جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بازار داغ کانکس فروشان و انصافی که در بوته آزمایش قرار گرفته است!

بازار داغ کانکس فروشان و انصافی که در بوته آزمایش قرار گرفته است!

اگر تا همین یک ماه پیش، موارد مصرف کانکس های پیش ساخته به استفاده در کارگاه های عمرانی و صنعتی و نیز برخی مصارف تفریحی معطوف بود، اکنون جمع کثیری از شهروندان مناطق زلزله زده غرب کشور مشتریان اصلی کانکس هستند؛ وضعیتی که بررسی ها نشان می دهد تولیدکنندگان کانکس در این شرایط بحرانی رفتار دوگانه ای را در برابر با بازار به وجود آمده در پیش گرفته اند.

به گزارش «تابناک»، نیاز بسیار زیاد و غیر قابل انکار شهروندان مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه به کانکس و تلاش فراوانی که نهادهای دولتی و نیز حمایتی در کنار برخی هموطنان نوع دوست برای تهیه خانه های پیش ساخته برای این شهروندان انجام می دهند، کارگاه و کارخانه های کانکس سازی کشور را در بوته ای از آزمایش انصاف و انسانیت قرار داده است.

کانکس فروشانی که پیش از این خانه های پیش ساخته خود را برای مصرف در کارگاه های صنعتی و عمرانی به فروش می رساندند و بازار فروش آنها چندان داغ نبود، اکنون که در مناطق زلزله زده نیاز به کانکس برای رهایی از سرما به یک امر ضروری تبدیل شده است، با یک بازار مکاره و داغ رو به رو هستند.

این روزها تلاش نهادهای دولتی، حمایتی و اکثر نهادهای خیریه مردمی که برای تهیه ملزومات مناطق زلزله زده تلاش می کنند، بیشتر از از هر چیز دیگر به تهیه کانکس محدود شده است و آنچنان که مقامات مسئول در استان کرمانشاه مدعی می شوند، حداقل به ۸ هزار کانکس نیاز است.

سرمای هوا و نزدیک شدن فصل سرد سال که موسم بارش برف و شرایط دشوار زندگی در شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصر شیرین و دالاهو است، یکی از اصلی ترین دلایلی است که نشان می دهد اگر مسئولان بخواهند شرایط مطلوب زندگی را برای مردم مناطق زلزله زده در کوتاه مدت فراهم کنند، باید به سمت تأمین حداقل ۸ هزار کانکس بروند؛ آمار قابل توجهی که بر اساس برآوردها هنوز به هزاز کانکس هم نرسیده است.

در این میان برخورد کارگاه و کارخانه های ساخت کانکس با این بازار داغ یکسان نیست و مدیران هر کارخانه ای بر اساس سلیقه و نگاه خود به ماجرا ورود کرده اند.

برخی از کارگاه های ساخت کانکس با رعایت حال شهروندان مناطق زلزله زده قیمت های خود را کاهش داده اند و تلاش می کنند با سرعت و قیمت پایین تعداد کانکس بیشتری را تهیه و در اختیار خریداران قرار دهند و از سوی دیگر برخی کانکس فروشان قیمت های خود را به شدت بالا برده اند و به این شرایط پیش آمده به عنوان یک بازار مکاره و داغ نگاه می کنند.

کافی است برای اینکه متوجه این حقیقت عجیب شوید و نگاه متفاوت سازندگان خانه های از پیش ساخته را در رابطه با نیاز کنونی و ضروری زلزله زدگان بدانید، با آنها تماس بگیرید و جزئیات فروش آنها را بپرسید.

یکی از شرکت های سازنده کانکس در مورد قیمت این سازه که مناسب با شرایط زلزله زدگان استان کرمانشاه باشد، به خبرنگار «تابناک»، گفت: کانکس های ۶*۲.۵ مناسب نیاز زلزله زدگان است و قیمت هر واحد از این کانکس ها چیزی حدود ۱۱ میلیون ۸۰۰ هزار تومان است که می توان تا ۱ میلیون تومان نیز به آن تخفیف داد. این قیمت مربوط به ۴ ماه پیش است و اصلاً بخاطر زلزله افزایش نیافته است.

