پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه ها ی امروز، یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

اخبار ویژه روزنامه ها ی امروز، یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

 

کیهان

تسویه حساب اصلاح‌طلبان با واعظی بدل از روحانی
اصلاح‌طلبان، حمله به رئیس دفتر رئیس جمهور را استارت زدند. آنها مدعی‌اند که حضور محمود واعظی در دفتر رئیس‌جمهور، موجب کمرنگ و تشریفاتی شدن نقش اسحاق جهانگیری در سمت معاون اولی شده است.
روزنامه اعتماد ضمن چند مطلب به واعظی حمله کرد و از قول وکیلی (عضو فراکسیون امید) نوشت: به نظر می‌رسد که در دور دوم ریاست جمهوری روحانی نقش اسحاق جهانگیری کم‌رنگ و کم‌فروغ شده است و نقش برجسته‌ای که در دور اول در اداره کابینه ایفا می‌کرد در دوره دوم‌تکرار نشد. نمی‌توانیم به واعظی تحکم کنیم که باید با امیدی‌ها ارتباط بهتری برقرار کند اما به هر روی انتظار داریم آقای واعظی متوجه باشد که جایگاهی که در دولت به او رسیده مدیون و محصول هزینه دادن کدام جریان سیاسی و فعالان سیاسی است. قطعاً آقای واعظی با هوش و ذکاوتی که دارد متوجه این موضوع هست که جایگاه کنونی‌اش را مدیون جریان اصلاح‌طلبی است.
روزنامه الیاس حضرتی همچنین از قول عبدالله ناصری عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌نویسد: خبرها حاکی از آن است که حضور واعظی، بر نقش و انگیزه‌های آقای جهانگیری سایه انداخته است. واعظی برای روحانی مشکل‌ساز خواهد بود و حتماً یکی از مشکلات جدی برای خود روحانی است.
اعتماد همچنین در گزارشی نوشت: انتصاب محمود واعظی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور اصلاح‌طلبان را مکدر کرد. چرا که آنها اصرار داشتند که رئیس دفتر رئیس‌جمهور باید فردی نزدیک به رئیس‌جمهور و از میان بدنه حامیان او باشد نه فردی نزدیک به اصولگرایان معتدل.
اصلاح‌طلبان نسبت به حسن نیت واعظی اطمینان خاطر ندارند و این عدم اطمینان ناشی از عملکرد چند ماه او است. از یک سو اعمال نفوذ در انتصاب وزرایی که مورد تأیید اصلاح‌طلبان نبودند و از سوی دیگر بازی در تیم لاریجانی نزدیک‌ترین فرد دولت به‌رئیس‌جمهور در حالی به سمت لاریجانی تمایل دارد که گمانه کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات 1400 طرح شده و حتی برخی از دو قطبی احتمالی لاریجانی- جهانگیری سخن می‌گویند.
این روزنامه در عین حال اذعان کرده است: اصلاح‌طلبان خارج از دولت با این پیش فرض که واعظی، مقصر وضعیت پیش آمده است او را متهم شماره یک عنوان کرده و تصور می‌کنند رویه رئیس دفتر رئیس جمهور باعث شده اصلاح‌طلبان جایگاهی که استحقاقش را دارند به دست نیاورند. با همه این احوال نباید فراموش کرد آنچه امروز به عنوان اختیارات گسترده رئیس دفتر رئیس‌جمهور از آن یاد می‌شود حاصل اعتماد رئیس‌جمهوری به وی بوده و این اختیارات با زور و خدعه به دست نیامده است.
اکنون هم به نظر می‌رسد شخص رئیس‌جمهور به واسطه سال‌ها دوستی و رفاقت و کار حزبی مشترک، اعتماد بیشتری به رئیس دفتر خود دارد و از میان مجموعه مشورت‌هایی که دریافت می‌کند، نگاه مثبت‌تری به نظرات واعظی دارد و در نتیجه دیدگاه وی در دولت بیشتر پیش می‌رود. از این رو اصلاح‌طلبان اگر از وضع موجود ناراضی هستند «مخاطب بایدهای‌شان» را باید شخص رئیس‌جمهور قرار دهند، نه هیچ شخص دیگری. چون تصمیم‌گیر نهایی و مسئول واگذاری اختیارات در نهایت، آقای رئیس‌جمهور است.
یادآور می‌شود چند سال پیش، افراطیونی مانند اصغرزاده و عبداله ناصری تصریح کرده بودند اصلاح‌طلبان، دولت روحانی را رحم اجاره‌ای خود می‌دانند.

