمله موشکی قرار داده‌ است. انبارهای تسلیحاتی هدف این حمله بوده‌اند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز اسرائیل مواضع ارتش سوریه در فرودگاهی در نزدیک دمشق را مورد حمله هوایی و موشکی قرار داده است.

دولت سوریه ضمن تایید این خبر ارتش اسرائیل را متهم کرد که در بامداد شنبه (۲ دسامبر) از طریق هوا مواضع ارتش این کشور را در فرودگاه «مزه» بمباران کرده ‌است.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا نیز تایید کرد که ترکش‌های موشک‌های اسرائیلی در محوطه فرودگاه نشان می‌دهند که این حمله از سوی اسرائیل صورت گرفته است. اسرائیل هنوز رسماً حمله به فرودگاه نظامی دمشق را تایید یا تکذیب نکرده است.

در گزارش روزنامه الاخبار لبنان آمده است که جنگنده‌های اسرائیلی با پرتاب موشک انبارهای تسلیحاتی وابسته به ارتش سوریه را هدف قرار داده‌اند. در برخی گزارش‌های رسانه‌های سوری نیز آمده است که این حمله توسط موشک‌های زمین به زمین اسرائیل صورت گرفته است.

برخی ساکنان دمشق در شبکه اجتماعی نوشته‌اند که صدای انفجارهای پیاپی در سراسر پایتخت سوریه شنیده شده است.

مقامات نظامی سوریه اعلام کرده‌اند که سامانه پدافند هوایی این کشور به سوی جنگنده‌ها و موشک‌های اسرائیلی شلیک کرده است.

یک منبع سوری تأکید کرد که پدافند هوایی سوریه با این حمله مقابله کرده و موفق شده که دو موشک از چهار موشک را قبل از اصابت به هدف، منهدم کند.

طبق گزارش تلویزیون سوریه در این حمله شبانه کسی کشته نشده و تنها خسارت‌های مالی به محل اصابت موشک‌ها وارد شده است.

فرودگاه مزه در اواخر آوریل ۲۰۱۷ نیز مورد حمله هوایی قرار گرفته بود.

فرماندهی ارتش سوریه اعلام کرد که این حملات تاثیری بر مقابله نیروهای نظامی این کشور علیه تروریسم نخواهند داشت.

لازم به ذکر است که جنگنده های اسرائیل ادعا دارند که پایگاه نظامی ایران در دمشق را بمباران کرده اند.

اسرائیل تا کنون بارها با حملات هوایی برخی از مواضع نظامی و انبارهای تسلیحاتی در خاک سوریه را مورد هدف قرار داده است. بنا به گفته رسانه‌های اسرائیلی اغلب این حملات علیه مواضع حزب‌الله در خاک سوریه بوده است. مقامات اسرائیلی بارها تاکید کرده‌اند که اجازه نخواهند داد تجهیزات و تسلیحاتی ایرانی در اختیار گروه حزب‌الله لبنان قرار گیرد.

نیروی هوایی ارتش اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که در طول شش سال جنگ داخلی سوریه، نزدیک به ۱۰۰ بار به کاروان‌های ارتش سوریه و شبه‌نظامیان حزب‌الله حمله کرده است.

همانطور که اشاره شد، اسرائیل بارها به مواضع ارتش سوریه و حزب الله در 6 سال گذشته حمله ور شده است. اما به نظر می رسد حمله بامداد امروز اهداف متفاوتی را دنبال کرده است.

هدف از حمله چه بود؟

همزمانی این حمله با مذاکرات سیاسی مربوط به حل و فصل بحران سوریه تصادفی نیست. در این زمینه اسرائیلی ها به نظر می رسد دو هدف عمده را دنبال می کنند:

نخست آنکه، اسرائیل با اعلام حمله به مواضع و پایگاه ایرانی در سوریه قصد دارند بار دیگر القا کند که ایران در حال گسترش حضور نظامی خود در سوریه است تا بلکه در مذاکرات پیش رو در آستانه و ژنو موضوع حضور نظامی ایران در سوریه را در مذاکرات بگنجاند و مورد توجه قرار دهد. در واقع، اسرائیلی ها قصد دارند طرف های مختلف را به حضور مستشاری ایران در سوریه حساس کنند تا شاید بتوانند در این مذاکرات فشار فزاینده ای به بازیگران مختلف و از جمله روسیه برای دور کردن نیروهای ایرانی از سوریه وارد کنند.

دوم؛ اسرائیلی ها بر آن اند تا با استفاده از این حملات محدود، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بحران سوریه معرفی کنند. به عبارت دیگر، آن ها می خواهند بگویند که اگر منافع و ملاحظات اسرائیل در بحران سوریه در نظر گرفته نشود یا حتی به مذاکرات صلح دعوت نشود، می تواند با راه اندازی این حملات، در فرایند صلح اخلال ایجاد کند.