جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه

آخرین تحولات خاورمیانه

وزارت دفاع آمریکا به زودی شمار نظامیان آمریکایی حاضر در سوریه را حدود ۲۰۰۰ تن اعلام خواهد کرد.
یک رسانه انگلیسی گزارش داده، وزارت دفاع آمریکا در روزهای آینده، شمار نظامیان این کشور در سوریه را ۲۰۰۰ تن اعلام خواهد کرد.
خبرگزاری رویترز نوشته، این رقم بالاتر از آن چیزی است که آمریکا قبلاً به آن اذعان کرده است. مقام‌های آمریکایی به این رسانه گفته‌اند، شمار واقعی نیروهای آمریکایی حاضر در  سوریه، پایین‌تر از حد واقعی محاسبه شده است.
کاخ سفید: بهره برداری نظام ایران از بحران انسانی در یمن

کاخ سفید ضمن اعلام حمایت از مواضع عربستان در قبال یمن، متذکر بهره گیری تبلیغاتی نظام ایران از «بحران فاجعه بار انسانی» در یمن برای «پیشبرد بلندپروازی‌های منطقه‌ای» شد.
به گزارش واشنگتن اگزمینر، کاخ سفید روز جمعه با تمجید از اقدام عربستان سعودی برای اجازه دادن به ورود محموله های کمک بشردوستانه به پایتخت یمن متذکر شد، نظام ایران از «بحران فاجعه بار انسانی» در یمن برای «پیشبرد بلندپروازی های منطقه ای خود» بهره برداری می کند.
دولت آمریکا در این بیانیه بضمن انعکاس انتشار تصاویری تکان دهنده از کودکان قحطی زده، انگشت اتهام را برای این قحطی گسترده در یمن به سمت مقامات واشنگتن یا متحدان آن نشانه نرفت و آن را ناشی از فعالیتهای مخرب نظام ایران دانست. عربستان سعودی با حمایت آمریکا و متحدان عرب خود، بیش از دو سال در بخش های وسیعی از یمن با هدف  خلع سلاح شورشیان حوثی و مزدوران نظام ایران در یمن و تثبیت حکومت قانونی در یمن به ریاست جمهوری «منصور هادی» درگیر جنگی سخت است.
کاخ سفید در این بیانیه اعلام کرد: «آمریکا از بازگشایی بندر حدیده و فرودگاه بین المللی صنعا توسط عربستان سعودی و ائتلاف تحت رهبری ریاض که امکان دسترسی فوری به کمک های بشردوستانه را برای ملت یمن فراهم می سازد، استقبال می کند. اجرای کامل و فوری تدابیر اعلانی نخستین گام برای تضمین دسترسی مردم یمن به غذا، دارو و سوخت و قادر ساختن سازمانهای امدادرسانی به انجام وظایف حیاتی خود است!»
کاخ سفید بار دیگر تأکید کرد، در بحران یمن، از مواضع عربستان سعودی حمایت می کند.

گفت وگوی تلفنی ترامپ و اردوغان درباره تحولات اخیر سوریه

خبرگزاری رویترز گزارش داد: ریاست جمهوری ترکیه روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد، رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا در گفت وگوی تلفنی توافق کردند، در کنار هم با همه “سازمان های تروریستی” شامل داعش، پ ک ک و شبکه فتح الله گولن مبارزه کنند.
این بیانیه افزود: دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان در این گفت وگوی تلفنی همچنین درباره تحولات اخیر در سوریه، روابط دوجانبه و نشست سران در شهر سوچی روسیه صحبت کردند.

 کاخ سفید هم اعلام کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای وی در گفت وگوی تلفنی درباره مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن و تقویت ثبات منطقه ای صحبت کردند. کاخ سفید همچنین اعلام کرد، دو طرف درباره خرید تجهیزات نظامی از آمریکا صحبت کردند.
رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور ترکیه درباره تنظیمات پیش بینی شده در حمایت نظامی به شرکای دو کشور در سوریه صحبت کردند.
متن منتشره کاخ سفید از تماس تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای وی، صراحتا از قول ترامپ نمی گوید آمریکا به گروه موسوم به یگان های مدافع خلق اسلحه نخواهد داد.