پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » برجام های دو و سه وارد شده اند و دارند زیرپای خودشان را محکم و استوار میسازند!

برجام های دو و سه وارد شده اند و دارند زیرپای خودشان را محکم و استوار میسازند!

گزارش رجانیوز از گفت و گوی بین ایران و اتحادیه اروپا یا به روایت رهبر نظام آغاز «برجام های دو و سه»

گفت و گوی جامع بین ایران و اتحادیه اروپا زمینه ساز آغاز برجام های بعدی خواهد بود؟

شایداز همین حالا فرجام گفتگوی جامع ایران و اروپا مشخص باشد، فقط کمی نیاز به زمان است تا باز هم مشخص شود که از معاشرت دولتی ها با غرب دستاوردی برای کشور حاصل نخواهد شد، غربی که اگرچه از حفظ برجام حمایت می کند اما در کنار آمریکا و ترامپ به وضوح خواستار شفاف سازی در خصوص ” راهبرد ایران در برنامه موشکی بالستیک ” و “عدم مداخله ایران در منطقه” است .

 به گزارش رجانیوز، رویکرد غربگرایانه دولت تدبیر و امید و لفاظی ها و اقدامات دونالد ترامپ برعلیه برجام و تاکید مقامات اروپایی بر حفظ  توافق هسته ای از طرفی دیگر، ضمن دادان آدرس غلط به دستگاه سیاست خارجی کشور مبنی بر باز کردن آغوش به سوی اروپایی ها، دولت روحانی را در مسیرتکرار مجدد یک تجربه اشتباه تاریخی قرار داده است، اشتباهی که این روزها  درسکوت خبری کامل  تحت عنوان ” گفت و گوی عالی رتبه بین ایران و اتحادیه اروپا” جریان دارد که سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه به تازگی از آغاز دور سوم  آن خبر داده است.
عراقچی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری این گفت‌و‌گوها بین ایران و اروپا گفت : در جریان سفر فدریکا موگرینی ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در بهار 1395 دو طرف به بیانیه مشترکی رسیدند که به دستور العملی برای گفت و گوهای ایران و اروپا تبدیل شد. این بیانیه درباره همکاری های همه جانبه بین ایران و اتحادیه اروپا بود. دور دوم این گفت و گوها در آبان سال گذشته بود . این گفت‌وگوها موضوعات بسیار متنوع و جامعی را در برمی گیرد. این موضوعات شامل مسائل سیاسی ، رایزنی درباره مسائل منطقه ای ، همکاری های اقتصادی در حوزه های متفاوت به ویژه انرژی هسته ای ، انرژی های تجدید پذیر ، نفت  و گاز، همکاری در حوزه های تجاری ،حمل و نقل ، محیط زیست ، مهاجرت، مواد مخدر، آموزش، تحقیقات ، همکاری های علمی و گفت و گوهای حقوق بشری می‌شود.
  شکل تازه گفتگوهای مابین اروپا و ایران در دولت یازدهم و در جریان سفر مرداد ماه سال  1394 فدریکا موگرینی، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران پایه ریزی شد که محمد جواد ظریف از آن به  عنوان « گفتگوهای سطح بالا» نام برد و با اشاره به سابقه گفت و گوها میان ایران و اتحادیه اروپا گفت: « بحث های ما و اتحادیه اروپا در چند سال گذشته درباره موضوع هسته ای بوده است و قبل از آن، گفت وگوهایی انتقادی و بعدها با نام گفت وگوهای جامع را داشتیم .امروز تصمیم گرفتیم دور جدیدی از گفت و گو را بین ایران و اتحادیه اروپا شروع کنیم و بر اساس روشی که اتحادیه اروپا دارد به آن گفت و گوهای سطح بالا نام می نهیم.
به گزارش رجانیوز، اصرار دولت برای این به اصطلاح گفتگوهای جامع، که به نوعی بازتولید همان گفتگوهای  انتقادی مناقشه برانگیز ایران و اروپا در دولت سازندگی است در حالی صورت می پذیرد که اروپایی ها در این رابطه سابقه تاریکی از اقدامات خصمانه حداقل در عمر دولت تعامل گرای حسن روحانی از خود برجای گذاشته اند که مرور آن خالی از لطف نیست؛ سفر هیات‌های اروپایی در غالب سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به تهران در سال 92،  جز بی احترامی دیپاماتیک  در دیدار با مرحوم هاشمی رفسنجانی  و دیدار این هیات با نسرین ستوده و جعفر پناهی از عناصر ضد نظام و محکومان فتنه 88، اظهارات گستاخانه در قبال موضوع فلیترینگ سایت‌های صهیونیستی در ایران و در نهایت دیدار اشتون به عنوان مسئول وقت سیاست خارجی اروپا با نرگس محمدی یکی از محکومین فتنه 88 و از عناصر ضد نظام در داخل خاک ایران، نتیجه دیگری به همراه نداشت.