«بن» بست‌نشینی همان تحصن مجلس ششم و ادعای خروج از حاکمیت است
نظریه‌پرداز خروج از حاکمیت می‌گوید بست‌نشینی بقایی و برخی از اطرافیان احمدی‌نژاد، نشانه بن‌بست‌نشینی اصولگرایان است.
عباس عبدی در سرمقاله روزنامه اعتماد با عنوان «بن»بست‌نشینی نوشت: هدف از یادداشت ذیل این نیست که رفتار عجیب این روزهای مجموعه دولت سابق را به رخ اصولگرایان بکشیم. چون کار از این حرف‌ها گذشته است. اگر جزیی‌نگری کنیم، اقدامات آنان حداقل در کوتاه‌مدت تا حد بسیار زیادی به نفع اصلاح‌طلبان و نیروهای منتقد است. به دلایلی از موقعیتی برخوردارند که می‌توانند حرف‌هایی را بزنندکه جدا از درست یا نادرست بودن آنها، هیچ اصلاح‌طلبی نمی‌تواند آنها را بگوید، حتی اگر با سند و مدرک دقیق حرف بزنند و اگر چنین رفتاری از خود نشان دهند به فوریت با واکنش تند مواجه خواهند شد. البته یک علت چنین برخوردی به اثرگذاری اصلاح‌طلبان مربوط می‌شود و الا در کشور کسانی هستند که تندترین سخنان را بیان می‌کنند و کسی به آنان کاری ندارد. اتفاقاً خوب هم هست که آزاد هستند تا هر چه می‌خواهند بگویند.
فارغ از این نکته مقدماتی، می‌توان این پرسش را طرح کرد که رفتار حلقه مرکزی دولت احمدی‌نژاد در شرایط کنونی چه معنایی دارد؟ در شرایطی که ایران با یک مشکل حاد خارجی مواجه است و در داخل نیز با یک زلزله و عوارض آن دست و پنجه نرم می‌کند، بست‌نشستن در حرم عبدالعظیم چه معنایی دارد؟ به ویژه آنکه چندین دهه است که این سنت منسوخ شده و معنای آن نیز در ضدیت با حکومت برای همه اهل نظر روشن است. شاید اصولگرایان به راحتی این گروه را تخطئه و رد کنند، ولی قضیه به این سادگی نیست. چرا که رفتار احمدی‌نژاد و اطرافیان او در زمان ریاست جمهوری نیز کمابیش به همین شکل بود. فقدان درک از مسائل اصلی کشور و اولویت دادن به مسائل شخصی و فردی در سیاست‌های آن زمان نیز جاری بود. البته آنچه گفته می‌شود به معنای دفاع از قوه قضائیه نیست، بلکه در نقد رفتار این «حلقه سیاسی» است.
عبدی می‌افزاید: تغییرات رفتاری اصولگرایان نسبت به حلقه مذکور ناشی از هر دو علت است. به عبارت دیگر بخشی از آن محصول شناخت اندک اغلب اصولگرایان از گروه و حلقه احمدی‌نژاد بود. ضدیت با اصلاح‌طلبان قدرت بینایی آنان را کم‌سو کرده بود. پدیده‌ای که نزد اصلاح‌طلبان تا حدی شناخته شده بود و بسیاری از اصلاح‌طلبان از همان ابتدا تعجب می‌کردند که چرا جناح اصولگرا تا این حد خود را به این گروه پیوند زده و آن را از خود می‌داند؟ بخشی از تغییرات رفتاری نیز معلول تجربه عملی و شکل‌گیری منافع جدید و حضور در قدرت است که به طور طبیعی موجب تغییرات ارزشی، تحلیلی و رفتاری می‌شود…
در هر حال توصیه می‌شود که اصولگرایان تحلیل خود را از تحولات این گروه به همراه عبرت‌هایی که از آن گرفته‌اند منتشر کنند، بلکه در آینده و برای بار دوم از یک سوراخ گزیده نشوند. این بست‌نشینی آنان نشانه‌ای از بن‌بست‌نشینی دیگران است.
درباره این نوشته عباس عبدی باید متذکر شد که جریان اصولگرای حقیقی (و نه کاسبان سیاسی هم‌افق با اصلاح‌طلبان) برخلاف مدعیان اصلاح‌طلبی، جاذبه و دافعه خود را بر مبنای اصول تنظیم می‌کنند. یعنی اگر همین امروز تغییر جدی در طیف مدعی اصلاح‌طلبی حادث شود و آنها پای کار انقلاب و اصول بیایند، حتماً مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ همچنان که با ناقضان اصول در طیف اصولگرایی مرزبندی می‌کنند. برخلاف این واقعیت، مدعیان اصلاح‌طلبی نگاه قبیله‌ای به سیاست دارند و بارها پشت خیانت و وطن‌فروشی و مفاسد برخی از هم‌جبهه‌های خود درآمده‌اند.
اما نکته عبرت‌آموز، مشی افراطی و به بن‌بست رسیده مدعیان اصلاح‌طلبی و شخص آقای عبدی است که حالا از موضع فرار به جلو (و به نوعی تظاهر به داشتن آلزایمر) رفتار می‌کنند. بی‌تردید، رفتار حلقه انحرافی در بست‌نشینی کذایی که با بی‌محلی مطلق مردم مواجه شد، حماقت سیاسی است اما فراموش نمی‌کنیم که همین خبط را در مقیاس جبهه‌ای، افراطیون مدعی‌ اصلاحات در مجلس ششم مرتکب شدند و «بن»بست‌نشینی واقعی را در ماجرای حماقت‌آمیز «تحصن» و ادعای استعفا نشان دادند بی‌آن که مردم کمترین محلی بگذارند یا نظام اعتنایی بکند.
مورد مشابه، لفاظی‌های امثال آقای عبدی درباره خروج از حاکمیت و عبور از خاتمی و… است که با ابتذال در رویکرد زیگزاگ، به پادویی حاد وی و امثال وی برای ستاد انتخاباتی روحانی رسید. آقای عبدی که نباید بن‌بست نویسی‌های خود را فراموش کرده باشد.

