چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سخنگوی دولت: کاهش سهم ایران از تولید نفت خام، نقض برجام است

سخنگوی دولت: کاهش سهم ایران از تولید نفت خام، نقض برجام است

کشورهای عضو اوپک بعد از برجام توافق کرده بودند که ایران میانگین تولید روزانه نفت خام‌اش را تا ۳ میلیون و ۷۴۷ بشکه افزایش دهد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اما خواهان حذف سهمیه ویژه ایران از بازار نفت خام در جهان شده است. محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی اما می‌گوید کاهش سهمیه نفت ایران به معنای نقض توافق هسته‌ای است.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی در نشست خبری سه‌شنبه ۳۰ آبان خود درباره احتمال کاهش سهمیه ویژه ایران در بازار نفت خام گفت:

«هر نوع تخلفی از سوی طرفین برجام صورت گیرد هم‌ مکانیزم رسیدگی به آن در خارج و‌ هم در داخل نسبت به اینکه چه مصادیقی مغایرت با اجرای برجام بوده و از آن به عنوان خلاف برجام یاد می‌شود وجود دارد و مطمئن باشید هرچه کمیته ویژه رسیدگی‌ به برجام در این زمینه مقرر کند برای  مقابله با آن اقدام و‌ عمل خواهیم کرد.»

کشور عضو اوپک ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ /۲۰ آذر ۹۵ در وین توافق کرده‌ بودند که برای افزایش قیمت نفت، تولید روزانه اوپک را به میزان یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند. عربستان سعودی با پذیرفتن کاهش حدود ۵۰۰ هزار بشکه از تولید روزانه خود، بیشترین سهم را در این کاهش تولید به عهده گرفته بود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران دوشنبه ۲۹ آبان اعلام کرد که اکثر اعضای اوپک و صادرکنندگان نفت که عضو اوپک نیستند با کاهش تولید نفت خام در جهان موافق‌اند اما تصمیم نهایی در این‌باره با اجلاس مشترک سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که ۲۰ نوامبر در وین برگزار می‌شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنانی که ۱۳ اکتبر درباره تغییر استراتژی آمریکا در قبال ایران ایراد کرد، ارزیابی توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را به کنگره آمریکا سپرد و به مجلس نمایندگان آمریکا ۶۰ روز فرصت داد که درباره اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در پیش از برجام تصمیم بگیرد. تحریم سپاه پاسداران و همچنین تحریم صادرات نفت ایران مجدداً در دستور کار قرار گرفته است. این تحولات سبب شده که شرکت‌های نفتی که در میدان‌های نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند متزلزل شوند.

خبرگزاری رویترز، ۳ نوتمبر گزارش داده بود که شرکت توتال برای هماهنگی با ایالات متحده آمریکا درباره قرارداد نفتی‌اش با ایران دفتری در واشنگتن تأسیس کرده است. پاتریک پویان، مدیر عامل اجرایی توتال گفته بود که اگر تحریم‌های جدیدی علیه فعالیت این شرکت در ایران از سوی آمریکا وضع شود، توتال از آنها پیروی خواهد کرد.

او گفته بود: «تهران می‌داند اگر نتوانیم کار را پیش ببریم، به دلیل تصمیم دولت آمریکا خواهد بود.»

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی در نشست خبری خود درباره احتمال به هم خوردن قرارداد توتال گفت:

«قرارداد توتال فرایند نسبت طولانی را طی کرد و‌ در ایستگاه‌های مختلف مورد  ارزیابی قرار گرفت. اتفاقاً یکی از نکات قوت این قرارداد این بود اگر طرف مقابل از تعهدات خود عدول‌کرد پیش‌بینی کارها را کرده‌ایم و ‌ما به هیچ وجه از حقوق ملی خودمان کوتاه نخواهیم آمد. همه دنیا هم می‌دانند که آمریکایی‌ها متخلف هستند. هرچه در قرارداد توتال رخ دهد متناسب با آن اقدامت لازم را انجام خواهیم داد.»

بر اساس قراردادی که ایران ۱۲ تیرماه سال جاری به امضاء رساند، توسعه و بهره‌برداری از فاز ۱۱ میدان نفتی پارس جنوبی به کنسرسیومی از شرکت توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران واگذار شد. ارزش این قرارداد ۴ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار است.

در حالی که دولت از قرارداد توتال به‌عنوان یکی از ثمرات توافق هسته‌ای یاد کرده بود، برخی از مخالفان دولت با امضای آن مخالفت کرده و این قرارداد را بر خلاف استقلال کشور دانسته و خواستار بررسی مجدد و حتی لغو آن شده بودند.