جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » ده‌ها برنده جوایز نوبل خواستار آزادی احمدرضا جلالی شدند

ده‌ها برنده جوایز نوبل خواستار آزادی احمدرضا جلالی شدند

ده‌ها برنده نوبل در رشته‌های مختلف، در نامه‌ای به نمایندگی ایران در سازمان ملل، خواستار آزادی احمدرضا جلالی شدند. بنا بر گزارش‌ها آقای جلالی، پژوهشگر ساکن سوئد، در ایران به اعدام محکوم شده‌است.

نامه ارسالی به غلامعلی خوشرو، نماینده ارشد جمهوری اسلامی در سازمان ملل را ریچارد رابرتس، زیست‌شناس و بیوشیمیست بریتانیایی، برنده جایزه نوبل پزشکی در سال ۱۹۹۳ نوشته‌است. ۷۴ برنده جایزه نوبل در رشته‌های مختلف از شیمی و پزشکی تا اقتصاد و صلح، نیز آن را امضا کرده‌اند.

در این نامه گفته شده، امضاکنندگان، به عنوان گروهی که به خواسته آلفرد نوبل، بنیانگذار جایزه نوبل، عمیقا به وظیفه خدمت‌رسانی به نوع بشر پایبند هستند، نمی‌توانند «خاموش بنشینند»، وقتی زندگی پژوهشگر متعهد دیگری در خطر قرار دارد.

ریچارد رابرتس در نامه خود به نمایندگی ایران نزد ملل متحد، یادآوری کرده‌است که دکتر احمدرضا جلالی و خانواده‌اش ساکن سوئد هستند و او شخصا به فعالیت‌ برای بهبود کمک‌های فوری بیمارستانی، در مواردی مانند حملات تروریستی، رادیواکتیو، شیمیایی و بیولوژیکی، مشغول بود.

به گفته امضاکنندگان نامه، وضعیت و نحوه بازداشت این پژوهشگر ایرانی، به‌خودی‌خود مایه نگرانی گسترده است و سندی از خود دکتر جلالی، این تردید جدی را سبب شده، که «محکومیت غیرقانونی و ناعدالانه او»، به‌دلیل خودداری از همکاری‌اش با نیروهای امنیتی ایران، صورت گرفت.

رابرتس و دیگر برندگان جوایز نوبل خواستار «آزادی آقای جلالی و بازگشت او نزد خانواده‌اش، و ادامه فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی‌اش که هدف آن‌ها خدمت‌رسانی به نوع بشر است»، شده‌اند.

در میان امضا‌کنندگان این نامه، افرادی چون شیرین عبادی، توکل کرمان، رئیس گروه «زنان روزنامه‌نگار رها از بند»، لیما گبوی، کنشگر حقوق بشر، برندگان نوبل صلح؛ مایکل بیشاپ، جان گوردن، مایکل یانگ، برندگان نوبل پزشکی؛ شلدون گلاشو، جان هال، تاکاکی کاجیتا، کلاوس فون‌کلیتزینگ، برندگان نوبل فیزیک از آمریکا و آلمان تا ژاپن؛ و یا الیور هارت و فین کیدلند، برندگان نوبل اقتصاد حضور دارند.

احمدرضا جلالی، طی هشت سال گذشته در پژوهشکده کارولینسکا در سوئد مشغول به فعالیت بود. او اویل سال گذشته برای شرکت در همایشی، به‌دعوت دولت ایران، به تهران سفر کرد و همان‌موقع نیز بازداشت شد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، در اوایل آبان بدون آن‌که اشاره‌ای به نام آقای جلالی بکند، گفته بود فردی مقیم سوئد به دلیل انتقال «اطلاعات حساس به موساد» به اعدام محکوم شده است. دادستان تهران اظهار داشته که این پژوهشگر ایرانی «در ازای دریافت دستمزد و اخذ اقامت در کشور سوئد» اطلاعات حساس را در اختیار سرویس اطلاعاتی اسرائیل قرار داده است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید احمدرضا جلالی «تحت فشار» قرار گرفته بود تا اسنادی را مبنی بر جاسوسی برای یک «دولت متخاصم» امضا کند. در پی خودداری از امضای این اسناد، او تهدید شد که حکم «محاربه» برایش صادر خواهد شد. عفو بین الملل همچنین گفته‌است: هیچ گاه شواهدی که نشان دهد آقای جلالی به کاری به جزکار دانشگاهی مشغول بوده، ارائه نشده است. دولت سوئد صدور حکم اعدام برای احمدرضا جلالی، را محکوم کرده‌است.

(رادیو فردا)