پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه / شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶

آخرین تحولات خاورمیانه / شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶

اظهارات الجبیر در مورد رابطه ایران با القاعده، سفر وزیر دفاع آمریکا به مصر، اردن، کویت و پاکستان، آغاز بازسازی شهر حلب، امارات خواستار گفت وگو با تهران درباره جزایر ایرانی و شرط اتحادیه عرب برای همکاری با ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. از سوی دیگر، باید به اعلام موعد شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا نیز اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام دولتی آمریکا خبر داد، ترامپ روز چهارشنبه آینده در یک سخنرانی، بیت المقدس را پایتخت اسرائیل شناسایی می کند، ولی انتقال سفارت آمریکا را به تعویق می اندازد.

به نوشته رویترز، این اقدام ممکن است به تلاش های نوپای دولت ترامپ در راستای پیشبرد مذاکرات سازش میان اسرائیل و فلسطینیان که توسط «جرد کوشنز» داماد و مشاور ارشد او هدایت می شود، آسیب جدی وارد کند.

از سوی دیگر، این اقدام می تواند رضایت حامیان دست راستی و طرفدار اسرائیل ترامپ در انتخابات گذشته ریاست جمهوری آمریکا را فراهم کند.

با وجود این، یک مقام ارشد دولت ترامپ که رویترز نامی از او نبرده است، گفت: این تصمیم هنوز قطعی نیست و ممکن است، تغییر کند.

امارات خواستار گفتگو با تهران درباره جزایر ایرانی/ اعلام موعد شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا /ادعاهای مضحک الجبیر در مورد رابطه ایران با القاعده/ آغاز بازسازی شهر حلب

از سال 1995 میلادی که کنگره آمریکا قانونی برای انتقال سفارت این کشور در تل آویو وضع کرد، همه رؤسای جمهوری آمریکا هر شش ماه یک بار اجرای این قانون را به مدت شش ماه به تعویق انداخته اند.

انتظار می رود، ترامپ نیز که تا کنون دو بار چنین فرمانی را امضا کرده، بار دیگر اقدام به تعلیق این قانون کند.

این در حالی است که چند مقام دولت ترامپ به رویترز گفتند، او دستوری برای تهیه برنامه ای بلندمدت برای انتقال سفارت را در دست بررسی دارد تا مشخص کند، تصمیم او قطعی است.

اظهارت عادل الجبیر: ایران با القاعده ارتباط دارد

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان گفت، عربستان هیچ گونه ارتباطی با اسرائیل ندارد و ریاض منتظر روند صلح اعراب با تل آویو است.

وی در نشست گفت وگوهای مدیترانه ‌ای، بار دیگر گفت که نقش مخرب حکومت ایران از زمان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ آغاز شد.

الجبیر اظهار داشت، انقلاب اسلامی ایران، مرزها را به رسمیت نمی‌شناسد و تصور می‌کند که تمام شیعیان متعلق به ایران هستند.

وزیر خارجه عربستان، ایران را به ایفای نقش منفی در یمن و نقض قطعنامه‌ های تسلیحاتی متهم کرد و گفت:  حکومت ایران موشک‌ ها را در اختیار حوثی ها قرار می ‌دهد.

الجبیر در ادامه  افزود: از سال ۱۹۷۹ سیاست‌های ایران همین بوده است، ایران به قوانین بین ‌المللی، اصل عدم دخالت در امور کشورهای دیگر و اصل حسن همجواری بی‌اعتناست.

امارات خواستار گفتگو با تهران درباره جزایر ایرانی/ اعلام موعد شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا /ادعاهای مضحک الجبیر در مورد رابطه ایران با القاعده/ آغاز بازسازی شهر حلب

وی در بخش دیگری از اظهاراتش، ایران را به ارتباط با گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در سوریه متهم کند.

این مقام سعودی در ادامه اظهاراتش گفت: حکومت ایران اقدامات القاعده و داعش را تسهیل کرده است. ما از اسناد بن‌لادن در ابوت ‌آباد می ‌دانیم که القاعده ارتباط‌ های گسترده‌ ای با حکومت ایران دارد.

