جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه: ورود ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» به خلیج فارس و خروج بخشی از نیروهای رزمی روسیه از سوریه!

آخرین تحولات خاورمیانه: ورود ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» به خلیج فارس و خروج بخشی از نیروهای رزمی روسیه از سوریه!

 

نیکلای پاتروشف، رئیس شورای امنیت ملی روسیه، اعلام کرد مسکو مراحل مقدماتی برای کاهش حضور نظامی خود را در سوریه آغاز کرده است. با این‌حال، او درباره زمان‌بندی خروج نیرو‌های نظامی روسیه از سوریه اظهار نظر نکرد و فقط گفت: این برنامه هنگامی که آماده شود، اجرا خواهد شد.

مسکو پیش از این اشاره کرده بود پیشرفت‌ها در شکست گروه تروریستی داعش در سوریه به معنای کاهش نیاز به پشتیبانی هوایی برای نیرو‌های مسلح سوریه است که حضور نظامی این کشور در سوریه را نیز کاهش خواهد داد.

روسیه در سال ۲۰۱۵ به درخواست سوریه و به سبب تهدید‌ها از جانب گروه‌های تروریستی، نیرو‌های نظامی خود را در این کشور مستقر کرد. ارتش سوریه توانست با کمک روسیه، شرایط را تغییر دهد و مناطق بسیاری را که در اشغال تروریست‌ها بودند، بازپس گیرد. مسکو اعلام کرد لغو محاصره دیرالزور در شرق سوریه دستاورد بزرگی برای این عملیات بود و پیروزی بر تروریست‌ها در این کشور را تضمین کرد.

مسکو اعلام کرده است پیروزی بر داعش به معنای این است که مردم سوریه اکنون می‌توانند کمک‌های بشردوستانه دریافت کنند و به زندگی خود که در جنگ شش ساله به کلی مختل شده بود، بازگردند.

پایان کار ۴۰۰ تفنگدار دریایی آمریکا در سوریه

«برت مک گورک» نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش، در صفحه توئیتر خود از بازگشت ۴۰۰ عضو واحد توپخانه تفنگداران دریایی آمریکا خبر داد.

وی در این باره نوشت: ۴۰۰ تفنگدار دریایی بعد از کمک به دفع تروریست‎های داعش در استان الرقه، از سوریه به خانه برمی‎گردند.

گفتنی است روزنامه «واشنگتن پست» در خبری که تاریخ آن به اسفند سال ۹۵ باز می‎گردد، به نقل از مقامات پنتاگون، نوشته بود: شماری از تفنگداران دریایی برای کمک به عناصر مسلح مورد حمایت آمریکا در آزادسازی شهر الرقه وارد سوریه شدند.

خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه/پایان کار ۴۰۰ تفنگدار دریایی آمریکا در سوریه/ نامه‌های ابوبکر البغدادی به فرماندهانش در لیبی/ورود ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» به خلیج فارس

در همان زمان نیز وظیفه تفنگداران آمریکایی حمایت توپخانه ای از نیروهای محلی در جریان عملیات آزادسازی الرقه عنوان شد.

اظهارات بی‌سابقه معاون دبیرکل سازمان ملل درباره عربستان

«جفری فلتمن» معاون دبیرکل سازمان ملل گفت اتحاد سنّی‌ها و شیعیان در لبنان یک معجزه است که به نفع عربستان سعودی نخواهد بود.

فلتمن طی سخنرانی یک ساعته در شورای روابط خارجی آمریکا با بیان اینکه برخی سیاست‌های خارجی که عربستان درپیش گرفته، نتیجه نامطلوب داده است، گفت: «به یمن نگاه کنید. یکی از دلایلی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی تشکیل شد، حمایت از دولت (مستعفی) یمن و مقابله با نفوذ ایران بود.»

وی با بیان اینکه شاید برخی درباره نفوذ ایران بزرگ‌نمایی می‌کند، تاکید کرد: «اما آن (نفوذ ایران) اکنون بسیار بیشتر از زمانی است که جنگ (یمن) آغاز شد.»

فلتمن سپس به دیگر بحرانی که عربستان در منطقه ایجاد کرده اشاره کرد و گفت: «به قطر نگاه کنید. [اکنون] نیروهای ترکیه‌ای در قطر بیشتر شدند.»

