پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه

آخرین تحولات خاورمیانه

 ترکی فیصل: تا ایران عذرخواهی نکند، خبری از گفت وگو نیست/ احتمال شرکت اسد در انتخابات آتی سوریه/ تحریم سیزده نهاد و فرد مرتبط با قطر به اتهام حمایت از تروریسم توسط ائتلاف عرب

سخنان ترکی الفیصل، استقبال دمشق از بیانیه پایانی نشست سوچی،  از جمله مهم ترین رویدادها و خبرهای خاورمیانه در 24 گذشته بوده اند. در این میان، باید به تحریم سیزده نهاد و فرد مرتبط با قطر به اتهام حمایت از تروریسم توسط ائتلاف عربستان نیز اشاره کرد.

قطر در فهرست تحریم اتحادعربی

طبق گزارش العربیه، عربستان، مصر، امارات و بحرین بامداد پنجشنبه نام دو مؤسسه و یازده فرد را به فهرست «ضدتروریسم» خود قرار داده‌اند. در میان مؤسسات تحریم ‌شده نام «اتحادیه جهانی علمای مسلمان» به ریاست «یوسف القرضاوی» که دفتر آن اکنون در قطر قرار داد، دیده می‌شود. در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت خبرگزاری رسمی عربستان قرار گرفته، مشخص شده که دو مؤسسه تحریم‌ شده از گفتمان اسلام سوءاستفاده کرده و از آن به عنوان پوششی برای تبلیغ تروریسم استفاده می‌کنند.نفرات تحریم ‌شده اقدام به انجام چندین عملیات تروریستی با حمایت مستقیم قطر کرده‌اند.

ترکی فیصل: تا ایران عذرخواهی نکند خبری از گفت وگو نیست
«ترکی فیصل»، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان در گفت‌و‌گو با نشریه اماراتی «نشنال» گفت که زمان برای انجام گفت‌و‌گو بین ایران و عربستان مساعد نیست.
ترکی فیصل در این گفت‌و ‌گو درباره برجام و موافقت خود با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لزوم مذاکره مجدد برای تضمین ادامه ابقای محدودیت‌های آن در طولانی مدت گفت: «هنگامی که بحث توافق هسته‌ای پیش می‌آید، پانزده سال (مدت قرارداد امضا شده در سال 2015) زمانی بسیار سریع در تاریخ یک کشور است. کشورهای منطقه نیاز به تضمینی دارند که پس از آن دوره همراه با برنامه هسته‌ای ایران و سطوح غنی سازی، تهدیدی رخ نخواهد داد.»
وی که زمانی سفیر عربستان در آمریکا بود، درباره ازسرگیری گفت‌‌وگوهای ایران و عربستان گفت: «ما بهبودی در رفتار ایران از زمان امضا توافق ندیده‌ایم، نفوذ و استفاده از عوامل نیابتی از سوی آن‌ها فراتر از جهان عرب رفته و در حال تحریک جاه‌طلبی فرقه‌ای و فراملیتی عمیق در افغانستان و پاکستان است.»
ترکی الفیصل با اشاره به ماجرای رخ داده در سفارت عربستان در تهران در ژانویه 2016 گفت: «حدود دو سال از حمله به سفارتخانه عربستان در تهران می گذرد و حتی یک معذرت خواهی از ایران را شاهد نبودیم. هیچ نشانی از تعامل یا فضایی جدید برای مذاکرات موجود نیست.»

وی افزود: «با رفتار کنونی، وجه تمایز قائل شدن بین کبوترها (صلح‌طلبان) و شاهین‌ها (جنگ‌طلبان) در دولت ایران ممکن نیست. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در بیان دیدگاه‌های خود به عنوان (نماینده) یک دولت یا نهاد همواره به عربستان حمله می‌کند.»
این مقام بلندپایه پیشین سعودی با پرداختن به اقدام‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان بروز تغییراتی چون صدور مجوز رانندگی به بانوان و یا امکان حضور آن‌ها در ورزشگاه‌ها را تاریخی خواند و این اقدامات را مورد ستایش قرار داد.
وی به حمایت پادشاه این کشور از محمد بن سلمان اشاره کرد و گفت: او بی‌دلیل به قدرت نرسیده، بلکه تحت حمایت کامل پادشاه قرار دارد.
ترکی فیصل متذکر حمایت ریاض از آتش بس ملی  و تمام و کمال در سوریه شد و درباره نبرد در یمن اظهار داشت: «این جنگی غیر نظامی متداوم و مخرب است و سازمان ملل باید ساز و کاری را برای اجرای آتش بس همراه با اقدام‌های نظارتی و اجرایی به کار بندد.»
او در پایان با اظهار این‌که ایران خواهان یک عراق ضعیف است، گفت: «ما خواستار عراقی مستحکم و یکپارچه هستیم.»استقبال دمشق از بیانیه پایانی نشست سوچی

