چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » محکومیت جهانی آزمایش موشکی بالستیک کره شمالی

محکومیت جهانی آزمایش موشکی بالستیک کره شمالی

آزمایش موشکی سه‌شنبه شب کره شمالی با محکومیت بین‌المللی مواجه شد.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد و خواهان فشار بیشتر علیه پیونگ یانگ شد. وی در حساب توئیتری خود نوشت ”من آزمایش غیرمسولانه جدید بالستیک کره شمالی را محکوم می‌کنم. این عزم ما برای افزایش فشار علیه پیونگ یانگ و اتحادمان با شرکایمان را تقویت می‌کند“.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا گفت این اقدام تهدیدی علیه جهان است. وی افزود:‌ صادقانه بگویم ارتفاعی که این موشک به آن رسید از موشکهای قبلی آنها بیشتر بود. کره شمالی در حال ساختن موشکهای بالستیکی است که همه نقاط جهان را تهدید می‌کند.

دونالد ترامپ زمانی که این موشک هنوز در آسمان بود گفت: ما به آن رسیدگی خواهیم کرد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، همه کشورهای جهان را ترغیب کرد فشارهای شدید اقتصادی و دیپلوماتیک علیه کره شمالی را ادامه دهند. او گفت آمریکا و کانادا نشستی با شرکت کشورهایی برگزار خواهند کرد که سربازان مأموریت سازمان ملل در کره جنوبی را تأمین می‌کنند تا در مورد گام های بعدی بحث کنند.

شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد. دولت ژاپن گفت:‌ هرگز ادامه رفتار تحریک‌آمیز کره شمالی را نخواهد پذیرفت.

اتحادیه اروپا پرتاب موشک کره شمالی را نقض غیرقابل قبول تعهدات بین‌المللی کره شمالی توصیف کرد.

سفیر انگلستان در سازمان ملل‌متحد آن را اقدامی بی‌خردانه خواند.

وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد موشک آزمایش شده توسط کره شمالی از نوع قاره‌پیما بوده و پس از طی مسیری حدود ۱۰۰۰کیلومتر در جنوب دریای ژاپن به آب افتاده است.

مقام‌های نظامی آمریکا می‌گویند این موشک توانسته است به‌لحاظ مدت زمان پرواز ۵۱دقیقه و رسیدن به ارتفاع جوی حدود ۴۵۰۰کیلومتر از پیشرفت برنامه موشکی پیونگ یانگ حکایت داشته باشد.