عربستان قایق در حال غرق شدن است /آمریکا روی جوانک سعودی شرط‌بندی نکند
یک نشریه آمریکایی از کاخ سفید خواست روی جوانک سعودی(ولیعهد عربستان) شرط‌بندی نکند.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، نشنال اینترست نوشت؛ ولیعهد سی و چند ساله عربستان با تجربه اندک در حکمرانی، در حال قمار برای به دست آوردن قدرت است. در حال حاضر نمی‌توان فهمید که او پیروز می‌شود یا خیر، اما با این حال، ایالات متحده به خوبی می‌داند که نباید خود را مانند وزنه‌ای به قایق در حال حرکت عربستان متصل کند، چرا که امکان دارد سیاست خاورمیانه خودش نیز به همراه آن غرق شود.
سیاست‌گذاری در منطقه به طور سنتی، توسط رهبران محتاط و نه خیره‌سر تبیین می‌شود. این افراد اغلب بیشتر سیاستمدارانی هستند که به تحکیم جایگاه خود توجه دارند و تمایلی برای به خطر انداختن آن با تلاش برای تغییر سیستم‌های داخلی، یا افزایش نفوذ خود در خارج از کشور از طریق اقدامات اصلاح‌طلبانه و صلح‌جویانه ندارند. رهبران عرب بهتر است به جای توجه به آینده، نیم‌نگاهی به عقب و گذشته بیندازند. اقدامات خیره‌سرانه، در این منطقه به ندرت صورت گرفته است.
در طول دو سال گذشته، پادشاه سلمان قدرت زیادی در زمینه سیاست خارجی، اقتصادی و نفتی به محمد بن سلمان اعطا کرده است. تابستان امسال، محمد بن نایف، ولیعهد اسبق عربستان، رئیس وزارت قدرتمند کشور و دوست قدیمی ایالات متحده در جنگ با تروریسم، احتمالا به تحریک محمد بن سلمان بازداشت شد و برای همیشه کنار گذاشته شد. سرکوب علیه مخالفان صورت گرفت و قدرت پلیس مذهبی محدود شد. اما پاکسازی هفته گذشته، اقدامی خیره‌سرانه بود. شاهزاده متعب رئیس گارد ملی که تنها مرکز قدرت نظامی خارج از کنترل محمد بن سلمان بود، بازداشت شد. علاوه بر وی، حداقل یازده شاهزاده و ده‌ها تن از مقامات سعودی دستگیر شدند.
محمدبن سلمان به هر کاری که دست می‌زند، خرابی و ویرانی به‌بار می‌آورد. کشتار وحشیانه و ویرانی به‌بار آورده از سوی عربستان در یمن، سیاست‌های ناعادلانه و بی‌ثمر عربستان در سوریه، جنگ بی‌دلیل با قطر، یا مسابقه کینه‌توزانه خطرناک با ایران قدرتمندتر از عربستان، برای به دست آوردن برتری در منطقه، ایالات متحده را در آن میان مقصر جلوه خواهد داد و اگر آمریکا اقداماتی در راستای منافع خود و نه منافع عربستان انجام ندهد، باید آماده به وجود آمدن مشکلات زیاد باشد.
در حال حاضر کاخ سفید و محمد بن سلمان با یکدیگر ارتباط خوبی دارند که خود مایه تمسخر  دونالد ترامپ و خطر کشیدن آمریکا به درگیری‌های بیشتر در خاورمیانه شده است. هیچ‌یک از اقدامات عربستان در یمن، قطر، سوریه یا لبنان، در راستای تقویت منافع آمریکا نبوده است. برعکس، اقدامات بی‌ملاحظه وی، منجر به تقویت داعش، القاعده و ایجاد تفرقه در شورای همکاری خلیج فارس، بی‌ثباتی بیشتر در یمن و لبنان، دخالت آمریکا در جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن و تخریب وجهه آمریکا در منطقه و جهان شد.
عربستان سعودی با مشکلات فراوانی مواجه است: قیمت پایین نفت؛ اقتصاد وابسته به نفت، کسری بودجه ناشی از مزایای پرداختی از گهواره تا گور به شهروندان و عادت‌های پرهزینه خود خانواده سلطنتی،‌ جنگ طولانی در یمن که سعودی‌ها نمی‌دانند چه‌طور به پایان برسانند؛ و ایران که از تضعیف عربستان به نفع خود استفاده می‌کند. در حال حاضر، مانعی جلوی راه ولیعهد نیست. با این وجود سوال این است که آیا او دارای خرد، صبر و قضاوت درست نیز هست یا خیر. با توجه به عملکرد وی تاکنون، بهتر است آمریکا روی جوانکی که به نظر عجله زیادی برای انجام کارهای بزرگ دارد، شرط‌بندی نکند.