مسئول فروش یکی دیگر از کارخانه های ساخت کانکس در مورد قیمت ابعاد ۳* ۴ متری ۵۵۰ هزار تومان است که عالی ترین کیفیت تولیدی ماست و در نهایت چیزی حدود ۶ میلیون تومان تمام می شود و این کانکس ها و ما می توانیم هر روز یک واحد را بسازیم. نکته ای که من باید تأکید کنم این است که ما بخاطر زلزله قیمت ها را کاهش داده ایم و می توانم فاکتورهای فروش قبل از زلزله را به شما نشان دهم که به شما ثابت شود ما قبلاً قیمت هایمان بیشتر از فروش الان بود.

این تولید کننده کانکس افزود: ما در حال تصمیم گیری نهایی در مورد این موضوع هستیم که اگر ممکن باشد کانکس هایی با کیفیت و قیمت پایین تر مناسب حال زلزله زدگان نیز بسازیم که اگر نهایی شود، قیمت تولیدات ما تا نصف کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از سازندگان کانکس در مورد قیمت این محصول برای مناطق زلزله زده در ابعاد ۶*۲.۴۰ گفت: ما کانکس با این ابعاد را با قیمت ۴ میلیون تومان می توانیم بسازیم که ساخت هر ۳ کانکس حداقل یک روز زمان نیاز دارد. این قیمت های جدید ماست و پیش از زلزله قیمت ما کم تر بود.

تولید کننده دیگری که مدعی است، کارخانه آنها بیش از ۲۰ سال سابقه تولید کانکس دارد، در مورد قیمت تولید یک کانکس در ابعاد ۶*۲.۴۰ گفت: ساخت این کانکس چیزی حدود ۵ میلیون تومان تمام می شود. این قیمت قبل از زلزله کم تر از ۴ میلیون تومان بود ولی بعد از زلزله شرایط فرق کرده است و من نمی توانم با قیمت کم تر این محصول را بفروشم.

وی در مورد علت این افزایش قیمت گفت: از روزی که در استان کرمانشاه زلزله آمده است و بازار فروش کانکس داغ شده است، فروشندگان مواد خام مثل پروفیل، کف پوش، یراق آلات و… نیز قیمت ها خود را ۲ تا ۳ برابر افزایش داده اند و ضمناً مبلغ اجناس خود را نقداً دریافت می کنند. این در حالی است که پیش از این با ما به صورت چکی و نسیه کار می کردند.

جدا از رفتار دو گانه تولید کنندگان کانکس با بازاز داغ این روزهای این صنف که رفتاری از تلاش برای گران فروشی و کسب سود بیشتر تا ملاحظه حال زلزله زدگان و تلاش برای کاهش قیمت ها را شامل می شود، نکته مهم دیگری که همه کارخانه ها در آن وحدت نظر دارند، مسئله زمان بر بودن تولید این محصول است که البته در مورد تولیدکنندگان مختلف بازه زمانی متفاوتی دارد.

برای مثال برخی در هر روز ۳ کانکس می توانند بسازند و برخی تا ۱۰ کانکس نیز توان ساخت دارند.

برابر شرایطی که به آن اشاره شد، به نظر در این بازه زمانی یک نظارت دقیق و کارشنانی بر این صنف مورد نیاز است که اجازه هر گونه بهره برداری منفعت طلبانه از شرایط بحرانی کنونی گرفته شود. دیگر اینکه برای تولید کنندگانی که مدعی هستند قیمت شان را پایین آورده اند نیز در صورت امکان باید شرایط حمایتی مناسب ایجاد کرد تا میزان تولید و نحوه ارتباط گیری شان با مناطق زلزله زده افزایش یابد.بازار داغ کانکس فروشان و انصافی که در بوته آزمایش قرار گرفته است!