جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه

آخرین تحولات خاورمیانه

استقبال فراکسیون های المستقبل و حزب الله از تعلیق استعفای الحریری، انتقاد روسیه از تصمیم آمریکا برای ادامه حضور نظامی در سوریه، برنامه آمریکا برای تاسیس حکومت در سوریه، فراخوان عمومی مقتدا صدر برای تظاهرات سراسری در عراق و کشته شدن 70 هزار داعشی در عراق از جمله مهم ترین خبرها و تحلیل های خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان باید به فراخواندن نیروهای روسیه از سوریه اشاره کرد.

 فراخواندن نیروهای روسیه از سوریه/استقبال فراکسیون های المستقبل و حزب الله از تعلیق استعفای الحریری/برنامه آمریکا برای تاسیس حکومت در سوریه/فراخوان عمومی مقتدا صدر برای تظاهرات سراسری در عراق
سپهبد «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه از برنامه کاهش نیروهای نظامی این کشور در سوریه خبر داد و در همین حال روز پنجشنبه خاطرنشان کرد که دو پایگاه نظامی حفظ خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس ژنرال  گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت: اهداف نظامی در سوریه بسیار کم شده است بنابر این با تصمیم فرماندهی نیروهای مسلح روسیه، شمار نیروها در سوریه کاهش خواهد یافت.
 گراسیموف در پاسخ به این سئوال که تا چه تعداد نیروهای روسی در سوریه کاهش می یابد؟ اظهار داشت، باید به اوضاع نگاه کرد.به نظر می رسد که کاهش نیروها در سوریه قابل توجه خواهد بود. اما “مرکز روسی سازش طرف های متخاصم” (مستقر در پایگاه حمیمم) و پایگاه نظامی هوایی در الحمیم در استان لاذقیه و پایگاه پشتیبانی دریایی طرطوس حفظ خواهد شد. علاوه بر این، برخی تاسیسات نیز برای حفظ وضعیت کنونی در سوریه حفظ خواهد شد.
روسیه از مهر ماه سال 94 به درخواست دمشق در سوریه عملیات ضدتروریستی انجام می دهد.
در این مدت در جریان عملیات نیروی هوافضای روسیه 28 هزار تروریست کشته شده اند و ارتش سوریه توانسته 92 درصد خاک این کشور را از کنترل تروریست ها خارج کند.
مقام های روسیه اعلام کرده اند با قلع و قمع تروریست ها در سوریه عملیات نظامی علیه آنها نیز به پایان می رسد.
فراخواندن نیروهای روسیه از سوریه/استقبال فراکسیون های المستقبل و حزب الله از تعلیق استعفای الحریری/برنامه آمریکا برای تاسیس حکومت در سوریه/فراخوان عمومی مقتدا صدر برای تظاهرات سراسری در عراق
 انتقاد روسیه از تصمیم آمریکا برای ادامه حضور نظامی در سوریه
  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد تصمیم آمریکا برای تداوم حضور نظامیانش در سوریه سؤالاتی را درباره اهداف واقعی این نیروها به ذهن متبادر می‌کند.
تلویزیون المیادین به نقل از وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد تصمیم آمریکا برای تداوم حضور نیروهایش در سوریه سئوالاتی را درباره اهداف واقعی ادامه حضور این نیروها در خاک سوریه به ذهن متبادر می کند.
برنامه آمریکا برای تاسیس حکومت در سوریه
 مقامات آمریکا قصد ندارند پس از تار و مار شدن داعش نیروهای مسلح خود را از سوریه خارج کنند بلکه می خواهند حکومت جدیدی در شمال این کشور تاسیس نمایند. این مطلب را روزنامه واشنگتن پست با استناد به منابع خود نوشته است.
این منابع معرفی نشده در دولت آمریکا می گویند خروج ناگهانی نیروهای مسلح امریکایی از سوریه در “پایان روند تصرف اراضی سوریه ” به بشار اسد، رئیس جمهور این کشور کمک کرده و “بقای سیاسی” وی را تضمین خواهد نمود و این به منزله پیروزی ایران ، نزدیک ترین متحد سوریه خواهد بود.
منابع واشنگتن پست ادعا می کنند مقامات رسمی ایالات متحده برای چلوگیری از این کار قصد دارند حضور نظامی خود در شمال سوریه را حفظ کرده و همچنان حکومت محلی جدیدی را در شمال سوریه تاسیس کنند که وابسته به دولت اسد نباشد.
 آنها همچنین اعلام کردند امیدوارند از حضور دائمی نیروهای مسلح امریکا در شمال سوریه برای حمایت از “نیروهای دموکراتیک سوریه” در شمال این کشور استفاده کنند تا اسد در مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل وادار به سازش و عقب نشینی شود.
  کشته شدن 70 هزار داعشی در عراق
کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، از کشته و  دستگیر شدن 75 هزار داعشی خبر داد و بر ضرورت فعالسازی بخش اطلاعاتی به منظور از بین بردن باندهای تروریستی پنهان میان شهروندان تاکید کرد.
«حاکم الزاملی» رئیس این کمیسیون طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در «موازین نیوز» منتشر شد، اعلام کرد که نیروهای مسلح عراقی موفق شدند اراضی خود را از دست داعش آزاد کنند و اکنون این سازمان تروریستی از نظر نظامی شکست خورده و صفحه‌اش در هم پیچیده شده است.
در این بیانیه آمده است: پیروزی‌های متوالی و توانایی نیروهای نظامی در پیروز شدن در نبرد با تروریستها و ثبت رکوردهای زمانی، تصادفی نبود و تجهیز، آموزش، تسلیح و هوشیاری اطلاعاتی و امنیتی و انتخاب فرماندهان امنیتی شایسته و تجارب آنها، در تحقق این امر سهیم بود.
الزاملی تاکید کرد: نیروهای مسلح عراقی بیش از 70 هزار تروریست عراقی و خارجی را کشته‌اند و 5 هزار تروریست دیگر از جمله شماری از سرکرده‌های داعش را دستگیر کرده‌اند.
وی در ادامه بر ضرورت فعالسازی بخش اطلاعات برای از بین بردن باندهای تروریستی پنهان شده میان شهروندان و بستن راه بر روی تکفیری‌های داعش برای ابد تاکید کرد.
فراخوان عمومی مقتدا صدر برای تظاهرات سراسری در عراق
به دنبال سخنان اخیر رسانه ای مقتدا صدر در خصوص از سرگیری تظاهرات در بغداد در حمایت از تشکیل دولت تکنوکرات در این کشور، کمیته اعتراضات مردمی وابسته به جریان صدر روز پنجشنبه از هواداران خود برای تظاهرات روز جمعه دعوت به عمل آورد.
 این کمیته با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که از روز جمعه جریان صدر تظاهرات خود را با جدیت و تلاش از سرمی گیرد و مطالبات مطرح شده در این تظاهرات، درخواست تغییر چهره های کنونی سیاست (در انتخابات آینده) است.
 این بیانیه از جمله مطالبات در جریان این تظاهرات را عدم تمرکز قدرت در چهره هایی دانست که به ادعای بیانیه بر عراق حکومت کرده و عراق را فروختند و بر سر آن سازش کردند.
 در این بیانیه تاکید شده است که تظاهرات فردا همانند تظاهرات های گذشته مسالمت آمیز و تحول خواه است و ساعت 15 در بغداد و دیگر شهرهای عراق همزمان آغاز می شود.
 منتقدان تصمیم جریان صدر برای برگزاری دوره جدید تظاهرات را با توجه به آغاز مباحث مربوط به انتخابات آتی مجلس و شوراهای عراق (اردیبهشت 97) بعنوان تبلیغات انتخاباتی زودهنگام و با هدف تخریب دیگر جریان ها و چهره های سیاسی عراق ارزیابی می کنند.
 اما جریان صدر می گوید که چهره های حزبی و طائفه ای کنونی در اداره کشور شکست خورده اند و راه نجات کشور، تشکیل دولتی تکنوکرات است.
 وزارت کشور عراق هنوز به طور رسمی اعلام نکرده است که آیا مجوز قانونی برای برگزاری این انتخابات را صادر کرده است یا نه.
استقبال فراکسیون های المستقبل و حزب الله از تعلیق استعفای الحریری
فراکسیون های وفاداری به مقاومت (حزب الله) و المستقبل نزدیک به «سعد الحریری»، در بیانیه های جداگانه از تعلیق استعفای وی از نخست وزیری استقبال کردند.
 اعضای فراکسیون وفاداری به مقاومت روز پنجشنبه در پایان نشست دوره ای خود با بیان این مطلب تاکید کردند: حزب الله از هر چیزی که امنیت و صلح داخلی را حفظ می کند و جریان امور در کشور را به مسیر طبیعی اش برمی گرداند استقبال می کند.
نمایندگان عضو فراکسیون به وجود نشانه های امید بخشی اشاره کردند که می توان با استفاده از آنها راه برون رفتی از بحران پیدا کرد.
این نمایندگان با ابراز خرسندی از سیر تحولات سیاسی اخیر، آن را نتیجه وحدت لبنانی ها و مخالفت آنها با دیکته های خارجی دانستند و در عین حال همبستگی خود را با «میشل عون» رئیس جمهوری و «نبیه بری» رئیس پارلمان که برای خروج از بحران تلاش کردند ابراز داشتند.
در همین ارتباط فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان نیز با صدور بیانیه ای، اقدام الحریری در زمینه دست نگه داشتن برای استعفا از نخست وزیری را گامی حکیمانه توصیف کرد.
 فراکسیون المستقبل در پایان جلسه امروز خود نسبت به بازگشت سعد الحریری به جایگاه طبیعی خود ابراز خرسندی کرد.
در بیانیه فراکسیون المستقبل آمده است: درنگ کردن الحریری در تقدیم استعفا، گامی حکیمانه بود که فرصت را برای رایزنی های بیشتر و بازگرداندن معنای واقعی سیاسی بی طرفی فراهم می سازد.