10 سال فریبکاری توتال برای عقب‌افتادن ایران در پارس‌جنوبی
هدف و شگرد توتال این است که با تأخیر انداختن 10 ساله توسعه فاز 11 پارس جنوبی، قطری‌ها از این مخازن مشترک بیشترین بهره را ببرند.
هدایت‌اله خادمی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار الف با بیان اینکه ایران و قطر در فاز 11 پارس جنوبی دارای مخازن مشترک هستند، گفت: نکته جالب در اینجاست که توتال شریک قطری‌ها است و هر چه توسعه این فاز در ایران به تأخیر بیافتد، به نفع توتال است چرا که منفعت توتال از طرف قطر بیشتر است.
وی با بیان اینکه شرکت توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی حدود 10 سال بدعهدی کرده، تصریح کرد: قبل از انعقاد قرارداد جدید وزارت نفت با توتال ما هشدارهای لازم را دادیم و تأکید کردیم که این شرکت سابقه خوبی ندارد چرا که در گذشته کارها را رها کرد و از ایران رفت.
وی تصریح کرد: بدتر از این خروج، رفتن توتال به سمت قطری‌ها و توسعه میادین مشترک برای رقیب ایران بود که ما تأکید داشتیم که احتمال تکرار این کار باز وجود دارد.
خادمی افزود: براساس نظر کارشناسان توتال دنبال وقت‌کشی و تأخیر انداختن این فاز است که الان همان نظرات محقق شد و توتال منتظر اقدامات و تصمیمات ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران است.
وی گفت: به نظر ما توتال در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند و بیشتر دنبال معطلی و تأخیر در توسعه این فاز است.
نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: وزارت نفت در انعقاد قرارداد جدید باید اهرم‌های لازم را پیش‌بینی می‌کرد تا توتال به راحتی و بدون پرداخت جریمه و خسارت کار را رها نکند و برود.
شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) و پتروپارس پس از هفت ماه ازا مضای موافقتنامه امضای اصولی ‌(HOA) فاز 11 پارس جنوبی در 18 آبان ماه 1395، روز دوشنبه، 12 تیرماه قرارداد توسعه این فاز را در قالب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای نفتی مصوب هیئت وزیران امضا کردند.

