شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » شکست سخت حوثی‌های وابسته به حکومت ایران در یمن و کنترل اوضاع به دست نیروهای دولتی

شکست سخت حوثی‌های وابسته به حکومت ایران در یمن و کنترل اوضاع به دست نیروهای دولتی

 

اسکای نیوز از درگیری‌های مسلحانه شدیدی بین حوثی‌‌ها و قوای طرفدار علیعبدالله صالح در چندین شهر یمن دیگر گزارش داده است.

قوای طرفدار علی عبدالله صالح مقر ریاست جمهوری، ساختمان وزارت دفاع، مقر سازمان امنیت، تلویزیون دولتی، لشکر ۴۸ را در پایتخت به تصرف خود در آورده‌اند.

فرمانده و رییس سازمان امنیت ارتش حوثی‌ها نیز دستگیر شده‌اند که حامل اطلاعات مهمی درباره رابطه جمهوری اسلامی و حوثی‌ها هستند.

نیروهای علی عبدالله صالح مسئول سازمان‌های امنیتی حوثی‌ها را بازداشت کرده‌اند تا به ارتباط ایران و حزب‌الله واینکه موشک‌ها از ایران آمده پی ببرند. هم‌چنین أبوماجد رابط مستقیم حوثی‌ها و سپاه پاسداران نیز بازداشت شده است.

علی عبدالله صالح اعلام کرده: «مردم یمن بعد از سه سال از دست حوثی‌ها خسته شده‌اند، مجلس در کنترل ما و قانون‌مدار شده، تمام نیروها باید از فرماندهی حزب الموتمر تبعیت کنند.»

وی به تمام گروه‌ها اعلام کرد: «از حوثی‌ها دستور نگیرند و اعلام کرد که صفحه جدیدی در روابط کشور یمن با همسایگان گشوده خواهد شد، حوثی‌ها با جنگی که با عربستان به راه انداختند کشور یمن را به قرون وسطی بردند و جمهوریت را به خطر انداختند.»

براساس گزارش‌ها، مردم به ساختمان‌های مقر حوثی‌ها در صنعا حمله کرده و آنها را به آتش کشیدند. در ویدئوهایی که منتشر شده مردم بنرهای حوثی‌ها را پایین می‌کشند و شعار «از امروز بدون حوثی‌ها» سر می‌دهند.

شهرهای آب و ذمار نیز به تصرف نیروهای طرفدار علی عبدالله صالح در آمده‌اند و حوثی‌ها از استان حجه بیرون رانده شدند. اخبار تایید نشده همچنین حکایت از بیرون رانده شدن حوثی‌ها از شهر المحویت دارد.

تعدادی از حوثی‌ها در حال فرار با مبلغ زیادی پول که از بانک صنعا برداشته بودند، دستگیر شدند.

حوثی‌ها از علی عبدالله صالح خواستند که با هم گفتگو کنند.

علی عبدالله صالح میانجیگری امیر قطر برای گفتگو با حوثی‌ها را رد کرد و گفت: «حوثی‌ها با جنگی که با عربستان به راه انداختند کشور یمن را به قرون وسطی بردند و جمهوریت را به خطر انداختند.»