دولت سوریه از بیانیه پایانی نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در سوچی استقبال کرد.
به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه‌ (سانا)، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه در واکنش به بیانیه امروز نشست سوچی گفت، «با توجه به تمایل جمهوری عربی سوریه به حمایت از هر گونه راهکار سیاسی‌ای که به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود احترام گذاشته و مانع از خونریزی در کشور شود، دولت سوریه از بیانیه پایانی نشست سه جانبه امروز در سوچی روسیه استقبال می‌کند».
این منبع افزود: «این نشست و نتایج آن، از جمله توافق بر سر ادامه مقابله با تروریسم، اصول اساسی ترسیم روند سیاسی بحران سوریه، برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوری سوری، تشکیل کمیته بررسی بندهای قانون اساسی فعلی و اجرای انتخابات پارلمان در آینده، همه در ادامه نشست دیروز سوری ـ روسی است».
رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه روز چهارشنبه به همراه وزرای خارجه و رؤسای ستاد کل نیروهای مسلح 3 کشور به منظور بررسی اوضاع سوریه و ایجاد راهکاری برای پایان دادن به بحران این کشور در سوچی روسیه گرد هم جمع شدند.

لغو قرارداد تسلیحاتی بزرگ هند با اسرائیل

هند از لغو قرارداد تسلیحاتی بزرگ با رژیم اسرائیل به دلیل تلاش در جهت تقویت بومی سازی صنایع موشکی خود خبر داد.

وزارت دفاع هند تصمیم گرفت، یک معامله تسلیحاتی بزرگ با رژیم اسرائیل به ارزش پانصد میلیون دلار را لغو نماید.

به نوشته وبگاه «جروزالم آنلاین» هند پیشتر تصمیم گرفته بود تا هشت هزار موشک ضد تانک «اسپایک» و صدها پرتابگر ساخت کارخانه «رافائل» را از اسرائیل خریداری کند اما با اشاره به تلاش جهت بهبود و تقویت برنامه‌های بومی در ساخت موشک دستور به لغو این قرارداد داد.

این منبع خبری نوشت: صنایع دفاعی هند با فشار خود از جمله عوامل تأثیرگذار در لغو این قرارداد تسلیحاتی بزرگ بودند.

این در حالی است که مذاکرات دو طرف در این زمینه در سال 2014 و زمانی آغاز شد که موشک ضد تانک ساخت کارخانه رافائل در رقابت با یک شرکت آمریکایی عملکرد بهتری از خود نشان داد.

«نارندرا مودی»، نخست وزیر هند در سفر سال جاری خود به سرزمین‌های اشغالی با این توافق به عنوان بخشی از سیاست‌هایش برای تقویت ارتش و با توجه به تنش‌های مدام بین هند و پاکستان و تنش مرزی با چین موافقت کرده بود.

احتمال شرکت اسد در انتخابات آتی سوریه

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه و پس از دیدار از پیش اعلام‌نشده با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در سوچی، تلاش جدیدی برای پایان دادن به جنگ در سوریه آغاز کرده است.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی با اشاره به این مطلب نوشت: به نظر می‌رسد سفر از پیش‌اعلام نشده بشار اسد به روسیه تأییدی بر نقش آتی وی در هرگونه راه‌حل نهایی در سوریه است.

 بنا بر این گزارش، طرح ابتکاری روسیه مبتنی بر توافق حاصل شده با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری روسیه در ماه جاری است؛ توافقی که ضمن آن آمریکا به طور مؤثر به نقش کلیدی روسیه در دیپلماسی سوری در ازای پذیرفتن ادامه نقش‌آفرینی آمریکا در سوریه در زمانی که داعش به شکست نهایی نزدیک می‌شود، اذعان داشته است.

بر اساس این گزارش،‌ گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه در آستانه نشست سه‌جانبه و مهم رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه برگزار شد؛ نشستی که در مرکز اصلی تلاش روسیه برای دستیابی به راه‌حل در سوریه قرار گرفته است. در این طرح، ایران و ترکیه بازیگران اصلی منطقه‌ای هستند که بیشترین نفوذ و اثرگذاری را بر طرفین سوری دارند.
واشنگتن پست در ادامه نوشت: «این نشست سه‌جانبه رویدادهای جدیدی را در هفته‌های آتی در سوریه رقم خواهد زد که روسیه امیدوار است به دستاوردی بزرگ برای چانه‌زنی بر سر سوریه منجر شود که حمایت بازیگران منطقه‌ای و جهانی که سهمی در نتیجه جنگ سوریه دارند و همچنین حمایت مردم سوریه را به همراه داشته باشد.»
با وجود این، توافق میان پوتین و ترامپ هیچ اشاره‌ای به «انتقال قدرت» در سوریه نداشت و حالا تأکید اصلی در عوض روی فرایند نگارش قانون اساسی جدید است که به برگزاری انتخابات خواهد انجامید.
بنا بر گزارش واشنگتن‌پست، روسیه در تاریخ دوم دسامبر قرار است از اجتماعی در حدود 1300 نفر از سوری‌هایی که نماینده معارضان، دولت و طیفی از دیگر گروه‌های سوری هستند برای گفت‌وگو درباره مفاد قانون اساسی میزبانی کند.
بر اساس پیش‌نویس طرح‌های پیشنهادی روسیه، پس از تکمیل فرایند نگارش این سند، انتخاباتی برگزار خواهد شد که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری کنونی سوریه نیز امکان رقابت در آن را خواهد داشت.