معاون دبیرکل سازمان ملل سپس با اشاره به تحولات اخیر لبنان ادامه داد: «نمی‌دانم واقعا چه اتفاقی برای “سعد الحریری” [نخست‌وزیر لبنان] افتاد، اما “ثامر السهبان” وزیر مشاور عربستان علنا گفته بود لبنان علیه عربستان اعلان جنگ کرده است. اما اکنون شاهد معجزه اتحاد بین سنی‌ها و شیعیان در لبنان برای اولین‌بار در دهه‌ها هستیم. این به نفع عربستان نیست.»

فلتمن با انتقاد از سیاست‌های عجولانه عربستان سعودی افزود: «گمان نمی‌کنم آنها نیاز دیده باشند که از آمریکا اجازه بگیرند تا اقدامی علیه لبنان انجام دهند.»

دعوت قطر به نشست سران شورای همکاری خلیج فارس

روز پنجشنبه، کویت، قطر را به شرکت در جلسه آینده شورای همکاری خلیج فارس دعوت کرد. این نخستین دعوت از امیر قطر پس از اعمال تحریم‌ها بر این کشور از جانب عربستان سعودی و سه کشور عربی دیگر به حساب می‌آید.

کویت که در میان کشور‌های تحریم‌کننده قطر حضور ندارد، از شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، دعوت کرد در نشست شورای همکاری خلیج فارس که در روز‌های ۵ و ۶ دسامبر برگزار خواهد شد، شرکت کند.

عربستان، بحرین، امارات متحده عربی و مصر در ماه ژوئن سال جاری میلادی، به اتفاق، تمامی روابط خود با قطر را قطع کردند و ادعا کردند این کشور از افراط‌گرایی حمایت می‌کند.

شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ تاسیس شد. این شورا، اتحادیه‌ای اقتصادی متشکل از عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و نیز عمان و کویت است.

در این میان، کویت و عمان از پیوستن به جمع تحریم‌کنندگان قطر خودداری کردند. شیخ صباح احمد جابر صباح، امیر کویت در این بحران، نقش میانجی‌گر را ایفا کرده است.

نامه‌های ابوبکر البغدادی به فرماندهانش در لیبی

روزنامه الشرق الاوسط از دسترسی به نامه‌های خلیفه خودخوانده داعش که برای فرماندهانش در لیبی ارسال کرده بود، خبر داد.

منابع رسانه‌ای از دستیابی به برخی اسناد در مقرهای تکفیری‌های داعش در لیبی و از جمله نامه‌های خلیفه خودخوانده این گروه تروریستی به فرماندهانش در این کشور خبر دادند.

روزنامه سعودی چاپ لندن «الشرق الاوسط» در این‌باره نوشت: نامه‌های «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده داعش به سرکرده‌های این گروه تروریستی در لیبی، در سال گذشته نشان می‌دهد که وی تلاش داشت تا خسارات و ناکامی‌های داعش در عراق و سوریه را توجیه و جبران کند و به همین دلیل دستوراتی درباره استفاده از جنوب لیبی با مناطق ناهموار گسترده به نیروهایش داده بود.

بر اساس این گزارش، وی از سرکرده‌های داعش در لیبی خواسته بود که از جنوب لیبی به عنوان مکانی برای جمع‌آوری داعشی‌های فراری از مشرق استفاده کنند تا در نهایت، این بار مصر، تونس و الجزائر را هدف قرار دهند.

الشرق الاوسط نوشت که به برخی اسناد موجود در مقرهای داعش در مناطق مختلف لیبی از جمله نامه‌های البغدادی به 13 معاون ارشدش در لیبی دست یافته که تاریخی برخی از آنها به اواخر سال گذشته میلادی باز می‌گردد و جدیدترین نامه آن مربوط به چند هفته پیش است. این اسناد نزد برخی از طرف‌های مسئول لیبیایی محفوظ است.

بنا بر این گزارش، البغدادی در یکی از این نامه‌های شکست‌های داعش در عراق و سوریه را توجیه می‌کند و آن را جنگی می شمارد که تغییراتی را در جهان، تحمیل کرد و از معاونانش می‌خواهد تا با تمرکز بر جنوب لیبی و جمع کردن داعشی‌های فراری، این شکست‌ها را جبران کنند.

ورود ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» به خلیج فارس

ناو هواپیمابر «یو اِس اِس تئودور روزولت» متعلق به نیروی دریایی آمریکا برای پیوستن به عملیات ادعایی مبارزه با تروریستهای داعش وارد آبهای خلیج فارس شد.