خراسان

دستور دولت درباره مشارکت شهروندان در مدیریت بحران
بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به رحمانی فضلی، وزارت کشور موظف شده، با همکاری شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور، سازمان برنامه و بودجه و شهرداری ها، برای تهیه آیین نامه نحوه سامان دهی مشارکت شهروندان در امور مدیریت بحران شهری، تعیین نقش و مسئولیت آن ها در قالب سلسله مراتب و نیز فرایند مدیریت بحران با رویکردهای پادیارسازی، آموزش، رسته بندی و تجهیز آن ها، ظرف یک سال پس از ابلاغ این مصوبه اقدام کند.

ذره بین جدید روی خریدهای آبی مراکز دولتی و نظامی
بر اساس تصمیم دولت که به اعضای کابینه نیز ابلاغ شده، از این پس، تمامی کاربران آب در بخش های دولتی، نظامی، انتظامی، نهادها و موسسات غیردولتی مکلف اند با توجه به الزامات قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب مصوب سال 1394، تجهیزات و ماشین آلات مصرف کننده آب خود را بر اساس استانداردهای جدید ابلاغی دولت خریداری کنند و ذی حساب های هر کدام از نهادهای یاد شده، مکلف اند این دستور دولت را در پرداختی های مربوط، مد نظر قرار دهند.

ایران

یادداشت «مطهری» درباره برگزاری مراسم فروهرها
علی مطهری نایب رئیس مجلس در یادداشتی با اشاره به برگزاری مراسم سالگرد فروهرها نوشته است: خبردار شدیم امسال در اول آذر، سالروز قتل وحشیانه داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری در سال ۷۷ به دست مأموران وزارت اطلاعات، به دختر آن دو مقتول مظلوم اجازه برگزاری مراسم یادبود البته صرفاً با سکوت داده‌اند. همین مقدار هم یک گام به پیش در جهت احترام به حقوق مردم است و جای تشکر از نهادهای اطلاعاتی دارد ،چرا که در سال های گذشته این مقدار هم اجازه نمی‌دادند و افراد را از سر کوچه منزل آن دو مظلوم باز می‌گرداندند. به گزارش ایسنا مطهری افزوده است: همچنین خوشحالیم که امروز دیگر آن تفکر در میان مأموران و مسئولان اطلاعاتی ما وجود ندارد که برای حفظ نظام به زعم خودشان، هر کاری می‌توان انجام داد و از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده کرد.
متهمان این فاجعه در دادگاه گفته بودند ما برای اینکه سایر روشنفکران را بترسانیم این کار را انجام دادیم. وی با بیان اینکه«معلوم نیست چرا مدعی العموم که با اندک تعریضی به مقامات عالی کشور اعلام جرم می‌کند، در این مورد آنها (عاملان) را به سزای اعمال خود نرسانده است» نوشت: مایه تعجب است که برای دختر آن دو مقتول مظلوم به خاطر پیگیری برگزاری مراسم یادبود پدر و مادرش در سال‌های گذشته، پرونده قضایی تشکیل شده است به جای دلجویی از او بابت مصیبت و خسارت روحی و مادی که بر وی وارد کرده‌ایم.

کاخ سفید: به حمایت از عربستان در برابر ایران متعهد هستیم
کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای به تکرار ادعاهای بی‌پایه و اساس خود علیه ایران پرداخت و اعلام کرد که به حمایت از عربستان سعودی و همه شرکایمان در حاشیه خلیج‌ فارس در مقابل ایران متعهد هستیم. به گزارش ایلنا، کاخ سفید ادعا کرده است: حوثی‌های مورد حمایت ایران از سیستم‌های موشکی بی‌ثبات‌کننده برای هدف قرار دادن عربستان سعودی استفاده کرده‌اند؛ موشک‌هایی که پیش از آغاز جنگ یمن در این کشور نبودند.جامعه بین‌المللی باید گام‌های ضروری برای پاسخگو کردن نظام ایران در قبال نقض‌های مکرر قطعنامه‌های ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را بردارد.