وزیر خارجه عربستان درباره روابط ریاض با آمریکا، روسیه و عادی‌ سازی روابط کشورش با اسرائیل گفت: ما تقریبا با همه کشورها در دنیا روابط خوبی داریم، غیر از ایران و کره شمالی، با اسرائیل رابطه نداریم، چون منتظریم تا فرایند صلح پیش برود.

 

سفر وزیر دفاع آمریکا به مصر، اردن، کویت و پاکستان

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه ای اعلام کرد، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع این کشور از یکم تا پنجم دسامبر (دهم تا چهاردهم آذر ماه) سفری به کشورهای مصر، اردن، پاکستان و کویت انجام خواهد داد.

این در حالی است که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار است در سفر اروپایی هفته آینده خود به فرانسه، بلژیک و اتریش برود تا با مقامات این کشورها دیدار کند.

امارات خواستار گفتگو با تهران درباره جزایر ایرانی/ اعلام موعد شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا /ادعاهای مضحک الجبیر در مورد رابطه ایران با القاعده/ آغاز بازسازی شهر حلب

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، تیلرسون ابتدا قرار است به بروکسل سفر و در آنجا با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند. وی سپس به اتریش و فرانسه خواهد رفت.

آغاز بازسازی شهر حلب

روند بازسازی شهر حلب در سوریه با کمکهای ایران آغاز شده، ولی عملیات ساخت و ساز در این شهر به کندی پیش می رود.

تصاویر از شهر حلب در شمال سوریه، حاکی از آن است که برخی از ساختمان های خسارت دیده در این شهر در دست بازسازی است.

خانم ریم خانجی، عضو شورای شهر حلب، گفت: در مرحلهِ آتی، انشاء الله، بازسازی ساختمان های صدمه دیده در بخش قدیمی شهر حلب، که بر اثر حادثه عظیمی که در این شهر رخ داده بود، خسارت و صدمه دیده اند، بازسازی خواهند شد. ما ابتدا بازسازی ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی را آغاز می کنیم و سپس به بازسازی بازارها و منازل مسکونی خواهیم پرداخت.

امارات خواستار گفت وگو با تهران درباره جزایر ایرانی

روز جمعه، خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم امارات در چهل و ششمین سالروز روز ملی این کشور، خواستار گفت وگو با ایران درباره جزایر سه گانه شد.

وی ایران را به گفت وگو یا رجوع به دادگاه بین المللی درباره جزایر سه گانه دعوت کرد و گفت: این امر باعث تقویت امنیت و ثبات در خلیج فارس می شود.

امارات خواستار گفتگو با تهران درباره جزایر ایرانی/ اعلام موعد شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا /ادعاهای مضحک الجبیر در مورد رابطه ایران با القاعده/ آغاز بازسازی شهر حلب

حاکم امارات در ادامه ضمن اعلام حمایت از عربستان سعودی گفت، کشورش هر گونه دخالت خارجی که امنیت و ثبات کشورهایی همچون عربستان و بحرین یا هر کشور دوست و برادر دیگر را خدشه دار کند، رد می کند.

اظهارات این مقام امارات در حالی مطرح می شود که ایران بارها اعلام کرده است جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی ایرانی است و هر گونه اظهارنظر مقامات اماراتی در این خصوص، دخالت در امور داخلی ایران محسوب می شود.

شرط اتحادیه عرب برای همکاری با ایران

«احمد ابوالغیط» در سومین «همایش گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» در رم، خواستار تغییر خط‌مشی و رفتار حکومت ایران در قبال کشورهای عربی شد.

ابوالغیط در خصوص روابط با ایران اظهار داشت: «مهم این است که ایران رفتارهای خود در منطقه را کنترل کند و اگر  حکومت ایران خط‌مشی و رفتار خود را تغییر دهد، اعراب آماده همکاری با آن هستند».

بنا به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ابوالغیط همچنین بررسی‌های جدی در اتحادیه عرب درباره دستیابی به دیدگاه مشترک در خصوص منابع تهدید و راهکارهای تعامل جمعی با آن را ضروری برشمرد و افزود: «توافق درباره اولویت‌های امنیت ملی عربی یک ضرورت مبرم در مرحله کنونی است».