جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » کنفرانس صلح سوریه امروز آغاز می‌شود… نمایندگان رژیم اسد چهارشنبه حاضر می‌شوند
نصر الحريري رئيس وفد المعارضة السورية في محادثات جنيف خلال مؤتمر صحفي في جنيف يوم الاثنين. تصوير: دنيس باليبوس - رويترز

کنفرانس صلح سوریه امروز آغاز می‌شود… نمایندگان رژیم اسد چهارشنبه حاضر می‌شوند

 

کنفرانس ژنو ۸ برای صلح سوریه امروز سه‌شنبه ۲۸ نوامبر ۲۰۱۷ در حالی آغاز می‌شود که هیات مذاکره‌کننده رژیم اسد تا کنون در ژنو حاضر نشده است.
هیئت نمایندگی اپوزیسون سوریه اعلام کرد سازمان ملل متحد اعلام کرد که هیئت نمایندگی رژیم سوریه روز چهارشنبه به ژنو خواهد رسید.
به گزرش العربیه، استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز دوشنبه ۲۷ نوامبر در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت که رژیم سوریه با ارسال نامه‌ای اطلاع داده که هیات مذاکره‌کننده‌ای به نشست ژنو ۸ نخواهد فرستاد.
دی‌میستورا تاکید کرد که سازمان ملل هیچ پیش‌شرطی را نه از سوی رژیم و نه از سوی اپوزیسیون نمی‌پذیرد.
از سوی دیگر، نصر الحریری رئیس هیات مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه اعلام کرد که در روز اول نشست ژنو، این هیات با استفان دی‌میستورا دیدار خواهد کرد. الحریری هدف از این مذاکرات را محقق کردن روند گذار سیاسی مبنی بر کنار رفتن بشار اسد در آغاز دوره انتقالی اعلام کرد.

وی تأکید کرد که هدفت آنها انتقال سیاسی است که در ابتدا به اسد پایان دهد.

نصر الحریری از دعوت فرستاده ویژه سازمان ملل درباره گفتگو درباره روند انتقال سیاسی به عنوان گام اول از گام‌های چهارگانه استقبال کرد. او گفت که برنامه کاری اپوزیسیون در ژنو ۸ موضوعات انتقال سیاسی، موضوعات انسانی، قانون اساسی و اجرای انتخابات را در بر می‌گیرد.

رئیس هیات مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه رژیم این کشور را به ترس از مذاکره مستقیم متهم کرد و از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواست تا برای آزادسازی ملت سوریه از چنگ رژیم بشار اسد به او فشار بیاورند.
نصر الحریری همچنین گفت که این رژیم اسد است که می‌تواند سرنوشت کنفرانس سوچی روسیه را رقم بزند.

او تاکید کرد که اپوزیسیون حضور در نشست سوچی ۱ را رد کرده زیرا که به روند سیاسی سوریه کمکی نمی‌کند.
اشاره الحریری به کنفرانسی است که روسیه قصد دارد در شهر سوچی برگزار کند. مسکو می‌گوید این کنفرانس به منظور گفت‌وگوی فراگیر سوری‌ها برگذار می‌شود. روسیه بزرگترین متحد رژیم اسد است.
در روزهای اخیر اپوزیسیون سوریه برای انتخاب هیئتی واحد به منظور مشارکت در کنفرانس ژنو، گفت‌وگوهایی در ریاض پایتخت سعودی آغاز کرده بود که در نتیجه آن، هیأتی به نمایندگی از گروه‌های حاضر در این گفت‌وگوها، تشکیل شد.