حضور دوباره «رحیم‌مشایی» در دادسرا
اسفندیار رحیم مشایی از چهره‌های نزدیک به رئیس دولت‌های نهم و دهم در دومین جلسه بازپرسی در شعبه 4 دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت. به گزارش ایلنا، رحیم مشایی پس از پایان جلسه بازپرسی با کنایه گفت: جلسه  خوب و عالی بود. البته به مردم قول داده‌ام که گزارش جلسات را به آنها ارائه دهم .رئیس دفتر رئیس دولت دهم در پاسخ به این پرسش که آیا برای او قراری نیز صادر شده است؟ افزود: هیچ قراری برایم صادر نشد.وی در مورد اینکه جلسه بعدی بازپرسی چه خواهد بود، گفت: قرار است زمان جلسه بعدی را ابلاغ کنند.

وطن امروز

دلایل حضور ارتش در شهرها و سپاه در روستاها
نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی علت حضور ارتش از دقایق اولیه زلزله در میان مردم و بعد از آن حضور سپاه در روستاها را تشریح کرد. فرهاد تجری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به حضور مقام معظم رهبری در مناطق زلزله‌زده گفت: حضور ایشان در مناطق زلزله‌زده موجب شد مردم ما دلگرم شوند. تجری اظهار داشت: هوانیروز، نیروی زمینی ارتش، بعد از آن هلال‌احمر، استاندار، وزیر کشور و وزیر بهداشت در منطقه حضور یافتند و تلاش ما این بود مجروحان را ساماندهی کنیم. نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس گفت: شهرستان ما یک بار به واسطه جنگ با خاک یکسان شده بود و مردم آن را بازسازی کردند. مقام معظم رهبری در زمان جنگ در این منطقه حضور داشتند و اقتضائات منطقه را می‌شناسند، امروز هم حضورشان در منطقه باعث دلگرمی است، تذکرات ایشان درباره خلأهای موجود می‌تواند برای حل مشکلات زلزله‌زدگان کارگشا باشد.  تجری ادامه داد: مردم ما صدمه‌دیده و پر از آلام روحی و مادی هستند. به جهت علاقه‌ ای که مردم کرمانشاه به مقام معظم رهبری دارند حضور ایشان برای مردم ما ارزشمند است و دستورات ایشان به دستگاه‌های اجرایی موجب گره‌گشایی خواهد شد. نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یگان سرزمینی شهرستان سرپل ذهاب ارتش جمهوری اسلامی و لشکر ۸۱ و تیپ‌های زرهی هستند که قبل از انقلاب نیز ارتش در این منطقه حضور داشته است. نیروهای سپاه پاسداران در منطقه ما مستقر نبودند اما نیروهای سپاه بعد از زلزله به روستاهای سرپل ذهاب وارد شدند و تجهیزات کارگاه‌های خاتم‌الانبیا به روستاها گسیل شد. بخشی از مسؤولیت روستایی در حوزه پشتیبانی به سپاه واگذار شد که بدون کوچک‌ترین نقصی اجرا شد. وی با بیان اینکه ضدانقلاب به دنبال سیاه‌نمایی است، گفت: مردم ایران، نهادها و دستگاه‌ها، سپاه و ارتش همه پای کار بودند و به مردم کرمانشاه کمک کردند. بخش روستایی ما از سپاه و بخش شهری ما از ارتش تشکر می‌کنند. کمرنگ کردن کار سپاه و ارتش ظلم است. جا دارد از همه نیروهای مسلح و انتظامی تشکر کنیم.