جالب آنکه مدتی بعد از سفر این هیئت قطعنامه ای ضد ایرانی را تیز تصویب می کند، اتحادیه اروپا در این  قطعنامه  از تلاش برای تاسیس دفتر این اتحادیه در تهران با هدف « حمایت از گفتگو درباره مسائلی ازقبیل حقوق بشر و حقوق اقلیتها » سخن می گوید و اعلام می کند « هر گونه سفر آتی هیئت پارلمان اروپا به ایران باید منوط به تعهد آنها برای ملاقات با مخالفان سیاسی، فعالان جامعه مدنی و دسترسی به زندانیان سیاسی باشد.» علاوه بر اینکه در بیانیه خود انتخابات ایران را خارج از مغایر با استاندارهای دیپلماتیک عنوان کرده و با تعیین تکلیف برای جمهوری اسلامی، از لزوم آزادی محکومان فتنه 88 و دیگر محکومین امنیتی نیز سخن می راند.
داستان  گفت و گوهای انتقادی ایران و اروپا در دهه هفتاد
با پایان جنگ تحمیلی و روی کار آمدن دولت هاشمی رفسنجانی، دولت سازندگی تنش زدایی در  سیاست خارجی را در دستور کار خود قرار داد و در جریان آن، ایران اعلام کرد حاضر است در جلساتی مشترک با اروپا شرکت کند، تا در آن جلسات اروپا انتقادات خود از ایران را مطرح کند!  به طوری که علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت پس از شکل‌گیری اتحادیه اروپا در اواخر سال 1371 می‌گوید: « ما برای همکاری متقابل با اروپا حاضر هستیم و اروپا اگر بخواهد سیاستی مستقل در این منطقه حساس داشته باشد تنها کشوری که باقی مانده و دیگران نفوذی در آن ندارند و مستقل است و می‌تواند در یک همکاری متقابل با احترام متقابل و حفظ حقوق برابر کار کند ایران است.»
در واقع جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوهایی حضور پیدا می‌کرد که همانند یک متهم باید به بازجو که اتحادیه اروپا است پاسخ‌گو باشد! شرکت در گفت و گوهایی که در آن ایران و اتحادیه اروپا رو به روی هم نشسته و موضوع هم بررسی رفتارهای جمهوری اسلامی ایران است! مطلبی که مقام معظم رهبری نیز بعدها به آن اشاره کردند. در همین زمینه ایشان در دیدار تاریخی خود با معلمان و کارگران در اردیبهشت ۷۶ می‌گویند:
« اسم اين گفت‌وگوها، از اوّل غلط بود. من از اوّل هم مى‌گفتم كه بگوييد اين گفت‌وگوها، انتقاد دو طرفه است. اگر انتقادات، انتقاد دوطرفه است، ما بيشتر از شما انتقاد داريم، تا شما از ما. شما چه انتقادى داريد؟ انتقاد شما به اين است كه چرا ما به اصول اسلامى خود پايبنديم! اين، افتخار ماست. ببينيد دشمنان ملت ايران، چقدر وقيح ، ظالم، غيرمنصف، پررو و بددلند!»
 با این وجود،  نشان دادن حسن نیت مسئولین دولت سازندگی برای حضور در گفت و گوها و چند دوره گفت و گو بین ایران و اروپا فقط  زمینه‌ساز محکوم شدن سران جمهوری اسلامی در دادگاه آلمان به خاطر واقعه قهوه‌خانه میکونوس را فراهم آورد!  اتفاقی که همواره در بیانات متعدد مقام معظم رهبری در این سالها به عنوان شاخص شناخت اروپایی ها نمود داشته است؛ به عنوان نمونه ایشان در مرداد ماه سال 1390 در دیدار با مسئولان نظام می فرمایند:
بعضی خیال میکنند اگر امروز فلان دولت مستکبر، چه در اروپا، چه در غیر اروپا، نسبت به جمهوری اسلامی یک حرفی میزند، یک چیزی میگوید، یک اظهارنظری میکند که اهانت‌آمیز به جمهوری اسلامی است، این معنایش تنزل رتبه‌ی جمهوری اسلامی است؛ نه، اینها هر وقت توانستند، کردند. آن زمانی هم که ما متأسفانه یک مقداری در مقابل دشمن کوتاه میآمدیم، از این کارها میکردند. اینجور نیست که ما حالا چون ایستادگی کردیم، چون استقامت به خرج دادیم، بگوئیم اینها را سر لج آوردیم؛ نه. یک روزی در خطابه‌های مسئولینمان مناقب آمریکا ذکر میشد؛ همان روزها رئیس جمهور وقت آمریکا با سبکسری تمام، ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کرد! یک روزی یکی از دولتهای اروپائی نسبت به جمهوری اسلامی اظهار