جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نیویورک تایمز و سایر رسانه های آمریکایی: اخبار ضد و نقیض از انتصاب دو “ضد نظام ایرانی” در راس سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا!

نیویورک تایمز و سایر رسانه های آمریکایی: اخبار ضد و نقیض از انتصاب دو “ضد نظام ایرانی” در راس سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا!

 

«تام کاتن» و «مایک پمپئو»؛ دو ضد نظام ایرانی تمام عیار در راس سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا!

آسوشیتدپرس نیز به نقل از مقامات آمریکایی برکناری تیلرسون توسط مقامات کاخ سفید را تایید کرد.

پولیتیکو نیز گزارش داد که تیلرسون پس ازشنیدن خبر برکناری اش از طریق رسانه ها، راهی کاخ سفید شد.

فارین پالسی نیز انتخاب پمپئو به عنوان وزیر خارجه آمریکا را مورد نقد قرار داد و عملکرد وی را به ویژه در زمینه افزایش تعداد سفیدپوستان، مردان و مسیحیان در سیا را زیر سوال برد.

لازم به ذکر است تام کاتن نظامی سابق آمریکایی است که در عراق و افغانستان جنگیده و همیشه موضع تندی علیه جمهوری اسلامی داشته و گفته راه‌حل اصلی درقبال ایران، تغییر نظام  است.او طراح نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به رهبر جمهوری اسلامی بود که سه سال پیش و در آستانه به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات هسته‌ای، به او هشداردادند که رئیس‌جمهور بعد اوباما می‌تواند با چرخش قلمی، برجام را هوا کند.مایک پمپئو نیز توجه ویژه‌ای به اخبار ایران دارد و منتقد سرسخت توافق هسته‌ای نظام ایران و قدرت‌های جهانی بوده‌است. پامپیو بارها ضمن مخالفت شدید با برجام، طرحهای مختلفی در ضدیت با نظام ایران به کنگره ارائه داده‌است که یکی از این طرح‌ها، ممنوعیت خرید اورانیوم از نظام ایران بوده‌است.

پس از خبرمنتشره در نشریه “پولیتیکو”، روزنامه “نیویورک‌تایمز” گزارش داد که دونالد ترامپ در نظر دارد رکس تیلرسون را از وزارت‌خارجه کنار بگذارد و مایک پمپئو، رئیس کنونی سی‌آی‌ای (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) را جای او وزیرخارجه کند. هم‌چنین گفته شده که رئیس‌جمهوری آمریکا برای رئیس سیا، سناتور تام کاتن را در نظر گرفته است؛ کسی که سابقه سیاسی‌اش ۴سال حضور در کنگره آمریکاست: ۲سال در مجلس نمایندگان و ۲سال اخیر در مجلس سنا.
در بین مقام‌های دولت ترامپ، تا کنون مایک پمپئو بیش از همه علیه توافق هسته‌ای حرف زده و در ماه‌های اخیر هم تلاش کرد با انتشار اسناد و مدارکی از سال‌های گذشته، زمینه بیشتری برای افزایش فشارها بر ایران فراهم کند.

با این حال کاخ سفید در واکنش به خبر احتمال برکناری تیلرسون اعلام کرد: در این برهه اعلامیه‌ای در مورد جابجایی نفرات نداریم و وزیر تیلرسون به رهبری وزارت خارجه ادامه می‌دهد.

پیش از این نشریه پولیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود «مایک پومپئو» به تازگی در صدر فهرست گزینه‌های ترامپ برای جایگزینی تیلرسون قرار گرفته است.

هم‌چنین گفته شده که رئیس‌جمهوری آمریکا برای رئیس سیا، سناتور تام کاتن را در نظر گرفته است؛ کسی که سابقه سیاسی‌اش ۴سال حضور در کنگره آمریکاست: ۲سال در مجلس نمایندگان و ۲سال اخیر در مجلس سنا.

در فوریه ۲۰۱۶ مایک پامپیو به همراه دو نماینده جمهوری‌خواه دیگر از طریق دفتر حفاظت منافع ایران در آمریکا برای بازدید از ایران درخواست روادید کردند.

به این ترتیب گمانه‌زنی‌ها حاکی است که دو چهره تند علیه نظام ایران برای نشستن روی کرسی وزیر خارجه آمریکا و رئیس سیا در نظر گرفته شده‌اند. شاید بتوان گفت دو نفر از تندترین چهره‌ها علیه نظام ایران در میان چهره‌های سیاسی آمریکا.

به نظر می رسد به برکناری تیلرسون و جایگزین شدن رئیس سازمان سیا به جای وی و همچنین انتصاب تام کتن به سمت سازمان سیا رویکرد دولت ترامپ در قبال مسائل جهانی و به ویژه نظام ایران امنیتی تر خواهد شد.