شکست داعش استکبار را به توطئه‌های جدید وامی‌دارد
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیروزی جبهه مقاومت بر گروه تروریستی داعش را به رهبر معظم انقلاب، ملت و دولت تبریک گفت و از تلاش‌ها و مجاهدات نیروی قدس سپاه پاسداران و نیروهای جبهه مقاومت، تشکر و قدردانی کرد. به‌گزارش فارس، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی دیروز در ابتدای جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیروزی جریان مقاومت بر داعش و با یادآوری هشدارهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم هوشیاری نسبت به توطئه‌های استکبار افزود: شکست داعش، استکبار را به طراحی توطئه‌های جدید وا خواهد داشت، بنابراین ملت و دولت عراق و سوریه نباید از دسیسه‌های شیطان بزرگ، آمریکا و رژیم صهیونیستی غفلت کنند، هرچند جبهه مقاومت در غلبه بر آن دسیسه‌ها نیز پیروز خواهد بود. آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در ادامه با اشاره به حادثه دلخراش زلزله در غرب کشور، بر ضرورت تسریع در بازسازی مناطق زلزله‌زده تأکید کرد و برای آسیب‌دیدگان این حادثه، از خداوند متعال، خواستار صبر و اجر شد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به برگزاری «اجلاس بین‌المللی محبان اهل‌بیت(ع) و مسأله تکفیری‌ها» که هفته گذشته برگزار شد، گفت: عنوان محبان اهل‌بیت(ع)، جاذبه فراوان و ظرفیت‌های بسیاری دارد که از آن می‌توان برای پیشبرد اهداف اسلامی و انقلابی استفاده کرد.

برخی ‌نمی‌گذارند افراد بسیجی عضو هیأت علمی دانشگاه باشند
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه برخی نمی‌گذارند افراد بسیجی با معدل بالا عضو هیأت علمی دانشگاه باشند، گفت: افرادی که در این راه سنگ‌اندازی می‌کنند مخالفان نظام اسلامی هستند. به گزارش مهر، سردار غلامحسین غیب‌پرور در همایش تجلیل از جهادگران عرصه علم و فناوری که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: علم‌آموزی از نان شب هم مهم‌تر است و من در همایش‌ها به دنبال اعتلای بسیج هستم. معتقدم تنها با نگاه تحولی اعتلا رخ می‌دهد. ما باید در پایان سال ببینیم تحولی در اعتلای بسیج رخ داده است یا خیر، زیرا ما می‌خواهیم حرکتی متفاوت و البته مکمل سال‌های گذشته داشته باشیم. رئیس سازمان بسیج، وزیر علوم را خطاب قرار داد و گفت: باید دید چرا برخی نمی‌گذارند افراد بسیجی با معدل بالا عضو هیأت علمی دانشگاه باشند. آیا افرادی که سنگ‌اندازی می‌کنند مخالفان نظام اسلامی نیستند؟ ویژگی بسیجی، مطالبه‌گری است و من از آقای غلامی و بسیج اساتید این مطالبه را دارم که این دانش‌آموختگان بسیجی را شبکه‌بندی کرده و از آنها بهره کافی را ببرند، زیرا اعتلای بسیج در این است. سردار غیب‌پرور افزود: ما رسالت حفاظت و تلاش برای پیشرفت انقلاب اسلامی را داریم. مگر می‌شود روی ریل 10 سال پیش بسیج حرکت کنیم؟ باید با یک نگاه تحولی حرکتی در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم.

نوبخت: پایبندی کامل به اصل  ولایت فقیه از افتخارات حزب ما است
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه می‌گوید پایبندی کامل به قانون اساسی و اصل ولایت‌فقیه از افتخارات این حزب است. به‌گزارش مهر، محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در دوازدهمین نشست فصلی این حزب پایبندی کامل به قانون اساسی و اصل ولایت‌فقیه را از افتخارات حزب اعتدال و توسعه برشمرد و ابراز کرد: حزب اعتدال و توسعه همواره مروج فعالیت سیاسی و تقویت تحزب در چارچوب موازین قانونی بوده و شادابی و تنوع دیدگاه‌ها را در خدمت تقویت بیش از پیش مردم‌سالاری دینی و اعتلای نظام و کشور می‌داند. در ادامه این نشست محمود واعظی، معاون سیاسی حزب اعتدال و توسعه نیز طی سخنانی با برشمردن برخی رفتارهای عجیب سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا عنوان کرد: دولت جدید آمریکا نه فقط با جمهوری اسلامی ایران بلکه با متحدان راهبردی اروپایی خود نیز دچار چالش است چراکه تا به امروز دیده نشده رئیس‌جمهور یک کشور ساعت
2 بامداد سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی دولتش را با توئیت کردن به جهانیان اعلام و چالشی ایجاد کند که سایر همکارانش درصدد توجیه و اصلاح آن باشند.