علاقه و ارتباط و اینها میکرد؛ همان دولت سر قضیه‌ی قهوه‌خانه‌ی میکونوس دادگاه تشکیل داد، مسئولین درجه‌ی یک کشور را در آن دادگاه متهم کرد! دولتهای اروپائی با آنها همدست شدند، همه‌شان سفرای خود را از تهران فراخوانی کردند؛ اینها که یادمان نرفته. خواستند سیلی بزنند، البته سیلی سخت‌تری خوردند. از همین حسینیه آنچنان سیلیای خوردند که بعد تا مدتها دنبال علاجش بودند! هر وقت توانستند، آنها درصدد سیلی زدن برآمدند. هر وقت ما کوتاه آمدیم، یک خرده‌ای سست برخورد کردیم، آنها پرروتر شدند. نخیر؛ ایستادگی جمهوری اسلامی، تصریح به شعارهای انقلاب، تصریح به مبانی انقلاب، عزت ما را در دنیا بیشتر کرده است.
همچنان معظم له پس از رفت و آمدهای مکرر دیپلماتیک بی حاصل اروپایی ها بعد از اجرایی شدن برجام و شلوغ کاری غربگرایان داخلی درباره تعامل سازنده با جهان در اسفند ۱۳۹۴ طی دیدار با اعضای مجلس خبرگان می فرمایند:
من میبینم بعضی از برادران ما گاهی اوقات میگویند که ما باید با همه‌ی دنیا رابطه داشته باشیم؛ خب بله، با همه‌ی دنیا -البتّه منهای آمریکا و رژیم صهیونیستی- باید رابطه داشته باشیم؛ ما مشکلی نداریم. اوّلاً همه‌ی دنیا فقط اروپا و فقط غرب نیست؛ در همین حدود چهار سال قبل از این و در همین شهر تهران، مگر اجلاسی تشکیل نشد که بیش از ۱۳۰ یا ۱۴۰ کشور در آن شرکت کردند؟ حدود چهل یا بیشتر رئیس دولت و رئیس کشور شرکت کردند؛ از همه جا آمدند اینجا و در اجلاس غیر متعهّدها شرکت کردند. (۹) ما مشکلی نداریم با اینها؛ دنیا که فقط اروپا نیست؛ دنیا جای وسیعی است. قدرتها هم امروز در دنیا پخش شده و تقسیم شده؛ شرق دنیا -یعنی منطقه‌ی آسیا- امروز مرکز یک قدرت عظیمی است. ما با اینها ارتباط داریم؛ ما حرفی نداریم. با اروپا هم ما مشکلی نداریم، اروپایی‌ها با ما مشکل ایجاد کرده‌اند. بنده به یکی از این رؤسای اروپایی که اخیراً اینجا آمده بود گفتم که اروپا باید خودش را از تبعیّت آمریکا در سیاستهایش نجات بدهد. اروپایی‌ها تبعیّت از سیاست آمریکا کردند؛ او ما را تحریم کرد، اینها هم تبعیّت کردند؛ او علیه ما تبلیغات کرد، اینها هم تبعیّت کردند. خب، ما چه کار کنیم؟ در قضایای مختلف، اروپایی‌ها بودند که ابتدای به دشمنی کردند. سر قضیّه‌ی آن قهوه‌خانه‌ی میکونوس، رئیس‌جمهور وقت ما را متّهم کردند و به دادگاه میخواستند بکشانند؛ اسمش را به‌عنوان متّهم در دادگاه مطرح کردند! خب چه‌کار کنیم ما با اینها؟ برویم التماس کنیم؟ برویم بگوییم آقا با ما بهتر از این باشید؟ ما کاری نکردیم با اینها؛ اینها هستند که دشمنی میکنند. اگر ما در مقابل دشمنی دشمنانمان با شجاعت و با اقتدار نایستیم، ما را خواهند خورد، خواهند بلعید. «ما» که میگویم، یعنی کشور را، یعنی ملّت را؛ وَالّا شخص بنده و امثال بنده که اهمّیّتی نداریم؛ کشور را [خواهند بلعید]. ما مسئول کشوریم، مسئول ملّتیم، مسئول تاریخیم؛ نباید اجازه بدهیم. خب، بنابراین اینها رفتارشان با ما این‌جوری بوده.

 

 به نظر می رسد دولت حسن روحانی که نشان داده است در عبور از خطوط قرمز ترسیمی  رهبر معظم انقلاب و نظام، اندک ملاحظه ای نشان نمی دهد پس از پایان کار داعش به دنبال کلید زدن پروژه برجام منطقه ای باشد، چه اینکه ظریف اخیرا در اظهارنظری عجیب در حساب  توییتر خود ، پایان کابوس داعش در سوریه را حاصل «گفتگو» و اتمام بحران این گروه تروریستی در منطقه را دستاورد «مذاکره» نامید و حتی توصیه کرد تا از این نسخه برای بحران‌های دیگر نظیر مساله یمن استفاده شود!
شایداز همین حالا  فرجام گفتگوی جامع ایران و اروپا مشخص باشد، فقط کمی نیاز به زمان است تا باز هم مشخص شود که از معاشرت دولتی ها با غرب دستاوردی برای کشور حاصل نخواهد شد، غربی که اگرچه از حفظ برجام حمایت می کند اما در کنار آمریکا و ترامپ به وضوح  خواستار شفاف سازی در خصوص ” راهبرد ایران در برنامه موشکی بالستیک ”  و  “عدم مداخله ایران در منطقه”  است .