به گزارش یو اِس اِن آی نیوز، ناو هواپیمابر «یو اِس اِس تئودور روزولت» نیروی دریایی آمریکا برای پیوستن به عملیات ادعایی مبارزه با تروریستهای داعش وارد آبهای خلیج فارس شد.

اظهارات اخیر فرماندهی ارشد ارتش آمریکا حاکی از آن است که با حضور این ناوهواپیمابر در منطقه خلیج فارس، عملیاتهای ائتلاف ادعایی آمریکا علیه تروریستهای داعش در کشورهای سوریه و عراق ادامه خواهد یافت.

خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه/پایان کار ۴۰۰ تفنگدار دریایی آمریکا در سوریه/ نامه‌های ابوبکر البغدادی به فرماندهانش در لیبی/ورود ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» به خلیج فارس

در پی انتشار گزارشات خبری و بیانیه های پنتاگون مبنی بر کاهش قابل توجه نیروهای تروریستی داعش در عراق و سوریه در اوایل ماه میلادی جاری، ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص دوران پسا داعش در سوریه تأکید کرد که هنوز تا پایان مأموریت نظامی [علیه داعش] زمان زیادی باقی مانده است.

ماتیس در گفتگو با رسانه های خبری گفت: «اینکه تصور کنیم داعش از میان رفته است، قضاوتی شتابزده است».

سرهنگ «رایان دیلون» سخنگوی «عملیات نیروهای مشترک ضربت» در گفتگویی ویدئویی با رسانه ها اعلام کرد که در هفته منتهی به مراسم شکرگزاری، نیروهای ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش بیش از ۴۰ بار مواضع تروریستهای این گروه تکفیری را هدف حملات خود قرار دادند.

سرهنگ دیلون در ادامه مدعی شد: «ما [ائتلاف تحت رهبری آمریکا] به روند محروم ساختن تروریستهای داعش از منابع و مناطق امن دریایی اشان و همچنین به مأموریتهایمان برای شکست داعش تا زمانی که همچنان یک تهدید بشمار می روند، ادامه خواهیم داد».

لازم به ذکر است که این ناوهواپیمابر با ۷۵۰۰ ملوان و تفنگذار دریایی در ماه اکتبر «سان دیه گو» در ایالت کالیفرنیا آمریکا را به مقصد خلیج فارس ترک کرد.

اعلام انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس

دولت دونالد ترامپ درحال مطالعه طرحی برای شناسایی رسمی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به آنجاست. واشنگتن سفارتخانه های ایالات متحده را از این طرح خود مطلع کرده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، مقام های آمریکایی گفتند که دولت ترامپ درحال بررسی طرحی درخصوص شناسایی رسمی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به آنجاست. این اقدام می تواند باعث تظاهرات فلسطینی ها شود و ازسرگیری روند سازش را به مخاطره اندازد.

دولت ترامپ سفارتخانه های آمریکا را از این طرح مطلع کرده تا آن را به اطلاع کشورهای میزبان خود رسانده و آنها برای تظاهرات های احتمالی آماده شوند. مقام های آگاه گفتند که این طرح هنوز نهایی نشده و آمریکا درحال کار روی ملاحظات سیاسی و حقوقی بیشتر است. احتمال دارد این طرح هفته آینده رسما اعلام شود.

مقام های آگاه اعلام کردند : یکی از گزینه ها آن است که بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شده و طرح انتقال سفارت اعلام شود اما انتقال عملی آن چندین سال به تعویق بیفتد.

تارنمای واشنگتن فری بیکن سه هفته پیش از قصد کنگره آمریکا برای افزایش فشار بر دولت ترامپ برای تسریع در انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس خبر داد.

درحالی که ضرب الاجل دولت آمریکا برای انتقال سفارت این کشور در فلسطین اشغالی به بیت المقدس رو به پایان است، کنگره فشار بر دولت را افزایش می دهد.

«ران دو سانتیس» رئیس این کمیته فرعی پیش تر در ماه مارس (فروردین 96) در سفری به فلسطین اشغالی مکان های احتمالی برای انتقال سفارت را بررسی کرده بود.

کنگره آمریکا در سال 1995 مصوبه ای برای انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس گذراند، اما تاکنون همه دولت های پس از آن ، این قانون را به دلیل احتمال افزایش تنش میان صهیونیست ها و فلسطینیان تعلیق کرده اند.

دولت ترامپ تاکنون دو بار این قانون را تعلیق کرده اما ضرب الاجل تعلیق اخیر در 10 آذر به پایان می رسد.